Permalänk
Medlem

Datorn startar om

Tjo!

Häromdagen fick jag hem mina efterlängtade delar som jag beställt. Plockade ihop det, samt installerade OS. Allt funkar fint tills jag ska börja spela. Egentligen är detta inget jätteproblem, men det är otroligt irriterande. Efter en obestämd tids spelande (från 1 timme och uppåt) så kan datorn starta om sig. Jag upplever inte detta då jag inte spelar. Men då polarna och jag skulle spela lite härliga spel som UT 2004 och WC3 och även World of Warcraft så kunde datorn när som helst starta om sig, dock efter någon timmes spelande. Och då är ju min fråga såklart, vad är det som är fel eller krånglar? Har endast hänt ett fåtal gånger än så länge, men det oroar mig ändå.

Jag har kört ett stresstest genom Everest Ultimate Edition v4.50.1330 i cirka 20 minuter utan problem och CPU temp. ligger då runt 58-60C, och verkar stanna där, (enligt everest) på båda kärnor. Är detta för varmt? Kör med öppet chassi då mitt grafikkort är känt för att kunna bli ganska varmt, dock tycker jag att jag håller en bra temp på det nu; runt 47C idle och 65-70C max load.

Speccs:

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Basic x64
Processor: AMD Athlon64 X2 6000+ 3,0 GHz med "orginal" kylning
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3
Minne: 2x 2048MB Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2
Grafikkort: XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXXGDDR3
Hårddisk: Samsung HD252KJ 232GB
Nätaggregat: Silver Power PSU 600W
Samt en liten CD/DVD läsare/brännare, och 2 st chassifläktar.

Tror jag är uppdaterad på drivis fronten, dock finns väl ingen mjukvara till processorn (t.ex AMD dual core optimizer) för Windows Vista än, eller hur är det?

Tacksam för hjälp!

/Henrik

Permalänk

Luftflödescirkulationen brukar rubbas när man tar bort sidoplåten på chassit vilket kan resultera i högre temperaturer.

Men jag hade samma problem som dig innan. Datorn blev överhettad och stängde av sig själv. Kör med ett HD 4850 som är känt för att vara väldigt varmt.

Problemet löste jag genom att öka hastigheten på grafikkortsfläkten.

Permalänk
Medlem

Okej, jo jag använder RivaTuner atm, men har inte fläkten på 100%
Har det runt 85% tror jag, men gör ett test och ökar den till 100%

Ska också tillägga att jag inte haft problemet i spel som Medal of Honor Airbourne (än sålänge), kan det ha något med att jag kör x64 OS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benko
Okej, jo jag använder RivaTuner atm, men har inte fläkten på 100%
Har det runt 85% atm tror jag, men gör ett test och ökar den till 100%

Everest har väl förresten en funktion som loggar alla temperaturer vid den exakta tidpunkt då datorn krashar? Har du hittat något sådant?

Permalänk
Medlem

Vart exakt i Everest hittar jag det?
Tack för hjälpen förresten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benko
Vart exakt i Everest hittar jag det?
Tack för hjälpen förresten

Då jag inte använder Everest själv vet jag faktiskt inte, men är ganska säker på att det ska ha en sådan funktion.
Ingen fara, jag önskar bara jag kunde vara till större hjälp.