Permalänk
Medlem

Beslutångest 13 tum och ner

Vet inte vilken laptop jag ska köpa.

Dell m1330
LG p300 http://www.dustinhome.se/pd_5010145159.aspx
Asus F6A http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355477
Asus U6SG http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=274092 (verkar dock inte finnas nånstans)

kan tänka mig betala runt 10k-14k.

OBS tänker inte spela på datorn.
Kommer att använda linux.
Vill ha så lätt som möjlig med bra prestanda.
Intel cpu.

Eller har ni andra tips?

13.3" tum och ner.

EDIT:
Datorn kommer att användas till Programmering / arbete / skolan / filmer /

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Varför inte denna: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Jag vet att du sa att du kan tänka dig mellan 10 och 14 men varför slänga pengar i onödan? Du kan nog hitta något roligare att göra med dem pengarna. Jag skulle personligen köpa en liten UMPC av typ Asus EEE eller något sånt och sen en stationär att ha hemma för det som kräver mer kraft. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Saken är att jag har bra prestanda dator hemma. Måste dock ha en laptop till skolan och är less på 15.4 som jag har. Har 1 timma till skolan, Asus EEE är inte tillräckligt för mig.

Tänker köra VM.

Vostro 1310 verkar bra dock är det ju inte den finaste

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Efter att precis ha läst
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
och
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=232364
angående Asus support så hamnar min röst ganska lätt på P300 som jag själv tittat på tidigare. Om du inte har några planer på att spela kanske P300 är något overkill dock?

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Tagg du skrämde mig nu angående ASUS. Trodde dom var bättre än så. :/
P300 kan verka lite overkill sant.
Kollade in lite E300 dock har den ati grafikkort. Har många mindre bra erfarenheter med ATI plus Linux.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Har precis fått min vostro 1310 och kan säga att den är mycket fin ganska tjock men annars snyggare än vad den ser ut på dell.se

Permalänk
Medlem

Jag måste bara veta, vad är det för programering, filmer och arbete som en atom på 1,6Ghz inte räcker till? Jag har läst ut 3 utav 5 år på Chalmers, och inget program som jag har behövt använda mig av på min dator har krävt specielt mycket. Då har jag programet i allt från assembler till SFC. Jag kan tänka mig att flödessimuleringar och CAD skulle gå långsamt på en UMPC men det är ändå inget man vill göra på en såpass liten skärm som 12/13 tum. Men om du är säker på att du måste ha den där prestandan så köp den.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Tagg du skrämde mig nu angående ASUS. Trodde dom var bättre än så. :/
P300 kan verka lite overkill sant.
Kollade in lite E300 dock har den ati grafikkort. Har många mindre bra erfarenheter med ATI plus Linux.

Visst, deras datorer är nog bra, fast deras support i Europa är kass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag måste bara veta, vad är det för programering, filmer och arbete som en atom på 1,6Ghz inte räcker till? Jag har läst ut 3 utav 5 år på Chalmers, och inget program som jag har behövt använda mig av på min dator har krävt specielt mycket. Då har jag programet i allt från assembler till SFC. Jag kan tänka mig att flödessimuleringar och CAD skulle gå långsamt på en UMPC men det är ändå inget man vill göra på en såpass liten skärm som 12/13 tum. Men om du är säker på att du måste ha den där prestandan så köp den.

Använder du Asus EEE vid dina studier?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen ASUS EEE, jag rekommenderar inte heller att köpa den, jag nämnde UMPC i allmänhet. Men ja, jag kommer att använda en UMPC i mina studier när dessa släpps i sverige. Jag har tidigare använt en 15.4 tums Dell dator som jag köpte i börja på mitt första läsår, detta var ett stort misstag. Enda nackdelen med en UMPC vs större laptop vid studier är tangentbordet, enklast är nog att gå till en butik och känna på ett sånt innan man köper.

Mitt tips till dig är en stationär hemma, då du får en mycket kraftigare maskin för samma pengar som en bärbar, det kan du behöva till Matlab/CAD, och en UMPC för att ha med dig till skolan för att skriva/surfa/programera.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ska du köra linux och inte spela så rekommenderar jag att du tittar på Lenovo Thinkpad x61s. Med studentrabatt hamnar priset inom dina gränser och då får du en otroligt bra arbetsdator.

Permalänk
Medlem

Har suttit o kollat på både Dell m1330 samt LG P300. Var just på väg in hit på sweclockers för att ställa samma fråga som dig. Börjar nu i höst mitt andra år på data och det finns inte en chans att jag ska fortsätta bära med mig min zepto ett år till. Större o tyngre 15" kan knappast finnas. Känns även som att jag skall spräcka det plastiga chassit när jag trycker på On-knappen :/

Är det någon som äger en P300? Skulle vara kul o höra lite erfarenheter om den. Den verkar ju väldigt trevlig när man läser reviews (http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4296).

Har det blivit klarlagt hur det är med grafikkretsarna i dem? Visst var det väl Nvidia 8400m som strulade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Ska du köra linux och inte spela så rekommenderar jag att du tittar på Lenovo Thinkpad x61s. Med studentrabatt hamnar priset inom dina gränser och då får du en otroligt bra arbetsdator.

Ser intressant ut faktiskt!
Dock synd att det inte finns DVD/CD, lite jobbigt.
Hur är skärmen? ganska låg upplösning, fast det är inte så farligt eller?
Dock tycker jag att designen inte är särskilt bra. Men jag dör inte dock
Samt att den inte har minneskortläsare. Använder det nästan dagligen. Dock kan man använda USB-minne.

Nackdelen med den är att DVD saknas men vill man ha portabel får man offra lite.

Verkligen tack för tipset!!!

Har iaf kommit fram till att P300 e inget jag ska ha.

POMAH du sa tidigare att du personligen skulle köpa ASUS EEE, och därefter att du inte rekommenderar den? Kommer att köra VmWare med 1-2 Extra os vilket gör att Asus EEE eller liknande prestanda inte är att föredra. Vill ha minst 2 kärnor.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Ska du köra VmWare så är det förståligt att du vill ha en mer kraftful sak. Kör personligen VirtualBox och där behövs det 2 kärnor.

Jag skulle nog personligen ta en Vostro, i mina ögon är den snygg, samt så kan man få den utan och med allt som jag personligen skulle vilja ha, till ett bra pris.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Ser intressant ut faktiskt!
Dock synd att det inte finns DVD/CD, lite jobbigt.
Hur är skärmen? ganska låg upplösning, fast det är inte så farligt eller?
Dock tycker jag att designen inte är särskilt bra. Men jag dör inte dock
Samt att den inte har minneskortläsare. Använder det nästan dagligen. Dock kan man använda USB-minne.

Nackdelen med den är att DVD saknas men vill man ha portabel får man offra lite.

Verkligen tack för tipset!!!

Har iaf kommit fram till att P300 e inget jag ska ha.

POMAH du sa tidigare att du personligen skulle köpa ASUS EEE, och därefter att du inte rekommenderar den? Kommer att köra VmWare med 1-2 Extra os vilket gör att Asus EEE eller liknande prestanda inte är att föredra. Vill ha minst 2 kärnor.

Jag saknar inte den optiska enheten, det är endast vid installation av Windows jag har behövt den och då använde jag en usb till pata-adapter. Linux kan du ju installera med ett USB-minne.

Skärmen har lite låg upplösning ja, men man vänjer sig faktiskt och jag tänker inte på det längre.

Minneskortsläsare för SD/SDHC finns.

Personligen älskas jag designen på Thinkpads, dom är rena och hållbara, och trackpointen är underbar.

Permalänk
Medlem

Spär på beslutsångesten med Lenovo V200, 7995:- hos Dustinhome. Recension finns här.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Spär på beslutsångesten med Lenovo V200, 7995:- hos Dustinhome. Recension finns här.

Ser bra ut. Ska kolla in den lite till Tack!

Hur ser folk på macbook?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Ser bra ut. Ska kolla in den lite till Tack!

Hur ser folk på macbook?

Tänk på att det kan finnas vissa begränsningar med OSx, alltså att viss programvara inte stödjer det. Alltså så måste du köra dualboot, eller om du har tur så räcker det med tex VMvware. Bortsett från det ovan så tycker jag att en Macbook är inte värd sitt pris. Appel tar för mycket betalt med tanke på vad du får.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att jag har någon färsk erfarenhet av linux på en mac men jag kan tänka mig att enknapps mus inte är något vidare roligt om man inte orkar lägga flera timmar på att bygga om sitt WM för det.

Apple brukar dessutom inte vara så duktig på att varken leverera drivers till annat än OSX eller specifikationer till sin hårdvara så WLAN krestar och likn. brukar vara ett litet frågetecken i andra OS.

Bytte själv precis ut min 4 år gamla 15" laptop mot en LG A1 (vilken förmodligen är för liten för dig). Kör Gentoo Linux på den och hittills har allt fungerat utmärkt. Trots den lilla storleken känns det som den förhållandevis högupplösta skärmen gör att den ändå inte upplevs som så liten.

Inbyggt 3G stöd gjorde inte saken sämre heller, slipper man koppla in någon ful dongel varje gång man vill kolla en sida lite snabbt på tåget.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Lenovo 3000 v200 om ingen säger annat

Ifall man beställer den från Dustin får man 3 cell eller 6 cell batteriet? Gissar på 3 cell då det står 2.2 timmar eller har jag fel?

Den har bra cpu.
Bra med minne (går att uppgradera till mer).
Liten
Priset!
Minneskortläsare!

Nackdelen är att den väger lite mer och lite större än andra ultraportabla.
Fast jag kan endå se den som en riktig trevlig laptop. Grafikkortet spelar inge alls roll då jag men stor sannorlikhet inte kommer spela

http://www.dustinhome.se/pd_5010127309.aspx

Finns billigare på misco.se, dock gillar jag dustin.

EDIT:
Hittade information om batteriet. Det är en 3 cells.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm

Apple brukar dessutom inte vara så duktig på att varken leverera drivers till annat än OSX eller specifikationer till sin hårdvara så WLAN krestar och likn. brukar vara ett litet frågetecken i andra OS.

Apple levererar drivrutiner till både XP och vista nuförtiden, sedan bootcamp blivit bättre och bättre. I princip har dom ingen "apple"-specifik hårdvara längre.

Permalänk
Medlem

Får v200 för 7 295,31 Kr (student

Grymt värt faktiskt !

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Jag har också kikat på den där (den finns faktiskt ännu billigare på datorbutiken, eta 2008-08-11) men 6 cells bateriet kostar 1500 och då är det inte jättebilligt längre.

Har inte heller lyckats få reda på om den har en ledig plats for ett hsdpa minicard. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Sockan, håll oss uppdaterade! Vad tyckte du om V200?

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en V200 så sent som igår. Grymt nöjd.

Utseendet allt som allt känns lite sisådär när den är stängd, men den är väldigt trevlig. Rask liten sak dessutom. Inga problem att köra vista, eller ens att cadda i Solidworks. 7500kr hos Media Markt.

För priset är denna helt oslagbar tycker jag.

Ska byta ut en sticka ram idag ändå så jag får i alla fall 3gig totalt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

ODDNAME, hur uppfattar du kvalitén på datorn? Känns den robust? Vad tycker du om tangentbordet och datorns glossy skärm?

Många frågor.

Permalänk
Medlem

Kvaliteten verkar ok, inget som känns kasst än.
Tycker tangentbordet funkar bra, inga klagomål än.

Glossy har jag egentligen aldrig gillat, men aldrig ägt glossy innan.
Men än så länge stör jag mig inte. Bra bild i rätt vinkel

Har du Media Markt nära så åk dit och kläm.
Var lite osäker på denna modellen och fick klämma där och slog till direkt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Sitter själv också och spanar efter en laptop runt 12" +- någon tum.

Sitter å väntar på att Dell ska släpa priserna på E4200 och E4300.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/pr...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Sitter själv också och spanar efter en laptop runt 12" +- någon tum.

Sitter å väntar på att Dell ska släpa priserna på E4200 och E4300.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/pr...

Någon aning vad den kommer hamna på?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta tills Dell E4200 kommer. 12" och 1.0kg