Prestanda problem med HD 4870

Permalänk
Medlem

Prestanda problem med HD 4870

Shena, införskaffade mig nyss ett Powercolor HD 4870, enligt rykten borde man kunna köra Crysis på 1440 900 allt på very high och 2 AA utan att ens FPS går under 30.... dem som klarar detta, deras system liknar mitt väldigt mycket, mitt är även bättre på vissa ställen... men nu är ju problemet att med mitt, så ligger prestandan på runt 20-25, och när det kommer till stora områden, går den ännu lägre, och tillsist crashar min dator...... Då frågar jag, finns det någon som har en aning hur man kan fixa det här? även om jag tar bort mina 2 AA så crahsar den ändå, o ger mig bara runt 2 FPS extra. Jag har 600 WATT PSU och jag undrar kan det vara det som spökar, eller är det flaskhals på mitt system?

Jag behöver verkligen hjälp här!

Tack i förhand!

EDIT: Har hittat ett problem, när jag kollar på AMD Overdrive programmet, vilka tempraturer datorn ligger på, så ser jag att grafikkortets "Core" bara ligger på 500, när det ska ligga på 750 och det går inte att ändra heller, inte hur mycket jag än försöker på ATI CCC overdrive. Det står även på AMD Overdrive "Memory Capacity" ligger endast på 192 MB?!??!! Vad är det som pågår här? Och processorn ligger på runt 40 grader på varje core, är det normalt? Hjälp mig snälla! Blir galen!

Kolla bild, så förstår ni!

Permalänk
Avstängd

Är nog ditt övriga system som bromsar kortet.

Permalänk
Medlem

Varför det krachar har jag ingen aning om, men jag kan säga dig att Crysis gick bättre på mitt system när jag körde med ett 8800GT 512. nu får jag bara ca 40 fps med allt på high i 1900x1200
Crysis är SJUKT DÅLIGT optimerat.

så var inte ledsen för att det spelet går dåligt, finns många många bättre och roligare spel att slösa bort ditt liv på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

mjo, men varför funkar det bra för andra? .... ingen annan som har en aning?

Permalänk

ERRR skulle vilja se det system som kör crysis på very high och 2xAA över 30 average i den upplösningen.. du kan testa att köra crysis timedemo och köra på 1280*1024 utan AA och HIGH så bör du få typ mellan 50-75 fps typ i average.

Och att den ligger på 500 är för att den går ner i 500 när du inte kör 3D program/spel. Den går upp i 750 sen. Kör window mode så ser du det.

600 watt räcker gott å väl såvida du inte har 300 saker i din dator. Kolla här ->

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

crysis bencmark tankar du här: http://downloads.guru3d.com/Crysis-Benchmark-Tool-1.05-Final-...

Permalänk
Medlem

Grafikkortet clockar ner sig . Pröva att installera sp1 löser många problem med dessa grafikkort.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Varför det krachar har jag ingen aning om, men jag kan säga dig att Crysis gick bättre på mitt system när jag körde med ett 8800GT 512. nu får jag bara ca 40 fps med allt på high i 1900x1200
Crysis är SJUKT DÅLIGT optimerat.

så var inte ledsen för att det spelet går dåligt, finns många många bättre och roligare spel att slösa bort ditt liv på.

Och andra sidan är HD4870 betydligt jobbigare för processorn att driva även i de höga upplösningarna mot 8800GT som presterar hälften så dåligt som ett HD4870.

Du behöver en bättre processor helt enkelt. Jag satt också på en X2 från AMD tidigare och bytte till en C2Q och vilken skillnad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor

EDIT: Har hittat ett problem, när jag kollar på AMD Overdrive programmet, vilka tempraturer datorn ligger på, så ser jag att grafikkortets "Core" bara ligger på 500, när det ska ligga på 750 och det går inte att ändra heller, inte hur mycket jag än försöker på ATI CCC overdrive. Det står även på AMD Overdrive "Memory Capacity" ligger endast på 192 MB?!??!! Vad är det som pågår här? Och processorn ligger på runt 40 grader på varje core, är det normalt? Hjälp mig snälla! Blir galen!

Kolla bild, så förstår ni!

http://img375.imageshack.us/img375/713/44243591em7.png

Kolla drivrutinsversionen.
kanske konflikt med gammal.
det ska inte se ut så där samt du ska inte krasha i spel.
krasher beror oftast på
värme, drivrutiner med konflikter.
men troligen klockar kortet ned sig, utan att gå upp i hastighet när du kör 3D dvs spel etc..

avancerat:
spara bioset med gpu-z och kolla bioset med RBE för att se om det är något konstigt där.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Det skall rapporteras 512MB och inte 192.
Om felet beror på drivrutin eller hårdvara, vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Är nog ditt övriga system som bromsar kortet.

eh va? han har den snabbaste am2 processorn

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag köpte också ett Powercolor 4870 igår, aningen lite besviken på hur det presterar i WoW där det inte blev någon synlig förbättring över mitt 8800GTS (640mb).

I 3dmark06 får jag 10755 poäng.

I crysis demot med benchmarking tool får jag en avg fps på 42fps i 1680x1050 med allt på high ingen AA.

För att jämföra med tråd postaren, så fick jag 38,9 avg fps i 1400x960 2xAA allt på high.

Intel E6550@2.33GHz
2GB RAM
Powercolor 4870
XP Pro (med senaste Directx 9c för att vara säker)

Inget är överclockat, helt standard. Jag gillar verkligen mina poäng i 3dmark06, får spö av ett 8800GT enligt Orb. Dock tycker jag ju futuremarks tester är rena skiten, men det är ju trots allt en jämförelse man kan göra. Crysis verkar rätt ok endå, anandtech t.ex fick inte lika höga poäng som mig med vad som verkar vara samma inställningar, men WoW och 3dmark irriterar mig lite....

Permalänk

3dmark06 suger för sm2.0 scoren är apa. Antar sm2.0 är en gammal standard och inte lika bra för nya kort? För jämför sm3.0 så ser du stor skillnad på ditt gamla kort(dem 2 sista grafiktesten är sm3.0).

Permalänk
Medlem

Jag kan väll erkänna att jag var lite ivrig att testa det nya kortet, det samt jag hade lite tidspress på mig. Så jag körde inga tester på det gamla kortet, innan jag satte in det nya.

Men för min del är det bara WoW resultatet som spelade någon roll. Det var också där jag blev mest besviken, jag hade velat kunna köra allt på max med 4x AA, utan problem. Men istället så blev det bara en mindre förbättring över hur mitt 8800GTS klarade av det. (det kanske skall sägas att båda korten klarar av det, men jag avskyr när det kommer dippar i FPS´n och det gör det på dem inställningarna).

Man kunde ju tycka att gårdagens nästa bästa kort, mot dagens "bästa", borde visa en större skillnad än en knapp skillnad.

Skulle väll egentligen pungat ut extra pengarna för ett 280 nvidia kort istället, det är ju trots allt ett The way its ment to be played spel, samt att D3 lär stödja nvidias physx implementation. Men nu ville jag testa ATI kortet, var ett tag sedan jag hade ett sådant.

Permalänk

http://img172.imageshack.us/img172/3406/wowscrnshot0808081312...

kommer inte ihåg vad mitt 8800 gts kort gav på samma ställe faktiskt.. men ja det är ju mer än väl. antar det går ner i raids å så under tunga saker..

men testa cod4, test drive yada yada så kommer du inte bli besviken. möjligt din cpu bromsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag kan väll erkänna att jag var lite ivrig att testa det nya kortet, det samt jag hade lite tidspress på mig. Så jag körde inga tester på det gamla kortet, innan jag satte in det nya.

Men för min del är det bara WoW resultatet som spelade någon roll. Det var också där jag blev mest besviken, jag hade velat kunna köra allt på max med 4x AA, utan problem. Men istället så blev det bara en mindre förbättring över hur mitt 8800GTS klarade av det. (det kanske skall sägas att båda korten klarar av det, men jag avskyr när det kommer dippar i FPS´n och det gör det på dem inställningarna).

Man kunde ju tycka att gårdagens nästa bästa kort, mot dagens "bästa", borde visa en större skillnad än en knapp skillnad.

Skulle väll egentligen pungat ut extra pengarna för ett 280 nvidia kort istället, det är ju trots allt ett The way its ment to be played spel, samt att D3 lär stödja nvidias physx implementation. Men nu ville jag testa ATI kortet, var ett tag sedan jag hade ett sådant.

samma här. jag fick mindre fps i wow med mitt 4850 än med mitt 7600gt xxx

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag köpte också ett Powercolor 4870 igår, aningen lite besviken på hur det presterar i WoW där det inte blev någon synlig förbättring över mitt 8800GTS (640mb).

I 3dmark06 får jag 10755 poäng.

I crysis demot med benchmarking tool får jag en avg fps på 42fps i 1680x1050 med allt på high ingen AA.

För att jämföra med tråd postaren, så fick jag 38,9 avg fps i 1400x960 2xAA allt på high.

Intel E6550@2.33GHz
2GB RAM
Powercolor 4870
XP Pro (med senaste Directx 9c för att vara säker)

Inget är överclockat, helt standard. Jag gillar verkligen mina poäng i 3dmark06, får spö av ett 8800GT enligt Orb. Dock tycker jag ju futuremarks tester är rena skiten, men det är ju trots allt en jämförelse man kan göra. Crysis verkar rätt ok endå, anandtech t.ex fick inte lika höga poäng som mig med vad som verkar vara samma inställningar, men WoW och 3dmark irriterar mig lite....

Fick nästan exakt samma som du i 3DMARK06... jävligt skumt att man fick stryk av ett GT.... men men!

Det med SP1 till Vista, löser det många problem? ISF tankas det direkt!

Tack för alla svar! Keep it coming!

Permalänk

En vän till mig köpte precis ett 4870 och för honom fungerade allt bättre efter att han installerat ATI's officiella hotfix för just 4850/70:
http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas...

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

För att era kort inte ska bromsa allt för mycket så skulle ni behöva en intel dual/quad på 3,5 GHz+, det är inte till för att man ska sitta på nån stenålders (slö) prolle när man skaffar ny graffe.

Permalänk
Hjälpsam

Om ni sitter på en slö processor slå på V-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har också lite problem med mitt 4870, jag känner inte att jag får ut så mycket som jag bör få ut av det.

FPS: 25-60 (ja, väldigt instabil)

Specs:

Gigabyte EP45C-DS3R
Intel C2D E8500
Powercolor HD4870
2GB Corsair Twin2X6400
Antec Sonata 3 med medföljande Earthwatts 500w

Alla tempraturer ligger bra till, E8500 kör i load med 50c och 4870 ligger i 80c

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
För att era kort inte ska bromsa allt för mycket så skulle ni behöva en intel dual/quad på 3,5 GHz+, det är inte till för att man ska sitta på nån stenålders (slö) prolle när man skaffar ny graffe.

Jag misstänkte detta också först, men då jag trimmat min processor till 2.7ghz och fick 2 fps mer i crysis, så trängde jag bort dem tankarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om ni sitter på en slö processor slå på V-sync.

Jag har iofs alltid VSYNC på när jag spelar, tearing är ju något av det värsta som finns *Brrr*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
Fick nästan exakt samma som du i 3DMARK06... jävligt skumt att man fick stryk av ett GT.... men men!

Det med SP1 till Vista, löser det många problem? ISF tankas det direkt!

Tack för alla svar! Keep it coming!

Min personliga erfarenhet av Vista är att spelen flyter mycket sämre i Vista än i XP, SP1 eller inte. jag brukar ibland installera min Vista kopia bara för att kunna gå tillbaka till XP och känna hur gött det verkligen flyter på i jämförelse. SP1 har inte löst några prestanda problem för mig, förutom kanske dem fruktansvärt slöa kopieringarna då...

Väl spenderade pengar, den där Vista licensen *mummel*

Edit:

Jag installerade hotfixen, i Crysis gav den ingen skillnad iaf

Permalänk
Medlem

nej, hotfixen ger en ingeting, så... ni säger att min 3.2Ghz dual core inte räcker? damn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
samma här. jag fick mindre fps i wow med mitt 4850 än med mitt 7600gt xxx

isåfall så har ni drivrutins krockar eller dyl . Jag har 90-100 fps+ överallt där det är mycket folk med 8msaa allt på max + macrot med extra distance gräs osv .
Kör med hd 4870

icy med vsync får du inte högre fps än hz oftast 60 så då är det inte så konstigt att du inte märker skillnad .

För övrigt 2 fps är stor skillnad med 2.7 ghz i crysis clockar du upp lite till blir det ännu större skillnad kortet behöver hög frekvens cpu för att tas om hand.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
För att era kort inte ska bromsa allt för mycket så skulle ni behöva en intel dual/quad på 3,5 GHz+, det är inte till för att man ska sitta på nån stenålders (slö) prolle när man skaffar ny graffe.

Svara på detta: Vars ska jag hitta en bättre processor än 6400+ för am2? orka köpa nytt moderbord för en quad som ingenting stödjer eller en intel för 2k som inte är SÅ mycket bättre (pris/kraft ratio inkl mobo)

förresten, jag undrar även vad vsync egentligen gör. Jag märker ingen skillnad alls. den gör så att skärmen bara visar hela bilder ist för att slita upp. Men jag ser fortfarande ingen skillnad : / bra för mig i guess

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Om man har ett radeon 4870 hur mkt bör man klocka sin processor om alls om man har en q6600 och man vill spela på high eller helst very high, vad bör jag få för fps? Average? (I crysis that is)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Vertical sync synkroniserar grafikkortet och skärmens vertikala bilduppdateringsfrekvens. De flesta lcd-skärmar har en frekvens på 60 hz. Vertikal synkronisering förhindrar såkallad tearing som uppstår när en skärm uppdaterar bilden innan grafikkortet har uppdaterat hela bilden. Man ser då delar av en ny och en gammal bildruta.

Bild på tearing: http://www.richleader.com/images/Pulse/bargainbin/bargain_bin...

ang bilden så ser den ut att vara gjord i paint : P eller så är skärmen snubben spelar på ganska gamal. btw ska inte tearingen vara vertikal och inte horisontal? O_ o

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shiro
Om man har ett radeon 4870 hur mkt bör man klocka sin processor om alls om man har en q6600 och man vill spela på high eller helst very high, vad bör jag få för fps? Average? (I crysis that is)

jag får 61 fps i crysis benchmark, 1280*1024, no AA, HIGH det med q6600@3500. Dock fick jag samma fps i 3300, var lite skumt.

50 fps average i samma test fast i 1680*1050

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
jag får 61 fps i crysis benchmark, 1280*1024, no AA, HIGH det med q6600@3500. Dock fick jag samma fps i 3300, var lite skumt.

50 fps average i samma test fast i 1680*1050

Dvs jag måste överklocka processorn för att få average 50 fps som du med mitt blivande radeon 4870 HD? Jag menar ögat uppfattar ju inte mer än 30 fps ändå, så så länge jag har mer än det är jag nöjd >.> vill inte riskera att något går sönder genom att överklocka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
isåfall så har ni drivrutins krockar eller dyl . Jag har 90-100 fps+ överallt där det är mycket folk med 8msaa allt på max + macrot med extra distance gräs osv .
Kör med hd 4870

icy med vsync får du inte högre fps än hz oftast 60 så då är det inte så konstigt att du inte märker skillnad .

För övrigt 2 fps är stor skillnad med 2.7 ghz i crysis clockar du upp lite till blir det ännu större skillnad kortet behöver hög frekvens cpu för att tas om hand.

Jag vet vad Vsync gör, som jag sa, jag spelar med det för att inte få tearing. Det är min minimum FPS som jag inte gillar, det dippar för långt ner ibland, mot vad jag tycker detta kortet borde kunna prestera.

Och när det gäller överklockning, så utgår jag ifrån att det är en linjär linje, den skalar ju inte bättre ju snabbare den blir. Om jag tjänar 2 FPS på 400MHZ överklockning, så borde jag tjäna 4FPS på 800MHZ överklockning.

Angående att du har 90-100FPS överallt, så gå in i shattrath då, ställ dig i A´dals rum, se till att han tar upp en större del av skärmen och att det finns BRA med folk där. Har du fortfarande 90-100fp`s då? Jämfört med när du springer runt ute i ett landskap med få karaktärer? Tror inte det va?

Permalänk
Medlem

Minimum fps sänks med vsync på.

Men iallafall

inte 90 men fortfarande hög fps.

Det är inte så mycket folk i mitten på shattra

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9