Hårddisk-kabinetten eller disken som är trasig?

Permalänk
Medlem

Hårddisk-kabinetten eller disken som är trasig?

Fick för ganska längesedan en extern hårddisk av en kompis som hade slutat fungera. På disken hade han en hel del bilder som han gärna ville ha tillbaka och om jag kunde fixa det så skulle jag få behålla disken.
Testade naturligtvis först den externa hårddisken i min dator men det funkade inte. Tänkte då att det kanske är något i kopplingen i hårddisk-kabinettet som är trasigt så jag skruvade upp den för att plocka ur själva hårddisken.
Då var det naturligtvis en SATA-disk och jag har bara IDE-kontakter i datorerna här hemma. Tog disken till en kompis men han hade tyvärr inga lediga kontakter och ville inte heller plocka ur en av sina diskar för att testa med min.

Problemet blev då liggandes ett bra tag innan jag tog tag i det nu igen. Planen är att köpa SATA-kabel och strömsladd och åka till kompisen och testa alternativt köpa ett SATA-kontrollerkort till min dator så att jag kan testa hemma.
Frågan är dock om det är bortkastade pengar?
Så här ser det ut när jag kopplar in hårddisken då den sitter i kabinettet:
http://straaand.googlepages.com/hd_problem.jpg

Ska man tolka det som att själva disken är paj men att kabinettet funkar som det ska eller kan det vara något trasigt i kabinettet som gör att datorn inte får kontakt med själva hårddisken?

Permalänk

Går tyvärr inte göra någon bedömning enbart på den bilden anser jag.

Om hårddisken däremot också låter illa, klick-of-death eller liknande är det dock troligt det är den som är trasig.

Bäst, och billigast, är hitta en dator med s-ata och köra standardkittet. UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/ och därifrån tillverkarens eget testprogram.

Ska du endå övergå till s-ata kan ett internt kort vara alternativ. Annars finns p-ata/s-ata till USB2 kit. "Bra ha" verktyg både för framtida felsökning eller bara ta med en disk till polarn för film/spelkvällen.
Då de körs via usb har de dock mindre kompatabilitet än direkt intern anslutning för diagnostikprogram.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]