AMD lanserar styrkretsen 790GX

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar styrkretsen 790GX

AMD 790GX är en ny styrkrets med integrerad grafik. Den nya toppmodellen lovar bland annat bättre grafikdel och större överklockningspotential än tidigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur det integrerade grafikkortet kommer prestera,

Permalänk
Medlem

Äntligen, den här ska till ett pågående htpc-bygge.

Permalänk

Vore tufft och väldigt intressant om man kunde sätta det inbyggda grafikkortet till att sköta saker som AI eller fysik om man ändå har ett fetare grafikkort på PCIeplatsen...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Ska bli intressant hur det integrerade grafikkortet kommer prestera,

Det ska inte vara något monster men prestera 33% bättre än HD3200 har jag läst

Mycket fint moderkort ett alternativ när ja ska bygga dator åt syrran snart

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"...med utgångar som VGA, DVI, HDMI och Displayport"

Mums för ett htpc bygge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det ska inte vara något monster men prestera 33% bättre än HD3200 har jag läst

Mycket fint moderkort ett alternativ när ja ska bygga dator åt syrran snart

Ok ganska hyffsat. borde duga till mitt planerade HTPC projekt iaf.

Nu fattas bara nått sätt att finansiera det på xD

Permalänk
Avstängd

undrar om det kommer ett 780g med sb750?

Permalänk
Medlem

Läste ett test där de överklockade den integrerade GPU:n till 1GHz. Då får man 2352 poäng i 3dmark 06 vilket är mycket bra.
Doom 3 med Hi quality 1600*1200 med 1GHz ger average 26fps.
Fear multiplayer demo, max grafik med 1GHz på kärnan ger 33fps average

Tycker det verkar ganska så kraftfullt, kollade på ett Asus moderkort med 790GX och det hade VGA, DVi-D och HDMI ut. Det är ganska så maffigt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Mumms :)!
Tar den här nyheten som det är det bästa chippsetet så ska man vänta o se om dem släpper ett nytt med 45nm eller kommer den här fortfarande vara bäst då?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Varför Pci Express 2.0 x8 ?! Innebär inte det prestanda förlust?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Varför Pci Express 2.0 x8 ?! Innebär inte det prestanda förlust?

Ska motsvara PCIe 1.0 x16 så det ska inte vara någon flaskhals just nu iaf. Dessutom är det ju endast om man kör CrossfireX som den är x8, annars x16.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

swec test med detta med en jämförelse mellan detta och 780G och kanske vänta tills 790FX med SB750 kommer också så kan man göra den jämförelsen också T_T vore härligt.

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Avstängd

Amd gör mycket rätt numera, synd att de inte fattade behovet av att ge ut riktiga chipset lite tidigare. Tror att deras situation hade varit mycket bättre i så fall.

Finns ju väldigt få seriösa köpare som köper processor från en tillverkare och sen chipset från en annan. Som att be om problem.

Permalänk
Medlem

Ett givet köp, förutsatt att kortet kan skicka bitströmmat ljud till min receiver för avkodning av Dolby TrueHD och DTS-HD.

Permalänk
Medlem

När ska de lära sig att byta plats på usb och sata antal då?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Kan man köra hybrid Xfire med ett HD4XXX kort, är det fint att bara köra på det integrerade när man surfar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

SB750 redan? Nu blev jag imponerad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som att det främst är ATI:s fd. enheter (kretsar till moderkort o grafikkort) som gör saker rätt inom AMD nu för tiden. Får hoppas på att man även kan få ut en vettig CPU inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Det här har man ju väntat på i evigheter känns det som, frågan är om dessa kort automatiskt gör 780G till dåliga köp, priserna på gigabytes variant är lite saftiga i nuläget. Kommer nog köra på 780G och byta om det inte klarar några ordentliga denebcpus.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Kan man köra hybrid Xfire med ett HD4XXX kort, är det fint att bara köra på det integrerade när man surfar.

Skulle inte tro att det fuinkar, på 780 så funkade bara hybrid crossfire med budgetkort och jag tror inte de har förändrat det. Annars en trevlig ide'.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om man tänker använda en "K8"-processor och inte behöver RAID 5 så är 780G kort "likvärdiga". Både IGP och sideport-minne på bra 780G-kort går utan vidare att överklocka till 790GX-nivån. Däremot verkar tillverkarna använda bättre kylning på Nordbryggan på 790GX-korten, så det lär gå att överklocka mer med standardkylning.

Om man tänker använda Phenom, "Deneb" eller RAID 5 så vill man självklart ha den nya Sydbryggan. BIOS och drivrutinerna hinner förmodligen mogna innan vi får se 790GX-kort på hyllorna i Sverige. Dessutom lär 790GX-korten dra ner priset på 780G-kort. 690G-korten lär gå för en spottstyver.

Det verkar bli trevliga valmöjligheter framöver. Hare/PeSi

Permalänk

790gx verkar rätt mysko, högt pris men med bra integrerad gpu. Men som flera testare säger så får man ett 780 + en extern gpu som krossar 790. Vem har nytta av 790 egentligen? 780 klarar htpc lika bra till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
790gx verkar rätt mysko, högt pris men med bra integrerad gpu. Men som flera testare säger så får man ett 780 + en extern gpu som krossar 790. Vem har nytta av 790 egentligen? 780 klarar htpc lika bra till ett betydligt lägre pris.

Minns jag inte helt fel ska 790GX kunna nyttja enbart det integrerade grafikkortet när ditt/dina andra inte används i t.ex spel. Sen har 790GX mycket bättre klocknings potential

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

igpn i 790gx är av exakt samma igp som finns i 780g, men det amd har gjort är att har valt ut igp som "orka" med overklockningen, sen är det ju en ny SB. om ni inte redan har lagt märke till det så kan man ju alltid ta å överklocka sin 780g.

det som är trevligt är att det finns displayport och senaste versionen av hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Amd gör mycket rätt numera, synd att de inte fattade behovet av att ge ut riktiga chipset lite tidigare. Tror att deras situation hade varit mycket bättre i så fall.

Finns ju väldigt få seriösa köpare som köper processor från en tillverkare och sen chipset från en annan. Som att be om problem.

Redan 680G var rätt och klart bättre än allt annat, visst ville man alltid ha mer men att säga att dom inte gjort det här tidigare är inte helt korrekt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
790gx verkar rätt mysko, högt pris men med bra integrerad gpu. Men som flera testare säger så får man ett 780 + en extern gpu som krossar 790. Vem har nytta av 790 egentligen? 780 klarar htpc lika bra till ett betydligt lägre pris.

790 ska tydligen klara phenom processorerna bättre, vilket tydligen 780 hade vissa problem med.

Permalänk
Medlem

780G kretsarna har ABSOLUT INGA problem med någon Phenom modell. Däremot har flera tillverkare lanserat 780G baserade moderkort som inte dimensionerats för 125 och/eller 140 watts TDP. Dessa moderkort har i regel lägre pris och fungerar bra så länge processorn inte drar för mycket effekt.

Däremot, att någon tillverkare skulle lansera 790GX baserade moderkort som inte klarar åtminstone 140 watts TDP är osannolikt, eftersom den nya Sydbryggan ökar Phenoms överklockningpotensial.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Hur är Linuxkompabiliteten?
Enda som är intressant för mig

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Minns jag inte helt fel ska 790GX kunna nyttja enbart det integrerade grafikkortet när ditt/dina andra inte används i t.ex spel. Sen har 790GX mycket bättre klocknings potential

Du blandar ihop det med nvidias nya moderkort som har den suveräna funktionen ovan, det enda som är bra med deras kort tyvärr.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg