Permalänk
Medlem

Första bygget, lite hjälp?

Eftersom att min nuvarande burk är gammal och grå, så känner jag att det inte finns något hopp kvar i den. Så efter lite påläsningar så plockade jag ihop lite delar och tänkte höra om det ser bra ut?

Moderkort - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343976
Grafikkort - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355990
Minnen - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054
Processor - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331906
Nätagg - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676
Chassi - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341841

Slänger i en tub arctic silver 5 och ett antistatiskt armband i beställningen också.
Tar även hårddiskarna, monitorn och cd/dvd enheterna ifrån gamla datorn, borde ju fungera + att man tjänar någon slant på det.

Detta är mitt första datorbygge, och jag undrar självklart ifall det är svårt för en nybörjare att sätta ihop en hel dator?
Ifall någon del skulle kunna bytas ut så är jag öppen för förslag. Har en budget på mellan 6000 och 7000:-.

Tack på förhand!

Edit: Ändrade felaktiga länkar.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Tycker det ser ganska bra ut... Riktigt bra grafikkort och chassi iaf!
Dock skulle jag rekomendera dig till att välja ett nätagg med modulära kablar. Antec P182 kan vara lite krångligt att få till en bra kabeldragning i nämligen.
Sen är 650W lite väl overkill i detta systemet. Satsa på ett Corsair HX520W istället. Du kommer inte ångra dig för det blir mycket enklare att dra kablarna snyggt med det modulära. Sen skulle jag nog tagit 4gb minne istället för 2gb. Minnen kostar i stort sett noll och ingenting i dag så det är en smart extra kostnad.

Ska du använda dig utav en eftermarknads kylare till CPU? Om du ska använda dig utav stock kylaren så kör med den pastan som är. Tvivlar på att du kommer tjäna såpass många grader bara genom att välja AS5 att det är värt pengarna.

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem

Kan du länka mig ett nätagg ifrån komplett med "modulära" kablar som kommer kunna ge min nya dator bra med ström? Vore ju roligt att spara några kronor då det är lite halvtight just nu.
Sen vet jag inte om 4gb minne är nödvändigt, eftersom jag ska köra windows xp sp3 ett tag, så kommer jag ju ändå inte få ut 4gb. Är det inte bättre om jag köper 2gb nu och sedan kanske två stickor till med 2gb/4gb senare?

Som svar på cpu frågan: Jag kommer använda mig av medföljande kylare. Och jag hittade en halvfull tub AS5 i min låda, så det löste sig om jag skulle få för mig att byta. Föresten, hur är det med cpu-fläkt? Kan jag använda min gamla som satt på min socket 939 processor kylare?
Är som sagt lite nybörjare på det här med hårdvara och bygga just nu. Men vi får hålla tummarna för att det kommer gå bra!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Jag skulle kört på detta nätagget: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-5...
Dock fann jag det inte på Komplett? Är väldigt trött och seg nu så det kan helt enkelt vara mina ögon som inte vill vara med. Hehe.
Kan hända att det kostar några kronor mer än ett icke modulärt men det är värt det utan tvekan!

Ah, men kör du på XP kommer 2gb funka fint så länge! Verkar inte som priserna stiger så värst mycket heller så vänta med mer minne du...

Ska ärligt säga att jag inte är så inne på AMD och deras socklar. Det enklaste är ju att jämföra när du får hem alla prylar. Du ser ju snabbt ifall den passar eller inte.
Men det kommer garanterat in nån här och svarar på frågan innan så...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem

Ah, ok. Skulle du rekommendera mig att köpa en dator i delar ifrån datorbutiken istället? Satte ihop en likvärdig dator igår bara på skoj och blev rätt så ok, typ samma pris, men är lite osäker fortfarande - eftersom jag fick lite hjälp med denna dator - att jag satte i rätt delar.

När det kommer till minnen, hur vet jag hur vilka jag ska ha utöver DDR och DDR2? Spelar det här "pc2-5x00" någon roll?

Jag skulle egentligen satsat på en Intel E8400 Socket 775, men eftersom att den går på 300-400:- mer så fick det vara. Men är det verkligen så stor skillnad på Intel och AMD? För om skillnaden är stor så kan jag ju spara pengar och satsa på en E8400 och Ett mobo med socket 775.

edit: Satte på skoj ihop en dator - igen - på datorbutiken, och blev helt ok, och hamnade i samma prisklass som den ifrån komplett.

Ser det bra ut? Några flaws?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Ah, ok. Skulle du rekommendera mig att köpa en dator i delar ifrån datorbutiken istället? Satte ihop en likvärdig dator igår bara på skoj och blev rätt så ok, typ samma pris, men är lite osäker fortfarande - eftersom jag fick lite hjälp med denna dator - att jag satte i rätt delar.

När det kommer till minnen, hur vet jag hur vilka jag ska ha utöver DDR och DDR2? Spelar det här "pc2-5x00" någon roll?

Jag skulle egentligen satsat på en Intel E8400 Socket 775, men eftersom att den går på 300-400:- mer så fick det vara. Men är det verkligen så stor skillnad på Intel och AMD? För om skillnaden är stor så kan jag ju spara pengar och satsa på en E8400 och Ett mobo med socket 775.

Ja, det där med minnen spelar hyfsat stor roll. Kollar du till exempel på detta moderkort som jag har hemma och kan rekommendera så ser du att det stödjer hastigheten PC2-4300, PC2-6400 samt PC2-5300. Därför är det ej så smart att köpa minnen med en hastighet som kortet ej stödjer
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Edit: Såg nu att du satte ihop ett paket från datorbutiken och tänkte ge dig några råd.
Jag blev lockad av datorbutikens låga priser en gång, men jag var ej medveten om att de inte hade alla delar i lager förrens jag beställde. Då tänkte jag att det kanske tar en vecka eller två för dem att få hem grejjorna, men så fort gick det ej. Jag fick vänta ca 4-5 veckor för att få grejjorna. Dåligt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem

Tror jag stannar hos Komplett isåfall, finns många exemplar av mina delar i lager också, vilket är ett plus.

Nu tror jag att jag har PRECIS den datorn jag vill ha. De ändringar jag har genomfört:

[*] Tog ett moderkort med stöd för crossfire hos ati.
[*] Bytte till 550W istället för 650W.

Ser det bra ut? För isåfall är beställningsknappen inte långt ifrån.

Tack för all er hjälp.

edit: är det bara jag som suger, eller kommer inte min processor (AMD x2 6000+) inte passar i moderkortet? Är lite dum på morgonen

Btw, kommer alla delar/kablar kunna sitta som de ska? Så jag inte tar någonting fel och det blir ett helvete i slutändan.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort stödjer Athlon 64 X2, vilken är den sockel som din processor kommer att använda, alltså passar den
Köper du ett nytt nätagg och ett nytt moderkort finns det ingen risk att kablar inte kommer att passa osv. Men dock så används oftast inte alla kablar.

För övrigt ser allt bra ut, du skulle kunna skaffa 4 gb ram, men ska du köra XP så behövs det ej.

Nu borde din beställningsknapp vara ännu närmare dig

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem

Ah, ok. Perfekt!

Som jag skrev tidigare så kommer jag eventuellt köpa till 2gb minne i framtiden (då jag har 4 platser).

Så alla sladdar och nya grafikkortet kommer alltså passa som handen i handsken?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Ah, ok. Perfekt!

Som jag skrev tidigare så kommer jag eventuellt köpa till 2gb minne i framtiden (då jag har 4 platser).

Så alla sladdar och nya grafikkortet kommer alltså passa som handen i handsken?

Ja, inte en chans att ditt moderkort inte använder PCI-Express som används till grafikkort idag.
Angående sladdar till övriga komponenter så finns det bara 1 sladd som passar där de ska, så det kommer ej bli problem med dem

Sedan en sak om P182, de fläktarna som följer med är 3 st Antec TriCool som inte direkt är de tystaste man kan få tag i. Så jag skulle råda dig till att köpa 3 st av dessa prisvärda fläktar som flyttar tillräckligt mycket luft och är tysta. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316478

Vill du kan du kosta på dig lite genom att köpa dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325742

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem

Okej, Bara hört bra om noctua

Tänkte, det ingår ingen fläkt till cpu kylaren som kommer med nya processorn? Eller kan jag ta min gamla kylarfläkt och sätta på? Eller måste jag köpa en ny processorfläkt för AM2+?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Okej, Bara hört bra om noctua

Tänkte, det ingår ingen fläkt till cpu kylaren som kommer med nya processorn? Eller kan jag ta min gamla kylarfläkt och sätta på? Eller måste jag köpa en ny processorfläkt för AM2+?

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2,2MB, BOXED m/fläkt

Alltid när det står boxed, betyder det att kylare och fläkt ingår, och nu står det ju till och med att fläkt ingår.
Bara en fråga, varför skulle de skicka med en kylfläns till processorn utan fläkt?
Angående att köpa en ny kylare är ju ingen dum idé, visst går det att köra med original men du lär ju få ner tempen en del grader om du köper en ny. Och i ett P182 kommer du få plats med en stor en.

Kolla in denna kylare, otroligt prisvärd, då kan det även vara värt att klämma med en tub AS5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338567

Eller en lite dyrare modell från Schyte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330008

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem

Så, alltid är egentligen bara klart att beställa då?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Så, alltid är egentligen bara klart att beställa då?

Det är väl upp till dig om du har tänkt igenom allt, men i min åsikt är det det, ja.

Visa signatur

Asus P9X79 | Intel i7 3820 @ 4,0GHz + H80 | Gigabyte 7970 Windforce | 16GB Corsair Vengeance | Corsair F60 | Antec P182 | Cooler Master Real Power 620W

Permalänk
Medlem

När du väl sätter ihop datorn så ta de bara lungt och tänk logiskt.

Lycka till!

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.