får bara ljud i 4 av 5 högtalare

Permalänk

får bara ljud i 4 av 5 högtalare

Hej. Jag kopplade nyss in ett 5.1 surroundsystem till datorn. När jag kör test på högtalarna låter det i alla men när jag spelar musik osv. får jag inget ljud i centerhögtalaren. Jag har provat nya drivrutiner utan framgång. Det konstiga är ju att den funkar när man testar den. Har ni några förslag på vad det kan vara för fel? Kanske borde säga att högtalarna har suttit till en gammal dator jag hade men dom var mycket bättre än skräpet som följde med nya.

Permalänk
Medlem

Kolla windowsinställningar så att du kör med 5.1 och inte 5.0 inställningar eller liknande.

Permalänk

Hej, du kan ha ställt in datorn på att inte skicka ngt till centern, alltså i volymkontrollen bockat för "center av", elr kört ner "spaken" till 0 ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Hedersmedlem

psx01: Om han körde "5.0" skulle det bara betyda att det saknades en diskret LFE-kanal. Du tänker på 4.0 eller quadraphonic stereo.

tomasbjork: Din musik har bara två kanaler, så du måste tala om för din mediaspelare hur du vill mixa upp. Jag gissar att Winamp (eller vad du nu kör) är defaultinställt till att bara duplicera L/R till rL/rR, eftersom det är det minst skadliga sättet att mixa upp stereo på. För att skapa material till centerhögtalaren måste man slå ihop L och R, vilket kan ge lite knasiga artifakter ibland. Jag skulle rekommendera att du behåller det som det är nu -- det låter bättre än att ha en fejkad centerkanal som bara brölar fasfel i pannan på dig.

En sak du kan kolla är dock om Winamp läser högtalarkonfigurationen från Windows' egna inställningar, som av nån anledning ställs om till Quadraphonic Stereo i många fall. Titta under "Sounds and Audio Devices" i kontrollpanelen. Under fliken Volume hittar du en Advanced-knapp där du kan ställa in vilken uppsättning högtalare du kopplat in.

Det är inte särskilt vanligt att man behöver gå in där och pilla eftersom många surroundljudkort rättar till det själva, men det skadar ju inte att kolla.