Permalänk
Medlem

ang Switch HP Procurve 2524

hallå alla

Jag köpte en HP Procurve 2524 av en polare
kopplade in den hemma å den funkar kanon bra
men så kan man ju styra den med en " Consol "
så man kopplar i en RS232(COM-Port) Så jag kopplade in den i
min dator. Men måste man ha någon program vara för att kunna
gå in i Switchen?
Vart kan man hitta de isf ?
För jag kommer inte in i den :/
Eller ska man göra på nå annat sätt?

// Marcus

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Medlem

Telnet borde fungera rätt så bra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Telnet borde fungera rätt så bra

Finns det program vara att ladda hem där ?

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mhansson
Finns det program vara att ladda hem där ?

Testa med att skriva telnet i Start - Kör.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Testa med att skriva telnet i Start - Kör.

okeej hur gör man sen då ? (a)

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Medlem

Installation and getting started guide - hp procurve
series 2300 and 2500 switches
ftp://ftp.hp.com/pub/networking/software/59692353-e2.pdf
sid 34-=>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHZ
Installation and getting started guide - hp procurve
series 2300 and 2500 switches
ftp://ftp.hp.com/pub/networking/software/59692353-e2.pdf
sid 34-=>

jag hittar inte nå hur man ska göra.
Är det ja som är dålig på att leta eller vad äre ?
Kan någon skicka en dirr länk till där man kan tanka hem program varan eller beskriva hur man ska göra i telnet?

// Marcus

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk

Har oxå en sån här switch, dem är inte lätta men gör som jag gå till biblioteket och låna lite böker om nätvärk sen så blir det nog lättare

Permalänk
Medlem

Du kan använda hyperterminal (Win Xp, Win2k + Win NT), men det borde gå lika bra med senaste Putty.

Allt står ju beskrivet i den länkade pdf:en....
På sid 33(2-15)
Terminal Configuration
To connect a console to the switch, configure the PC terminal emulator as a DEC VT-100 (ANSI) terminal or use a VT-100 terminal, and configure either
one to operate with these settings:
• any baud rate from 1200 to 115200 (the switch senses the speed)
• 8 data bits, 1 stop bit, no parity, and flow control set to None
• For the Windows Terminal program, also disable (uncheck) the “Use
Function, Arrow, and Ctrl Keys for Windows” option

Fortsätt sedan på sid 36(2-18)

telnet om du vet Ip på switchen

Permalänk

Varför strula med Telnet.
Gå in i webbläsaren och skriv den IP som switchen har så kommer du in i webbgränsnittet, mycket enklare.
Där kan du gör det som du kan göra det du gör med telnet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad till "Internet, uppkoppling och nätverk"*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

PuTTy funkar utmärkt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scullsplitter
Varför strula med Telnet.
Gå in i webbläsaren och skriv den IP som switchen har så kommer du in i webbgränsnittet, mycket enklare.
Där kan du gör det som du kan göra det du gör med telnet.

Om jag tillåts spekulera. Kan det vara så att Mhansson kanske inte vet IP-adressen och/eller lösenord (om det är satt)? Det är ju trots allt en beggagnad switch.

Det finns några saker som man inte kan göra via webbgränssnitet men via konsolen, t.ex sätta ny IP-adress, nollställa lösenord och konfiguration, se raderade loggar mm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Om jag tillåts spekulera. Kan det vara så att Mhansson kanske inte vet IP-adressen och/eller lösenord (om det är satt)? Det är ju trots allt en beggagnad switch.

Det finns några saker som man inte kan göra via webbgränssnitet men via konsolen, t.ex sätta ny IP-adress, nollställa lösenord och konfiguration, se raderade loggar mm.

Då börjar man med en factory reset -> FW-upgrade -> factory reset.

Hur som helst, skit i MS egna klienter, vare sig det är HyperTerminal eller telnet. PuTTY är det enda rätta, finns att få tag på: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...

Starta PuTTY, tryck i COM1 och du är ready to go.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Jag har också en HP Procurve 2524. Mitt tips är, precis som FLAGEL, att du återställer switchen. Hur du gör kan du se i manualen, men om jag minns rätt ska du trycka in knappen på framsidan av switchen. Konsultera manualen om du är osäker. Efter att du återställt switchen får du åtkomst till den genom att ansluta med t.ex. telnet. IP-adressen har jag för mig är 192.168.1.1 eller om det var 2.1 i slutet.
Hur som helst rekommenderar jag dig starkt att ladda hem dokumentationen (pdf-filer) och läsa den. Det står väldigt mycket inressant.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scullsplitter
Varför strula med Telnet.
Gå in i webbläsaren och skriv den IP som switchen har så kommer du in i webbgränsnittet, mycket enklare.
Där kan du gör det som du kan göra det du gör med telnet.

Varför web? det är ju bättre att jobba i CLI via PuTTY, betydligt fler inställningsmöjligeter.

PDF

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Varför web? det är ju bättre att jobba i CLI via PuTTY, betydligt fler inställningsmöjligeter.

PDF

Varför inte? Webbgränssnittet ger en bättre visuell överblick av status och realtidsmonitorering som säkerligen tilltalar en nybörjare mer.
Vilka inställningsmöjligheter avser du? Aktiv- eller inaktiv port, porthastighet, hel eller full duplex och VLAN kan alla administreras via webben. Låter som full tillräckliga möjligheter för en nybörjare.

PuTTY är inte heller en nödvändighet* så länge man inte använder SSH. Telnet (ej HyperTerm!) fungerar utmärkt så länge det bara är en HP switch man vill administrera.

* Detta sagt om man nu inte vill installera en produkt, som visserligen är jättebra (använder den själv för att administrera våra Ubuntu-FTP via SSH), men som man kanske inte kommer använda så mycket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mhansson:

okeej hur gör man sen då ? (a)

Det första jag tänker är att du vet verkligen inte vad du gör, därför tror jag heller inte du ska bry dig i inställningarna. Om man inte vet vad Telnet är ens. Iofs. måste man ju fråga för att lära sig, men ett gott råd (om än nu för sent?) lär dig på något annat!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon215248:

Det första jag tänker är att du vet verkligen inte vad du gör, därför tror jag heller inte du ska bry dig i inställningarna. Om man inte vet vad Telnet är ens. Iofs. måste man ju fråga för att lära sig, men ett gott råd (om än nu för sent?) lär dig på något annat!!

Att återuppliva en fem år gammal tråd bara för att förolämpa en medlem som inte ens är aktiv i forumet längre är väldigt onödigt och otrevligt.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro