Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keitaro_swe
huslån = 4500 ut
bilkostnader(bensin,försäkring osv) = 5000 ut
telefon, internet, mat = 3000 ut(jag och min sambo då)
återbetalning csn = 1500 ut
fackavgift = 500 ut
elräkning = 1500 ut

summa 16k ut
nettolön 15k
Dock så har min sambo ungefär samma nettolön och vi delar ju på räkningar och annan skit så det blir ju en del över trots allt men det ser trist ut

Du kan ju skära ned kostnad med i alla fall 500kr. Tänker på fackavgiften.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
Du kan ju skära ned kostnad med i alla fall 500kr. Tänker på fackavgiften.

- Du menar att han ska gå ur facket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Du menar att han ska gå ur facket?

Vad är det för lustigt med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vad är det för lustigt med det?

är inte sverige påväg in i en lågkonjuktur? vore väll dumt då?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

-4000 Bil lån.
-5000 Ljudisolering till bilen
-3000 Hyra
-1000 Mat
-2000 Diverse?
= 15000 utgifter

+29000 Lön

Ungefär 14000 kvar att leka med denna månaden alltså. Helt okej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
-4000 Bil lån.
-5000 Ljudisolering till bilen
-3000 Hyra
-1000 Mat
-2000 Diverse?
= 15000 utgifter

+29000 Lön

Ungefär 14000 kvar att leka med denna månaden alltså. Helt okej

Om du har ~41,000 kr i lön, hur kommer det sig då att du är tvungen att ha ett stort billån?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Om du har ~41,000 kr i lön, hur kommer det sig då att du är tvungen att ha ett stort billån?

Dyr bil eller förmånligt lån i förhållande till att investera pengarna istället kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Semesterpengar/bonus/övertid e. d.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
Semesterpengar/bonus/övertid e. d.

Har du två användarkonton också?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Har du två användarkonton också?

Har en från 2000-2001 med nån dum nick som jag glömt bort passet på
Det var bara en gissning...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Får du verkligen studiebidrag den här månaden? Jag får det iaf inte.

Jag fick 3858kr bidrag och 7380kr lån från CSN i måndags i alla fall. Sen rullar det på som vanligt i september och framåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej jag har inte två användarkonton och jag har inte heller 41k i lön,
vissa delar av traktamentet är inte skattepliktigt så det går ner en bit där.

Bilen var ett impuls köp så därför var jag tvungen att ta ett lån, ibland är man för ivrig >_<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
är inte sverige påväg in i en lågkonjuktur? vore väll dumt då?

Räcker ju att vara med i A-Kassan.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk

Jag fick min första lön nånsin förra månaden, lyckades köpa:

Samsung 2493HM
X52 Pro Joystick
Logitech z-5500
G15 tangentbord
HTC S730
Kläder
Kebab
Mer kebab

Fan, nu kom lönen igen och jag vet inte vad jag ska köpa.

*Edit* Lapin kulta, ush vad man slänger pengar på det. Köpte precis 24'st på bolaget för 324kr, och jag som alltid druckit svensk starköl för 6 spänn styck.

Nu är man en man!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
är inte sverige påväg in i en lågkonjuktur? vore väll dumt då?

Vårat fack (Transport) har förhandlat fram en saftig lönesänkning åt de flesta av oss, så man har ju grymt förtroende för dom. Glad att jag aldrig gick med.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Räntebetalningar Lägenhet Inkl internet/tv/värme. 14000:-
Mat. 1000:-
Bensin.2000:-
Telefon.300:-
Ström ca.100:-
Försäkringar. 500:- ?

Totalt: 17900:-

Inkomst 33600:-
-skatt 4900:-
= 28700:-

28700 - 17900:- =10800:-

Sparar cirka 5000:-

Kvar att leva för 5000:- Hmm blir får nog bli lugnt nu =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Om du har ~41,000 kr i lön, hur kommer det sig då att du är tvungen att ha ett stort billån?

Varför skulle man inte ha ett billån om har hög lön? Det är oftast fördelaktigt att låna pengar om kan få det till låg ränta. Så om han har det till iaf hyfsad ränta är det inget konstigt att ha lånat till bilen. Du kan ju dra in det dubbla i månaden och ändå ha billån. Sen undrar jag hur du får 14 000 + 15 000 till 41 000. Han har 29 000 lön.

Permalänk
Medlem

Han räknade nog före skatt.

Jag har ett såpass dyrt lån för att jag som sagt gjorde ett impuls köp, sen är jag för ung för att ta ett lån som sträcker sig över mer än 5 år, vilket jag ändå inte hade gjort iofs. 3000kr är lånet på i månaden + 1000 i ränta, så det är inte särskilt stort ändå.

Permalänk

min morsa behåller mitt studiebidrag för sig själv :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Alltid lika kul.....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför skulle man inte ha ett billån om har hög lön? Det är oftast fördelaktigt att låna pengar om kan få det till låg ränta. Så om han har det till iaf hyfsad ränta är det inget konstigt att ha lånat till bilen. Du kan ju dra in det dubbla i månaden och ändå ha billån. Sen undrar jag hur du får 14 000 + 15 000 till 41 000. Han har 29 000 lön.

Det är aldrig fördelaktigt att låna pengar. Så länge det finns någon ränta eller avgifter över huvud taget så kostar ett lån oavsett form alltid mer än att köpa loss vad det nu gäller direkt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är aldrig fördelaktigt att låna pengar. Så länge det finns någon ränta eller avgifter över huvud taget så kostar ett lån oavsett form alltid mer än att köpa loss vad det nu gäller direkt.

Nej, det är alltid fördelaktigt att låna pengar om du kan investera dom och få tillbaka en högre ränta än den du betalar på lånet (telefonlån etc är nästan aldrig sådana lån eftersom du har extremt höga räntor och övriga kostnader på sådana lån). Simpel ekonomi. Dvs kan du låna till en ränta på t.ex. 2% så bör du med alltid ta det lånet, förutsatt att du använder pengarna för att investera. Av t.ex. många banker kan du ofta få minst 4% i ränta utan några problem på ett vettigt konto. Ett exempel på detta kan vara CSN-lån där du kan få låna till ungefär 2%, vilket är ett mycket fördelaktigt lån. Att investera dom pengarna i antingen ett bankkonto eller i något mer fördelaktigt t.ex. fonder där du inte behöver ta stora risker för att få ännu högre vinst än 4% är således fördelaktigt.

För att ge några siffror som exempel, kan du låna 100 000 kr till 2% ränta årsvis. Då skulle du kunna placera dom i ett konto och få 5% ränta. Då går du +3000 per år. Eller om du kan låna till 4% och investera i fonder och få tillbaka 10% är det också fördelaktigt (mer risk involverat i fonder).

Om du läser någon ekonomikurs någon gång kommer de säkert förklara detta mer i detalj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, det är alltid fördelaktigt att låna pengar om du kan investera dom och få tillbaka en högre ränta än den du betalar på lånet (telefonlån etc är nästan aldrig sådana lån eftersom du har extremt höga räntor och övriga kostnader på sådana lån). Simpel ekonomi. Dvs kan du låna till en ränta på t.ex. 2% så bör du med alltid ta det lånet, förutsatt att du använder pengarna för att investera. Av t.ex. många banker kan du ofta få minst 4% i ränta utan några problem på ett vettigt konto. Ett exempel på detta kan vara CSN-lån där du kan få låna till ungefär 2%, vilket är ett mycket fördelaktigt lån. Att investera dom pengarna i antingen ett bankkonto eller i något mer fördelaktigt t.ex. fonder där du inte behöver ta stora risker för att få ännu högre vinst än 4% är således fördelaktigt.

För att ge några siffror som exempel, kan du låna 100 000 kr till 2% ränta årsvis. Då skulle du kunna placera dom i ett konto och få 5% ränta. Då går du +3000 per år. Eller om du kan låna till 4% och investera i fonder och få tillbaka 10% är det också fördelaktigt (mer risk involverat i fonder).

Om du läser någon ekonomikurs någon gång kommer de säkert förklara detta mer i detalj.

Nu var det ju ett tag sen jag läste ekonomi, men jag tror inte att grundläggande matematik så som plus och minus har förändrats sedan dess.

Ett lån, oavsett hur stort och vad det används till, kommer alltid resultera i högre totalkostnad än direkt köp på grund av räntor och avgifter. Att man kan använde de pengar man lånar på ett smart sätt så som att investera dem och få mer i retur på investeringen än vad kostnaden för lånet är gör att investeringen blir fördelaktig, inte lånet eftersom samma investering utan lån skulle vara ännu bättre.

Fördelen ett lån har är ju att man får pengarna direkt så att man kan göra sin investering och då i slutändan gå plus på det hela, men det är fortfarande det kloka användandet av pengarna som är det fördelaktiga, inte lånet i sig eftersom det bär med sig en kostnad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nu var det ju ett tag sen jag läste ekonomi, men jag tror inte att grundläggande matematik så som plus och minus har förändrats sedan dess.

Nej, det har det inte. Plus och minus har alltid varit samma. Ditt minne kanske sviktar eller så läste du ekonomi på någon nivå där de inte förklarade lån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ett lån, oavsett hur stort och vad det används till, kommer alltid resultera i högre totalkostnad än direkt köp på grund av räntor och avgifter.

Ok, nu måste vi klara upp saker och ting här. Har du oändligt med pengar är det så klart alltid bäst och enklast att köpa direkt. Ingen i världen har oändligt med pengar, skulle någon ha det skulle pengar inte ha något värde, förutsatt att folk visste om att det fanns oändligt med pengar och att dessa användes. Därför är det alltid bättre att låna pengar till en låg ränta om du kan investera dom och få en högre avkastning än vad du betalar i ränta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Att man kan använde de pengar man lånar på ett smart sätt så som att investera dem och få mer i retur på investeringen än vad kostnaden för lånet är gör att investeringen blir fördelaktig, inte lånet eftersom samma investering utan lån skulle vara ännu bättre.

Det förutsätts här att personen i fråga inte redan har oändligt med pengar. Har man inte pengar att investera, så måste man få tag på dessa pengar. Hade personen haft oändligt med pengar hade detta inte varit ett problem, men nu har ingen oändligt med pengar. Därför är det ALLTID bra att låna pengar om du kan investera så att du tjänar mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Fördelen ett lån har är ju att man får pengarna direkt så att man kan göra sin investering och då i slutändan gå plus på det hela, men det är fortfarande det kloka användandet av pengarna som är det fördelaktiga, inte lånet i sig eftersom det bär med sig en kostnad.

Lånet bär med sig en vinst om du kan investera pengarna. Ponera följande 3 situationer:

1. Du har 0 kronor. Med 0 kronor kan du investera 0 kronor. Du kan få en ränta hos en bank i ett vanligt sparkonto på kanske 4%. Du gör en vinst på 0*0,04 = 0 kronor.

2. Du har 0 kronor. Du lånar 100 000 kronor till en ränta av 2% som du betalar årligen. Du kan få en ränta hos en bank i ett vanligt sparkonto på minst 4% (förmodligen 5% eftersom 100 000 är en hyfsad stor summa). Du gör en vinst på 100 000 * 0,04 - 100 000 * 0,02 = 2000 kronor.

3. Du har 100 000 kronor. Du kan få en ränta på ett sparkonto på 4%. Du kommer då tjäna 4 000 kr per år. Men du lånar nu 100 000 kronor till, med en ränta på 2% på lånet. Då placerar också dessa pengar i ditt sparkonto. Nu tjänar du istället 6 000 kronor.

Vad är nu bäst? Att låna 100 000 kronor oavsett hur mkt pengar du har (förutsatt att du inte har oändligt med pengar) till en låg ränta och investera och få en högre avkastning än räntan på lånet, eller bara investera pengar du faktiskt äger själv? Svaret är att det är bäst att låna.

Detta går även att applicera på saker som billån eller huslån etc. Du har 1 000 000 kronor. Du ska köpa en lägenhet. Lägenheten kostar 1 000 000 kronor. Om du köper hela lägenheten kontant så har du tjänat 0 kronor. Betalar du en kontantinsats på låt oss säga 200 000 kronor och får låna resten för ca 4%. Då har du 800 000 över. Men du har också en ränta på 800 000 * 0,04 att betala per år. Låt oss säga att du investerar dina 800 000 i fonder. Du får ut 10% på dina fonder per år. Då får du ut 80 000 från dessa fonder per år. Men du måste också betala din ränta på ditt lån. Räntan är 32 000 per år. Du tjänar då 48 000 per år på att låna och investera resten.

Detta är ju självklart förenklingar, det finns ju risker med att investera, köper du t.ex. din lägenhet kontant, så riskerar du ju inte heller att dina fonder går ner. Så då är det ju bra om man kan betala tillbaka räntan med annat än sin avkastning på fonderna om de nu skulle gå ner. Köper du kontant så behöver du ju inte oroa dig över fonder etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
...

Du blandar fortfarande ihop delarna av resultatet med resultatet i sig. 2+2=4 är inte samma sak som att ha en 4 från start. Ett lån är en del, en investering är en annan och om man gör det bra så är summan av de två att man går plus. Resultatet av ett lån kan därför vara fördelaktigt, men lånet i sig är det ändå inte.

Du tar även upp det här med att folk kanske inte har pengarna som behövs. Nej visst, det må vara sant. Men det har jag aldrig sagt någonting om. Jag konstaterade att i jämförelse mot att köpa någonting direkt så är ett lån aldrig fördelaktigt. Att folk kanske inte har de pengarna de behöver för detta direkt är en helt annan sak. Då snackar vi om det är värt kostnaden för lånet för att kunna köpa på en gånge istället för att spara först och köpa sen. Men det är en helt annan fråga.

Men bara ett lån, till bil, båt, resa, prylar eller whatnot är aldrig fördelaktigt. Det innebär en merkostnad som vid direkt köp inte finns. Enda gången ett lån kan resultera (som resultat, inte för sig själv) i vinst är när man investerar i någonting som ger mer tillbaka än kostnaden för lånet. Ett billån gör inte detta då en bil minskar i värde. Samma sak gäller allt annat man lånar till i konsumtionssyfte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du blandar fortfarande ihop delarna av resultatet med resultatet i sig. 2+2=4 är inte samma sak som att ha en 4 från start. Ett lån är en del, en investering är en annan och om man gör det bra så är summan av de två att man går plus. Resultatet av ett lån kan därför vara fördelaktigt, men lånet i sig är det ändå inte.

Du tar även upp det här med att folk kanske inte har pengarna som behövs. Nej visst, det må vara sant. Men det har jag aldrig sagt någonting om. Jag konstaterade att i jämförelse mot att köpa någonting direkt så är ett lån aldrig fördelaktigt. Att folk kanske inte har de pengarna de behöver för detta direkt är en helt annan sak. Då snackar vi om det är värt kostnaden för lånet för att kunna köpa på en gånge istället för att spara först och köpa sen. Men det är en helt annan fråga.

Men bara ett lån, till bil, båt, resa, prylar eller whatnot är aldrig fördelaktigt. Det innebär en merkostnad som vid direkt köp inte finns. Enda gången ett lån kan resultera (som resultat, inte för sig själv) i vinst är när man investerar i någonting som ger mer tillbaka än kostnaden för lånet. Ett billån gör inte detta då en bil minskar i värde. Samma sak gäller allt annat man lånar till i konsumtionssyfte.

I en värld där ändliga resurser finns (vilket vi nu lever i), är det ekonomiskt fördelaktigt att låna om och endast om de pengarna man har kvar pga lånet kan investeras i högre avkastning.

Exempel:

Du skall köpa en bil och har 100.000 kr. Du har två val, använda dina 100.000 kr eller låna dessa. Varje val du väljer har en kostnad, den är beräknad på vad du måste avsäga dig. Säg att räntan är 6% på ditt lån, kostnaden för att låna blir då 6% av 100.000 kr per år du har lånet.

Säg att du tänker investera pengarna i fonder som ger dig en 15%ig vinst per år (inte direkt svårt att hitta sådana alternativ). Då blir kostnad för att inte låna 15% av 100.000 kr per år. Detta är pengar du annars skulle fått om du lånade, den s.k alternativkostnaden.

Att inte låna pengar kostar dig då 15.000 kr första året (blir mer komplicerat med skatter och liknande, samt att andra året tjänar du mer).

Att låna pengar kostar dig endast 6000 kr första året, dvs räntan (även här blir det lite komplicerat med avdrag på skatter osv).

Detta är ett väldigt förenklat exempel, men det visar bra hur välden fungerar. I en värld där vi inte har obegränsat med resurser bör man mäta alternativkostnader mot varandra Detta är för övrigt resonemang som återfinns inom Mikroteori, just påbörjat kursen, jäkligt intressant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
är inte sverige påväg in i en lågkonjuktur? vore väll dumt då?

Även om sverige är påväg mot en lågkonjuktur så kan inte facket bromsa det... och i slutändan så måste ju många sparkas mao hjälper facket föga.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

....
Lånet bär med sig en vinst om du kan investera pengarna. Ponera följande 3 situationer:

1. Du har 0 kronor. Med 0 kronor kan du investera 0 kronor. Du kan få en ränta hos en bank i ett vanligt sparkonto på kanske 4%. Du gör en vinst på 0*0,04 = 0 kronor.

2. Du har 0 kronor. Du lånar 100 000 kronor till en ränta av 2% som du betalar årligen. Du kan få en ränta hos en bank i ett vanligt sparkonto på minst 4% (förmodligen 5% eftersom 100 000 är en hyfsad stor summa). Du gör en vinst på 100 000 * 0,04 - 100 000 * 0,02 = 2000 kronor.

3. Du har 100 000 kronor. Du kan få en ränta på ett sparkonto på 4%. Du kommer då tjäna 4 000 kr per år. Men du lånar nu 100 000 kronor till, med en ränta på 2% på lånet. Då placerar också dessa pengar i ditt sparkonto. Nu tjänar du istället 6 000 kronor.

...

Lycka till med att låna pengar till en utlåningsränta som är lägre än en inlåningsränta.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
...

Att det är ekonomiskt fördelaktigt att låna pengar i vissa lägen har jag inte protesterat emot. Det jag reagerade på var påståendet att ett lån i sig skulle vara fördelaktigt. För det är det inte. Ett lån kan göra det möjligt att tjäna mer än vad lånet kostar och därmed är lånet en bra idé, men stående för sig själv är lån alltid en förlust.

För du menar väl ändå inte att det på något sätt skulle gå att låna pengar och gå plus på enbart lånet (alltså utan att investera pengarna)?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Lycka till med att låna pengar till en utlåningsränta som är lägre än en inlåningsränta.

CSN-lån har redan nämnts, de har en ränta på ca 3% medan många bankkonton har en ränta på över 4% = profit!

Vågar man istället ta en risk så kan man ju ta ett vanligt banklån på säg 5% och investera de i aktier eller fonder så gör du självklart en vinst om du lyckas få investeringen att öka i värde med mer än än 5% per år.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
CSN-lån har redan nämnts, de har en ränta på ca 3% medan många bankkonton har en ränta på över 4% = profit!

Vågar man istället ta en risk så kan man ju ta ett vanligt banklån på säg 5% och investera de i aktier eller fonder så gör du självklart en vinst om du lyckas få investeringen att öka i värde med mer än än 5% per år.

CSN-lånet släpar väl två år i räntebanan, så det skulle inte förvåna mig om det snart börjar stiga. Sen är inte det ett fördelaktigt lån längre med dom nya återbetalningsreglerna.
Men visst, om man kan bo hemma och inte spendera några pengar under studietiden så kan det gå att göra pengar på CSN.

Sen, räntan på CSN är inte avdragsbar, medan du får betala skatt på räntan från bankkonto= låg profit

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.