Animerad reklamslinga till TV på jobbet

Permalänk
Medlem

Animerad reklamslinga till TV på jobbet

Fått ett litet uppdrag på jobbet som jag ska försöka lösa så snyggt som möjligt. I kundmottagningen har vi en Plasma som sitter på väggen och är tänkt att visa reklam för vissa produkter. Jag ska inte göra någon film eller så utan det ska vara som annonser i tidningen ungefär som ska bläddra förbi på skärmen. Tanken var först att göra det i Powerpoint men det känns lite B. Visserligen kan jag rita upp det i Photoshop och importera bilder och hit och dit men det känns fortfarande inte så seriöst och snyggt.

Så jag funderade på om man skulle göra något i Flash, dra igång IE och bara låta den gå i fullscreenläge, det borde ju fungera. Dock är mina Flashkunskaper väldigt begränsade så jag tänkte att det kanske finns något annat smidigt program man kan använda för att göra flashliknande animationer med lite rörliga delar så det blir lite roligare att titta på.

Är det någon som har något förslag, eller borde jag släppa Flash-ideén och använda Powerpoint istället?

Ska tilläggas att jag inte har tillgång till någon Mac utan det är bara PC-datorer på hela bygget, så det måste vara något jag kan köra i Win XP.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Flash fungerar väl bra, lägg en timme eller två på grundläggande grejer i flash så ska du se att det löser sig. Finns oändligt med material på nätet om flash och det verkar ju inte vara något speciellt avancerat du ska göra...

Permalänk
Medlem

annars finns det en ännu lättare lösning, bildspelsskärmsläckaren
bara gör lite fina bilder och lägg dom i en katalog och peka skärmsläckaren dit.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Flash fungerar väl bra, lägg en timme eller två på grundläggande grejer i flash så ska du se att det löser sig. Finns oändligt med material på nätet om flash och det verkar ju inte vara något speciellt avancerat du ska göra...

Jo, det är sant. Man förstår det efter ett tag av jäklandes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
annars finns det en ännu lättare lösning, bildspelsskärmsläckaren
bara gör lite fina bilder och lägg dom i en katalog och peka skärmsläckaren dit.

Det var ju faktiskt en jäkligt enkel lösning jag inte ens tänkte på, haha. Enda nackdelen då är att det gärna får vara något animerat i reklamfilmen. Typ att texten kommer fram på ett snyggt sätt och något åker fram över skärmen eller så.

Det får nog bli den senare lösningen till att börja med i alla fall då det är lite panik med grejerna, så får jag kolla på en Flashlösning på sikt. För jag tror också att Flash är den bästa lösningen, bara det att det tar lite tid att sätta sig in i det som sagt.

Permalänk
Medlem

Man kan inte få flash att köra verklig fullskärm va? Eller kan man köra det som en applikation? Annars kan du göra det i director. Har själv funderingar kring det här men det slutar nog med en powerpoint i vilket fall... har funderat på att köra en video också i mediaspelaren... då kan man loopa lite enkelt.

Permalänk
Medlem

Jo Flash ska väl gå i fullscreen? Om inte annat (vet inte hur du menar) så är det bara att öppna filen i IE t.ex. och trycka på F11 och vänta 2 sek så försvinner alla menyer och taskbaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Jo Flash ska väl gå i fullscreen? Om inte annat (vet inte hur du menar) så är det bara att öppna filen i IE t.ex. och trycka på F11 och vänta 2 sek så försvinner alla menyer och taskbaren.

Är inte säker på att det går att köra som stand-alone, men det var längesen jag hade ett intresse av att utforska om det går

Visste faktiskt inte att alla menyer försvann numera i IE. Det gjorde de inte i 6:an, och jag tog för givet att det inte funkade i 7:an heller

Permalänk

Gör en loopad video... imho.

Permalänk
Medlem

Du kan exportera flashfilen som en .exe eller motsvarande till mac. Jag har gjort en sådan presentation på jobb som vi har slutfört som rullar på vår LCD TV här på jobbet.

Angående att skapa själva presentationen är det inte speciellt avancerat, beror så klart på hur avancerat du vill göra det. Om du bara gör allt i en tidslinje blir det jobbigt att gå in och lägga in något nytt emellan etc. Men om inte det är tanken så är det bara att köra på.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Jo Flash ska väl gå i fullscreen?

Flash går att ha i fullscreen! Dock krävs det Flash Player 9.

Läs mer om Full-screen mode i Flash.

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urme
Angående att skapa själva presentationen är det inte speciellt avancerat, beror så klart på hur avancerat du vill göra det. Om du bara gör allt i en tidslinje blir det jobbigt att gå in och lägga in något nytt emellan etc. Men om inte det är tanken så är det bara att köra på.

Hur gör man utan att använda tidslinje?
Köra ett lager för varje annons då istället t ex, eller hur menar du?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.green
Flash går att ha i fullscreen! Dock krävs det Flash Player 9.

Läs mer om Full-screen mode i Flash.

För självstående filer har det gått att köra fullskärm länge, det är bara att det även är möjligt på webben sen i version 9 (exempelvis fullskärmsläget på Youtube).
fscommand har några specialkommandon för projector-filer: http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_...

I ActionScript 3 är det dock andra grejer som gäller istället för fscommand: http://livedocs.adobe.com/flash/9.0/main/wwhelp/wwhimpl/commo...

n1mda: Istället för att animera allt på tidslinjen kan du scripta hur bilderna ska röra sig och du kan även säga åt Flash att ladda in externa bilder så du slipper koda om allt när du vill lägga till eller ta bort bilder.
http://www.google.se/search?q=flash+load+external+image

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Själv skulle jag gjort något i PowerPoint (eller tja, OpenOffice.org Presenter), ett ypperligt verktyg för sådant. Ser inte riktigt varför det känns "B"?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Testpilot

PowerPoint har även stöd för dubbla skärmar där du kan styra presentationen från en skärm och visa den på en annan, kan vara smidigt. Jag tycker nog också egentligen att PowerPoint verkar bäst i det här läget då du annars måste sätta dig in i hur du kodar Flash annars.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det finns ett animationsprogram som heter Swish som hjälper till att göra ganska så omfattande animeringar i Flash med lite kunskap om Flash.
Har använt det en hel del och det är väldigt kul att arbeta med.
Testa trial: http://www.swishzone.com/

Självklart går det att exportera som .exe som går att köra i fullskärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Själv skulle jag gjort något i PowerPoint (eller tja, OpenOffice.org Presenter), ett ypperligt verktyg för sådant. Ser inte riktigt varför det känns "B"?

För att jag tänkte göra lite snyggare animationer eller något, men ja, det känns just nu som om det får blir Powerpoint ändå. Man kan ju alltid rita upp grafiken i Photoshop och importera bilderna sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Det finns ett animationsprogram som heter Swish som hjälper till att göra ganska så omfattande animeringar i Flash med lite kunskap om Flash.
Har använt det en hel del och det är väldigt kul att arbeta med.
Testa trial: http://www.swishzone.com/

Självklart går det att exportera som .exe som går att köra i fullskärm.

Jepp jag har kollat på det litegrann. Problemet är då bara att företaget antagligen inte vill köpa in Swish. Nu har jag inte kollat på vad det kostar iofs men Flash finns det redan licenser för så det känns ju enklare.

hunden
Ah ok, då hänger jag med. Men det är just där mina kunskaper brister lite, programmeringsbiten. Men jag får undersöka saken och se vad som går att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Själv skulle jag gjort något i PowerPoint (eller tja, OpenOffice.org Presenter), ett ypperligt verktyg för sådant. Ser inte riktigt varför det känns "B"?

PowerPoint (originalet) är faktiskt riktigt dåligt. Både Open Office och apples version vad den nu heter som jag inte kommer ihåg, gör faktiskt ett bättre jobb än powerpoint självt

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
PowerPoint (originalet) är faktiskt riktigt dåligt. Både Open Office och apples version vad den nu heter som jag inte kommer ihåg, gör faktiskt ett bättre jobb än powerpoint självt

Vad är det som är dåligt? lite fundersam bara. Har du testat senare versioner av PowerPoint än till Office 97?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Powerpoint i Office 2007 paketet är bra mycket bättre än de gamla versionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Vad är det som är dåligt? lite fundersam bara. Har du testat senare versioner av PowerPoint än till Office 97?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Powerpoint i Office 2007 paketet är bra mycket bättre än de gamla versionerna.

Har provat alla versioner sen den första (till och med versionen för mac), och jag är fortfarande inte nöjd med Powerpoint. Det för för inexakt, hela upplägget är "på en höft". Där lyckades apple bättre med sitt vaddetnuheter.

Permalänk

Ett annat alternativ, bara för att vidga vyerna lite, är att ni sätter upp en spellista i t.ex VLC med reklamsnuttar och kör med MPEG2/MPEG4-komprimerat material. Jag vill minnas att man kan exportera till MPEG4 i Flash nämligen.

Detta är ett bra alternativ ifall man vill spela upp reklam med en lågpresterande dator men samtidigt bibehålla duglig kvalitet på videon ifall den är högupplöst.

Säg mig om jag har rätt eller fel: Får man inte stadigare bild med material som redan är renderat till video än om man låter datorn sköta Flash-renderingen i real-tid?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Powerpoint i Office 2007 är ju som sagt ett ganska bra alternativ. Det är ljusår bättre än OpenOffice.

Synd att det inte finns något liknande "Keynote" som tyvärr bara finns till Mac OS X.
Jag är trogen Windows-användare men Keynote är något jag saknar oerhört. Ingår väl i iWork om jag inte minns helt fel.

Angående Swish så tycker jag inte att det är en stor kostnad i inköp för ett företag.
Windows-licenser, Office-licenser och mycket annat är betydligt dyrare. Flash i sig är bra mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Angående Swish så tycker jag inte att det är en stor kostnad i inköp för ett företag.
Windows-licenser, Office-licenser och mycket annat är betydligt dyrare. Flash i sig är bra mycket dyrare.

Nej, det är det inte. Det är bara det att allt annat redan finns.