Permalänk
Medlem

Blåskärm problem vid nybygge

Tjena, kan ju börja med att säga att det är första datorn jag byggt, men fick hjälp av en polare som jobbar med att bygga ihop datorer allting gick väl in efter lite knep och knåp (en scythe ninja 2 i en sonata 300 ) Men nu får jag konstiga blåskärmar då jag startar datorn. Precis när man ska kunna logga in på sin användare. Det står såhär:
"Problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to computer.

Attempt to reset display driver and recover from timeout failed.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Make sure any new harsware or software is propertly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacter for any windows updates you might need.

If the problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press f8 to select adwanced startup options, then select Safe Mode."

Jag är ganska säker på att det inte är några fel på min hårdvara, för har vart inne i windows ett par gånger innan och bl.a spelat spel med bra prestanda av datorn.

Delarna i min dator:
chassi: Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX
moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 iP45
minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB)
processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed
hårddisk: Samsung HD642JJ SpinPoint F1 640GB 7200rpm 16MB SATA2
grafikkort: Gigabyte Radeon HD4850 512MB DDR3
har förövrigt Windows vista 64bitars operativ system

Kan berätta hur det brukar vara då jag gör ett försök till start på datorn: Trycker in power knappen, moderkortet piper och Gigabyte loggan från mitt moderkort dyker upp så man ska kunna gå in i BIOS om man vill.(Tangentbordet funkar fortfarande och gör i bios, inte i qflash eller någonannanstans förrän man kommer in i windows) sedan en svart skärm där det kommer upp lite info bl.a "Booting CD/DVD" och efter det en svart skärm, och om inte jag kommer in på windows kommer blåskärmen här följt av en automatisk reboot av datorn. Och då efter "Booting CD/DVD" så kommer det upp en "Windows stängdes av felaktigt" där jag får vänta i 30sekunder för mitt tangentbord inte funkar vid den sekvensen. Tills jag till slut inte orkar sitta och titta på då min dator rebootas helatiden i en evighetsmaskin.

Ett stort tack till den som orkar läsa min text och kanske komma med förslag till vad felet kan vara

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som om det är något mjukvarufel, som dock kan vara hårvarurelaterat, mitt förslag är att ni plockar ut hälften av minnet och testar att göra om all OS installation, och att ni ser till att ha det senaste i drivrutinsväg till alla hårdvara, och naturligtvis fulluppdaterar Vista (SP1 osv...)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får prova göra det imorgon, kommer med uppdatering efter jag provat på det :]

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och har samma problem, hjälp uppskattas

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat det jag skrev då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du provat det jag skrev då?

Nej det har jag inte. Mitt problem är inte exakt likadant utan jag får 'blackscreen' direkt efter "vista-load"(där man ser att det åker en grön grej(http://www.winsupersite.com/images/showcase/winvista_install_...)). Efter det startar den om och jag kan välja felsäkert läge osv, men där funkar inte mitt tangentbord så den väljer starta normal automatiskt. Efter detta så startar datorn riktigt om jag har tur, annars kan den få 'blackscreen/bluescreen' igen och då göra om proceduren. Sen får jag ett meddelande när datorn startar att det är mina drivers till mitt grafikkort, men där har jag nyaste och har även testat gamla.
Tack för häälp

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk
Medlem

Tjo, är tillbaka efter en windows installation men märkte något märkligt..Funkade helt utmärkt att reboota innan jag installerade drivrutinerna till skärmen (laddade precis ner nyaste) men hade även i Vista skivan, om det kan vara så konstigt.

jeppah, kör du också med vista 64bitars?

edit: precis som för jeppah står det "This problem was caused by ATI Graphics Driver, which was created by ATI Technologies, Inc.. There is no solution for this problem at this time." för mig med :/

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan hjälpa dig men prova med att stänga av "USB Legacy support" i biosen.

Kolla även om det finns nyare bios till såväl moderkort som grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma fel på mitt nybygge.
Fick BSOD vid windows load nästan varje gång efter jag lagt in drivrutinera till grafikkortet.
Uppdaterade moderkortets bios och efter det funkar det perfekt!
Har också HD4850 och gigabyte moderkort.

Permalänk
Medlem

Hm, för att uppdatera bioset behöver man bränna ner det på en cd för att boota och uppdatera den i bios eller hur är det egentligen man gör, för har fått ner en .exe, men den installerar bara bioset i Program (x86) vilket jag inte riktigt tror är helt rätt?

(Förlåt för en kanske helt idiotisk fråga)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Brukar finnas med en txt-fil som beskriver hur man gör så kolla det.

Tyvärr inte det. Kommer bara ned en .exe fil som packar upp sigsjälv :/

Permalänk
Medlem

När du klickar på exe filen så packar den väl upp sig sen får du använda gigabytes program för att flasha bioset.
Finns med på cd skivan som följde med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrkel
När du klickar på exe filen så packar den väl upp sig sen får du använda gigabytes program för att flasha bioset.
Finns med på cd skivan som följde med moderkortet.

Tack så hemskt mycket, när man fick upp skärmen där det står att windows avslutades felaktigt och blablabla, så kunde jag använda tangentbordet. Fick igång datorn utan nån blåskärm också. Antingen så funkar det perfa nu, eller så hade jag bara riktigt tur får hoppas på det första. Hör av mig här annars!

Tack för alla svar!