Permalänk

Phenom X4 bra?

Tjena,

Vill fråga er som har Phenom, om ni är nöjda med den? Och vill INTE höra kommentarer som detta: "Phenom suger, kolla länken här". Alltså, jag vill inte höra från er som inte har en Phenom, som bara skickar till en massa tester. Vill höra från just dom som har en sån, vad just dom tycker.

//Oskar

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Avstängd

Min Phenom fungerar fint och jag är helnöjd. Ända är väl att originalfläkten inte är någon höjdare och att den blir lite småvarm (fast det har ju inget med CPU:n att göra egentligen). Ska köpa en ny fläkt senare när jag har ork och då även överklocka lite.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Väll ok nöjd med min Phenom X4 9750 2.4Ghz

Skulle hellre nog haft 2.5Ghz eller liknande som minimum men moderkortet jag skulle ha kunde som mest endast hantera 9750 2.4Ghz. Om saker inte är så värst multitrådade så känns den inte alltid så snabb med sina 2.4Ghz endast alltid.

Dock med nya deneb som kommer upp till 3Ghz med 125TDP så bör Phenom X4 vara helt bra.

Agena Phenoms drar lite för mycket ström då en 2.4Ghz drar 125Watt >_> Vilket jag har just nu. Men ångrar mig ingenting dock.

Var lite surt att mitt moderkrot dog pågrund av den strömslukande cpu:n. Dock så kommer man få nytt då på garantin.

Permalänk
Medlem

Valde en 9750 på 95W för att spara lite ström. Det vara samma pris på den som 125W-modellen. Provade att undervolta och fick ner tempen rejält.

Nu hade det ingen betydelse för mitt gamla moderkort M2N32 WS Pro som packade ihop efter drygt en månad med den nya processorn. Kör nu på ett M3A78 Pro och tycker att det flyter på fint. Betydligt rappare än min gamla X2 3600+. Det finns inga applikationer som jag upplever som slöa. Det är diskprestandan som sätter gränserna verkar det som.

edit: stavning

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Kanske raid-koppla några diskar då ?? me ett fett raid-kort o några velociraptor diskar torde man kunna nå åtminstone en 300-500 mbyte/sek i läshastighet. Fast det e kluddigt att installera xp system på raid-diskar. Jag stött på problem med att XP inte känner igen RAID-arrayn, XP tror att det inte finns ngn disk-partition. Ungefär var tredje gång vägrar den starta, --- Korkat.

Permalänk
Medlem

Glömde att det var 95Watt versionen av 9750 man hade. Men moderkortet tålde det inte i det långa loppet ändå.

Permalänk
Avstängd

Helnöjd med min. Presterar alltid bra och går inte så varm. Kör den i 2.5GHz för jag behöver aldrig mer. Men haft den uppe i 3GHz stabilt på prov bara för att leka lite. Inte testat högre dock.

Skön att ha när man kör mycket tungt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min 9950. Bytte upp mig från en X2 6000+ så visst, någon världsomvälvande skillnad är det inte, men datorn känns allmänt "rappare", samt att numera, vad jag än hittar på har jag alltid en kärna över för annat :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

fick min phenom 9550 igor och er so nojd med den. hade en 5000 black edition X2 forut, men vilken skillnad det blev do jag fick min phenom, stabil som tusan e den.>)

Permalänk
Medlem

Har haft en 9550 i en månad som gör kör i orginalhastighet. Funkar mycket bra med många program samtidigt och ljudproduktion men enskilda program så som winrar och lame kunde den vara lite snabbare i. Spelar inget har ingen uppfattning där.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte mitt köp av min phenom 9850 iaf. Kör den i originalhastighet nu samt originalkylare men den blir inte så värst varm. Idlar väl runt 25-27 grader nu och loadar i ca 32. Inte så farligt tycker jag. Ska dock köpa en Deneb för AM3 när de kommer. 3GHz som drar 95W och gjorda i 45nm. Tål nog att klockas bättre än dagens Phenoms

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk

Alla verkar vara nöjda och glada! Nu är det bara jag som ska skaffa en, har tänkt på en 9750, eftersom det finns en strömsnålare version som bara är på 95W.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
Alla verkar vara nöjda och glada! Nu är det bara jag som ska skaffa en, har tänkt på en 9750, eftersom det finns en strömsnålare version som bara är på 95W.

Inte helt dumt tänkt. Klockar antagligen riktigt bra med.
Fast personligen föredrar jag ju att kunna multipelklocka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte helt dumt tänkt. Klockar antagligen riktigt bra med.
Fast personligen föredrar jag ju att kunna multipelklocka.

Och om man vill ha upplåst multipel, så måste man väl ha en Black Edition eller? Folk säger det är lättare att klocka på det viset. Stämmer det, och varför?

//Oskar

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
Och om man vill ha upplåst multipel, så måste man väl ha en Black Edition eller? Folk säger det är lättare att klocka på det viset. Stämmer det, och varför?

//Oskar

JO då behöver man en Black Edition. Och det är lättare att klocka då för då behöver inte övriga komponenter klara klockningen på samma sätt. Ska du överklocka en processor från 2.5GHz till 3GHz med multipel är det bara att ändra den till 15. Men ska du göra det utan multipel måste moderkortet klockas till 240MHz buss. Vilket ger 4.8GHz DDR HTT. Inte alla kort som klarar det t.ex. Dessutom tjänar man inget på att klocka buss på en AMD då deras buss redan är sanslöst mycket snabbare än vad den behöver vara.

Permalänk

jahaja, men om jag uppdaterar mitt BIOS på mitt M2N-E, klarar den av en 9850BE på 125W?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
jahaja, men om jag uppdaterar mitt BIOS på mitt M2N-E, klarar den av en 9850BE på 125W?

Om du uppdaterar biosen så ja. Bios 1401 eller senare har stöd för den.

Permalänk

Hej, tänkte bara fråga snabbt.

Hur är skillnaden om jag uppgraderar från en C2D E6600 till en 9950 BLACK EDITION 2.6GHz? Jag har länge tänkt på att gå tillbaka till "the dark side" och priset känns ju inte annat än rätt. Jag undrar bara om det är värt det.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Hej, tänkte bara fråga snabbt.

Hur är skillnaden om jag uppgraderar från en C2D E6600 till en 9950 BLACK EDITION 2.6GHz? Jag har länge tänkt på att gå tillbaka till "the dark side" och priset känns ju inte annat än rätt. Jag undrar bara om det är värt det.

MVH laggarbacken

Tja jag tror inte det kommer vara så stor skillnad. Kan vara värt det om du har massa pengar du måste bli av med liksom.
Men om ditt moderkort stödjer Q6600 så skulle jag rekommendera den istället då det är så mycket billigare.