Permalänk
Robot

Filservern, ombyggnad

Då var det dags för mig att lägga upp mitt första galleri hör på Sweclockers.

Denna gång är det filservern som ska byggas om lite. Bland annat så ska det in en ny processor och ett nytt moderkort.

Chassi: Cooler Master Stacker

PSU: Corsair HX520W modulär

Gamla moderkortet: ASUS M2N4 SLI AM2
Gamla processorn: AMD Athlon X2 4400+ 2,3 GHz AM2

Nya moderkortet: Gigabyte EP35-DS3R 775
Nya processorn: Intel Core 2 Duo E4300 1,8 GHz 775

Minne: 2 GB Coirsair Value RAM DDR2 553 mHz

HD:
2 x 500 GB WD
1 x 320 GB WD
3 x 250 GB Seagate
1 x 200 GB WD
= 2,3 TB

Övrigt:
1 x 4 in 3 SATA hotswap.
2 x 4 in 3 Cooler Master HD-burar.

Som ni säkert har sett så uppgraderas moderkortet en del medan processorn inte blir direkt bättre. Syftet för byte av moderkortet är att det nya har 8 SATA portar istället för 4 vilket innebär att jag kan ha 10 hårddiskar i servern om jag vill utan att krångla med linuxstöd för olika RAID-kort.

Besök albumet: Filservern, ombyggnad av twech

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid undrat vad man ska ha en server till ur vissa perspektiv, samba är inte det bara ett fildelningsprogram? för att då måste man ha massa folk som använder servern och det skulle inte vara värt alla kostnader för mig när knappt någon skulle använda den :P. Så vad använder du servern till?

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Underbart. Vad har du i de andra burkarna? Den vita lådan till höger ser ju underbart vacker ut.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Jag har alltid undrat vad man ska ha en server till ur vissa perspektiv, samba är inte det bara ett fildelningsprogram? för att då måste man ha massa folk som använder servern och det skulle inte vara värt alla kostnader för mig när knappt någon skulle använda den :P. Så vad använder du servern till?

Man använder ju samba för att dela ut filerna på nätverket, så man slipper har 17 diskar i speldatorn t.ex. eller om man vill ha en tyst burk stående i sovrummet och så har man servern med alla diskar gömd i källaren så får den brumma bäst den vill :), finns ju oändligt med användningsområden

Visa signatur

<Insert datorsystem here when you have strength to do it>

Permalänk
Medlem

Nice bygge, har ett likadant stacker chassi till min server, riktigt bra chassi. Vart har du köpt de där Hotswap enheterna?, de verkar rätt nice

Permalänk
Medlem

nice hotswap. vart köpte du det?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

hur har du dragit strömkablarna

Permalänk
Medlem

Stackern är verkligen ultimata Filserverchassit! Snyggt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hotswap enheterna är köpta begagnade på tradera, men jag vet att de (har) säljs av både Deltaco och Chieftec.

Angångde frågan om de andra servrarna så är den gråa en framtida webserver med 2 x Intel PIII och en del SCSI-diskar som jag har liggandes i en låda.
Den vita lådan är för närvarande tom förutom på ett rendundant nätagg på 300W vet inte riktigt vad jag ska göra med den, men om någon har ett förslag så är jag idel öra.

Till sist så har jag bara dragit strömkablarna där de får plats och som sagt ett Stacker är ju faktiskt ett av de bättre chassina att dra kablar i så om ni kommer över ett billigt så slå till!

Permalänk
Medlem

hur mycket låter hotswap enheten