Få fram cd nyckeln från en död Windows XP installation

Permalänk
Medlem

Få fram cd nyckeln från en död Windows XP installation

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns något program för att få fram cd nyckeln från en installation av Windows XP som jag inte kan starta. Får just nu ett felmeddelande som jag inte kan bli av med och kan inte få igång windows för att använda ett av de vanliga programmen för att ta fram nyckeln.
Kanske dags att börja skriva upp och spara alla nycklar på ett säkert ställe, men det krävs väll något sånt här problem innan man börjar göra det...

Permalänk
Medlem

Re: Få fram cd nyckeln från en död Windows XP installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vg132
Som rubriken lyder så undrar jag om det finns något program för att få fram cd nyckeln från en installation av Windows XP som jag inte kan starta. Får just nu ett felmeddelande som jag inte kan bli av med och kan inte få igång windows för att använda ett av de vanliga programmen för att ta fram nyckeln.
Kanske dags att börja skriva upp och spara alla nycklar på ett säkert ställe, men det krävs väll något sånt här problem innan man börjar göra det...

Är ju bara att läsa nyckeln på fodralet eller på datorn om det är OEM, eller hur?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nja, det är en MSDN licens så jag har ingen hård kopia av den tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan du inte kontakta MS och be dem skicka nyckeln till dig igen?

Permalänk
Medlem

Du säger MSDN, menar du Academic Alliance? Om du fortfarande är medlem där ska det väl bara vara att logga in där och försöka ladda ner XP igen. Du ska då få reda på din nyckel på samma sätt som du fick den första gången. Jag vill nämligen minnas att jag kunde göra så själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp, MSDN AA, tyvärr tog det slut för något år sedan så kan inte logga in och se den igen.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra felsäkert läge?

Permalänk
Medlem

Nej, och om jag kör igång recovery console så kan jag inte heller logga in för att den säger att det är fel lösenord (ja, det är rätt lösenord). Gissar på kraftigt trasig HD.
Får felet

lsass.exe invalid parameter was passed to a service or function

med oädliga omstarter som följd. Har en ny HD som jag kan installera på men behöver bara få tag på nyckeln igen.

Permalänk

pröva med: erd commander om du kan få tag på det, det är lite knepigt men överlägset när det gäller sådant

Visa signatur

Go ATI! =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Polarbeear
pröva med: erd commander om du kan få tag på det, det är lite knepigt men överlägset när det gäller sådant

Tackar, provar imorgon, men så svår att hitta var den inte, http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5d60... (för det är väll den som du menar?).

Permalänk
Medlem

http://searchwindowsserver.techtarget.com/tip/0,289483,sid68_...

Är för Windows Server 2008 men borde väl fungera för XP också.

Permalänk
Medlem

Nyckeln lagras i registret så om du lyckas extrahera registret från hårddisken borde du kunna gräva fram den.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Nyckeln lagras i registret så om du lyckas extrahera registret från hårddisken borde du kunna gräva fram den.

Hur du gör står i länken över.