Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft Bluetrack utmanar lasertekniken

Permalänk
Medlem

Vill dom nå kunder med bärbara datorer får dom se till att släppa en blåtands mus som inte behöver en egen reciever. Det är sjukt jobbigt att behöva plugga in en extra reciever som man måste hålla reda på utöver musen själv...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

Sålänge musen fungerar på min musmatta så bryr jag mig inte vilka underlag den kan läsa, t.om. om det vore månlandskap.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen
Egentligen gillar jag inte när folk drygar sig men ibland måste man, en mänsklig svaghet. Kan du vara snäll och berätta för mig hur en "ofärgad" laser skulle fungera? Eller om någon annan insatt kan vara snäll och göra det.

Nej, jag är glad att man snart kan välja ytterligare en färg på ljuset från sin lasermus

Jag syftade på det att t.ex. min mus från logitech har en laser på 848nm (NIR), vilket är utanför det röda spectrat på gränsen till IR och det mänsklig ögat inte uppfattar våglängder ovan ~700nm alltså inte en färgad laser. Färgerna ligger i våglängderna mellan 400nm och 700nm och utanför dessa har vi inga egentliga färger (hade nyligen lektioner i strålningsfysik för meteorologi).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Jag syftade på det att t.ex. min mus från logitech har en laser på 848nm (NIR), vilket är utanför det röda spectrat på gränsen till IR och det mänsklig ögat inte uppfattar våglängder ovan ~700nm alltså inte en färgad laser. Färgerna ligger i våglängderna mellan 400nm och 700nm och utanför dessa har vi inga egentliga färger (hade nyligen lektioner i strålningsfysik för meteorologi).

Svar på tal...

Permalänk
Medlem

Lägger in min vanliga:

Hoppas den har fri styrning som gamla MS möss (även Ikari laser med sin "freemove").
Pallar inte rak linje "tillfixaren". JEKLA SKITPÅHITT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
DPI betyder dotts per inch och är en enhet för hur långt muspekaren rör sig beroende på hur lång du flyttar musen. D.v.s. om du har inställt 2000 DPI så rör sig muspekaren 2000 pixlar då du flyttar musen en inch, dvs om du inställt i windows att en dott = en pixel. Vet inte exakt hur en dott är definerad faktiskt.

dpi anger upplösningen kameran i musen ser vid ett givet tillfälle. (dvs 2000 punkter på 1 kvadrattum) för att ställa in anpassningen i operativet spelar det ingen roll om den har 300 eller 3000 dpi, den relativa anpassningen är bara för varierande känslighet (i olika råttor) och preferens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Vill dom nå kunder med bärbara datorer får dom se till att släppa en blåtands mus som inte behöver en egen reciever. Det är sjukt jobbigt att behöva plugga in en extra reciever som man måste hålla reda på utöver musen själv...

nu står det iof inte om det är blåtand tror jag, (vilket det borde) men om den är det behöver man ju inte använda dongeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Svar på tal...

för ett praktiskt exempel så zappa din digitalkamera med fjärren till TVn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
dpi anger upplösningen kameran i musen ser vid ett givet tillfälle. (dvs 2000 punkter på 1 kvadrattum) för att ställa in anpassningen i operativet spelar det ingen roll om den har 300 eller 3000 dpi, den relativa anpassningen är bara för varierande känslighet (i olika råttor) och preferens.

Du har säkert rätt, men varför åker muspekaren snabbare om man ökar DPI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Vill dom nå kunder med bärbara datorer får dom se till att släppa en blåtands mus som inte behöver en egen reciever. Det är sjukt jobbigt att behöva plugga in en extra reciever som man måste hålla reda på utöver musen själv...

Tro mig: du vill inte.

Min mor fick för sig att skaffa en Acer Ferrari 5000 och till den medföljer en sådan mus du beskriver. Och det är inte ofta den funkar precis som den ska.
Det kan förvisso vara musen som är kass, men jag tror mer det är något fel i och med att det helt plötsligt inte bara är en musdrivrutin operativsystemet måste ta sig igenom, utan hela den inbyggda Bluetooth-stacken med all extra latens det tillägger. Det är antagligen därför den ibland funkar som den ska, ibland funkar den inte alls, ibland laggar den, ibland hoppar den runt på skärmen...

Kan vara intressant om den här musen funkar så bra som de säger, har några fina underlag även hemma som kan göra mig vansinnig varje gång jag påminns om hur dåligt min Revolution VX funkar på dem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Du har säkert rätt, men varför åker muspekaren snabbare om man ökar DPI?

som jag sa så får man skilja på DPI-inställning och DPI-avkänning. när du ändrar DPI på datorn så är det för att motsvara tex skärmen bättre, (eller helt enkelt bara personlig preferens, vilket nog är vanligast) om du ställer in att 1" motsvarar 600 DPI istället för 300 kommer den utväxlingen att få samma verkan som när du växlar en bil, du kommer längre/fortare på motsvarande insignal. (motor/hand)

sen att musens känslighet för underlaget rapporteras till datorn beroende på dess faktiska upplösning är givetvis också en faktor, men ingen man kan räkna med egentligen. (en 600 DPI mus kan ju tex rapportera sig som en 300)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint