Första (och sista?) gamer Laptop. Budget 20k?

Permalänk
Medlem

Första (och sista?) gamer Laptop. Budget 20k?

Hej! Ny här på forumet. Rakt på sak!

Har tänkt köpa en "gamer" Laptop.
Har sögt igenom hela webben, så känns det iaf.
Jag har tänkt mig att köpa en 15inch. 17 så kan man lika gärna köpa en stationär. Budgeten är väll runt 15.000. Planen är att antingen ha ett gforce 9800m GT eller ett 8800m Gtx.

Första hamnade jag på Alienwares hemsida, deras 15,4 med 8800m gtx kortet verkade riktigt bra men det verkar bli ett helvete att beställa till sverige. Så dom föll på att dom inte skickar till sverige.
http://www.alienware.co.uk/configurator_pages/area-51_m15x.as...

Sen kom jag in på Mycizmo och kollade på denna datorn.
http://www.mycizmo.com/index.php?main_page=product_info&cPath...
Verkar helt ok men vet ingenting om företaget. Sidan känns lite tattig. Så den föll på "känsla". Aja...

Sen kollade jag in ASUS G50 serie men den föll på att grafikkortet inte kändes lika bra... http://www.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=74&l3=762&l4=0&mode...

Sisst kollade jag in Novatech http://www.novatech.co.uk/novatech/range.html?t=nb&c=gaming&r...
Datorn verkar ha bra specs men jag vet inte någonting om företaget eller om hur bra datorerna är byggda.

Såja, för er som orkat läsa så här långt. TACK!
Några frågor:
Hur är det alien, skickar dom hit osv?
Vilken datorn hade ni valt? (om ni orkar svara) haha
Nån annan dator som jag missat?
Hur stor skilldnad är det på 9800m gt och 9700 kortet som asus hade i G50?
Finns det några kommande datorer eller saker som bör vänta på?

Iaf Tack på förhand till er som orkar svara och leda mig i denna yra

Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Inaktiv

Ehm alienware.co.uk skickar till Sverige

Permalänk
Medlem

Du kan kolla in Dell's 1530 serie, eller Asus GS2 på datorbutiken.com!

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Du kan kolla in Dell's 1530 serie, eller Asus GS2 på datorbutiken.com!

Man kan väl knappast kalla någon av dem för en "gamer laptop", gamer laptop light kanske. Förutom risken för problem med 8600GT så är det inte ett särskilt bra kort. Långt ifrån vad TS söker iaf.

Permalänk
Medlem

Du skriver budget 20k i topic men 15k i texten...

Jag har just beställt en Nexus från http://www.kobaltcomputers.co.uk

Valt till en p9500 processor, 4gb ram, 250gb 7200rpm disk. Svenskt tangentbord och sen europeisk strömsladd (bara för att vara noggrann och lista allt).

(Sitter ett 9800M GTS i den. Kändes inte värt att gå upp till ett GT som är nån procent bättre prestanda men kostar 1500:- mer)

Den får en bit över 9000 i 3dmark06.

Slutnota med frakt: 18,400.

Ska du ha en gaminglaptop 15'4 blir det nästan inte bättre och deras priser är riktigt hyggliga. Från den Nox jag först hade tänkt kostade detta 2200:- mer och en REJÄL ökning av iaf 3dmark06 scoren.

Läst många nöjda recensioner av den, så jag hoppas bli lika nöjd.

Här är en länk till benchmarks av olika laptopgrafikkort btw eftersom du frågade om jämförelser mellan kort:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Ehm alienware.co.uk skickar till Sverige

Joo det kanske de gör men då kan man inte utnyttja dem svaga dollarn. =(

Tack till alla andra också för bra och snabba svar
Föresten, är det någon som har erfarenhet om Kobalt Computers service osv?

Permalänk

problemet med att köpa sin dator utomlands är att garantin inte gäller i sverige, (konsumentköpslagen gäller enbart varor köpta i sverige). bara ett fåtal företag som har internationell garanti..(DELL, Apple, etc, (vet att även IBM hade det förut)

behövs inga 20k nu förtiden för att få en kraftfull speldator. (om vi nu pratar om den Svenska marknaden. (visst om du "måste" ha ett värsting DX10 dator, så går det på +20k).

var tror du om denna. 13500kr. (tillräckligt bra för att köra Bioshock i full upplösning, vilket duger långt)

core 2 duo 2.2ghz (4mb L2-cache)
go7950GTX 512MB
4 gb 667Mhz Ram
250gb HD
17" ultrasharp wuxga

go7950gtx kortet är fortfarande bra mycket bättre en de flesta DX10 korten, bara 8800M GTX & 9800M serien som är bättre.

Visa signatur

|| Swift Black Sonyericsson C902 ||
|| Tuxedo Black Dell Xps m1530 ||

Permalänk
Medlem

Korsi: Nu klev du plötsligt upp till 17"... Då öppnar sig en helt ny marknad med många fler alternativ.

TS vill INTE ha en 17", precis som många andra som är villiga att betala mer för att få en mindre, men kraftfull, dator.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korsitaket
problemet med att köpa sin dator utomlands är att garantin inte gäller i sverige, (konsumentköpslagen gäller enbart varor köpta i sverige). bara ett fåtal företag som har internationell garanti..(DELL, Apple, etc, (vet att även IBM hade det förut)

Är inte Kobalt och GGS-datorn precis samma? Ser väldigt lika ut iaf. Köper man från GGS så ska man väl säkerligen kunne få garatin. Någon som har bra erfarenheter med GGS-Data M860TU Corsair-GT, T9400? Är själv ute efter en bra gaming laptop.

Permalänk
Medlem

Du har garanti från Kobalt också, känner flera som köpt därifrån som det funkat problemfritt med att skicka tillbaka grejerna och få dem reparerade. GSS är ju ett svenskt företag, så garanti borde du självklart få.

Bådas är baserade på M860TU-chassit, så ja de är likadana förutom då specen på burkarna.

Jag ville dock inte ha en 1900x1200 skärm som är det enda GSS erbjuder då det känns lite overkill på en 15" med ett 9800. Kobalts datorer kan du konfa själv och anpassa till vad du vill ha/behöver.

Men visst, är man orolig över garantifrågor så är ju ett svenskt företag klart smidigare.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Hittade en webbutik i Norge som säljer en konfigurerbar modell. Jag bor i Norge så kanske blir köp snart.

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a1055122...

Någon som vet hur byggkvaliteten är på dessa datorer? tips på någon review?

Permalänk

Ja Kobalt datorerna verkade ju skit nice! med tanke på prestandan och priset

men jag vill också höra lite mer om vad det är för kvalité på dom? om dom spelar i samma liga som Dell och Zepto?

Just nu lutar det helt klart mot en 15"

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk

Kobalt...låter som ko-balle...skämt O sido..har aldrig hört talats om något sådant laptop företag.
(tror inte Kobalt eller Multicom håller Apple/Dell klass efter ha läst lite recensioner..men men, man kan ha fel)

ok, du vill ha en bra gamer-15"....kolla då in Xps M1530, (8600M gt kortet duger bra för tunga spel i medium upplösning), själva datorn håller sjukt bra kvalite. vet inte inte många andra gamer-15" som jag kan rekomendera här i Sverige

ps. tänk även på att bara för att man kan konfa ihop en dator med nya flashiga prylar, betyder inte det att supporten håller hög klass, eller att själva datorn känns lika fin & robust efter 6mån användande

Visa signatur

|| Swift Black Sonyericsson C902 ||
|| Tuxedo Black Dell Xps m1530 ||

Permalänk

Kollade just och det är Clevo som gör datorn, och Kobolt bygger ihop den med de komponenterna man vill ha, och vad jag har läst och kan tyda verkar dom ha en bra och personlig suport

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=296982

Lutar mot en Nexus nu, ska bara kolla spargrisen ^^

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Medlem

Hej allesammans! Jag har en Clevo M860 TU Corsair-GT på beställning från Ggs-data. Borde få datorn imårn då jag beställde den igår. Har ansålänge blivit bemött med mycket bra service. Jag beställde den med en extra 2 Gb's sticka ram och den skulle jag få rabatt på samt kostnadsfri montering.

Min config ser alltså ut såhär i stora drag:
T9400
8800 GT
4096 Gb ram
250 Gb 7200 Rpm
8 Cells bat

Länk till datorn:
http://www.ggsdata.se/laptops/corsairm860tugt-9400.html

Kan komma tillbaka med en recension när jag har fått datorn om det är av instresse.

Off to school

Permalänk

varför ska dom envisas med att trycka in 1920 x 1200 pixlar i en 15 tummare....helt galet. (detaljerna kommer bli som ett myrbo)

annars ser datorn sjyst ut.

edit...ett tips, satsa på ett Windows OS.

Visa signatur

|| Swift Black Sonyericsson C902 ||
|| Tuxedo Black Dell Xps m1530 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

varför ska dom envisas med att trycka in 1920 x 1200 pixlar i en 15 tummare

För att de kan!

Jo jag ska byte Os:et mot Ultimate direkt när datorn kommer, skall eventuelt testa Xp lite senare också.

Skall bli intressant och se hur hardcore denna dator är, man vill ju hellst kunna spela lääänge utan överhettning osv. Jag har dock hört att dessa rackare skall ha bra kylning så man får väll hoppas på att man inte råkar ut för några sådana missöden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korsitaket
varför ska dom envisas med att trycka in 1920 x 1200 pixlar i en 15 tummare....helt galet. (detaljerna kommer bli som ett myrbo)

annars ser datorn sjyst ut.

edit...ett tips, satsa på ett Windows OS.

Hur kan detaljerna bli sämre av hög upplösning?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

kör på cizmo. Bra support och billigare än kobalt! Men om du vill satsa på kobalt trots det högre priset, verkar ha schysta datorer.

Permalänk
Medlem

Tråden är ett halvår gammal så misstänker att de inte kommer läsa din kommentar.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Alienware skickar till Sverige
"Bara och gå in på www.alienware.se istället för com"