Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Jag hade wifi problemet med drivaren som kom med, nu har jag dock blåst den, lagt in egen xp pro, och fixat alla drivare och det funkar hur bra som helst. Det ända jag stör mig på e den helt otroligt usla touchpaden, inte ens "click in the corner" scrolling funkar bra, man kan klicka 20 ggr så händer inget sen plötsligt respondar den, jag hoppas innerligen på nyare drivare

Var väldigt nära på att returnera datorn endast pga touchpad problemet.

Ifall nån har nån 3rd party software som kanske kan "kallibrera" touchpaden eller göra den bättre säg till!

En liten fråga till dig, går din dator ner i ECO läge efter att du har blåst den rent och installerat om XP? Alltså blir din "ON" lampa grön?

UPDATE: Har tagit några bilder, är det något specifikt ni vill ha bilder på så säg till.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Isch vad märken det blev på locket. Är den väldigt lackad på ovansidan eller åt du en pizza nyss? hmm kanske är så att de inte syns utan blixten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
En liten fråga till dig, går din dator ner i ECO läge efter att du har blåst den rent och installerat om XP? Alltså blir din "ON" lampa grön?

Hmm förstår inte riktigt vad du menar, min "on" lampa är blå, som tidigare... kan den ändra färg?

Här är bild:

Permalänk
Medlem

Syns inte så bra utan blixt, men visst blir det fingeravtryck på locket.

Hittade lite drivers till Sentelic mouspaden: http://w15.easy-share.com/1701570523.html

Mha dessa så kan man ställa in så att datorn avaktiverar toucpaden när man skriver. Finns självklart fler inställningar än så.

UPDATE: Ja när datorn går ner i ECO mode så ändras lampans färg till grön. Inget jag har lyckats få min dator att göra än.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Min lyckas bra med det. Finns det några andra funktioner du saknar som andra har? Vilket Bois har du?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
UPDATE: Ja när datorn går ner i ECO mode så ändras lampans färg till grön. Inget jag har lyckats få min dator att göra än.

Inget jag lyckats med heller =/

Permalänk
Medlem

Vad exakt är ECO mode? är det bra eller dåligt? Är det något jag bör försöka uppnå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Vad exakt är ECO mode? är det bra eller dåligt? Är det något jag bör försöka uppnå?

Låser cpu'n vid 800mhz och drar ner ljusstyrkan, kanske tjänar en kvart batteri på det.

Permalänk
Medlem

hör ni , hur ser strömadapptern ut med sladd o alltihop ? får man ner den tex i jackfickan ?=)

Permalänk
Medlem

Tobbe84: adaptern är rätt så liten faktiskt. Jag får absolut ned en sådan i min jackficka.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Min lyckas bra med det. Finns det några andra funktioner du saknar som andra har? Vilket Bois har du?

Allt annat fungerar ganska bra, har bios 1.06. ViXoN har du installerat om XP från scratch? Tror problemet dycker upp först då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hör ni , hur ser strömadapptern ut med sladd o alltihop ? får man ner den tex i jackfickan ?=)

Här har du en liten bild, tänkt på att själva tegelstenen är väldigt lite och väger knappt något alls.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

hajjar inte vad det är för bilder ni vill se de finns 1 miljard bilder på wind på nätet

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

men shit var ju flera mil med sladd, onödigt lång! blir rätt tjorvigt o få ner den i fickan kanske =/

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas hitta något sådant här i sverige?

http://cgi.ebay.co.uk/BRAND-NEW-20V-2A-AC-DC-Power-adapter-Po...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Kommer datorn installerad med onödig crapware? Eller är det bara "måste ha" mjukvara som är installerat?

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Medlem

POHMAH: Det har du rätt i, jag kör med default XP som kom med. Men det borde ju fungera endå tycker man. Har du senaste versionen av deras controlcenter?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Har inte controlcenter, men det borde ju inte spela någon roll, eller? Får se ifall jag prövar med den senare.

Toobe, det är bara att kapa av sladden som går mellan nätet och tegelstenen, eller hitta en sådan där adapter jag länkade till tidigare.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
men shit var ju flera mil med sladd, onödigt lång! blir rätt tjorvigt o få ner den i fickan kanske =/

Är det treklöverskontakt på nätadaptern?`

Kanske skulle leta upp någon som säljer en sån här: http://www.signalandpower.com/products/236

Fast adaptern kanske är lite för tung för att sitta kvar ordentligt i väggutaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pko
Är det treklöverskontakt på nätadaptern?`

Kanske skulle leta upp någon som säljer en sån här: http://www.signalandpower.com/products/236

Fast adaptern kanske är lite för tung för att sitta kvar ordentligt i väggutaget?

Har redan kollat på det där alternativet, finns tydligen ingen återförsäljare av dessa i Sverige än. Men går man ihop och köper 100st så kan det ju gå också.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Elfa har som minst en halvmeter, kanske någon kan ha nytta av.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

Vad är det ni ska göra?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Vad är det ni ska göra?

Försöka minska på kabell härvan, 3 st alternativ till det:

1) En sådan här: http://www.signalandpower.com/products/236

2) En sådan här: http://cgi.ebay.co.uk/BRAND-NEW-20V-2A-AC-DC-Power-adapter-Po...

3) Kapa av och förkorta kabelln själv.

Här är en bild på hur det skulle kunna se ut:

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Roligt att fler och fler fått tag på en Wind!

POMAH:s och andras förslag för att minska storleken på nätdelen inkl sladd är väldigt intressanta. Den här http://www.signalandpower.com/products/236 lösningen verkar sådär dock. Det vore bättre om det var 20 cm sladd mellan "dosan" och stickkontakten. Annars blir det svårt att få den att sitta kvar i väggkontakten.

Om ELFA säljer en treklöver-kabel som är 50 cm så kanske det är bästa lösningen för tillfället. Den som följer med är 150 cm om jag minns rätt så det blir klart mindre skrymmande.

Alternativen med en helt annan, mindre nätdosa vore såklart ännu bättre.

En annan tanke: jag vet att nätdosan är gjord för en treklöver-kabel men skulle det ändå gå att använda en "tvåklöver" på något vis? Då blir både kabel och stickkontakt betydligt mindre.

Permalänk

Elfas halvmeterskabel blir ju nästan perfekt, tur att man bor 500m från deras Solnabutik, ska se om jag hinner dit i veckan. Tack för tipset.

Ang "Eco mode" så ser inte jag heller någon förändring i färg på dioden, däremot så får jag upp på av indikatorer på skärmen när jag slår av/på den. Måste säga att skärmen är grymt ljusstark när "eco" är avstängd.

personligen så tycker jag "kantscrollen" funkar relativt acceptabelt för mig.

Visa signatur

Kyler du också HDn i akvariet?

Permalänk

Tänkte här ta upp en fråga som kanske hör hemma i mjukvaruforumet. Men jag väljer att lägga den här, eftersom jag tycker frågan bör ställas här pga av bäst kännedom av Winds prestanda osv.

Eftersom jag tänkt ha med min Wind överallt, och kanske måste lämna den i bilen ibland och så är har jag funderat på Truecrypt, på hela hårddisken, inte på speciella kataloger eller filer. Om det tex skulle vara inbrott i bilen, ja då är iaf informationen i datorn skyddad. Inte för att det är några speciella hemligheter, men det är ju ändå personlig information man inte vill att tjuven ska läsa.

Är det nån som installerat Truecrypt på sin Wind?
Var det märkbart sämre prestanda av det?
Är lite orolig för det, för Wind är ju inte nån superdator precis, men Truecrypt ska tydligen vara ganska lättdrivet, så det kanske funkar bra trots allt.

Information om Truecrypt finns här för er som inte vet vad det är
Är helt gratis förresten, open source.
www.truecrypt.org

Så. är det nån som provat, eller har nånting klokt att säga om saken?

Permalänk
Medlem

Jag använder truecrypt, dock så finns det ett problem med just truecrypt och kryptering av systemdisken. För att kryptera systemdisken så måste du bränna ut en reovery fil, sen måste du ha denna för att kunna kryptera systemdisken, jag prövade att bara lägga den fil på ett SD kort men detta gav inte önskat resultat. Alltså så måste du fixa ett bootbart USB/SD kort eller ha en extern DVD/CD läsare.

Vad gäller prestandan så kommer den definitivt att minska, men då man inte gör några avancerade grejer med sin Wind iaf så bör den inte påverkas nämnbart.

Ett alternativ är att skapa en D partition som man krypterar där man har alla sin "hemliga" grejer som man sedan mountar när man väl är inne i Windows. Enklare och minst lika säkert alternativ. Jag kör just nu med en container på ca 350 mb för alla dem filer jag vill hålla hemliga.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogan
Kommer datorn installerad med onödig crapware? Eller är det bara "måste ha" mjukvara som är installerat?

Den funkade absolut inte bra "out of the box" för mig, jag hade problem med touchpaden (eftersom dom bytt ut paden men inte bytt drivarna) wifi var det problem med på default drivaren, även massor av helt onödiga grejer installerade som inte verkade ha någon effekt alls.

Jag blåste den illa kvickt och det funkar felfritt nu, ända som jag stör mig på är touchpaden som sagt tidigare, med lite uppdateringar av drivare går det ju att använda den men jag önskar att den reagerade mer ofta som man vill att den ska. Får väll se om dom spottar ur sig fler drivare.

Permalänk
Medlem

Jag hade varken problem med touchpad eller wifi-drivare...
Kan vara föra att jag installerade den engelska versionen?
Funkade strålande "out of the box", va väldigt lite skräp.

Permalänk
Medlem

POMAH: Visserligen lite offtopic men; du kan använda tex daemon tools för att "lura" truecrypt att du bränt ut en skiva. Om du sedan bara har en minimal C: och lagrar allt på D: så spelar det ingen roll om bootsectorn nån gång blir corrupt (vilket man igentligen ska ha skivan till)

On topic: Vet folk om man kan installera om datorn med vilket USB som helst, eller finns det någon lista på vilka som fungerar med wind? (pga har läst att det verkar variera mellan olika datortyper (ex wind, aspire) med vilka usb-minnen som fungerar.

Eller kan det vara så att datorerna nu för tiden klarar av att bota från alla usb-minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Någon som lyckas hitta något sådant här i sverige?

http://cgi.ebay.co.uk/BRAND-NEW-20V-2A-AC-DC-Power-adapter-Po...

Varför inte köpa den från e-bay-länken du postade? Man får ju med en euro-adapter (lilla grejen med två runda istället för två raka) helt gratis och den klarar ju 100V-240VAC (50-60Hz) så den borde väl fungera utmärkt här?
De skickar även "world wide" så det är inga problem där.
Totalt inkl. frakt blire £10 vilket är 119 SEK idag.

Så de e bara att beställa för er som vill ha den:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!