Svårare att överklocka med Core i7

Permalänk
Medlem

jahapp... det var ju en tråkig nyhet..
någon som vet hur länge till dom kommer att utveckla s775-processorer?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Fan vad idiotiskt!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Någon som har en säker källa där de berättar vad en core i7 klarar för spänning 24/7? men antagligen är den inte särskilt hög ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Sen bli det inte den "Nya" CPU " BASTA.........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis löser moderkortstillverkarna det med extra inställningar i BIOS på nått sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Joeghurt: Jag tror de kommer göra det tills DDR3-minnen och allt det där blir billigare/när de lyckas göra ett kostnads effektivt system på den nya arkitekturen. Jag tror att 775 kommer leva mer än ett år till, dock kanske den inte får nya arkitekturer.

Permalänk

Med andra ord så vid 1,8v under värsta förhållanden ( t.ex lådan i växthuset spelar crysis medans jag plockar tomater och svettas), kan processorn ta skada. Hyfsat kyld 1,9-2 redig klockarkylning 2+.

Det är väl ungefär som det alltid har varit eller? Möjligen en liten bit försiktigare, kan påverka extremklockare lite smått och budget ännu mindre. Snyft snyft.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Även om inte allt är ute än så är detta känt:

Cpun kommer ha två spänningsplan, ett för de individuella kärnorna L1 samt L2. Ett annat för L3 och resten av de saker som inte tillhör kärnorna som minneskontrollern, buss osv.
Varje individuell kärnas spänning styrs av en så kallad "powergate" och detta betyder att man kan ändra spänningen till en kärna även då alla ligger på samma plan.

Det är osäkert vad som gäller för spänningen till minnet. Vissa hävdar/pekar på att minnet kommer köras vid samma spänning som minneskontrollern och resten av de saker som inte tillhör kärnan och andra tyder på att de hänger ihop enligt vissa "regler" (mycket verkar dock tyda på att det är samma spänning för plan 2 och minnet som gäller, även om de skulle ha separata VRMer).

Varför är det då så? Det finns två anledningar som jag ser det. Iom att man har spänningsdelen i cpun kan man snabbare växla mellan spänningsnivåer och på så sätt effektivisera förbrukningen. Detta är riktigt bra om man vill få ner förbrukningen och inte behöver riktigt snabba minnen, tänk server (ingen server komme köra överklockade DDR3 @ 2GHz).
Den andra är att man har liknade problem som AMD hade med K8 där en för hög spänning till minnena helt enkelt sabbade cpun.

För att förklara principen så tänk er en diod, den har en visst max backspänning, går man över detta så knatar strömmen i "fel" riktning och skadar komponenter.

Samma princip (även om det inte beror på en enskild diod) kan vara anledningen till att minnesspänningen måste begränsas.

Permalänk
Medlem

Ähhh hade ändå tänkt mej ett par Kingston på 1375MHz dessa funkar vid denna hastighet på 1,7v och oftast (när det gäller Kingston) så klockar dessa vid samma volt lite extra också.

(länk till minnena om någon är nyfiken http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR3K... )

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Den andra är att man har liknade problem som AMD hade med K8 där en för hög spänning till minnena helt enkelt sabbade cpun.

Sant, men krävdes det å andra sidan inte rejält med volt för att hamna i riskzonen? Jag kan vara aningen glömsk, men jag har för mig att med några BH-5:or så fanns en påstådd risk ifall jag började gå över 3,2 volt. Samtidigt har jag för mig att det aldrig blev mer konkret än indicier på att en sådan risk kunde finnas.

Permalänk

De kanske ligger så närma sin högsta klock att några 100mhz inte ens går gräma ur?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Ähhh hade ändå tänkt mej ett par Kingston på 1375MHz dessa funkar vid denna hastighet på 1,7v och oftast (när det gäller Kingston) så klockar dessa vid samma volt lite extra också.

(länk till minnena om någon är nyfiken http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDR3K... )

Dom minnena såg trevliga ut. Ännu mindre kan jag förstå folket på div forum att DDR3 minnen är JÄTTEDYRA. 1500kr är väll inte farligt för sådana minne. Visst behöver jag 3 för att få det optimalt, men vadå.

Sen hajjar jag inte heller dom som gnäller och bölar att dom ska strunta i I7 bara för att man kanske inte kan procentuellt överklocka dom lika lätt som core2.
Men säg att man kan klocka upp en 2.66 i7 till 3.3 och att den ändå är lika eller snabbare än en överklockad core2 till 4 Ghz.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Dom minnena såg trevliga ut. Ännu mindre kan jag förstå folket på div forum att DDR3 minnen är JÄTTEDYRA. 1500kr är väll inte farligt för sådana minne.

Anledningen till att de är "dyra" är för 2gb ok DDR2 får du för under 400kr.

Men verkar DDR3L slå igenom? isf är väl inte gränsen 1.7-1.8 så farligt iaf.

Permalänk
Avstängd

På den gamla goda tiden var det lätt att överklocka.
Sen blev de låsta och man behövde låsa upp multipliers med blyertspennor, och krafs.

Jobbigt att AMD och Intel inte vill låta sina kunder använda produkterna hur de vill. De har säkert något avtal att båda ska låsa sin processorer, annars skulle en av dem välja att inte göra överklockning svårt för att få mer kunder från överklockarna.

Permalänk

Jag sätter 10 kr på att Hipro5 kommer att modda sönder ett moderkort för att kunna mata med olika spänningar...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

hur kommer det att bli med minnesmängden då?är det 3 stickor minnimum för att få igång ett i7 rigg eller? med tanke på att det nästan bara finns 2-kitspaket i butikerna.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför Processorn skulle ta skada av Vdimm, processorn ska väl använda Vcore, alltså en helt annan spänningsmatning, varför skulle den behöva påverkas av en helt annan del.
Och om det nu beror på spänningsplangrejen, så hade det väl varit praktiskt med ett tredje spänningsplan, så minneskontrollern kunde få ett eget!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
På den gamla goda tiden var det lätt att överklocka.
Sen blev de låsta och man behövde låsa upp multipliers med blyertspennor, och krafs.

Jobbigt att AMD och Intel inte vill låta sina kunder använda produkterna hur de vill. De har säkert något avtal att båda ska låsa sin processorer, annars skulle en av dem välja att inte göra överklockning svårt för att få mer kunder från överklockarna.

Varken AMD eller Intel låser alla sina processore. Amd hade FX och har BE som är upplåsta och Intel kör med sina EE. Så att om någon skulle låsa upp allt tror jag inte på efterssom de båda ändå bjuder på alternativ, om än intels är något dyra =).

OnT: Synd om Intel löser matningspänningen till minnena på detta viset. Köper man en dyr rigg så vill man självklart kunna köpa vilka minnen man vill och då även kunna överklocka dessa.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Ehm...

Citat:

Intels nya processor har tre inställingar för "volt".

Nej, men kanske tre olika spänningar att ställa in...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte mer snålhet att överklocka? Eller? Jag har ingen aning faktiskt. Kanske är det en kick att klocka en processor och låta den brinna upp (i värsta fall), och sen köpa en ny? Då kan man väl lika bra köpa en rejäl processor så slipper man oroa sig?

Permalänk
Avstängd

lol... skulle aldrig få för mig att köpa en sådan processor iaf xD

Permalänk
Avstängd

Samma problem som AMD har. Fast AMD klarar av någon anledning åtsminstone över 2V utan problem. Hoppas detta inte drabbar AMD med AM3+ bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
och AMD blir de som får lida
Eftersom man i dagens läge kunnat köra ganska tighta timings och ändå få ut hyfsag speed på ddr3 minnen pga hör spänning så har man kör på den meoden. Eftersom i7 är mer eller mindre oberoende av tighta timings så kommer fokus istället att gå över till hög speed och släppa timings. Om inte ADMs fungerar på samma sätt så blir det inte kul.

Vad pratar du om?
Nu när intel får egen integrerar minneskontroller så kommer de också vara beroende av tifghta timings för att då ut den prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Förstår inte riktigt varför Processorn skulle ta skada av Vdimm, processorn ska väl använda Vcore, alltså en helt annan spänningsmatning, varför skulle den behöva påverkas av en helt annan del.
Och om det nu beror på spänningsplangrejen, så hade det väl varit praktiskt med ett tredje spänningsplan, så minneskontrollern kunde få ett eget!

Ström från minnena bakmatas via minneskommunikationen in till processorn. Det löser man med motstånd i processorn som dock bara klarar en viss spänningsskillnad. På det sättet kan man bränna en processor genom att dra ner vcoren, den större skillnaden mellan spänningarna som blir gör att då nöts motstånden ut och processorn får plötsligt 2volt och dör.

Permalänk

Inte helt oväntat, kommer säkert dyka upp många andra barnsjukdomar.
Och dyr lär den bli också på 45 nm tror jag. Kanske inte på 32.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Vad snackar du om?

Om jag har föstått det detta rätt så innebär det att CPUn och minnena måste köra i samma volt.

På mitt s939-system gäller INTE samma sak, t.ex. kör min cpu på 1.36v och mina minnen 2.8v.

Edit: Det kanske inte var så, utan att CPUn inte tål de höga spänningar som vissa minnen kräver.

Men fortfarande så gäller väl inte det här för s939 utan den enda hårdvara man riskerar med för hög vdimm där är väl själva minnena?

Nej, det har alltid varit så att man med hög vdimm riskerar att bränna cpun på AMD systemet med integrerad minneskontroller. Dock var det ju då frågan om att köra BH5 minnen under 3v+ en längre tid vilket man sällan gjorde med DDR minnen men det är ju fortfarande samma sak som nu om än i mindre skala.
Som jag har fattat det gäller även detta phenom processorerna eftersom även de har integrerad minneskontroller.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

konstigt nog känns dehär båda bra och dåligt. Amd har hamnat alldeles för långt efter intel på senaste tiden så förhoppningsvis kommer amd sprinta ikapp lite grann nu om deras deneb blir så lyckad som många hoppas på.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

2.35 V har jag matat mina minnen med under hyffsat lång tid, har inte märkt av problem ännu på min AM2

Permalänk
Geeks
SweClockers

Såhär är det. Core i7 överklockar väldigt bra. Det enda nyheten berättar om är att man får ta det försiktigt med volten till minnena, eftersom minneskontrollern riskerar att skadas. Detta fungerar på precis som med Athlon 64 och Phenom.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nordblom, som du säger så gäller detta Phenom också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Är det inte mer snålhet att överklocka? Eller? Jag har ingen aning faktiskt. Kanske är det en kick att klocka en processor och låta den brinna upp (i värsta fall), och sen köpa en ny? Då kan man väl lika bra köpa en rejäl processor så slipper man oroa sig?

Överklocka är för somliga ett tidsfördriv och en hobby. Det är ju inte så att man gör det för någon speciell nytta precis. Finns väl ingen som skulle använda en överklockad burk till något viktigt, som inte inbegriper hobbyn och tidsfördrivet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
På den gamla goda tiden var det lätt att överklocka.
Sen blev de låsta och man behövde låsa upp multipliers med blyertspennor, och krafs.

Jobbigt att AMD och Intel inte vill låta sina kunder använda produkterna hur de vill. De har säkert något avtal att båda ska låsa sin processorer, annars skulle en av dem välja att inte göra överklockning svårt för att få mer kunder från överklockarna.

Kristallerna med

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.