Radeon HD 4850 X2 bättre än GTX 280 – hävdar AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

PS: Ser att AMD fortfarande tror att HD4850 är bättre 9800GTX+. Alltid kul att se löjlig självförnekelse.

Som tidigare fastslaget i denna tråd (sida 1) har 4850 minst lika bra prestanda, (eller bättre tex vid overklocking av båda) och då till lägre pris.
DataNusse, du som sitter på ett 9800GTX+ är väl ändå självförnekaren här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Som tidigare fastslaget i denna tråd (sida 1) har 4850 minst lika bra prestanda, (eller bättre tex vid overklocking av båda) och då till lägre pris.
DataNusse, du som sitter på ett 9800GTX+ är väl ändå självförnekaren här?

Kunde inte ha sagt det bättre! och klockar du HD4850 till 850mhz+ på gpun så är det nästan uppe i HD4870´s stock prestanda..

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Som tidigare fastslaget i denna tråd (sida 1) har 4850 minst lika bra prestanda, (eller bättre tex vid overklocking av båda) och då till lägre pris.
DataNusse, du som sitter på ett 9800GTX+ är väl ändå självförnekaren här?

Du motsäger dig själv.
Vad AMDs slide visar är prestanda. Att de visar att HD4850 presterara generellt mycket bättre än GTX+ är löjligt eftersom alla tester vissar är dessa kort är likvärdiga i spel. Därför utrycker jag min kritik att AMD är i självförnekelse om hur det verkligen står till.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Om bara ati kunde lära sig att göra bra kylare till sina grafikkort för dom är rent ut sagt skit över något annat.

Lite synd, och gärna lite mindre bloatade drivers, mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du motsäger dig själv.
Vad AMDs slide visar är prestanda. Att de visar att HD4850 presterara generellt mycket bättre än GTX+ är löjligt eftersom alla tester vissar är dessa kort är likvärdiga i spel. Därför utrycker jag min kritik att AMD är i självförnekelse om hur det verkligen står till.

Du läser bilden som en diagram. Det bör du inte göra.
De visar bara vart korten står utifrån varandra, och där har HD4850 ett överläge över 9800GTX i vilket de noterar. En procent eller hundra procent, spelar ingen roll, detta är inget diagram.

Permalänk
Medlem

Hej!

AMD har ju utan tvekan fått en mycket stor framgång med HD4000-serien! Hoppas detta gör att de börjar gå med vinst snart!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du läser bilden som en diagram. Det bör du inte göra.
De visar bara vart korten står utifrån varandra, och där har HD4850 ett överläge över 9800GTX i vilket de noterar. En procent eller hundra procent, spelar ingen roll, detta är inget diagram.

Hur annars ska den läsas?
Det säger "Performence" och pilen uppåt. Korten är uppradade efter respektive prestanda. Allt verkar stämma tills man kommer till HD4850 och 9800GTX+.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Om bara ati kunde lära sig att göra bra kylare till sina grafikkort för dom är rent ut sagt skit över något annat.

Lite synd, och gärna lite mindre bloatade drivers, mjukvara.

Dom har väll gjort ett bra val av kylning? Fast nu har de ju prioriterat ljudnivån över temperaturen. GPUn ska ju klara av den temperaturen än då så det är ju inget att oroa sig för.
Fast har man inte så bra luftflöde i datorn så är det ju inte så kul eftersom datorn säkert blir ett litet element då.

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg i denna fruktsamma, djuplodande och mycket meningsfulla samt betydande debatt:

"Den som segrar, skall vinna"

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hur annars ska den läsas?
Det säger "Performence" och pilen uppåt. Korten är uppradade efter respektive prestanda. Allt verkar stämma tills man kommer till HD4850 och 9800GTX+.

Verkar som att vissa hade bättre saker för sig under mattelektionerna...
Diagramet saknar värden och saknar både anspråk och möjlighet till att vara helt korrekt vid en fullständigt noggrann jämförelse. Hela tanken med diagramet är ju att visa att AMD har övertag med sina 48xx-kort och att den kommer att få påökning av ett nytt kort.

Den som påstår sig kunna läsa diagrammet och se siffror och värden får gärna meddela mig hur många procent som skiljer ATI:s nya 4850X2 kort och 280GTX.

Permalänk
Medlem

Kommer det gå att köra ett HD 4850 och ett HD 4850x2 i crossfire och få det som 3 GPUer som sammarbetar med varandra?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Verkar som att vissa hade bättre saker för sig under mattelektionerna...
Diagramet saknar värden och saknar både anspråk och möjlighet till att vara helt korrekt vid en fullständigt noggrann jämförelse. Hela tanken med diagramet är ju att visa att AMD har övertag med sina 48xx-kort och att den kommer att få påökning av ett nytt kort.

Den som påstår sig kunna läsa diagrammet och se siffror och värden får gärna meddela mig hur många procent som skiljer ATI:s nya 4850X2 kort och 280GTX.

HD4850 har inte övertag över 9800GTX+ i prestanda. Därmed är detta diagram felaktig. Jag tog min tid att göra lite korrigering:

Jag har inga anmärkningar på de övriga gemförelser och är väldigt säker på att HD4850X2 kommer utprestera GX280. Titta bara på tester på HD4850 i CF så får man en god bild av hur HD4850X2 kommer bli.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

PS: Ser att AMD fortfarande tror att HD4850 är bättre 9800GTX+. Alltid kul att se löjlig självförnekelse.

Vinner inte HD4850 i högre upplösningar+AA dock? Inte sett tester på länge, men de tidigare testerna man såg så hanterade ju HD4800 serien AA helt otroligt bra i många spel

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
HD4850 har inte övertag över 9800GTX+ i prestanda. Därmed är detta diagram felaktig. Jag tog min tid att göra lite korrigering: http://img134.imageshack.us/img134/227/atihd4850x22donanimhab...

Jag har inga anmärkningar på de övriga gemförelser och är väldigt säker på att HD4850X2 kommer utprestera GX280. Titta bara på tester på HD4850 i CF så får man en god bild av hur HD4850X2 kommer bli.

Läser man av bilden som du gör borde du flytta på 4870X2 också eftersom det inte är dubbelt så bra som GTX 280?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timma123
Läser man av bilden som du gör borde du flytta på 4870X2 också eftersom det inte är dubbelt så bra som GTX 280?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Verkar som att vissa hade bättre saker för sig under mattelektionerna...
Diagramet saknar värden och saknar både anspråk och möjlighet till att vara helt korrekt vid en fullständigt noggrann jämförelse. Hela tanken med diagramet är ju att visa att AMD har övertag med sina 48xx-kort och att den kommer att få påökning av ett nytt kort.

Den som påstår sig kunna läsa diagrammet och se siffror och värden får gärna meddela mig hur många procent som skiljer ATI:s nya 4850X2 kort och 280GTX.

Jag kan faktiskt bara hålla med DataNusse. Som ni alla säger så är båda korten likvärdiga i tester, varför skall den då visa att den får bättre prestanda? Även om nu 4850 är mer prisvärt, vilket jag inte säger emot så skall så skall den ju inte vara högre upp..

Och vissa som börjar snacka "om man överklockar 4850 så blir det ju bättre" för de första så har de inte med saken att göra och för de andra så är det väl självklart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
JSom ni alla säger så är båda korten likvärdiga i tester, varför skall den då visa att den får bättre prestanda?

4850 har väll bättre prestanda? Iaf i högre upplösningar (som någon mer nämnde) om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Man ska inte bli förvånad om Nvidia bara väntar ut denna hype och senare ser till att göra ett mer prisvärt och presterande monsterkort i nästa generation. Man kan inte vinna alla segrarna, Nvidia hade sin guld tid när 8800-serien kom och praktiskt soppade hyllorna.. Dom måste ha några miljoner kvar ifrån den vinsten där dom kan leva med att ATI just nu är bättre i denna generation

Hoppas på ett Nvidia i kort i nästa serie.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det finns inte ett skvatt chockande i vad AMD gjort. Snarrare det var på tiden. Vad vi ser nu är en evolutionär förbättring sedan R600 som igentligen borde inte har änns lämnat labbet i det skick den gjorde. Efter ett par år är AMD på fötterna igen. Det som händer nu är täppning av alla stora hål i alla segment.

Det är just detta scenario som är bäst för konsumenter. För nVidia kommer inte sitta o rulla med tummarna utan kommer agera på olika sätt för att bibehålla sin position på marknaden. Prissänkning är en av dem. En sådan åtgärd är en effektiv sådan, att påstå att den är inte det i nVidias fall är ignorant.

Sedan om nVidia lärt sig redan nu att hanterar 40nm så kommer de att inte vänta med att kontra.

PS: Ser att AMD fortfarande tror att HD4850 är bättre 9800GTX+. Alltid kul att se löjlig självförnekelse.

Jag tror ju mer på att ett stort företag vet vad dom talar om än du som privatperson säger,men så har du ju ett 9800GTX+ också så lite skiner det hela igenom känns det som och då skall jag också nämna dom andra 500+ trådarna där du drar nvidiakorståget.
Förlåt jag kunde inte låta bli men det blir jobbigt att höra samma sak hela tiden i alla trådar man läser.....du är efter ndoja den mest frekventa nvidiaförsvararen just nu på gott eller ont.Men till och med han har ju ändrat sig:)
Och jag har också haft ett Nvidia GF8800GTS och nej det var inget dåligt kort direkt,däremot sög prislappen när jag köpte det förra året.Slutsats amd/atis 48xx serie är en jätteskräll rent ut sagt nåt annat kan du inte säga,hur sen individuella kort ifrån dom olika tillverkarna presterar är ju helt subjektivt men du kan inte förneka att amd/ati verkligen fick till det denna gången på pris/prestandamässiga nivåer.
MvH albanen:))

Ps Sen vem som är löjlig får väl framtiden utvisa antar jag?
Ps2 Och allebaggen om HD4850 presterar likvärdigt och jämt med 9800GTX+.Är det inte likamed bättre prestanda då eller=samma prestanda men för mindre pengar måste väl automatiskt innebära mer prestanda för pengarna?
Då tycker jag diagrammet stämmer alldeles utmärkt isåfall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det finns inte ett skvatt chockande i vad AMD gjort. Snarrare det var på tiden. Vad vi ser nu är en evolutionär förbättring sedan R600 som igentligen borde inte har änns lämnat labbet i det skick den gjorde. Efter ett par år är AMD på fötterna igen. Det som händer nu är täppning av alla stora hål i alla segment.

Det är just detta scenario som är bäst för konsumenter. För nVidia kommer inte sitta o rulla med tummarna utan kommer agera på olika sätt för att bibehålla sin position på marknaden. Prissänkning är en av dem. En sådan åtgärd är en effektiv sådan, att påstå att den är inte det i nVidias fall är ignorant.

Sedan om nVidia lärt sig redan nu att hanterar 40nm så kommer de att inte vänta med att kontra.

PS: Ser att AMD fortfarande tror att HD4850 är bättre 9800GTX+. Alltid kul att se löjlig självförnekelse.

Att nVidia lärt sig hantera 40nm är väl tämligen osannolikt, för det första står det 45nm på roadmapen och för det andra är det TSMC som producerar nVidias chip... 45nm GTX-kort kommer förmodligen inte förrän sent Q1 2009, då har förmodligen AMD R800 redo, om det skulle behövas...

Dessutom visar roadmapen att det inte blir några större prestandaökningar den närmsta tiden (om man nu ska tolka deras "diagram" som du/ni tolkar AMDs).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Detta behöver inte betyda att kortet alltid är bättre:
Kolla i vilka inställningar de testar i:

Vänta på riktiga test istället för tillverkarens egna test som är i princip gjorda för att endast visa fördelarna.

Kanske vinner Nvidia i spel där man inte behöver 2 GB minne.
Jag är ingen Nvidia-fanboy, tvärtom snarare.
Men jag tycker att man borde ta dessa test med en lastbilsflak salt, oavsett om det är Nvidia eller AMD som publicerar dem.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag håller med om att avståndet är lite för stort mellan HD4850 och 9800GTX+ i det där diagrammet. Men det är ju ett internt diagram så vad får man förvänta sig?

En enstaka pixels skillnad som på Datanusses variant reflekterar verkligheten bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Detta behöver inte betyda att kortet alltid är bättre:
Kolla i vilka inställningar de testar i:

Vänta på riktiga test istället för tillverkarens egna test som är i princip gjorda för att endast visa fördelarna.

Kanske vinner Nvidia i spel där man inte behöver 2 GB minne.
Jag är ingen Nvidia-fanboy, tvärtom snarare.
Men jag tycker att man borde ta dessa test med en lastbilsflak salt, oavsett om det är Nvidia eller AMD som publicerar dem.

Är väl bara att kolla lite bänkningar med 4850 i CF så ser man ungefär hur detta kort bör prestera...

Edit: Efter att ha tittat på Sweclockers recension av 4800-serien och GTX200-serien där 4850 i CF finns med var det flertalet segrar för 4850 i CF jämfört med GTX280. Med extra minne är förmodligen de fåtalet segrar för GTX280 borta, men vi får se!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Är väl bara att kolla lite bänkningar med 4850 i CF så ser man ungefär hur detta kort bör prestera...

Edit: Efter att ha tittat på Sweclockers recension av 4800-serien och GTX200-serien där 4850 i CF finns med var det flertalet segrar för 4850 i CF jämfört med GTX280. Med extra minne är förmodligen de fåtalet segrar för GTX280 borta, men vi får se!

Skoj att du tog dig tid att kolla upp det hela,det verkar det inte vara många som gör i den här tråden,dom lever mest på gamla minnen,heder till dig marten.
Mvh albanen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Mitt inlägg i denna fruktsamma, djuplodande och mycket meningsfulla samt betydande debatt:

"Den som segrar, skall vinna"

Word...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Skoj att du tog dig tid att kolla upp det hela,det verkar det inte vara många som gör i den här tråden,dom lever mest på gamla minnen,heder till dig marten.
Mvh albanen:))

Tack. Tycker det är jobbigt med folk som sprider osanningar beroende på okunskap och lättja. När informationen dessutom finns rakt framför näsan tycker jag inte det är så svårt att leta fram den.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

haha stackars nvidia=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför så många antar att Nvidia bara sitter och väntar in ATi för att sedan släppa ett monster som förgör allt motstånd.

Nvidia har använt sig av alla desperata åtgärder dom kunnat för att matcha 4xxx-serien.

Hade Nvidia haft någonting att matcha ATi med just nu hade dom definitivt redan släppt det eller iallafall gjort reklam för den, allt för att hindra raset.

Vi pratar om företag nu, inte två olika hobbygrupper, för varje dag som ATi tar större delar av marknaden förlorar Nvidia otroligt mycket pengar. Varför skulle dom sitta och vänta?

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Snart kommer Nvidias nya GTX280 med två extra steam boilers och då se upp ATI!!!

shit shit shit, oo noo say it aint so.....

mvh:
Fluffmajster

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jontalinen
Förstår inte riktigt varför så många antar att Nvidia bara sitter och väntar in ATi för att sedan släppa ett monster som förgör allt motstånd.

Nvidia har använt sig av alla desperata åtgärder dom kunnat för att matcha 4xxx-serien.

Hade Nvidia haft någonting att matcha ATi med just nu hade dom definitivt redan släppt det eller iallafall gjort reklam för den, allt för att hindra raset.

Vi pratar om företag nu, inte två olika hobbygrupper, för varje dag som ATi tar större delar av marknaden förlorar Nvidia otroligt mycket pengar. Varför skulle dom sitta och vänta?

Svårt att ha mer rätt. Jag tror Nvidia jobbar på något att kontra med, men så länge AMD inte tar kaffepaus i en månad eller två så har vi ett tronbyte för ett tag framöver.

Ja, Nvidia utvecklar nya kort och har större plånbok att använda
Nej, de kan inte använda sin guldäggsläggande höna G80 längre, AMD är ikapp.
Ja, AMD har också nya kort påväg.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Svårt att ha mer rätt. Jag tror Nvidia jobbar på något att kontra med, men så länge AMD inte tar kaffepaus i en månad eller två så har vi ett tronbyte för ett tag framöver.

Ja, Nvidia utvecklar nya kort och har större plånbok att använda
Nej, de kan inte använda sin guldäggsläggande höna G80 längre, AMD är ikapp.
Ja, AMD har också nya kort påväg.

That just about sums it up.