Permalänk
Medlem

Har lite problem med att installera xp/2000 på min asus eee 900.

jag använder en dvd läsare via usb, när man ska formatera med xp skriva i så säger den att disken kan vara skadad och att jag måste välja en annan partion?

Några ider?

Mvh

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

Det släpps ju galet mycket nu, och snurrig blir man! Sitter och funderar på antingen en 900, 904HD eller 901 men kommer inte fram till något. Det jag kommer att använda den till är att surfa typ.. This is mayhem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
Det släpps ju galet mycket nu, och snurrig blir man! Sitter och funderar på antingen en 900, 904HD eller 901 men kommer inte fram till något. Det jag kommer att använda den till är att surfa typ.. This is mayhem!

Utan tvekan 901 säger jag.

Permalänk
Medlem

Nån som testat installera xandros? Skulle vilja veta om man får välja språk å så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Utan tvekan 901 säger jag.

Fastän det bara är till surf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
Fastän det bara är till surf?

Ja pga av den bättre batteritiden och att den har blåtand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ja pga av den bättre batteritiden och att den har blåtand.

Använder inte blåtanden så det är isf batteritiden.

Permalänk

Har nu beställt en vit 901 från Multitronic, så nu börjar väntan

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Permalänk

Ska du använda kortet till lagring eller till OS? För lagring duger ju de flesta, ska du driva ett OS från det är det väl bra att ta något med 20+ mb/s i överföringshastighet.

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272401

verkar vara stabilast när man kollar hastighet/pris p GB

Någon med eee 901 och ett 2gb Corsair ValueSelect DDR2 667MHz i?

Folk verkar ha haft problem med dessa på eeeuser.com, denna sticka har funkat flawless i både 701 och 900 så jag tycker ju att den borde funka i 901an också...

Permalänk

Jag köpte sånt minne till min 901 och det funkar felfritt. Jag kan dock inte säga att jag märkt nån skillnad jämfört med 1 GB.

Enligt nån tråd på EEE User forum så bör man även ändra på nån "Page file" för att det ska funka bra. Jag har inte orkat bry mig om det -och det funkar bra ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat xp på min eee 900 linux men ssd disken är för seg och nu vill jag ha tillbaka linux, hur gör jag då? Har ingen extern läsare.

Visa signatur

Lian Li PC-A05B || Gigabyte P35-DQ6 @ 501mhz || C2D E8400 @ 4Ghz || Asus HD 4850 512MB + Acc S1 || WD Raptor 74gb | Samsung F1 HD753LJ 32MB || 2GB Corsair XMS2 Dominator PC8500 @ 1000mhz ||Asus Xonar DX|| Corsair 520w

Permalänk
Medlem

Tjackade också från mulitronic nu, xandros åker väll ut snabbast möjligt iaf... nån som testat ubuntu-eee 8.04.1? Skall vara netbook remixen och stödja allt i 901an förutom en bugg när man stänger av och på wlanet typ... Skulle iofs vara skönt å ha vanliga gnome istället också, eller de kanske man kan välja?

Permalänk
Medlem

Provade ubuntu-eee 8.04 på min 901a från mulitronic, tyckte det var litet små buggit. Bla. så gick det ibland inte att öppna olika program ibland. Kändes inte som att det var färdigt riktigt än. använder array kernel btw.

Blev å skicka in xandros igen. Käns som att detta operativ kan använda datorns funktioner bättre ( bluetooth, wlan etc.)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shox
Provade ubuntu-eee 8.04 på min 901a från mulitronic, tyckte det var litet små buggit. Bla. så gick det ibland inte att öppna olika program ibland. Kändes inte som att det var färdigt riktigt än. använder array kernel btw.

Blev å skicka in xandros igen. Käns som att detta operativ kan använda datorns funktioner bättre ( bluetooth, wlan etc.)

Kan du finska eller går de ändra till svenska/engelska?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Tjackade också från mulitronic nu, xandros åker väll ut snabbast möjligt iaf... nån som testat ubuntu-eee 8.04.1? Skall vara netbook remixen och stödja allt i 901an förutom en bugg när man stänger av och på wlanet typ... Skulle iofs vara skönt å ha vanliga gnome istället också, eller de kanske man kan välja?

Är det inte gnome i den versionen? Den jag installerade på min (eee900) var gnome iaf, dock ett utseende man vill spy på.

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stiligamannen
Är det inte gnome i den versionen? Den jag installerade på min (eee900) var gnome iaf, dock ett utseende man vill spy på.

Jo, de e gnome fast gjort som xandros easymode typ...

Permalänk
Medlem

eeebuntu

Nu har jag testat eeebuntu ( både standard o NBR) i en vecka.
Är det då ett bra operativsystem? Svaret är ja, med en del MEN...
Visst är det ett bra operativsystem, men i mitt tycke är det för mycket att justera för en ovan användare.
Jag har Ubuntu på samtliga av mina datorer, så jag kan kanske mer än genomsnittanvändaren, om detta operativsystem. Efter ett par timmar, så fick jag till det som jag ville, och blev faktiskt ganska imponerad över prestandan man kunne få ut av en 900:a.
Har du använt Ubuntu tidigare, så är det inga problem att använda eeebuntu standard, men har du aldrig användt Ubuntu, så testa först eeebuntu NBR. Vill du sen gå vidare, så är eeebuntu standard valet.
Detta är mina högst personliga åsikter, och jag tar inget som helst ansvar för vad som kan ske med din eeepc...

Mvh Josef

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

någon som vet om det är samma gränssnitt på eee 900 och 901 på hårddisken, vet att 900:an använder mini pci-x

och i så fall om det finns bättre snabbare ssd diskar att köpa någonstans i sverige

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Re: eeebuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josef
Nu har jag testat eeebuntu ( både standard o NBR) i en vecka.
Är det då ett bra operativsystem? Svaret är ja, med en del MEN...
Visst är det ett bra operativsystem, men i mitt tycke är det för mycket att justera för en ovan användare.
Jag har Ubuntu på samtliga av mina datorer, så jag kan kanske mer än genomsnittanvändaren, om detta operativsystem. Efter ett par timmar, så fick jag till det som jag ville, och blev faktiskt ganska imponerad över prestandan man kunne få ut av en 900:a.
Har du använt Ubuntu tidigare, så är det inga problem att använda eeebuntu standard, men har du aldrig användt Ubuntu, så testa först eeebuntu NBR. Vill du sen gå vidare, så är eeebuntu standard valet.
Detta är mina högst personliga åsikter, och jag tar inget som helst ansvar för vad som kan ske med din eeepc...

Mvh Josef

ubuntu-eee är inte samma som eeebuntu vad jag vet, ubuntu-eee kommer med adamms kernel å massa gott nu senaste releasen och skall inte behöva nån tweak alls, har inte testat den än dock iom att jag väntar på leverans fortfarande av 901an och har varken 701 eller 900 kvar hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
någon som vet om det är samma gränssnitt på eee 900 och 901 på hårddisken, vet att 900:an använder mini pci-x

och i så fall om det finns bättre snabbare ssd diskar att köpa någonstans i sverige

Det är samma på båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
Kan du finska eller går de ändra till svenska/engelska?

Jag kan inte finska. går dock att ställa in svenska, tyvärr ändras inte språket i alla applikationer. Nu använder jag XEPC som är en något förbättrad version av original os:et, det är på engelska men med svensk t-bords layout.

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

läst om de där XEPC, men har inte hittat nå bra ställe att tanka det på...

Hur långtid tog det innan ni fick datorn ifrån Multitronic?

Permalänk
Medlem

Finns linuxversionen för 901an i svart?

Har försökt backtracka i tråden lite men har inte hittat nåt, så hoppas på en direkt approach med en fråga ist.

MVH

Permalänk
Medlem

Var får man tag på en 900 20gb med svenskt tangentbord tro?

Permalänk
Medlem

Leveransen från multitronic tog ca 2 dagar....

Linux versionen finns i svart från just multitronic, då med finskt os.

Går att ställa om till svenska genom följande steg:

1. Ctrl+Alt+T
2. Skriv kommandot: sudo nano /etc/default/locale
3. Ändra: fi_FI.UTF-8" till "sv_SE.UTF-8 i den just öppnade filen
4. Spara filen (Ctrl+X -> K -> Enter)
5. Skriv kommandot: cd /usr/share/locale/
6. Kör kommandot: sudo mv fi_FI fi_FI.old
7. Stäng de öppna fönsterna och starta om (CTRL+ALT+BACKSPACE)

Hopas någon får nytta av detta

EDIT: http://sourceforge.net/projects/xepc/

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shox
Leveransen från multitronic tog ca 2 dagar....

Linux versionen finns i svart från just multitronic, då med finskt os.

Går att ställa om till svenska genom följande steg:

1. Ctrl+Alt+T
2. Skriv kommandot: sudo nano /etc/default/locale
3. Ändra: fi_FI.UTF-8" till "sv_SE.UTF-8 i den just öppnade filen
4. Spara filen (Ctrl+X -> K -> Enter)
5. Skriv kommandot: cd /usr/share/locale/
6. Kör kommandot: sudo mv fi_FI fi_FI.old
7. Stäng de öppna fönsterna och starta om (CTRL+ALT+BACKSPACE)

Hopas någon får nytta av detta

EDIT: http://sourceforge.net/projects/xepc/

TUSEN TACK för guiden hur man gör det till svenska, nu kan jag testa Xandros lite gran innan jag bestämmer mig

Permalänk
Medlem

Härligt!
Nu har jag lagt en beställning på en svart linux från multitronic! peppapeppa.

Vet någon vad "Lager EOL" betyder btw?
Beställningsvara kanske?

MVH

Permalänk
Medlem

Behöver råd.

Använder min dator till att spela poker på. Vill ha en bärbar sak om man skall åka iväg. Gärna kunna se film på under resor etc. Kanske mindre photoshop arbete om man är ute och semestrar men inte så himla betydande.

Funderar på att köpa en 901a eller en 1000H. Det som skiljer är väl egentligen storleken om man inte bryr sig om hårddisk ( anv usb hårddisk ).

Har just nu en AMD turion 64 mobile ml-32 processor i min gamla bärbara. Lite slö ibland om man kör mycket statistik inläsning (huds) till pokern men att bara spela fungerar.

Fråga: Hur mycket slöare skulle processorn på 901/1000H vara?
Fråga 2: Om jag kopplar in min externa skärm , får jag samma upplösning som på eee datorn eller kan man få samma upplösning som skärmen klarar? Vilken är isf max skärm man kan koppla in?

Tacksam för svar.