Dubbla äggulor...i 6st ägg..varför/hur?

Permalänk
Medlem

Dubbla äggulor...i 6st ägg..varför/hur?

nu är det dags för en udda tråd från min sida.

var som så; att vi skulle steka ägg till oxpytten.
när frugan kastade i första ägget, så hade den dubbla gulor, visst det har hänt förr.

men när hon sedan tog det andra ägget och fann samma där, så började man fundera lite.
men sen att det skramlade ut två äggulor ur alla 6 ägg vi köpte är ju bara mysko.

filmade dom två sista som bevis på att det var så. haha

hur kan det komma sig att man får 6st ägg med totalt 12 gulor???

http://www.youtube.com/watch?v=ikOr6X0DREI

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Tror att sista 5 ägg är kopior av den första ägget som råkade ha 2 ägg gulor.

EDIT:
Dom är nog inte kopior, men dom bildades ur den första ägget.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så ovanligt, kanske på "köp-ägg"
Vi brukar få några flak ibland från en bekant, där är det väldigt ofta dubbelgulor

Permalänk
Medlem

Fan va man här att ni kommer från gnällbältet

Kan det inte vara så att dubbla gulor kommer till på samma sätt som en gravid kvinna som får tvillingar.. Haha kan ni tänka er två kycklingar som ser likadana ut

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Som jag kan se det finns det två "teorier" (google <3)

Antingen så är det så att unga hönor är mer fertila än de äldre, och då händer de att de unga hönorna värper ägg med med två gulor.

Den andra teorin är att nån har pillat med något (genmanipulation osv).

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Fan va man här att ni kommer från gnällbältet

Kan det inte vara så att dubbla gulor kommer till på samma sätt som en gravid kvinna som får tvillingar.. Haha kan ni tänka er två kycklingar som ser likadana ut

ser inte kycklingar likadana ut

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Tjernobylhönor

Permalänk
Medlem

haha, det skulle ju blivit siamesiska kyklingar Äggulorna satt ihop!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Tror att sista 5 ägg är kopior av den första ägget som råkade ha 2 ägg gulor.

EDIT:
Dom är nog inte kopior, men dom bildades ur den första ägget.

Det låter inte som om du skämtar, så jag antar att du inte gör det.

Vad menar du egentligen?! Hur tusan tänkte du att de kopierar ägg?! Hur bildas ägg... ur ägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Som jag kan se det finns det två "teorier" (google <3)

Antingen så är det så att unga hönor är mer fertila än de äldre, och då händer de att de unga hönorna värper ägg med med två gulor.

Den andra teorin är att nån har pillat med något (genmanipulation osv).

En tredje är hormonrubbningar hos hönan som lagt ägget.
har hittat ett ägg med 2 äggulor.
Mer gula att äta alltså!

Permalänk
Medlem

Re: Dubbla äggulor...i 6st ägg..varför/hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
nu är det dags för en udda tråd från min sida.

var som så; att vi skulle steka ägg till oxpytten.
när frugan kastade i första ägget, så hade den dubbla gulor, visst det har hänt förr.

men när hon sedan tog det andra ägget och fann samma där, så började man fundera lite.
men sen att det skramlade ut två äggulor ur alla 6 ägg vi köpte är ju bara mysko.

filmade dom två sista som bevis på att det var så. haha

hur kan det komma sig att man får 6st ägg med totalt 12 gulor???

http://www.youtube.com/watch?v=ikOr6X0DREI

Det är inte första april så går inte på den här typen av helt uppenbara försök att lura dina stackars forumskamrater.
Den här typen av uppenbara lögner tycker jag bara hör hemma den första april, inte kan man springa och försöka luras sådär till vardags. Den enda anledningen jag ser att du skulle försöka med något sånthär när det inte är den första april är att du är mytoman, och om det är fallet så tycker jag helt klart att du ska söka hjälp för ditt problem innan det förstör ditt liv total.

Så, sluta försöka slå i folk att en sweclockare har lyckats skaffa en fru...
Vi som är lite äldre förstår ju att det bara är på skoj, men tänk på alla stackars yngre medlemmar som tar det på allvar och faktiskt tror att det går att hitta någon trots att man är nörd..

Vad det gäller äggen har jag ingen förklaring...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

hahahahahaha wtf..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det låter inte som om du skämtar, så jag antar att du inte gör det.

Vad menar du egentligen?! Hur tusan tänkte du att de kopierar ägg?! Hur bildas ägg... ur ägg?

Tänkte mer i banor som att alla dina hudceller är varandras kopior och kommer ursprungligen från 1 cell.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitos
och
http://sv.wikipedia.org/wiki/Meios

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

morsan har höns och det är då en höna som bara värper ägg med två gulor, den är säkert muterad eller någor..

kan vara så att du bara fick ägg från en höna typ.. är säkert varnligare på ekologiska ägg skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Snacka om udda dennis

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk

inte gulan som blir kyckling.. så inga tvillingar. därimot så kan det bli en tjockis om han får tillgång till bägge gulorna

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

Jag tycker ni borde byta ut spisen.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
inte gulan som blir kyckling.. så inga tvillingar. därimot så kan det bli en tjockis om han får tillgång till bägge gulorna

vad är det som blir kyckling då? Äggvitan?

När man träffat på embryon i ägg så är de ju från äggulan iaf...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

De har väl pressat i hormoner i hönorna så de värper mer ägg, hormonöverskottet gör nog att det blir större chans för dubbelgula.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
De har väl pressat i hormoner i hönorna så de värper mer ägg, hormonöverskottet gör nog att det blir större chans för dubbelgula.

Låter inte allt för otroligt

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Nästan samma sak har hänt mig. Jag skulle laga pannkakor (2 ägg enl mitt recept), det ploppade ut 5 gulor. 2 ur första, 3 ur andra...

Permalänk
Medlem

Ni ska va glada som får gulor..
Jag har fått 3 blodiga klumpar av 12 ägg senaste gångerna jag försökt laga god soyapannkaka : (
Som om det inte var nog med det så var hälften ruttna, efter en vecka, i kyl.. : [

Du får köra en trial and error. But ut ägg, kartong, spis, el, fru, fingrar och värme en efter en och så vad som orsakar problemet. Om problemet kvarstår, skriv ett brev till kungen, skicka med två äggulor som bevis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Att det finns en höna som bara lägger dubbla gulor tycker jag inte är så konstigt, däremot när man köper ägg så brukar väl knappast 6st ägg komma från samma höna? Men ändå tycker jag att det är den rimligaste förklaringen.. Det kan vara så att äggförsäljaren visste om att en höna lägger dubbla ägg och därför har hönan mer enskilt och lägger äggen på ett visst ställe, sedan kommer en praktikant eller något och skickar med äggen.

Nu är dessa ägg knappast farlig att äta, men konsumenter vill oftast ha det vanliga. Annars tror jag inte att ett sådant ägg kan utvecklas till en vanlig kyckling, så naturen tar hand om att denna "mutering" inte sprids vidare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Det är inte första april så går inte på den här typen av helt uppenbara försök att lura dina stackars forumskamrater.
Den här typen av uppenbara lögner tycker jag bara hör hemma den första april, inte kan man springa och försöka luras sådär till vardags. Den enda anledningen jag ser att du skulle försöka med något sånthär när det inte är den första april är att du är mytoman, och om det är fallet så tycker jag helt klart att du ska söka hjälp för ditt problem innan det förstör ditt liv total.

Så, sluta försöka slå i folk att en sweclockare har lyckats skaffa en fru...
Vi som är lite äldre förstår ju att det bara är på skoj, men tänk på alla stackars yngre medlemmar som tar det på allvar och faktiskt tror att det går att hitta någon trots att man är nörd..

Vad det gäller äggen har jag ingen förklaring...

Jag tror också på lögn, för det finns gott om datorprogram idag där man i efterhand kan gå in i filmen och ändra och t.o.m. lägga på kvinnoröst Precis som någon ringer till en och så hör den kvinnoröst i bakgrunden.. Gissa vad den kommer ifrån, ja tvn..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

det här tycker jag va äckligt, jag skulle slänga allihoppa

Permalänk
Medlem

Dubbla gulor kommer ibland hos unga värphöns som Pulchi är inne på.
Att alla ägg i ett paket har två gulor beror troligtvis på att värperiet har tagit in nya unga hönor och "pensionerat" de gamla.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Läs på baksidan av äggpaketet, där är lite reklam för S.T.A.L.K.E.R: Clear sky

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Min morsa brukade alltid köpa med dubbla äggulor, fast det var inte direkt i ICA eller Coop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
vad är det som blir kyckling då? Äggvitan?

När man träffat på embryon i ägg så är de ju från äggulan iaf...

Det sitter en knöl på äggulan som blir kyckling. Gulan är bara näring, även fiskyngel kan ha en gulsäck med näring. Vitan när näring när kycklingen har vuxit till sig lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psypuls
det här tycker jag va äckligt, jag skulle slänga allihoppa

Be a man and eat it, EAT IT!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det sitter en knöl på äggulan som blir kyckling. Gulan är bara näring, även fiskyngel kan ha en gulsäck med näring. Vitan när näring när kycklingen har vuxit till sig lite.

Okej tack:) Men när det är 2 gulor så kan det ju sitta 1 knöl i varje gula ändå? Har för mig att det har hänt flera gånger att det kommer 2 kycklingar från samma ägg. Kan ju ha inbillat mig det dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b