Börja Spela Akustisk Gitarr

Permalänk
Medlem

Börja Spela Akustisk Gitarr

Hej hej,

Jag har funderat länge på att börja lära mig att spela akustisk gitarr. Jag tänkte att det skulle vara det perfekta att fördriva tiden med när man är hemma och slöar och regniga dagar.

Jag är ute efter lite tips på t.ex. program till datorn och hur jag ska gå till väga för att komma igång med mera.

Mvh Johan

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk

Ett tips på program är något av typen Absolute Fretboard Trainer (http://www.absolutefretboard.com/).

Just detta är ett betalprogram.

Vet inte vad du har för typ av musikbakgrund. Just detta program har väldigt lite fokus på musikteori, har ett väldigt litet parti i början bara för att förklara grunderna hur noterna är upplagda på en gitarr. Sedan finns det många väldigt bra övningar för att lära sig var olika noter ligger på gitarren. T.ex så kan man börja med en sträng, de 4 första noterna högst upp på halsen, och programmet visar slumpvis en position inom den avgränsning som du gjort, och man ska säga noten innan den visas. Om man spelar på gitarren samtidigt så blir det bra introduktion, man både lär sig var på fretboarden som noter ligger, och man får spela med fingrarna. Tempo är valbart osv.

Om man ligger i och kanske kör 1-1.5 timmar per dag under 3-4 veckor så kan man ganska snabbt lära sig att rabbla den kromatiska skalan (http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_scale), och man kan också lära sig hur noterna ligger på den översta delen av halsen så att man kan ta vilken position på halsen och veta vilken not det är.

Tror det är en av de bästa introduktionerna faktiskt. Började själv för inte så länge sedan, och tycker själv att programmet med dess ganska enkla upplägg är bra för nybörjare. Tempot på övningar är som sagt skalbart så man kan börja med lägsta tempot.

Det är nog "bäst" att börja med denna typ av program istället för att bara lära sig hur olika ackord ser ut. Att tänka i noter är mycket bättre och enklare i förlängningen.

Om man t.ex vill lära sig en lätt melodi, så är det nästan ovärdeligt att kunna tänka i noter, eftersom man kan "läsa" gitarren istället för att bara memorera var noterna i melodin ligger.

Som sagt, beror ju lite på vilken musikbakgrund man har osv. Själv har jag aldrig lärt mig noter, men jag "förstår" musik, utan att kunna någon teori. Vet inte om någon annan träning eller program hade fått igång mig lika snabbt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Börja öva bara, lär dig lite tabulatur, sätt dig på ultimate-guitar och sätt igång och nöt, det är enda och bästa sättet att lära sig om man ska ha det för regniga dagar.
Du kommer att lära dig lättare tabulatur, finger picking, hammer on, pull off och slide. Sätt dig med dina lättare favoritlåtar, gärna akustiska såklart, och spela dem tills du fattar. Blanda att spela ackord och tabulatur, blanda kompa och sola.

Sen kan en och annan tjafsa om rätta greppet (bärplockargreppet, apgreppet, robotklon och allt det heter) och rätta anslaget (rullning, plant, visp osv osv), men det är för dig som önskar få fram mer än bara toner ur lådan. Det lär man sig av någon annan, inte bara över YouTube.

Och om du nu ska börja öva musik överlag och tycker att det verkligen verkar vara något _skitkul_, ja då rekar jag dig att börja öva noter.
Det tar ett år, sen läser du det mer eller mindre som ett andra språk. (inte själv lärt sig dock )

Googlesök
Gitarrforum ska du kanske kolla in, vet dock inte själv hur pass bra de är.
Ultimate-Guitar is _the_ gitarrsida om man är på gång att lära sig tab och bara lära sig låtar.
Wikipedia om tabulatur.

Utöver detta så bör du ju hitta någon nybliven gitarrist som du kan lära av och jama med. Bästa bästa bästa bästa sättet, helt klart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Ett tips senare är väl att du kan använda Guitar Pro, ifall du vill läsa av tabs till låtar snabbt. Funkar rätt bra som inlärningsmedel eftersom du kan spela med det som spelas i programmet.

Ifall du exempelvis vill lära dig en låt, kan du ladda ner guitar pro-filen av den taben och sen öppna den med programmet. Då kommer låten komma upp i programmet så kan du lyssna och se vad som spelas samtidigt.

Är väl bara ett tips jag brukar använda mig av... Lycka till i alla fall :).

Visa signatur

It's like having a baby.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Jag har ingen musikbakgrund förutom att jag lyssnar på musik 24/7. Låter som det ligger lite jobb i att lära sig noter, men det är ju iof bra om man har mycket dötid.

Jag har några vänner som brukar spela elgitarr och bas tilsammans som jag kan vara med och spela lite med.

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

En hemsida som hjälpte mig i början (och fortfarande faktist) är www.chordbook.com

Enkelt att se variationer på ackord och så. Lycka till!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Denna sidan är bra, http://www.guitarnoise.com/easy/

Alla låtar är väldigt ingående förklarade med ljudklipp osv. Finns även många bra att börja med guider, typ strumming patterns och liknande.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett tips på någon prisvärd akustisk gitarr för en nybörjare?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Är det någon som har ett tips på någon prisvärd akustisk gitarr för en nybörjare?

Det finns prisvärda gitarrer inom många prisklasser. Hur fet är din plånbok?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Vad kostar en som man kan koppla till en högtalare/dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det finns prisvärda gitarrer inom många prisklasser. Hur fet är din plånbok?

Tänkte inte spendera allt för mycket, max 1500:-

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Sådär, nu ska jag låna min kompis gitarr ikväll och prova på lite. Jag avlägger en rapport hur det gick i morgon bitti

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd med bra svar. Har också tänkt börja lira gitarr. Väntar på att syrran ska stämma sin så kan jag låna den.

Lycka till Mitnick!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Tänkte inte spendera allt för mycket, max 1500:-

Välj en som du tycker känns skön och låter bra. Bl.a. Fender och Cort tillverkar en del hyggliga gitarrer i billighetssegmentet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Okej, update. Har lärt mig lite nya akord. Samt att jag nästan lärt mig att spela oasis - wonderwall tack vara videolektion från youtube.

Jag vet inte om jag vågar spela något mera ikväll, kanske mina grannar kommer och slår gitarren i huvudet på mig.

Godnatt

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Guitar Pro, riktigt gemytligt program när man vill lära sig nya saker

Permalänk
Medlem

Försök i så stor utsträckning som möjligt lära dig spela genom att lyssna, det är jobbigt i början men man får tillbaka så mycket!

Permalänk

Guitar Pro, och andra program som klarar av tabs.

Finns det någon svenska låtar på det?

http://www.ultimate-guitar.com/

Finns lite gran på, även hur gäller det med andra program och tabs till dom. Funkar dessa tabs till guitar pro?

Permalänk
Medlem

Nyaste updaten.

Jag kan tyvärr inte träna mera gitarr idag/ikväll då mina fingrar gör för ont efter allt spelande från igår och idag :P.

Det är svårare än vad jag trodde!

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitnick
Nyaste updaten.

Jag kan tyvärr inte träna mera gitarr idag/ikväll då mina fingrar gör för ont efter allt spelande från igår och idag :P.

Det är svårare än vad jag trodde!

Det är tomt hemma på väggen utan min gitarr!

Behöver du hjälp så är det bara att be mig komma över.
Fingrarna kommer vänja sig.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD