Nytt namnschema avslöjar AMD:s kommande processorer

Permalänk

jahaja q4 är om nio dagar nu är det brottom amd!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Köper förmodligen ny dator rätt snart och har funderat en del på AMD då de ligger väldigt bra till prismässigt, funderar då på en 9950 BE, men om nya 20550 hamnar förmånligt i pris så verkar den rätt intressant.
Btw, är det dessa som kallas Deneb? Är nykomling när det gäller AMDs nya grejer:)

Yupp, dessa är Deneb

Permalänk
Medlem

Krångligt med så många siffror.................

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Bättre namn:
Phenom ABC

A = antal kärnor
B = klockfrekvens (B = f - 1,6 * 5 ger t.ex möjliga intervall 1,6 till 3,6 i steg om 0,2)
C = cache (per kärna?) (2^(C+n) = minne)

B skulle man kunna tänka som "antal 0,2GHz steg från 1,6GHz"
C som "antal fördubblingar från t.ex 512kB"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Bättre namn:
Phenom ABC

A = antal kärnor
B = klockfrekvens (B = f - 1,6 * 5 ger t.ex möjliga intervall 1,6 till 3,6 i steg om 0,2)
C = cache (per kärna?) (2^(C+n) = minne)

B skulle man kunna tänka som "antal 0,2GHz steg från 1,6GHz"
C som "antal fördubblingar från t.ex 512kB"

D = Uppgift om nm. Exempelvis 45 nm.

Permalänk

Lite många sifror... Verkar krångligt. men bra att de kooerm med 3GHz:are, låter som något för mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Bättre namn:
Phenom ABC

A = antal kärnor
B = klockfrekvens (B = f - 1,6 * 5 ger t.ex möjliga intervall 1,6 till 3,6 i steg om 0,2)
C = cache (per kärna?) (2^(C+n) = minne)

B skulle man kunna tänka som "antal 0,2GHz steg från 1,6GHz"
C som "antal fördubblingar från t.ex 512kB"

Det där var krångligt. Tycker systemet vi pratade nyss var bättre.

ABC, Där A är antalet kärnor, BC är frekvensens två första siffror och sedan en symbol eller någon förkortning som visar cachemängd.

Då har Vi te.x:

Phenom 428 Plus
Phenom 426

4 kärnor 2.8GHz med L3 på den första och 2.6GHz utan L3 på den andra.

Med det systemet behöver man inte lära sig namnet utantill, utan bara läsa. Enkelt att räkna ut att en Phenom 650 Plus skulle vara grym liksom, dessutom räkna ut hur grym. Och en Phenom 310 inte skulle vara något vidare ur prestandasynpunkt.

Permalänk

Jag tycker systemet dom använder nu är excellent. Man kan alltid enkelt se på en AMD processor vad den går för. Vilket är mer än vad man kan säga om Intel. Vilket jag fortfarande inte har en clue om T_T Har ju iofs aldrig försökt kikat på det med AMDs är alltid självförklarande

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
D = Uppgift om nm. Exempelvis 45 nm.

Byte av tillverkningsteknig händer inte tillräckligt ofta för att det ska behövas. Isåfall skulle man kunna byta ut namnet, dvs "Phenom" till nåt annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där var krångligt. Tycker systemet vi pratade nyss var bättre.

ABC, Där A är antalet kärnor, BC är frekvensens två första siffror och sedan en symbol eller någon förkortning som visar cachemängd.

Då har Vi te.x:

Phenom 428 Plus
Phenom 426

4 kärnor 2.8GHz med L3 på den första och 2.6GHz utan L3 på den andra.

Med det systemet behöver man inte lära sig namnet utantill, utan bara läsa. Enkelt att räkna ut att en Phenom 650 Plus skulle vara grym liksom, dessutom räkna ut hur grym. Och en Phenom 310 inte skulle vara något vidare ur prestandasynpunkt.

Tänkte också på att ha frekvensen som den är, men ville ha det så kort som möjligt. Mängden cache kan nog variera mycket mer än bara två möjligheter (toppmodellen har så mycket att det finns plats för flera budgetnivåer) så ett "+" räcker inte, en siffra behövs.
3 siffror är bättre än 4 så jag valde ett lite mer indirekt sätt att visa frekvens.

Hur som helst så är detta inte verkligheten så vi glömmer våra fantasinamn och koncentrerar oss istället på att klaga på 5-siffriga namn

Permalänk
Medlem

Känns ärligt talat överflödigt med mer än två cachenivåer, om ens det. Du har de rena budgetprollarna, som troligen inte heter Phenom alls. Sen har du de utan Plus (bra idé -Boris-), som har vanliga mängden cacheminne, och de med Plus som har "mycket". Sen hur mycket eller lite de har är väl egentligen orelevant ur namnsättningssynpunkt. Bara man vet vilken version man har att göra med.

Tänka sig att två nötter på en websida kan komma på ett bättre namnsystem än en hel skock välbetalda specialutbildade nötter på ett gigantiskt företag kan göra

Ska vi sälja vår idé?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Byte av tillverkningsteknig händer inte tillräckligt ofta för att det ska behövas. Isåfall skulle man kunna byta ut namnet, dvs "Phenom" till nåt annat.Tänkte också på att ha frekvensen som den är, men ville ha det så kort som möjligt. Mängden cache kan nog variera mycket mer än bara två möjligheter (toppmodellen har så mycket att det finns plats för flera budgetnivåer) så ett "+" räcker inte, en siffra behövs.
3 siffror är bättre än 4 så jag valde ett lite mer indirekt sätt att visa frekvens.

Hur som helst så är detta inte verkligheten så vi glömmer våra fantasinamn och koncentrerar oss istället på att klaga på 5-siffriga namn

Fast de 5-siffriga följer ju deras nuvarande namnschema så det är ju faktiskti nte så farligt som det först ser ut. Dock måste jag säga att hårdvaruföretag verkligen har dålig inblick i hur vanliga människor vill ha det. Ingejörer kanske tycker att 20550 är ett lagom namn. Men andra kanske tycker det bara är onödigt.

Är ju så enkelt med lättare namn att man undrar hur de tänkt för att få det så här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Byte av tillverkningsteknig händer inte tillräckligt ofta för att det ska behövas. Isåfall skulle man kunna byta ut namnet, dvs "Phenom" till nåt annat.

Det är just sånt här tänkande som gör att vi är i situationen vi är i. Tänk vad mycket bättre det hade varit om tillverkarna bestämt sig för ett bra namnschema redan från början. Då hade vi sluppit allt det här med att de byter namnschema stup i kvarten, eller ännu värre bara byter namn på produkterna. Man måste tänka framåt, och fundera på hur man kan göra ett namnschema som är relevant för alla processorer man har just nu, men även alla processorer man någonsin kommer tillverka.

Jag föreslår en inkrementell namngivning, där en siffra anger processorns ordning i utvecklingen: AMD 1, AMD 2, AMD 3, osv. Då kan vem som helst se att AMD 57 är nyare än AMD 42 (vem som är bäst är ju en annan fråga, men dagens namn säger ju inte så mycket om prestandan ändå). En sån namngivning kommer ju fungera hur länge som helst! Då kan vi alla enas en gång för alla om att det nya namnschemat är helt värdelöst, och återgå till de viktigare frågorna här i livet som t.ex. vilken av AMD eller Intel som är bäst.

Permalänk
Medlem

"Jag har en AMD Phenom EX-Fyra Tjugotusenfemhundrafemtio på tre Gigahertz".
Nästan som att säga "Sex laxar i en lax ask".

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är just sånt här tänkande som gör att vi är i situationen vi är i. Tänk vad mycket bättre det hade varit om tillverkarna bestämt sig för ett bra namnschema redan från början. Då hade vi sluppit allt det här med att de byter namnschema stup i kvarten, eller ännu värre bara byter namn på produkterna. Man måste tänka framåt, och fundera på hur man kan göra ett namnschema som är relevant för alla processorer man har just nu, men även alla processorer man någonsin kommer tillverka.

Så du menar att alla processorer AMD nånsin kommer att tillverka ska heta Phenom?
Med "mitt" tänkande kan det bli precis tvärtom mot vad du säger (eventuellt att man lägger till en siffra för frekvensen). Man behåller siffrornas betydelse för all framtid men byter "förnamnet" när det kommer nåt som faktiskt är nytt.

Permalänk
Medlem

blir nog en Phenom X4 20550 för min del i slutet av året då

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

vilket am2+ moderkort är det mest framtidsanpassade just nu??
trodde att det var Gigabyte GA-MA790GP-DS4H?
sen så finns det inga som stödjer DDR3 minnen

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Något som är värt att lägga till i artikeln är att AM3 processorerna kommer vara bakåt kompatibla med AM2+ och även DDR2

Blir det verkligen så? Fick annat intryck när jag läste detta:
http://en.expreview.com/2008/09/22/amd-45nm-cpu-naming-scheme...
Citat:"Sources mentioned that the name of two 45nm CPU this year will be Phenom X4 20550 and Phenom X4 20350, with their AM2+ and DDR2 support, these two 45nm Deneb CPU are only available for a short period (last order at 09Q2), for AM2+ mobo users to update AMD’s latest CPU."

Detta antyder ju att AM2+ moderkort inte stödjer AM3 processorer.

Permalänk
Medlem

Man börjar säkert förkorta istället, hur många sa åttiotvååttiosex när man hade en 286a ? Eller 80386..

"eh ja har en tjugo fem femtio" kanske man säger istället

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Håller med om att de har krånglig namnsättning.
De borde byta ut Phenom till Deneb och behålla siffrorna tycker jag.
Tror det blir en lågklockad Deneb Quad med mycket L2 cache och DDR2.
Någon mer som funderar på det?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Man börjar säkert förkorta istället, hur många sa åttiotvååttiosex när man hade en 286a ? Eller 80386..

"eh ja har en tjugo fem femtio" kanske man säger istället

Blir konstigt det med blir ju liksom "tjugofem femtio" när man säger det i någorlunda takt. Skulle sagt "tvåhundrafem femtio". Men namnen är jobbiga, finns många bättre förslag i de här kommentarerna

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Håller med om att de har krånglig namnsättning.
De borde byta ut Phenom till Deneb och behålla siffrorna tycker jag.
Tror det blir en lågklockad Deneb Quad med mycket L2 cache och DDR2.
Någon mer som funderar på det?

Behålla siffrorna? Så vad skulle en 2.7GHz processor heta då?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Behålla siffrorna? Så vad skulle en 2.7GHz processor heta då?

Jag menar alltså sifferkombinationen. Alltså istället för Phenom XXXX så ska de heta Deneb XXXX.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag menar alltså sifferkombinationen. Alltså istället för Phenom XXXX så ska de heta Deneb XXXX.

Men du måste fortfarande byta siffror, du kan ju inte ha kvar det gamla systemet. Antingen blir det det gamla, då kan du inteha en Deneb 2.7GHz utan att gå upp i 5-siffrigt, eller så har du ett helt nytt. Eller så återanvänder du det gamla och döper en 2.7GHzare till Deneb 9250 och det kommer bli förvirrande kan jag lova.

Permalänk

när kommer dom första då??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
när kommer dom första då??

Jag googlade lite nyss på detta och på priser. Det verkar som att det blir någon gång i december, jag lyckades dock inte se någonting som hjälper för att lista ut priserna.
Någon som har någon kvalificerad gissning på vad en X4 20550 kommer att kosta i December? För två veckor gissades det dryga 1500kr typ, någon med ny info?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Här händer det ju ingenting...
Några nyheter(/rykten) om nya Phenom?

Hittade lite nyheter själv:
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20080828043213_AMD_s...

Så 8:e Januari verkar det hända nåt...det var långt fram i tiden tycker jag...särskilt eftersom vi hörde Q408 för bara ett litet tag sedan...

Prisnivå = 1500:- har jag svårt att tänka mig, tror ingen av de nya Phenom kommer landa under 2000:- vid lansering faktiskt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |