Nytt genombrott kan ge 22 nanometer tidigare än väntat

Permalänk
Melding Plague

Nytt genombrott kan ge 22 nanometer tidigare än väntat

Dagens processorer är tillverkade med 45- eller 65 nanometers tillverkningsteknik, vilket mäter storleken på kretsens beståndsdelar. Nu rapporterar IBM om ett nytt genombrott som gör det möjligt att krympa transistorerna ytterligare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan lite synd om AMD som precis ska gå över till 45nm när det redan är prat om 32nm och 22nm.

Permalänk
Medlem

3 Hela år kvar.. Men ja.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Tycker nästan lite synd om AMD som precis ska gå över till 45nm när det redan är prat om 32nm och 22nm.

Håller faktiskt med dig där.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Tycker nästan lite synd om AMD som precis ska gå över till 45nm när det redan är prat om 32nm och 22nm.

a eller så hoppar amd fram nästa år redan med 22nano och slår Intel ännu mer ^^
men kan juh hoppas

Permalänk
Medlem

Det känns underbart med mindre nanometer. Det är enbart fördelar för alla.

Permalänk
Medlem

härligt att höra om framsteg , väldigt positivt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

E jag ute och cyklar när jag tycker detta är bra ur AMDs synvinkel, då jag hade för mig att IBM och AMD sammarbetade med chips utvecklingen...
http://news.cnet.com/AMD,-IBM-extend-chip-development-deal/21... när jag skummar igenom dnna artikel som jag fann på google, låter denna nyhet fortfarande som en nyhet som är bra för AMD. och som amd fanboy så känns det bra att veta att de i så fall har chans mot nvidia i allafall.
Fast om AMD börjar göra grafikkort med detta sen så är det ju synd om nVidia...

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Det känns underbart med mindre nanometer. Det är enbart fördelar för alla.

Inte de stackarna som bara har utrustning för 55nm

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

vad kommer egentligen efter 22 ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vad kommer egentligen efter 22 ?

Vet faktiskt inte om det kommer nå mer då för jag tror det är den teoretiska gränsen för hur långt dom kan gå. (Med tanke på atomernas storlek)

EDIT: Okej jag googlade lite och det visade sig att jag har fel, 15 och 10 verkar komma sedan: http://news.earthweb.com/hardware/article.php/3772476

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Vet faktiskt inte om det kommer nå mer då för jag tror det är den teoretiska gränsen för hur långt dom kan gå. (Med tanke på atomernas storlek)

Tror 11nm är den teoretiskt lägsta gränsen som faktiskt är användbar. Lägre går säkert men inte utan någon energiförlust eller nåt skit. Kommer inte ihåg vad det var nu. Om man kommer till 1nm är en annan fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
vad kommer egentligen efter 22?

16nm

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Permalänk
Medlem

Tycka synd om AMD? Ni borde ju bli jätteglada för AMDs skull med tanke på deras samarbete med IBM.

För övrigt så har AMD alltid legat efter när det gäller ledbandbredd, detta har som sagt inte hindrat dem från att ta prestandatronen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Tror 11nm är den teoretiskt lägsta gränsen som faktiskt är användbar. Lägre går säkert men inte utan någon energiförlust eller nåt skit. Kommer inte ihåg vad det var nu. Om man kommer till 1nm är en annan fråga.

16nm

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

De kan ju alltid börja använda nanorör som är 1nm, då får de ju mindre kretsar:D Nanorör FTW

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Pretty cool om man tänker hur stora framsteg som har gjort med tillverkningstekniken genom åren och jag hhoppas innerligt att AMD får ta del av framstegen som man har misslyckats med på senare tid.

Permalänk
Medlem

Oj, vilka priser kommer inte Intel att kunna böra ta ut då... Snälla IBM ge AMD lite hjälp på traven, allt för att hålla konkurrensen igång!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Inte de stackarna som bara har utrustning för 55nm

men då klarar jag mig för jag har en dator med 90 nm.
så nu kan man vara lika lugn som Håkan Roswall!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

dags att köpa aktier i intel då

Permalänk

hehe, aktier i intel när IBM sammarbetar med AMD på utvecklings sidan när de gäller tillverkningsteknik, hehe,

fast tror du på intel e de bara o köra på, ja ångra att ja inte köpte när de va 17 de skutta nämligen upp

tycker allt detta bådar gott specielt nu när i7 verkar dra en del effekt, altså för AMDs sida

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vad kommer egentligen efter 22 ?

21 så klart

Men trevligt att utvecklingen går framåt. Undrar varför IBM inte gett sig in i processormarknaden för oss vanliga konsumenter? De verkar ju ha en hel del resurser och kunnande. Skulle vara roligt med en till aktör på marknaden, de gamla vanliga AMD vs. Intel-diskussionerna börjar bli tråkiga nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
hehe, aktier i intel när IBM sammarbetar med AMD på utvecklings sidan när de gäller tillverkningsteknik, hehe,

fast tror du på intel e de bara o köra på, ja ångra att ja inte köpte när de va 17 de skutta nämligen upp

tycker allt detta bådar gott specielt nu när i7 verkar dra en del effekt, altså för AMDs sida

MVH

Jaha, jag hade faktiskt för mig att IBM och AMD samarbetade, men när jag läste i artikeln :

"Intel planerar att kunna sälja processorer med 22 nanometer under år 2011",
så trodde jag att det handlade om Intel. Aja, då menar jag tvärt om då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vad kommer egentligen efter 22 ?

13,37 nm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Tror 11nm är den teoretiskt lägsta gränsen som faktiskt är användbar. Lägre går säkert men inte utan någon energiförlust eller nåt skit. Kommer inte ihåg vad det var nu. Om man kommer till 1nm är en annan fråga.

Om jag inte minns fel så är det en effekt som heter "quantum tunneling" som gör att elektroner bryter mot de klassiska mekanikprinciper som kretstillverkare utgår ifrån. Detta gör att elektroner stör varandra genom att de passerar igenom de egna ledningar i kretsen och kommer över i andra ledningar.

Mer om quantum tunneling går att läsa på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_tunneling

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
men då klarar jag mig för jag har en dator med 90 nm.
så nu kan man vara lika lugn som Håkan Roswall!

Menar företagen som inte lägre kan tillverka eftersökta kretsar. (har själv 65nm)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

vare inte amd och ibm som hade nått tsammans? gieff amd 22nm!!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Tycker nästan lite synd om AMD som precis ska gå över till 45nm när det redan är prat om 32nm och 22nm.

Inte precis.. nyheten eller "nyheten" som det skrivs om är känt sedan flera månader tillbaka, samt att AMD och IBM samarbetar på det här.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
13,37 nm.

Verkar väldigt konstigt. Om det fortsätter krympa med samma procent som från 90 till 65 till 45 till 32 till 22 borde nästa bli närmare 15nm. Så det varit hittils är ju att nästa generation är ca 70 % av förra generationen.

(eller är detta ett 1337 (elite) skämt...?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Tycker nästan lite synd om AMD som precis ska gå över till 45nm när det redan är prat om 32nm och 22nm.

Håller me dig.

Men jädrar va det går....
Lite roligt att se hur det hela blir.

Permalänk
Avstängd

Men kan ni fatta att IBM sammarbetar med AMD!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Ursäkta en n00b som mig, men vad tusan har det för betydelse vilken storlek transistorerna har? Jag förstår inte riktigt.
Bli processorn mindre? Eller är det bra på det sättet att de kan klämma in fler på samma yta? Förklara plox