Permalänk
Medlem

Fläktlöst throttlar?

Jag köpte ett passivt Gigabyte 9600GT till flickan och det presterar bra sålänge de inte blir för varmt. Nu ska man inte bedöma ett kort efter 3D Mark 06 men man kan iaf jämföra med sig själv. Det klarar för övrigt Crysis i 1024x768 med allt på High, jag kör dock hellre i Medium och får lite bättre FPS men den ställer sig på High om man kör "Optimal settings".

11200 - Med fläkt riktad mot kortet
10720 - Utan fläkt men öppen låda och första rundan i 3D Mark 06
7400 - Utan fläkt men öppen låda och tredje rundan i 3D Mark 06

Kortet blir en bit över 100 grader utan kylning och 2 rundor i 3D Mark 06.

Ska det verkligen vara så här?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Re: Fläktlöst throttlar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Jag köpte ett passivt Gigabyte 9600GT till flickan och det presterar bra sålänge de inte blir för varmt. Nu ska man inte bedöma ett kort efter 3D Mark 06 men man kan iaf jämföra med sig själv. Det klarar för övrigt Crysis i 1024x768 med allt på High, jag kör dock hellre i Medium och får lite bättre FPS men den ställer sig på High om man kör "Optimal settings".

11200 - Med fläkt riktad mot kortet
10720 - Utan fläkt men öppen låda och första rundan i 3D Mark 06
7400 - Utan fläkt men öppen låda och tredje rundan i 3D Mark 06

Kortet blir en bit över 100 grader utan kylning och 2 rundor i 3D Mark 06.

Ska det verkligen vara så här?

Passivt kylda kort brukar inte prestera särskilt bra i öppen låda, eftersom luftströmmen som (om du har vettig ventilation i lådan) skall passera över grafikkortet inte hamnar rätt. Vad får du för värden med stängd låda? (vad har du för ventilation i lådan förresten?)
Om temperaturen blir för hög, så sätt på en tyst 120mm chassikylare (Nexus, Noctua eller Scythe S-flex t.ex.) på kortet och mata fläkten med 5V. Det räcker gott för att hålla en bra temperatur och blir i det närmaste knäpptyst.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fläktlöst throttlar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Passivt kylda kort brukar inte prestera särskilt bra i öppen låda, eftersom luftströmmen som (om du har vettig ventilation i lådan) skall passera över grafikkortet inte hamnar rätt. Vad får du för värden med stängd låda? (vad har du för ventilation i lådan förresten?)
Om temperaturen blir för hög, så sätt på en tyst 120mm chassikylare (Nexus, Noctua eller Scythe S-flex t.ex.) på kortet och mata fläkten med 5V. Det räcker gott för att hålla en bra temperatur och blir i det närmaste knäpptyst.

Testade aldrig med stängd låda men tror inte det blir bättre iaf då jag inte har någon ventilation alls i lådan pga vattenkylning.

Jo fläkt är väl de som gäller, de har jag ju sett funka nu. Körde med en Noctua i UNLA-läge och den hörs inget så de är lugnt men då kunde man ju lika bra köpt ett kort med de från början. Om de är varmt eller inte rör mig inte men trodde aldrig det skulle bli sån skillnad i prestanda.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Fläktlöst throttlar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Testade aldrig med stängd låda men tror inte det blir bättre iaf då jag inte har någon ventilation alls i lådan pga vattenkylning.

Köra ett passivt grafikkort i en låda utan ventilation är dömt att misslyckas.
Vattenkyl även grafikkortet, eller se åtminstone till att ha nån extra lådfläkt som skapar lite mer flöde i lådan. (att bara sätta en fläkt på själva kortet kanske inte räcker, eftersom varmluften ändå inte har nånstans att ta vägen, utan kommer bara återcirkulera)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Fläktlöst throttlar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Köra ett passivt grafikkort i en låda utan ventilation är dömt att misslyckas.
Vattenkyl även grafikkortet, eller se åtminstone till att ha nån extra lådfläkt som skapar lite mer flöde i lådan. (att bara sätta en fläkt på själva kortet kanske inte räcker, eftersom varmluften ändå inte har nånstans att ta vägen, utan kommer bara återcirkulera)

Såvida inte trådskaparen har ett passivt nätaggregat, så har han ju i alla fall luftflödet från nätaggregatets fläkt som genererar ett luftflöde som kan vara tillräckligt. Dock är min erfarenhet att det är bättre att ha en chassifläkt på lågvarv också, då nätaggregatsfläkten annars varvar upp onödigt högt och då hörs mer än en extra fläkt på lågvarv.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig bara frågande till att sälja ett "spelkort" som man väl får räkna det till (?) som efter en stunds aktivt spelande (likställer detta med 3DMark) tappar nästan halva sin prestanda för att de inte får kall luft.

Vad är då meningen med ett fläktlöst kort om man måste fläkta på de från annat håll? Då kunde man lika gärna satt en tyst fläkt på de från början.

Jag hade självklart räknat med att de skulle vara ett varmt kort och att det eventuellt skulle påverka andra delar i datorn som värmdes upp extra och inte kunde överklockas lika mycket pga detta. Men att själva kortets egna prestanda skulle påverkas hade jag inte räknat med.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Att även grafikkort throttlar ner var mer än jag visste, men i ren självbevarelsedrift verkar det ju rätt vettigt!

KreatinPower, jag ställer mig frågande till hur du kan tro att ett passivt grafikkort som genererar säg upp till typ 80 watt värme skall klara att kyla sig själv utan någon slags cirkulation av luften ? En normal låda har ju som sagt andra chassifläktar som ser till att ventilera lådan...

Wrongtarget, nätagget kan möjligen vara nog i en del lägen, men har han ingen fläkt i bak, misstänker jag att agget suger in den mesta av sin luft därifrån, och hjälper inte ventilationen i "botten" av lådan vid grafikkortet så mycket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Att även grafikkort throttlar ner var mer än jag visste, men i ren självbevarelsedrift verkar det ju rätt vettigt!

KreatinPower, jag ställer mig frågande till hur du kan tro att ett passivt grafikkort som genererar säg upp till typ 80 watt värme skall klara att kyla sig själv utan någon slags cirkulation av luften ? En normal låda har ju som sagt andra chassifläktar som ser till att ventilera lådan...

Wrongtarget, nätagget kan möjligen vara nog i en del lägen, men har han ingen fläkt i bak, misstänker jag att agget suger in den mesta av sin luft därifrån, och hjälper inte ventilationen i "botten" av lådan vid grafikkortet så mycket.

Nja, normal placering av nätaggregatet är ju i toppen längst bak i lådan och nätaggregatsfläkten tar ju sin luft därifrån och blåser ut den på baksidan av chassit. Om man har placerat en fläkt på grafikkortet, så ser den till att varmluften kommer bort från grafikkortets omedelbara närhet och då varm luft stiger så kommer den att ventileras ut av nätaggregatsfläkten (förr eller senare). Ny kall luft kommer in (lite varstansifrån, där det finns glipor eller nät).
Du får naturligtvis ett bättre resultat med en fläkt lite längre ned, som riktar luftströmmen mer förbi grafikkortet, men om man inte har särskilt effektavgivande komponenter, så kan nätaggregatets fläkt räcka till för att man inte skall bygga upp ohälsosamma temperaturer i burken.
Det är långt ifrån optimalt, vilket jag redan nämnt, då nätaggregatsfläkten tvingas varvar upp onödigt högt och man förmodligen får en behagligare ljudnivå med en tystgående chassifläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

KreatinPower, jag ställer mig frågande till hur du kan tro att ett passivt grafikkort som genererar säg upp till typ 80 watt värme skall klara att kyla sig själv utan någon slags cirkulation av luften? En normal låda har ju som sagt andra chassifläktar som ser till att ventilera lådan...

Som kund tar man för givet att en produkt inte behöver extra tillägg för att fungera i optimal hastighet. Hur mycket värme och effekt produkten utvecklar och vad som krävs för att göra av med denna står ingenstans och kan heller inte ta för givet att gemene man vet.

Som kund kund tittar man på produkten och tänker: "Ingen fläkt, tyst och bra, monsterstor kylfläns som istället borde klara kylningen"

Visst kan vi som håller på med de här som hobby förstå att det optimala är nån form av chassifläkt för bra ventilation är det bästa. Men min tanke var att bara ha en så tyst dator som möjligt och brydde mig inte om den skulle vara lite varm då den ändå inte skulle överklockas (flickans) men att prestandan skulle sjunka så lågt hade jag inte räknat med.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Som kund tar man för givet att en produkt inte behöver extra tillägg för att fungera i optimal hastighet. Hur mycket värme och effekt produkten utvecklar och vad som krävs för att göra av med denna står ingenstans och kan heller inte ta för givet att gemene man vet.

Tycker du verkligen att en chassifläkt är ett "extra tillägg"?

I en "normal" hyfsat välventilerad låda med en chassifläkt så bör det här kortet funka ok, men jag håller med om att tillverkarna ligger på gränsen när de säljer såna här varma komponenter utan aktiv kylning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tycker du verkligen att en chassifläkt är ett "extra tillägg"?

I en "normal" hyfsat välventilerad låda med en chassifläkt så bör det här kortet funka ok, men jag håller med om att tillverkarna ligger på gränsen när de säljer såna här varma komponenter utan aktiv kylning.

Det hör väl kanske till vanligheter att det finns en chassifläkt men jag har det inte i min och har aldrig behövt de och ingen annan komponent i datorn har behövt "extra" kylning, trots ganska hög klockning.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Det hör väl kanske till vanligheter att det finns en chassifläkt men jag har det inte i min och har aldrig behövt de och ingen annan komponent i datorn har behövt "extra" kylning, trots ganska hög klockning.

Hmm, ingen extra kylning? Vad är då vattenkylningen? Om du sätter ett vattenblock på grafikkortet, så har du alltså ingen extra kylning med din definition?

Ett passivt kylt grafikkort med såpass hög effektåtgång (nåja, allt är relativt) som 9600GT, är beroende av att få ett luftflöde som för bort värmen från kylflänsen (liksom din vattenkylning är beroende av ett vattenflöde för att föra bort värmen). Möjligtvis klarar man sig bättre med Thermalrights monsterkylare HR03. Detsamma skulle gällt om du hade haft en effektslukande processor och passiv (luft-)kylning. (även om processorkylare är större och kyler bättre)

Dina övriga komponenter i datorn utvecklar inte tillnärmelsevis lika mycket effekt som ett grafikkort eller en processor och klarar sig därmed med passiv kylning. (även om temperaturerna även där kan bli rätt höga utan ett tillräckligt luftombyte).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmm, ingen extra kylning? Vad är då vattenkylningen? Om du sätter ett vattenblock på grafikkortet, så har du alltså ingen extra kylning med din definition?

Visst är väl kanske vattenkylningen lite bättre än en standard luftkylning men den är i första hand till för att vara tyst, inte för att kyla extremt de ser du nog på modellen jag har, t.o.m. den är ju fläktlös.

Hursomhelst börjar diskutionen bli tröttsam och glider ifrån ämnet.

Jag tycker helt enkelt de är dåligt att man inte kan köra det fläktlösa grafikkortet på samma sätt som man kan köra ett med fläkt utan att man blir informerad om de, de ligger helt enkelt för nära gränsen på produkten. Fungerar ju alldeles utmärkt i idle och troligtvis lite enklare spel men vid hård belastning lite längre perioder så börjar de svikta.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Har du vattenkylning så har du minskat luftrörelserna i lådan som en luftkylning av CPU normalt hade tillfört. Om den rörelsen hade räckt för att kyla grafikkortet går ju inte att säga, men det är helt klart sämre cirkulation i lådan utan CPU-fläkt. Jag själv har helt passiv kylning på mitt grafikkort (Accelero S1) och på min processor (Thermalright 120-nåt). Skulle dock inte drömma om att tro att det räcker utan att på något sätt evakuera luften ur lådan. Jag har en 120mm chassi-fläkt placerad precis vid CPU-kylaren och det är tillräckligt för att få det flöde i lådan som krävs för mina komponenter.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidvpt
Har du vattenkylning så har du minskat luftrörelserna i lådan som en luftkylning av CPU normalt hade tillfört. Om den rörelsen hade räckt för att kyla grafikkortet går ju inte att säga, men det är helt klart sämre cirkulation i lådan utan CPU-fläkt. Jag själv har helt passiv kylning på mitt grafikkort (Accelero S1) och på min processor (Thermalright 120-nåt). Skulle dock inte drömma om att tro att det räcker utan att på något sätt evakuera luften ur lådan. Jag har en 120mm chassi-fläkt placerad precis vid CPU-kylaren och det är tillräckligt för att få det flöde i lådan som krävs för mina komponenter.

Jag har en sån 120mm liggande så jag kan testa att sätta den i baksuget och stänga lådan och se om de räcker för att kortet inte ska börja throttla efter hård belastning. Återkommer om detta.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Visst är väl kanske vattenkylningen lite bättre än en standard luftkylning men den är i första hand till för att vara tyst, inte för att kyla extremt de ser du nog på modellen jag har, t.o.m. den är ju fläktlös.

Ja, men din vattenkylning leder ändå ut värmen ifrån lådan, och fördelar den sen i vattnet i en enorm kylare som har mycket större yta att avge värme från, och som inte är instängd i en låda. Alltså klarar sig CPU:n utan extra kylning/ventilation inne i burken... Men detsamma gäller inte ditt passiva grafikkort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Jag tycker helt enkelt de är dåligt att man inte kan köra det fläktlösa grafikkortet på samma sätt som man kan köra ett med fläkt utan att man blir informerad om de, de ligger helt enkelt för nära gränsen på produkten.

Frågan är hur bra en 9600 med originalkylning hade funkat i din burk om du inte har någon utblåsfläkt... Även den riskerar att bara återcirkulera sin egen luft och kanske börja trottla den också! Du måste nånstans inse att förhållandena i din låda är stor bov i dramat här: inte bara att passiva grafikkort kräver lite extra eftertanke.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Jag har en sån 120mm liggande så jag kan testa att sätta den i baksuget och stänga lådan och se om de räcker för att kortet inte ska börja throttla efter hård belastning. Återkommer om detta.

Ska bli intressant att se hur stor skillnad det blir
Jag hoppas och tror att det kommer märkas en hel del, men det beror lite på vad du har för låda förstås. (så att ventilationen har en chans att funka)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Ska bli intressant att se hur stor skillnad det blir
Jag hoppas och tror att det kommer märkas en hel del, men det beror lite på vad du har för låda förstås. (så att ventilationen har en chans att funka)

Chieftech Dragon Midi

Är en Noctua jag ska testa med och de är ju kända för att va bra.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12...

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Jag ställer mig bara frågande till att sälja ett "spelkort" som man väl får räkna det till (?) som efter en stunds aktivt spelande (likställer detta med 3DMark) tappar nästan halva sin prestanda för att de inte får kall luft.

Vad är då meningen med ett fläktlöst kort om man måste fläkta på de från annat håll? Då kunde man lika gärna satt en tyst fläkt på de från början.

Jag hade självklart räknat med att de skulle vara ett varmt kort och att det eventuellt skulle påverka andra delar i datorn som värmdes upp extra och inte kunde överklockas lika mycket pga detta. Men att själva kortets egna prestanda skulle påverkas hade jag inte räknat med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Som kund tar man för givet att en produkt inte behöver extra tillägg för att fungera i optimal hastighet. Hur mycket värme och effekt produkten utvecklar och vad som krävs för att göra av med denna står ingenstans och kan heller inte ta för givet att gemene man vet.

Som kund kund tittar man på produkten och tänker: "Ingen fläkt, tyst och bra, monsterstor kylfläns som istället borde klara kylningen"

Visst kan vi som håller på med de här som hobby förstå att det optimala är nån form av chassifläkt för bra ventilation är det bästa. Men min tanke var att bara ha en så tyst dator som möjligt och brydde mig inte om den skulle vara lite varm då den ändå inte skulle överklockas (flickans) men att prestandan skulle sjunka så lågt hade jag inte räknat med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Det hör väl kanske till vanligheter att det finns en chassifläkt men jag har det inte i min och har aldrig behövt de och ingen annan komponent i datorn har behövt "extra" kylning, trots ganska hög klockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Visst är väl kanske vattenkylningen lite bättre än en standard luftkylning men den är i första hand till för att vara tyst, inte för att kyla extremt de ser du nog på modellen jag har, t.o.m. den är ju fläktlös.

Hursomhelst börjar diskutionen bli tröttsam och glider ifrån ämnet.

Jag tycker helt enkelt de är dåligt att man inte kan köra det fläktlösa grafikkortet på samma sätt som man kan köra ett med fläkt utan att man blir informerad om de, de ligger helt enkelt för nära gränsen på produkten. Fungerar ju alldeles utmärkt i idle och troligtvis lite enklare spel men vid hård belastning lite längre perioder så börjar de svikta.

Om du nu har så dålig koll borde du faktiskt vända dig till en OEM-tillverkare som HP, Asus, Fujitsu, Acer osv. Det är alternativet för kunder som inte själv är insatta i marknaden.
Det säger väl sig självt att om man ska bygga en PC helt på egen hand räknar tillverkarna med att byggaren vet något om det han håller på med? Om inte så borde i alla fall du ha vett att kolla upp ifall produkterna du väljer att köpa kommer fungera optimalt i din datorrigg.

Sen så är det väl knappast för mycket begärt av dig att du ska förstå att även ett passivt kylt grafikkort behöver någon sorts luftflöde, om än inte lika stort som ett fläktkylt kort. Det är ju bara enkel logik. Det är ju som om man skulle köpa ett PCI express grafikkort när man har ett moderkort med stöd för APG och säga "hur ska jag veta det? när jag köper en produkt räknar jag ju med att den ska fungera till min dator." Det är precis lika korkat som ditt uttalande men svaret på båda frågorna är dels "Tillverkarna räknar med att köparna känner till de olika gränssnitten PCI-E och AGP" och "Tillverkarna räknar med att köparna känner till att allting som behöver kylas kräver någon sorts flöde av kylmedium". Är det särskilt konstigt eller för mycket begärt tycker du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Om du nu har så dålig koll borde du faktiskt vända dig till en OEM-tillverkare som HP, Asus, Fujitsu, Acer osv. Det är alternativet för kunder som inte själv är insatta i marknaden.
Det säger väl sig självt att om man ska bygga en PC helt på egen hand räknar tillverkarna med att byggaren vet något om det han håller på med? Om inte så borde i alla fall du ha vett att kolla upp ifall produkterna du väljer att köpa kommer fungera optimalt i din datorrigg.

Sen så är det väl knappast för mycket begärt av dig att du ska förstå att även ett passivt kylt grafikkort behöver någon sorts luftflöde, om än inte lika stort som ett fläktkylt kort. Det är ju bara enkel logik. Det är ju som om man skulle köpa ett PCI express grafikkort när man har ett moderkort med stöd för APG och säga "hur ska jag veta det? när jag köper en produkt räknar jag ju med att den ska fungera till min dator." Det är precis lika korkat som ditt uttalande men svaret på båda frågorna är dels "Tillverkarna räknar med att köparna känner till de olika gränssnitten PCI-E och AGP" och "Tillverkarna räknar med att köparna känner till att allting som behöver kylas kräver någon sorts flöde av kylmedium". Är det särskilt konstigt eller för mycket begärt tycker du?

Jag har kört fläktkylda kort i samma rigg innan utan att de har throttlat. Dessa borde ju också vara i behov av "ny" luft annars vispar dom ju bara runder samma varma luft eller hur? Tycker att ett passivt borde fungera på liknande sätt utan att jag fläktar från andra håll på de, då kunde jag köpt ett fläktkylt direkt.

Kortet är helt enkelt för varmt, thats it. Sen behöver vi inte gå in på varandras koll på bygge och marknad för de vet du inget om.

Jag har nu testat massa olika konfigurationer med fläkt rakt riktad mot kortet eller på baksug i lådan, standard eller tyst läge på fläkten, stängd eller öppen låda. Slutsatsen av detta blev att man kan göra hur man vill i princip bara det finns en fläkt i lådan så throttlar det inte och skilljer 25-30 grader både på idle och load.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB