Varför så stora priskillnader?

Permalänk
Medlem

Varför så stora priskillnader?

Sitter och kollar runt efter vilket grafikkort jag ska köpa och det står mellan 9800GTX och ett Radeon HD 4850, har inte riktigt bestämt mig än.

Men jag undrar varför det kan skilja så mycket som 300-400 kr mellan två 9800gtx?? eller två 4850? då syftar jag på när båda är på 512 mb, spelar det stor roll om jag köper det dyrare eller är det ingen skillnad i prestanda?

Permalänk

Det är troligen skillnad i deras olika klock, minnes och shaderfrekvenser. Titta på lite olika tester och välj efter det! Det är skillnad i prestanda, vet dock inte riktigt hur stor skillnad det blir!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Fabriksklock, kylning och medföljande spel etc kan variera...

Klarar du av att klocka själv så köp de billigaste, eller om du har ngt märke som du litar på och gör klocjningen själv

Permalänk
Medlem

Nej alltså jag är rutten på att klocka och grejer, men kan man klocka ett grafikkort med powerstrip?

Permalänk

Jag vet då inget om "powerstrip" men när jag köpte mitt 9800GTX+ så fick jag med ett program som heter "Asus SmartDoctor" som har en jättelätt klocknings funktion, 3 sånna "saker" man drar ( ) GPU(klockan) Shaders och Minnerna. Riktigt lätt att klocka med, sen har den en rinnande text som säger till om det är nått fel med kortet, om du skulle klocka för mycket etc. Jag kör med flärren på 100% sen maxxat kortet med 840/2100/2400 och den ligger runt 47c vilket är riktigt bra med orginalkylare. Bra kort overall och lätt att klocka. ATIs HD4850 har jag personligen ingen erfarenhet om men har en polare (som tjatar om att han SKA upp över mina värden) som tycker det är ett riktigt bra kort i sig dock klagar han på orginalkylningen, det ligger för han runt 70-80c i load. Som sagt så kan jag inte ge dig några personliga uppgifter om kortet men det är en smaksak/prisfråga.

I vissa spel så har nVidia ett övertag, vet inte varför men så äre bara, då menar jag de spelen som det "står" i början "nVidia the way it's meant to be played". Nån som vet varför?

Kan ju lägga in att ATI kortet klockas bäst igenom CCC(catalyst control center?!?!), har dock varit med om att den har bytt tillbaka till orginal när jag körde med ett klockat X1950XT men det kanske har återgärdats i de nyare versionerna av CCC

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740