Permalänk
Medlem

Köpråd för asus moderkort, tack!

Hejsan.

Jag sitter och funderar en hel del om dagarna på en ny burk jag ska sätta ihop och jag kan väl börja med att säga att det va xx antal år sen jag va insatt i det här och kliar mig i hårbotten en hel del just nu. Detta rör sig om en "surf+multimedia-spel"-dator som jag inne på.

Tanken med dator då den inte ska användas till spel är alltså inte att det behöve vara top-of-the-line men samtidigt så vill jag inte ha en dator som begränsar mig inför framtiden och därför kommer behöva köpa nytt om 1-2 år igen då marknaden går så otroligt fort framåt. Med denna tanke i huvet så har jag valt att välja ett kort som har ett bra inbyggd GPU men en helt ok ljudkrets. Kravet på ljudkretsen behöver inte vara så högt då det ändå ska gå ut optiskt(?) till en förstärkare som tar hand om signalen, är det tänkt. Det jag även vill nyttja av inbyggd kretsar är helst nätverksmöjligheter, inkl. trådlöst men det är inget jättestort krav.

Efter att ha kollat runt lite på CPU och GPU-möjligheter så har jag fastnat för ASUS-moderkort (och det finns ju en jävla massa tydligen). Problemet är att jag inte vet riktigt vilken GPU som ska vara av bättre kaliber kontra bäst CPU. Vad jag har förstått så är Intel aningen bättre än AMD men samtidigt så är de AMD-baserade moderkort bättre på grafiken mot Intels så jag vet inte riktigt vad för val jag ska göra. Bättre CPU bör väl kunna kompensera för sämre GPU men samtidigt så kan ju bättre GPU minska belastningen på CPUn? Tanken är att datorn ska kopplas till min 47" LCD som inte just nu är Full HD men det kommer att komam sen så moderkortet bör alltså ha full hd-kapacitet utåt samt även ha utgångar för HDMI.

Vad gäller AMD-baserade kort så verkar ASUS M3N och M3A-serie vara att föredra. Jag har inte kommit nånstanns egentligen med att kolla på vad Intel har att erbjuda och man blir ju gradvis efterbliven när man ska jämföra alla moderkort så till slut så hamnade jag här. Orka ligga sömnlös mer, hehe. Intel-korten finns ju med intels grafikkretsar, via och även nvidia medans AMD-korten har amd-kretsar samt även de nvidia. Med AMD-korten så menar jag kort som kan ta Phenom-cpun. Intel har jag inte kolla så mycket på ännu men i båda fallen så kan ju mycket väl även moderkorten vara grund för val av cpu.

Detta ska tydligen vara alla kort som stödjer hdmi-ut: http://se.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=hdmi

Det känns som att jag har dragit iväg en hel del här nu så hoppas ni har fått en bra bild över vad jag behöver och kan ge den hjälp eller skäll jag behöver

Tack på förhand.
//Tobbe

Permalänk
Avstängd

Intels processorer är inte så markant bättre än amds så att det bör avgöra. Båda tillverkarna gör likvärdiga produkter så låt du andra finesser avgöra så blir du nog helt nöjd.

Om det exempelvis i ditt fall är viktigt med skaplig integrerad grafik så är det helt klart amd du gå på. Ska du å andra sidan uteslutande köra windows och applikationer som inte kräver 3D eller acceleration för HD så kvittar det vilket. Både Amd och Intel har integrerad grafik som kan accellerera HD, men jag har fått för mig att Amds lösning är bättre (gissar). 3D är Amds lösning helt klart bättre på.

Undvik hobbylösningar oavsett. Ska du köra Amd så kör Amd chipset och intel chipset till intel processor.

Permalänk
Medlem

Så du anser alltså att Intels chipset ÄR bättre än nvidia och via samt att Amd-chipset ÄR bättre än nvidia med en amd-cpu?

Permalänk
Medlem

Hej!

Det låter som att ett moderkort med AMD 780G eller 790GX chipset skulle passa perfekt till dig! Om du kombinerar ett sådant moderkort med en fyrkärnig AMD Phenom CPU får du en dator som klarar allt utom de mer avancerade spelen. Om du sedan vill spela går det alltid att köpa ett separat grafikort, så fungerar alla nya spel också.

Här kommer ett exempel på delar som jag tror skulle passa bra till dig:

AMD Phenom Quad 9950 Black Edition 2.6Ghz
Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AM2+
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

Totalt: 3598 kr.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit