Ny Intel slår hastighetsrekord

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att den bara drar 80watt som mest? Eller är det Intels mått? Delvis medelvärdet är på 80watt men egentligen drar den typ 140watt som max?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Arrogans? Snarare ren fakta. Ska vi slå vad om att denna processor kommer floppa?

"Intel är lika korkade som vanligt" <- arrogans ( http://susning.nu/Arrogans )

Om intel nu är korkade, vad säger det om alla andra tillverkare?
Om de var mindre korkade än intel så skulle de ju efter så här lång tid ha högre marknadsandel än intel, men så är inte fallet eller hur

Klart du bör ha dina åsikter men att kalla ett av världens största ITföretag för korkat säger mer om dig än dem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja använda en dual core CPU i ett multiprocessorsystem när det finns processorer med fler kärnor?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
"Intel är lika korkade som vanligt" <- arrogans ( http://susning.nu/Arrogans )

Om intel nu är korkade, vad säger det om alla andra tillverkare?
Om de var mindre korkade än intel så skulle de ju efter så här lång tid ha högre marknadsandel än intel, men så är inte fallet eller hur

Klart du bör ha dina åsikter men att kalla ett av världens största ITföretag för korkat säger mer om dig än dem.

bumdidum:
när amd hade bästa cpun så hade intel fortfarande störst marknads andel....säger än del om oss konsumenter antar jag...

omogen lätt dysfunktionel dyslektiker:
teh Fluffmajster

ermhg dysfunktionel, finns inga papper på att jag är det men mitt uppförande tyder på det

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Det finns självklart en marknad för denna processor, annars skulle inte Intel släppa den.
Det finns uppenbara fördelar med tvåkärnig snabb processor över 4-6-8 kärniga cpu:er med lägre frekvens, t.ex. så kan det spara väldigt mycket pengar vid inköp av mjukvaru-licenser för de mjukvaror som baserar sitt pris på antelet cpu:kärnor.
Eller man kanske använder programvara som inte kan utnyttja mer än en cpu-kärna, då är det bara frekvens som skalar upp hastigheten.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
För servers med flera processorer är AMD utmärkt och har bevisat detta flera gånger om i HPC / Server segmentet. K10 arkitekturen matar på bättre prestanda i flyttalsberäkningar i flerprocessorsystem. Såg test på Anandtech.com där dom körde dubbla Opteron 8356 (2.3GHz 2MB L3 Quad B3) mot Xeon X7350 (2.93GHz Quad).

Anandtech skriver hur K10 arkitekturen är extremt lämpad för flerprocessorsystem som arbetar med många trådar som kan utnyttja cachearkitekturen hos K10 ihop med minneskontrollern och hålla ett så högt flöde ihop.

"A 2 GHz Barcelona is capable of keeping up with the best 65 nm Xeons in those applications."

"So the right way forward for AMD was to focus on HPC and server applications where it could leverage it's strong points"

"Single-threaded floating performance is essentially the same (clock-for-clock), and when it comes to multi-threaded floating point performance performed upon huge datasets, there is no stopping to the best AMD chip: it is up to 50% faster than its competitor."

Dock är en kedja aldrig starkare än dess svagaste länk, och K10 är ultimat designad, men svagheten är exekveringsenheterna och hastigheten och storleken på dess cache, samt även cachehierarkin.

Det har trots allt inte hänt så mycket sedan K7 i grunden. K8 är en boostad K7 med hjälp av optimeringar i arkitekturen med en IMC och Hypertransport. K10 är K8 med ytterliggare optimeringar i arkitekturen tillsammans med en mer effektiv och "intelligent" minneskontroller och bättre skalning i flerprocessorssytem.

Med andra ord har Intel ett övertag på konsumentmarknaden med sina processorer där deras flaskhalsar inte uppenbaras (designen och infrastrukturen bl.a), då snabb exekvering i kärnan ihop med snabb och stor cache är den största faktorn.

45nm K10 kommer få ännu en gång förbättringar i arkitekturen och vara snabbare per klockcykel. Det tillsammans med 45nm MFP kan ge högre klockfrekvenser, lägre tillverkningskostader för AMD som dom behöver, samt enormt bättre prestanda/w. Dock kommer det inte nå upp till Intel i samma klockfrekvens, men fortfarande väldigt attraktivt. I vanlig ordning kommer AMD få mer uppmärksamhet på server marknaden när 45nm Opteron kommer, även om Nehalem för en gång skull kan vara en bra server processor. Blir intressant att se hur prestandan blir. AMD skall inte underskattas. Det tar långt tid att "svara" på något. Dom var regerande förr med K7 och K8, och det rejält mycket mer än Intel är idag. Minns att K8 i 1.8GHz utpresterade 3.6GHz P4 i Doom3 t.ex, och det med 1/4 del av priset, mer än hälften av energikonsumptionen och halva klockfrekvensen... En ren förnedring jämfört med vad Intel gör idag med sina 5 till max 20% i prestandaövertag.

Olyckliga saker händer även dom bästa, och självklart AMD också med ekonomikris tillsammans med TLB buggen som gjorde det mycket svårt, men Bulldozer är på väg och kommer med stor sannolikhet sopa skiten med konkurrensen som AMD brukar göra vid större lanseringar av nya produkter/arkitekturer. Nu såg vi vad Radeon 48xx serien gjorde, och jag minns gott vad K7 och K8 gjorde överlag, även om Netburst B och C var uppe och spökade en del ett kort tag.

Mycket väl skrivet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Intel är lika korkade som vanligt. Vem tror man kommer köpa denna extremt icke prisvärda processor? I synnerhet nu när den finansiella krisen runt om i världen är ett faktum, vilket påverkar både företags och privatpersoners köpkraft.

Vilken tur att det finns sånna genier som du, du kanske borde ta och ringa Intel och berätta för dom vilka fel dom gör. Uppenbarligen måste dom ju anställa helt fel personer som bara gör massa dumma grejjer, vilket korkat företag alltså!

...

Permalänk

Tagga ner, det är bara en processor det handlar om.

Tycker nu den är för dyr kan ni köpa min E6600 som pinnar på i 3.6 ghz (pinad med elchocker och enbart luftkylning.) Ska vi säga jämna 8000:- ?

Permalänk
Medlem

Hehe. Den där processorn kostar lika mycket som ett moderkort med 2 4-kärniga opteron processorer. Känns inte riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

"Eftersom Xeon 5200 och Core 2 Duo E8000 är så lika varandra finns inga praktiska hinder för att släppa en konsumentprocessor med samma höga klockfrekvens"

Säg nån på Swec som inte vet att det är möjligt för intel att släppa en processor i samma/högre hastighet? Hälften sitter ju på en E8400 klockad till 4ghz redan.
Känns som en fattig slutsats på Sveriges största (?) överklockningssida.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
"Xeon X5270 har högre klockfrekvens än någon annan processor i Intels x86-familj." Fast nog finns det intel X86 i högre frekvens?

Hursomhelst så förstår jag inte intels satsningar. Nu släpper de 6-kärninga Xeoner och högre frekvens på sina Xeoner. Varför börjar de toksatsa på gamla sketna Xeoner till 771 när nehalem är runt hörnet? De borde väl vilja låta Core 2 baserade Xeon dö så fort som möjligt?

Antingen har de en väldigt speciell plan eller så finns det en hake någonstans.

De glömde Intel P4 EE som är på 3.72 vilket är högre...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem

eller min gamla intel P4 670 på 3.8Ghz som var högst

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det är ju självklart att alla seriösa företag kommer slänga ut sina 8-kärnors Socket 771 Xeon-servrar med FB-DIMM-minnen och Intel 5000P-chipset för att det kommer nya gamingmoderkort från ASUS och Gigabyte. Eller inte

Hela den nya arkitekturen är utvecklad mer med serversidan i åtanke. Det är inte bara gaminggrejer som kommer om du trodde det. Den stora revolutionen kommer på serversidan. Självklart pratar jag om dessa små monsterservrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Dyr må den vara men att den skulle kostat otroliga summor att utveckla tror jag inte på för fem öre.... den är ju byggd runt tre vanlige dualcore cpuer och inget annat.

Den är ju inte i närheten av Barcelona eller Nehalem nej, men kolla på kärnan så ser du att det är en hel del grejer runt om kring, inte bara cache utan massa styrkretsar och jox med.
Det är ju för olönsamt för AMD att göra flera olika cacheversioner av sina chip. Hur tror du det är med Intel för att få ihop allt det där? Det har nog kostat en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Hur kommer det sig att den bara drar 80watt som mest? Eller är det Intels mått? Delvis medelvärdet är på 80watt men egentligen drar den typ 140watt som max?

Nej inget skumt här, Intel har väldigt lite transistorläckage, och ökar därmed väldigt lite i strömkrav i högre frekvenser. De är helt enkelt strömsnåla de små jäklarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Det finns självklart en marknad för denna processor, annars skulle inte Intel släppa den.
Det finns uppenbara fördelar med tvåkärnig snabb processor över 4-6-8 kärniga cpu:er med lägre frekvens, t.ex. så kan det spara väldigt mycket pengar vid inköp av mjukvaru-licenser för de mjukvaror som baserar sitt pris på antelet cpu:kärnor.
Eller man kanske använder programvara som inte kan utnyttja mer än en cpu-kärna, då är det bara frekvens som skalar upp hastigheten.

Låter ju knappast som serversystem då. Varför köper man dualcores till ett multisocket system? Antingen köper man då ett enkelsocket system eller så köper man Quad cores. För mer eller mindre allt är ju multitrådat i den miljön.

Men nu är det ju inte heller denna processorn jag undrar så mycket över, tycker den är lite småskum då den konkurrerar lite med Nehalem. Det jag undrar mest över är deras 6-kärniga som jag faktiskt inte ser någon plats för på marknaden.

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags för SweC's besökare att inse att det finns en värld utanför det här forumet där det existerar en hel hög med företag som enbart är ute efter den bästa prestandan som går att få tag på i köpögonblicket. För många spelar det ingen som helst roll om processorn kostar 10k eller 3,5k om det kan innebära att nätverk/applikationer flyter snabbare och smidigare. Det är en droppe i havet per använd timme jämfört med vad personen som kommer använda den kostar per timme.

Hela världen vill inte ha det mest prisvärda och överklockningsbara, faktiskt...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det kanske är dags för SweC's besökare att inse att det finns en värld utanför det här forumet där det existerar en hel hög med företag som enbart är ute efter den bästa prestandan som går att få tag på i köpögonblicket. För många spelar det ingen som helst roll om processorn kostar 10k eller 3,5k om det kan innebära att nätverk/applikationer flyter snabbare och smidigare. Det är en droppe i havet per använd timme jämfört med vad personen som kommer använda den kostar per timme.

Hela världen vill inte ha det mest prisvärda och överklockningsbara, faktiskt...

Precis!

Företag överklockar inte sina datorer heller... om en processor är 10% snabbare än en annan och kostar 5x så mycket så finns det en hel del företag som köper den dyra. Priset på sådana småsaker som datorer är irrelevant för många företag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
"Xeon X5270 har högre klockfrekvens än någon annan processor i Intels x86-familj." Fast nog finns det intel X86 i högre frekvens?

Hursomhelst så förstår jag inte intels satsningar. Nu släpper de 6-kärninga Xeoner och högre frekvens på sina Xeoner. Varför börjar de toksatsa på gamla sketna Xeoner till 771 när nehalem är runt hörnet? De borde väl vilja låta Core 2 baserade Xeon dö så fort som möjligt?

Antingen har de en väldigt speciell plan eller så finns det en hake någonstans.

Xeon är till för servrar?

Permalänk

Nu måste jag bara kommentera..
Och jag håller med de som säger att prestanda/krona inte spelar någon roll för ett företag, utan enbart PRESTANDA.

ABB Mining (där jag jobbar) i Västerås köpte nyligen en "Realtidsdator" för att kunna simulera ett bromssystem, och då krävdes det snabba uträkningar som kan göras i realtid. Den datorn kostade över 200 000 kronor. För ett företag (gäller så klart inte alla) så är priset en skitsak, dom kollar på behov, vad behöver vi? sen köper dom det som uppfyller deras behov. Vill dom ha den prestanda som denna Intel Cpu levererar så köper dom den, så enkelt är det.

Det finns en marknad för allt.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem "Intel är lika korkade som vanligt" <- arrogans ( http://susning.nu/Arrogans )

Om intel nu är korkade, vad säger det om alla andra tillverkare?
Om de var mindre korkade än intel så skulle de ju efter så här lång tid ha högre marknadsandel än intel, men så är inte fallet eller hur

Klart du bör ha dina åsikter men att kalla ett av världens största ITföretag för korkat säger mer om dig än dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vilken tur att det finns sånna genier som du, du kanske borde ta och ringa Intel och berätta för dom vilka fel dom gör. Uppenbarligen måste dom ju anställa helt fel personer som bara gör massa dumma grejjer, vilket korkat företag alltså!

Om ni var lite mer pålästa skulle ni veta vid det här laget att Intels stora marknadsandel beror på fula knep och metoder. Intel har fått eller är på väg att få mångmiljonböter i både Japan och EU (och förmodligen i USA också inom en nära framtid). Ett företag som samlar på sig böter på så stora belopp anser du alltså vara ett smart företag? Jag fick ju inte kalla Intel för korkat företag.

När det gäller denna processor hävdar jag fortfarande att den kommer bli en flopp. Det finns mer prisvärda alternativ även för företag som vissa anser lägger ut hur mycket pengar som helst på processorer (lol?). Företag är kostnadsmedvetna och jag tror knappast man investererar i dyra processorer från Intel och tar igen det med att skära ner på annat (om man har ett annat alternativ). Snarare köper man mer prisvärda processorer från AMD om man är smart.

Länkar:

http://www.idg.se/2.1085/1.171966

http://www.sweclockers.com/nyhet/3712-japansk_domstol_tvingar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Låter ju knappast som serversystem då. Varför köper man dualcores till ett multisocket system? Antingen köper man då ett enkelsocket system eller så köper man Quad cores. För mer eller mindre allt är ju multitrådat i den miljön.

Men nu är det ju inte heller denna processorn jag undrar så mycket över, tycker den är lite småskum då den konkurrerar lite med Nehalem. Det jag undrar mest över är deras 6-kärniga som jag faktiskt inte ser någon plats för på marknaden.

Var mest singel-socket servrar jag tänkte på, t.ex. Oracle tar ju fortfarande betalt per core, så kör man 4 kärnor kan istället för 2 så kan det lätt bli ett par hundratusen kronor extra i licens-kostnad.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Kanske behöver bra processorer i det billiga segmentet tills de fått deras nya tillräckligt billiga. Enkelt att bara ändra multipel och småjustera lite. Att kalla det toksatsning är rätt fel..

Billiga segmentet där de ksotar 10 000 styck ..............

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det kanske är dags för SweC's besökare att inse att det finns en värld utanför det här forumet där det existerar en hel hög med företag som enbart är ute efter den bästa prestandan som går att få tag på i köpögonblicket. För många spelar det ingen som helst roll om processorn kostar 10k eller 3,5k om det kan innebära att nätverk/applikationer flyter snabbare och smidigare. Det är en droppe i havet per använd timme jämfört med vad personen som kommer använda den kostar per timme.

Hela världen vill inte ha det mest prisvärda och överklockningsbara, faktiskt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matiii021
Nu måste jag bara kommentera..
Och jag håller med de som säger att prestanda/krona inte spelar någon roll för ett företag, utan enbart PRESTANDA.

ABB Mining (där jag jobbar) i Västerås köpte nyligen en "Realtidsdator" för att kunna simulera ett bromssystem, och då krävdes det snabba uträkningar som kan göras i realtid. Den datorn kostade över 200 000 kronor. För ett företag (gäller så klart inte alla) så är priset en skitsak, dom kollar på behov, vad behöver vi? sen köper dom det som uppfyller deras behov. Vill dom ha den prestanda som denna Intel Cpu levererar så köper dom den, så enkelt är det.

Det finns en marknad för allt.

Läser ni inte vad jag skriver? jag vet att priset inte spelar jättestor roll. Det som förbryllar mig är vem som köper en bunt dualcroes och bygger en server, när man får mer prestanda av att köpa Quadcores. Och ännu mer, varför intel satsar på det här när Nehalem är runt hörnet. Men då mest, varför lägger intel pengar på att utveckla sin 6-kärniga modell? Fullkmoligt meningslöst mär Nehalem finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Xeon är till för servrar?

Och på vilket sätt är det en nyhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Var mest singel-socket servrar jag tänkte på, t.ex. Oracle tar ju fortfarande betalt per core, så kör man 4 kärnor kan istället för 2 så kan det lätt bli ett par hundratusen kronor extra i licens-kostnad.

Jo, skulle väl vara det, men det förklarar fortfarande inte 6-core satsningen. Vilket marknadssegment ska den fylla? Sedan känns det som att det är dags för Oracle att ta ut priser lite annorlunda. Deras reviderade system är inte reviderat nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo, skulle väl vara det, men det förklarar fortfarande inte 6-core satsningen. Vilket marknadssegment ska den fylla? Sedan känns det som att det är dags för Oracle att ta ut priser lite annorlunda. Deras reviderade system är inte reviderat nog.

Intel vill uppenbarligen täcka alla marknadssegment. Du vet, låt kunden välja den processor som presterar bäst på deras program. Det finns säkert program som presterar bättre med denna 3.5GHz dualcore än med en 2.66GHz 6-core även om de är väldigt få (inom Workstation och Server segmentet).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Intel vill uppenbarligen täcka alla marknadssegment. Du vet, låt kunden välja den processor som presterar bäst på deras program. Det finns säkert program som presterar bättre med denna 3.5GHz dualcore än med en 2.66GHz 6-core även om de är väldigt få (inom Workstation och Server segmentet).

Du har verkligen inte förstått vad jag pratar om va? Varför släppa 6-coren över huvudtaget? Det ligger i intels intresse att denna sockeln och dess Core 2 baserade Xeoner dör snart. Likväl ligger det i kundens intresse att inte hoppa på ett tåg som snart stannat. Varför lägger de ner stora pengar på att göra en 6-core för sockel 771 när Nehalem kommer ut på marknaden ungefär samtidigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du har verkligen inte förstått vad jag pratar om va? Varför släppa 6-coren över huvudtaget? Det ligger i intels intresse att denna sockeln och dess Core 2 baserade Xeoner dör snart. Likväl ligger det i kundens intresse att inte hoppa på ett tåg som snart stannat. Varför lägger de ner stora pengar på att göra en 6-core för sockel 771 när Nehalem kommer ut på marknaden ungefär samtidigt?

Du har missuppfattat det hela. Dunnington är för socket 604 (Xeon MP, 4S+).... Ersättaren till den heter Beckton (8-core Nehalem, 45nm) och kommer inte ut förrän om ca 12 månader. Den det rapporteras om i den här nyheten är Xeon X5270 (socket 771 för 2S system, ibland kallad Xeon DP). Det är två skilda marknads segment precis som Opteron 2xxx och 8xxx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Om ni var lite mer pålästa skulle ni veta vid det här laget att Intels stora marknadsandel beror på fula knep och metoder. Intel har fått eller är på väg att få mångmiljonböter i både Japan och EU (och förmodligen i USA också inom en nära framtid). Ett företag som samlar på sig böter på så stora belopp anser du alltså vara ett smart företag? Jag fick ju inte kalla Intel för korkat företag.

Tjänar de mer pengar än vad böterna är på så vore det ju korkat att INTE göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
När det gäller denna processor hävdar jag fortfarande att den kommer bli en flopp. Det finns mer prisvärda alternativ även för företag som vissa anser lägger ut hur mycket pengar som helst på processorer (lol?). Företag är kostnadsmedvetna och jag tror knappast man investererar i dyra processorer från Intel och tar igen det med att skära ner på annat (om man har ett annat alternativ). Snarare köper man mer prisvärda processorer från AMD om man är smart.

Hårdvara kostar INGET jämfört med personal. Om du kan få personalen att jobba mer effektivt genom att köpa en snabbare CPU och tjäna på det, varför inte göra det?

Om en CPU kostar 10000kr mer än en annan men den snabbare CPUn gör att företaget kan minska övertidskostnader för konsulter med 10h/år så är CPUn avbetald på max 6 månader (vi debiterar ungefär 2000kr/h för övertidstimmar, finns säkert de som debiterar mer).

BudgetCPU från AMD passar inte de som prioriterar prestanda över pris. En CPU behöver inte vara prisvärd för att vara ett bra köp om prestandan är viktigast.

Försök inse att det finns folk som prioriterar annorlunda än du gör.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Du har missuppfattat det hela. Dunnington är för socket 604 (Xeon MP, 4S+).... Ersättaren till den heter Beckton (8-core Nehalem, 45nm) och kommer inte ut förrän om ca 12 månader. Den det rapporteras om i den här nyheten är Xeon X5270 (socket 771 för 2S system, ibland kallad Xeon DP). Det är två skilda marknads segment precis som Opteron 2xxx och 8xxx.

Hade faktiskt missat att det stod 2009. Varför de nu väntar så länge när kärnan är redo förstår jag inte. Men då antar jag att 6-kärnig processor har ett användningsområde i ett år till. Likaså är det inte lika konstigt med dennan dualcoren heller.

Permalänk
Avstängd

Intressant vilken multiplier den har, kommer säkert vara lägre än de tidigare (som redan är för låg).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det är kul att alla lekmän sitter och konstaterar att Intel gör helt fel, dom har garanterat ingen koll på sin egen marknad och vilka produkter dom har och kommer att ha i framtiden och fattar garanterat inte beslut utefter det...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intressant vilken multiplier den har, kommer säkert vara lägre än de tidigare (som redan är för låg).

kan ju knappast vara lägre än 10x vilket 8600 har....

men om man räknar ut genom att busshastigheten är samma som alla andra, så är det lätt matematik isåfall.. 10.5x kommer den ha.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
(socket 771 för 2S system, ibland kallad Xeon DP).

http://sv.wikipedia.org/wiki/DP

Visa signatur