Hur fan ska man koppla sladdarna? Mitt första datorbygge..

Permalänk

Hur fan ska man koppla sladdarna? Mitt första datorbygge..

Tjenare, har nu hållt på med datorn i 2 dagar och kan inte fatta hur fan sladdarna från chassit till moderkortet ska sitta :/ jag har ett Antec p182 chassi och ett Gigabyte GA-EP45-DS3 moderkort..

Är det nån som vet hur man ska koppla sladdarna från chassit in till moderkortet?

Permalänk

Läs i manualen, där står det var de olika ska sitta.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Nej vi har kollat igenom överallt kan inte hitta ett skit om vart de ska sitta.. ska koppla in PWR SW, RESET SW, HDD LED1 och HDD LED2..

Fan va tråkigt detta är..

Permalänk
Medlem

Då har ni nog läst dåligt... det brukar även stå på moderkortet, men det är inga stora bokstäver så det gäller att man har hyfsad syn.

Permalänk

hittade nu, men för fan, det finns ju bara platts för en HDD LED inte för 1 och 2, jag menar, vad fan är detta?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InTompaWeTrust
hittade nu, men för fan, det finns ju bara platts för en HDD LED inte för 1 och 2, jag menar, vad fan är detta?

Lär väl bara finnas 1 diod ändå på chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Lär väl bara finnas 1 diod ändå på chassit?

Finns två, jag har min andra HDD LED som Message-LED som fanns som anslutning på moderkortet.

Permalänk

Okej jag har fixat allting nu, nu är det bara nätagget kvar, jag har ett corsair 520w, hur ska man sätta fast detta? Power knappen och fläkten är inte på samma sida.. Så om man ska ha powerknappen tillgänglig så går fläkten rakt ner i marken, nån som kan säga hur man ska sätta fast de? tack..

Permalänk

Fläkten ska vara riktad ner i chassit. Det går bara och sätta på 1 sätt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Okej, blir det inte vääääldigt varmt där då? Aja får väl lyssna på dig

Permalänk
Medlem

Om du har Antec P182 så sitter nätagget lägst ner i chassit om jag inte har fel och då bör fläkten vara vänd uppåt eftersom det finns en glipa för fläkten att suga luft från chassit.

Visa signatur

janee

Permalänk

Vänd nedåt ska fläkten vara, annars lär man förlora en 10 cm ATX kabel om man vänder den. Samt att det finns en upphöjning för nätagget som det ska sitta på för att få luft underifrån.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Ok, jag tittade på bilder från Dustin Home och där syntes inte att fanns något
utrymme under nätagget.

Snurrig_kille har rätt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Sätt i power och reset, skit i resten om du inte är döv.

Vem HÖR inte att datorn är igång eller när HDD arbetar?

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk

Okej har satt fast allt nu fast nu är de bara de tre "standard" kablarna från nätagget som jag inte vet vart de ska sitta, har satt fast den stora (24pin) och den medelstora (8pin) i moderkortet, men nu är det den lilla kvar (4pin) och det finns ingenstans att sätta fast den? :S

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InTompaWeTrust
Okej har satt fast allt nu fast nu är de bara de tre "standard" kablarna från nätagget som jag inte vet vart de ska sitta, har satt fast den stora (24pin) och den medelstora (8pin) i moderkortet, men nu är det den lilla kvar (4pin) och det finns ingenstans att sätta fast den? :S

Hjälp uppskattas!

Kolla om det finns ett uttag på grafikkortet.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Inte säkert att 4pin behövs i moderkortet, jag min snille knipsa av den... sket sig stort den dagen jag behövde den till nästa moderkort

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk

Okej jag har fixat allting nu, den rullar på osv.. Men när jag startar upp den så kommer det upp på skärmen "Press any key to continue with blabla.." o sen när jag trycker på en tangent så händer ingenting.. Tangentbordet är korrekt isatt osv.. Nån som vet hur detta kan komma sig? Är de nåt fel jag gjort eller..?

Hjälp plz!

Permalänk
Medlem

Du har inget operativsystem eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Knappast OS i det, och sen det ökända USB tangentbords problemet.

Har Win skivan i läsaren och datorn ber en att trycka på valfri knapp för att fortsätta, problemet är att vissa moderkort inte "fattar" vad USB är för något och knapptryck på en sådan tangentbord registreras inte.. så inget händer förutom att det blir svart skärm

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Fläkten ska vara neråt, för den ska suga luft ur chassit och sen ut ur chassit genom baksidan. Inte säker, men det bör va så på alla nätagg

Permalänk
Avstängd

Varför inte fråga nån som kan nåt om datorer i din närhet? som kan hjälpa dej?

Permalänk

Okej, datorn ar fixad och jag kan komma in po internet osv, holler po att installera Warhammer nu, hoppas de funkar!

Men jag tror det finns ett litet problem, for nar jag startar om datorn verkar vissa installningar resetas, non som vet hur jag fixar so att installningarna alltid ar likadana tills jag andrar dem?

Btw, jag har inte svenskt operativsystem, non som vet vart man kan ladda hem svenskt sprok till vista?

Tacktack!

Permalänk

Vill minnas att du kommer åt olika språkpaket via Windows Update i startmenyn.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

stämmer.. språkpaket till Win ultimate ("Only", finns hack nånstans om det söks på swec) via windowsupdate, kolla runt där

Permalänk

glöm inte att installera drivrutinerna!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InTompaWeTrust
Okej, datorn ar fixad och jag kan komma in po internet osv, holler po att installera Warhammer nu, hoppas de funkar!

Men jag tror det finns ett litet problem, for nar jag startar om datorn verkar vissa installningar resetas, non som vet hur jag fixar so att installningarna alltid ar likadana tills jag andrar dem?

Btw, jag har inte svenskt operativsystem, non som vet vart man kan ladda hem svenskt sprok till vista?

Tacktack!

Du vill nog ha svensk tangentbord, gör så här:

Control Panel > Regional and Language Options > Change Keyboards or other inputs > Keyboards and Languages > Change Keyboards > Under Installed Services trycker du på Add och letar upp det svenska tangentbordet. Sen kan du ta bort det engelska för du vill nog inte ha en jobbig prick nere i högra hörnet som undrar om du vill ha eng/sv tgtbord.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -