Permalänk
Avstängd

45nm Phenoms namnsättning.

Ser ut som att Denebs namn är avslöjade. De följer sitt system med att varje serie har ett eget tusental. Men nu har de gått upp med tiotusental med för att få plats med modeller. Deneb har te.x 20x00 och har möjlighet att gå upp till 21x00 och 22x00. Propus ligger på 16x00 och har möjlighet till nya modeller hela vägen upp till 19x00. Vilket borde ge utrymme en bra tid framöver.

Phenom X4:
Deneb släpps på 2.6GHz-3GHz Quad-core med 6Mb L3 och heter 20x00
Propus släpps på 2.6-2.8GHz Quad-core utan L3 och heter 16x00

Phenom X3:
Heka släpps på 2.6GHz med 6MB L3 och heter 14x00
Rana släpps på 2.6-2.8GHz utan L3 och heter 12x00

DDR2 varianterna av Deneb har 50 som slutsiffra och släpps sista kvartalet i år, eventuellt för försäljning först 8:e januari med lite otur.

DDR3 varianterna kommer första kvartalet nästa år.

http://en.expreview.com/img/2008/09/22/AMD-45nm-CPU-list-b.pn...

Permalänk
Medlem

Tror de hade kunnat förenkla det lite mer faktiskt med de nya namnen.

Ser verkligen fram emot AM3-moderkorten. Ett sådant ska införskaffas när Deneb FX finns tillgänglig

Permalänk
Medlem

Phenom 20550 och 20350 är väl också AM3 elller tar dom inte ddr3?

Edit: Deneb skulle väl ha en minneskontroller som tog både ddr2 och ddr3.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Phenom 20550 och 20350 är väl också AM3 elller tar dom inte ddr3?

Edit: Deneb skulle väl ha en minneskontroller som tog både ddr2 och ddr3.

De är AM2. Det är inte så att Deneb har en minneskontroller som tar båda. Det är så Att Deneb tillverkas i olika varianter med två olika minneskontroller. Det finns alltså DDR3 Phenoms och DDR2 Phenoms.

Permalänk
Medlem

lite off från tråden ...men i alla fall samma ämne och kan vara intressant för alla här om det nu är sant

du boris som ser ut att ha koll på det mesta

vad tror du om denna fx-80 prolle

http://reviewage.co.uk/index.php/Latest-News/AMD-Phenom-FX-Ke...

kan det vara sant eller är det bara bluff

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
lite off från tråden ...men i alla fall samma ämne och kan vara intressant för alla här om det nu är sant

du boris som ser ut att ha koll på det mesta

vad tror du om denna fx-80 prolle

http://reviewage.co.uk/index.php/Latest-News/AMD-Phenom-FX-Ke...

kan det vara sant eller är det bara bluff

Det är jättebluff. För det första så kan inte en 4GHz Phenom ens uppgraderad slå en 5GHz Kentsfield. Och för det andra är en 4GHz Deneb på mindre än 1.2v också en omöjlighet. Man kanske kan överklocka dit. Men då får man höja spänningen lite mer än så, och ha en rejäl kylning för vi snackar långt över 150W värmeutveckling. Inget som är hållbart att sälja som retail. För att inte tala om fantasifrekvensen 4.4GHz.

Dessutom har de helt magiskt fått vidunderliga ingenjörsexemplar ett år innan nästa FX ska komma. Tror inte AMD sitter och håller på sånna processorer så länge va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
lite off från tråden ...men i alla fall samma ämne och kan vara intressant för alla här om det nu är sant

du boris som ser ut att ha koll på det mesta

vad tror du om denna fx-80 prolle

http://reviewage.co.uk/index.php/Latest-News/AMD-Phenom-FX-Ke...

kan det vara sant eller är det bara bluff

tidigt o säga men man vet ej om det e så

troligtvis e det så ller nått liknande

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
De är AM2. Det är inte så att Deneb har en minneskontroller som tar båda. Det är så Att Deneb tillverkas i olika varianter med två olika minneskontroller. Det finns alltså DDR3 Phenoms och DDR2 Phenoms.

Konstigt läst på massa andra news siter att Deneb stödjer båda.

Blir inte det lite konstigt om man tänker på AMDs platform ska vara uppgraderingsvänlig det blir ju liksom helt fel i så fall.

Har för mig att AMD officiellt sagt att dom ska fungera på båda.

EDIT:Troligtvis är det för dom inte har AM3 chipsetet klart som dom kallar dom AM2+ annars har dom ballat ur helt.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Konstigt läst på massa andra news siter att Deneb stödjer båda.

Blir inte det lite konstigt om man tänker på AMDs platform ska vara uppgraderingsvänlig det blir ju liksom helt fel i så fall.

Har för mig att AMD officiellt sagt att dom ska fungera på båda.

EDIT:Troligtvis är det för dom inte har AM3 chipsetet klart som dom kallar dom AM2+ annars har dom ballat ur helt.

Ja jag vet faktiskt inte hur det är. Verkar lite luddigt än så länge.

Permalänk

är de nån som hört nått lite mer exakt lanserings datum för deneb än q4?

hoppas iaf att dessa kommer å klocka bra åxå.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Hedersmedlem

Enda datumet jag sett säger 8 jan 09

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
är de nån som hört nått lite mer exakt lanserings datum för deneb än q4?

hoppas iaf att dessa kommer å klocka bra åxå.

2009-01-08 är exakt lanseringsdatum enligt AMD själva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Konstigt läst på massa andra news siter att Deneb stödjer båda.

Blir inte det lite konstigt om man tänker på AMDs platform ska vara uppgraderingsvänlig det blir ju liksom helt fel i så fall.

Har för mig att AMD officiellt sagt att dom ska fungera på båda.

EDIT:Troligtvis är det för dom inte har AM3 chipsetet klart som dom kallar dom AM2+ annars har dom ballat ur helt.

Verkar som att AM3 Phenoms trots allt kan köras på AM2 fortfarande. Men vi får som sagt vänta lite.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom nya processorerna ska tydligen vara för AM3 MEN passa i AM2+ med inbyggd minnes kontroll för både DDR2 och DDR3.

Detta i sin tur gör att AM3 kommer fungerar på AM2+ moderkort (AM2 möjligt men tror inte det?)

Men AM2/AM2+ processorer kommer inte fungera på AM3 moderkort pga minneskontrollen.

Detta har jag mest fått genom rykten och olika källor, står även på Wikipedia ( ), men vi får se när dom kommer, har jag rätt blir jag glad att jag valde ett high-end moderkort

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Dom nya processorerna ska tydligen vara för AM3 MEN passa i AM2+ med inbyggd minnes kontroll för både DDR2 och DDR3.

Detta i sin tur gör att AM3 kommer fungerar på AM2+ moderkort (AM2 möjligt men tror inte det?)

Men AM2/AM2+ processorer kommer inte fungera på AM3 moderkort pga minneskontrollern.

Detta har jag mest fått genom rykten och olika källor, står även på Wikipedia ( ), men vi får se när dom kommer, har jag rätt blir jag glad att jag valde ett high-end moderkort

Jag tror inte att AM3 kommer med så mycket mera funktioner än DDR3 support inte i alla fall dom första AM3 korten. Kanske när dom kommer med nya SB8xx sydbryggan. Så ditt kort kommer nog hålla ett tag

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

Stämmer det med AM3/AM2+ kompatibliteten så blir det en garanterad julklapp till mig själv, kanske en något försenad sådan.

Borde väl komma lite förtester på Shanghai snart, skulle inte den släppas innan deneb?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.