Permalänk
Medlem

speldator -9000 kr - denna bra?

Hej alla!
Jag ska köpa en ny dator och jag har letat runt efter nån svensk sajt som just denna för att få lite råd. Sweclockers verkar vara rätt ställe för att få ett tips och det är kul att jag hittade hit

Datorn som jag ska köpa ser ut så såhär:

Antec Twelve Hundred "gaming case"
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,
USB2 multikortläsare 3.5" svart
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, IceQ "turbo"

total pris inklusive montering/installation: 8900 kr

Så det ligger precis under min budget på 9000 kr vilket är bra.

Jag vet nu tänker ni proffsen säkert "varför monterar han inte den själv?"
men hehe jag är noob så jag vet inte hur man gör sånt där

Hursomhelst har jag några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Hur bra är det här datorpaketet komponent mässigt, alltså är det bra delar som passar ihop på ett bra sätt osv?

Vad kan jag förbättra osv?

Kommer jag kunna köra 2x hd 4850 i crossfire med det nätagget på 650w eller måste jag köpa en starkare sedan?

Hur bra kommer det vara med kylningen som det är? behöver jag köpa extra fläktar eller kylning o sånt?

Uppskattar all hjälp, råd och kritik!

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut, men vore jag dig så skulle jag valt ett billigare chassi och lagt dom pengar på att skaffat ett 4870 istället för 4850.

Permalänk
Medlem

Jo jag har funderat på det men skulle inte det innebära problem med kylningen då eller nåt? jag är inte så insatt i det här med kylning. men det står massa saker om kylning hit o dit överallt så jag fick uppfattningen att man måste ha en sån låda typ om man vill slippa köpa zalman fläktar som man installerar själv eller vattenkylning och såna grejor?

Sen undrar jag om det verkligen finns anledning att köpa ett bättre kort än 4850 då det egentligen bara finns ett enda spel ute som behöver extrema kort och det är crysis.

Permalänk
Medlem

vilken butik har du hittat detta på?

Permalänk
Medlem

Denna dator satte jag ihop på kompletts sida genom att börja med den billigaste gamer modellen och sedan konfigurera mig fram till detta.

Värt att notera är att datorn ligger bara snäppet över 8000 kr om man väljer ett billigare chassi istället för min antec 12 hundred som kan kännas overkill för de flesta, sedan så har jag läst upp mig till att antec 300 faktiskt är likvärdigt bra på många sätt och kanske är att föredra!

Men jag håller mig nog till tvelwe hundred bara för att det är tänkt som en investering för framtida uppgraderingar i samma låda

Vill även tilägga att om man som jag då inte kan/vet hur man ska montera ihop en dator själv så finns det nog ingen annan butik än komplett som erbjuder så bra komponenter till så bra pris inklusive montering! (inte vad jag har kunnat hitta iaf)
Den egna konfigureringen är rena magin!