Minimalt moderkort med PCI Express x16

Permalänk
Medlem

såg ett annat liknande moderkort på xtremesystems, som oxå hade enbart 4x pci-e men var helsvart istället.

fler såna små moderkort tack.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

VGA-, DVI- och HDMI-utgångar, wow.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad är det positiva med SO-DIMM egentligen?

- Tar liten plats

Permalänk
Medlem

Ett sånt moderkort, 45nm phonem med ne Thermaltight 120 plus skulle sitta fint

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Var ska man sätta TV-kortet då

Annars funkar det nog kanon som mini-server en sån har jag alltid velat ha!

USB då det finns 10 portar varav 4 endast finns som pinnar på moderkortet som jag förstår det utav spec på hemsidan.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
De hade fått plats med fler uttag för SATA om de tagit bort uttaget för IDE.

IDE?
Jag har ett svagt minne av att farfar pratade om att något som hetat IDE funnits i hans barndom, varför i hela världen har dom behållt ett så uråldrigt uttag?
Hade varit bättre med några SATA till i stället, som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köp ett J%W minix till mig

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Herrejäklar - helt tokigt bra det där ju.
Det är precis sådanna små, smidiga komponenter som gör datorbyggande roligt. Skulle jag haft lite pengar över hade jag tveklöst köpt ett sådant moderkort till en liten "på-skoj" dator - synd bara att man måste reservera lite pengar till Novembers lansering av lite spel och prylar.

Mer Minimoderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ett sånt moderkort, 45nm phonem med ne Thermaltight 120 plus skulle sitta fint

Kylaren är ju större än moderkortet

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Perfekt o ha som Frisbee

Ja, för som grill fungerar den inte

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Hedersmedlem

Var får man tag i ett grafikkort som håller sig inom formfaktorn?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ett sånt moderkort, 45nm phonem med ne Thermaltight 120 plus skulle sitta fint

Varför nöjja sig med en sån liten kylare när man kan få en rejäl kylare istället ?
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/scythe-oroch...

Känns som de fibblat bort en del med dessa specialminnena.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad är det positiva med SO-DIMM egentligen?

Annars är det ju ett riktigt bra moderkort. AMD x2 4850e, HD4670 ?

Tar mindre plats, annars är det väll bara fördelar för vanliga.

Permalänk
Medlem

Lan dator borde nog passa till

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Avstängd

Trots nerbantad hastighet på PCI-E porten så kan man nog bygga en rätt hyggligt bra och portabel spelmaskin.
Jag tycker detta moderkort är mycket intressant.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Trots nerbantad hastighet på PCI-E porten så kan man nog bygga en rätt hyggligt bra och portabel spelmaskin.
Jag tycker detta moderkort är mycket intressant.

Håller med, helt klart ett moderkort man skulle vilja göra ett litet projekt av.

Att den enbart har PCI-E 2.0 x4 gör inte så mycket, då budget kort som HD4670, eller äldre 8800GT / HD3870 inte begränsas så mycket. Bara priset är rätt kanske vi ser lite byggen av det här på Swec

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Även den integrerade grafiken räcker ju riktigt långt.

Najs för minisystem.

Permalänk
Medlem

Ska ha detta till min musikdator. så skönt att ha en lite dator som man kan ha me sig över allt som man kan utrusta med exakt vad man vill utan att behöva byta hela datorn varje gång som man ska göra något som med en Bärbar dator

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

struntar nog i om det är litet eller ej. vill ha ett kort som drar markant mindre med ström än andra så blir jag intresserad. ett helt system som kan driva två 1600*1200 skärmar via dvi eller liknande på under 20 watt vore något. bör även klara minst 2 gigabyte minne och vista samtidigt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
struntar nog i om det är litet eller ej. vill ha ett kort som drar markant mindre med ström än andra så blir jag intresserad. ett helt system som kan driva två 1600*1200 skärmar via dvi eller liknande på under 20 watt vore något. bör även klara minst 2 gigabyte minne och vista samtidigt.

Ja titta på Gigabyte 780G

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

men HD4850 borde inte bromsas så mycket samtidigt som man väljer en av de nyare amd athlon... plus lite minne....

Permalänk
Medlem

not bad not bad.
intresset växer!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Håller med, helt klart ett moderkort man skulle vilja göra ett litet projekt av.

Att den enbart har PCI-E 2.0 x4 gör inte så mycket,

varför säger ni att den är ned bantad till x4 ? i rubriken står det "PCI Express x16" . har jag missat något ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
varför säger ni att den är ned bantad till x4 ? i rubriken står det "PCI Express x16" . har jag missat något ?

Kanske betecknar storleken på porten istället för hastigheten på den? Varför hastigheten skulle vara lägre än för andra kort med samma chipset har jag däremot ingen aning om

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Kanske betecknar storleken på porten istället för hastigheten på den? Varför hastigheten skulle vara lägre än för andra kort med samma chipset har jag däremot ingen aning om

Det är för att man bara har dragit kretsbanorna för 4x hastighet. Tydligen har inte den lilla brädan plats för så många banor som krävs för 16x. Kontakten är däremot 16x vilket innebär att du kan använda kort gjorda för 16x men i reducerad hastighet.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Prestanda i klass med bärbar på ett sådant moderkort right?
Annars intressant för HTPC !
Skulle varit kul att se om den klarar FullHD etcetra med en 4850E processor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Det är för att man bara har dragit kretsbanorna för 4x hastighet. Tydligen har inte den lilla brädan plats för så många banor som krävs för 16x. Kontakten är däremot 16x vilket innebär att du kan använda kort gjorda för 16x men i reducerad hastighet.

Värt att tillägga är att prestandaskillnaden kommer vara riktigt liten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Prestanda i klass med bärbar på ett sådant moderkort right?
Annars intressant för HTPC !
Skulle varit kul att se om den klarar FullHD etcetra med en 4850E processor.

Prestanda i precis samma klass som ett vanligt moderkort förutsatt att du kör samma kring komponenter. Med andra ord klarar ett vanligt 780G mATX det med en sådan processor så klarar detta moderkortet det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Värt att tillägga är att prestandaskillnaden kommer vara riktigt liten.

Prestanda i precis samma klass som ett vanligt moderkort förutsatt att du kör samma kring komponenter. Med andra ord klarar ett vanligt 780G mATX det med en sådan processor så klarar detta moderkortet det med.

Dåså verkar vara helt ok att när att köra som " extender" med mediaportals TV-server på en annan kraftfullare dator.
Klockrent, bara mediaportal fixar sina buggar i sitt interface.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Värt att tillägga är att prestandaskillnaden kommer vara riktigt liten.

Inte säker på det när redan ett 3850 tappar en hel del i vissa spel:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2-0,1915-11.h...

Dock så verkar det ju bero väldigt mycket på spelet i fråga...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Sött liten. Man borde lägga ner mer kraft på att utveckla mATX och Mini-ITX. Tror att det finns en efterfråga på små moderkort med prestanda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."