Lag mot piratkopiering 2009

Permalänk
Medlem

Företagsspionage! detta räknas som en sorts företags och organisationsspionage, jag kan inte så mkt om detta, men dethär låter som en ren skam! att ens någon kan komma på en sån absurd idé som detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
99% - LOL. Och du fick det ifrån?

En fet gissning. Tycker du att det är tvärtom eller?

Permalänk

Skit också !

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag säger samma sak som jag gör i de flesta fall när det gäller puckade politiker, rättssäkerheten och medborgarnas integritet. Varför i hela friden är någon förvånad!?

Det här, och allting likt det, har vart på väg länge. Men vad gör folk? Jo de går vidare i sina nernötta spår och litar blint till politiker och andra uppsatta som inte på flera generationer haft folkets intressen först. Ren och skär blåögd jävla naivitet är det som har satt oss i denna sits, och nu försöker folk verka förvånade!? Jag är så grymt besviken på majoriteten av medborgarna i detta land så jag finner inte ord att beskriva det med. Kravaller utanför riksdagen, protester, blockerade vägar a lá Frankrike och ett härskri så även den mest isolerade och ensamme lapplandsbo kan höra det är vad som behövs... men vad gör folk... jo de går och röstar på samma inavlade, korrupta och självtjänande byråkrati-råttor som alltid för det är vad de alltid gjort tidigare... eller ännu värre, för det är vad föräldrar m.m. alltid gjort...

Ni får ursäkta ordvalet. Jag blir bara så upprörd varje gång jag hör någonting om denna vidriga våldtäkt på allt vad integritet innebär.

Lita aldrig på politiker, punkt. Lyssna på vad som sägs, tänkt dig det absolut värsta tänkbara baserat på vad de faktiskt sagt (och inte vad de säger sig mena) och gå vidare därifrån, men lita aldrig på en politiker.

w0rd alltså!!!

Finns dock 2 politiker som är bra tycker jag: Birger Schlag och Rickard Falkvinge.

Dags för revolution?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Bättre om alla i världen får betala en tjuga extra i månaden för sitt bredband och låta allt vara gratis att ladda ner.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Se det som en protest, priserna är sjukt höga för både film och musik.
Tycker musiken kan läggas ut på nätet för 3-5kr/låten, inga mellanhänder som lägger på massa onödiga kostnader utan från studion till e-handeln i princip.

Cdskivan är fan ett minne blott snart. Bluray å HD blir väll sista köret sen tar annat över.

Men köp inte skiten då? Tvingar företagen som gör sakerna dig att köpa dem? NEJ. Dom ska kunna bestämma hur mycket dem vill ta betalt för DERAS grejer.

Permalänk
Avstängd

Oj vad folk verkar vara experter inom området.

Jag vill själv inte uttala mig om lagen då den än så länge är i ett alltför tidigt stadium för att man ska börja spekulera. Däremot tycker jag att det är ett steg i rätt riktning. Internet förändrar samhället och då måste även lagarna förändras.

Nu är det inte sagt att jag tycker att att propositionen som den ser ut just nu är det klyftigaste jag har sett men jag håller fullständigt med om att det behövs nya åtgärder mot fildelning.

PS. Helt off-topic men är alla här inne anti-moderater eller? Inte för att det är något fel med det men ganska intressant att veta.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det jobbas stenhårt på att sätta dit Reinfeldt och hans anhang. Ni med photoshop skills kan börja redan nu med klippandet och klistrandet. Skulle vara så jäkla skönt att se honom inför rätta i just detta. "Men nä jag alltså införde ju denna lag.... typ ni borde ju förstå att jag inte.... ehhhh... bevis sa ni.... ops"
Brinn i helvetet moderater!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Får hoppas det jobbas stenhårt på att sätta dit Reinfeldt och hans anhang. Ni med photoshop skills kan börja redan nu med klippandet och klistrandet. Skulle vara så jäkla skönt att se honom inför rätta i just detta. "Men nä jag alltså införde ju denna lag.... typ ni borde ju förstå att jag inte.... ehhhh... bevis sa ni.... ops"
Brinn i helvetet moderater!

Kommer inte att hända, det skulle röra upp för mycket i pressen om dom tar politiker, dom kommer att gå på dig och mig som ingen bryr sig om.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hur dom än gör så kommer dom aldrig att få mina pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Piratpartiet är också det parti som helt vill avskaffa upphovsrättslagen.
Tänk va härligt. Jag har en del hemligstämplade ritningar från jobb och går en sån lag igenom så kan jag starta eget och skita i de som suttit i timmar och arbetat fram dessa ritningar.

Piratpartiet ville väl göra om en föråldrad lag?

sen så de ritningar du hade som var hemligstämplade, är hemligstämplade, så de skyddas av en annan lag än upphovsrättlagen;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Men köp inte skiten då? Tvingar företagen som gör sakerna dig att köpa dem? NEJ. Dom ska kunna bestämma hur mycket dem vill ta betalt för DERAS grejer.

lite sorgligt är det väl ändå att det är FÖRETAGEN som bestämmer vad ARTISTERNAS jobb är värt, men det är ju ganska jämställt så, ny kille i branschen får sin skiva såld för 159kr, metallica som hållit på i över 20 år säljer även de sin för 159kr

sen kan jag ju tilläggas, att förr satt jag och laddade hem musik i mängder, sen "träffade jag rätt" i ned laddningarna och hittade några artister jag numera köper skivor och live dvds med:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Hur långt ner under jorden sträcker sig en landsgräns?
Var anses man vara på internationellt territorium?

Flytta ner TPB's servrar några meter! <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det är dax att ni datornördar vaknar upp. Den svenska majoriteten är emot piratkopiering, då är det en självklarhet att man försöker stoppa piratkopieringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
lite sorgligt är det väl ändå att det är FÖRETAGEN som bestämmer vad ARTISTERNAS jobb är värt, men det är ju ganska jämställt så, ny kille i branschen får sin skiva såld för 159kr, metallica som hållit på i över 20 år säljer även de sin för 159kr

Nu är det väl snarare företagen som erbjuder tjänster för distribution, reklam och liknande. Artisterna är inte tvingade att anlita dem, men många inser att det kan vara klokt om man vill nå ut till många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Piratnedladdningen är ingen satans Robin Hood akt om du tror så...

Det är det visst.

(Kan vara iaf)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det är dax att ni datornördar vaknar upp. Den svenska majoriteten är emot piratkopiering, då är det en självklarhet att man försöker stoppa piratkopieringen.

Är den?
Hur vet du det?
Dom undersökningar jag läst pekar på motsatsen.

Hade vi haft folkomröstning om det här förslaget och det gått igenom så tror jag många av oss skulle hållt käften.
Men nu är det inte så.
Politikerna skapar integritetskränkande lagar mot folkets vilja efter påtryckningar från lobbyister. (Och EU som i sig är påtryckt av lobbyister och annat avskum.)

Det är INTE ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det är dax att ni datornördar vaknar upp. Den svenska majoriteten är emot piratkopiering, då är det en självklarhet att man försöker stoppa piratkopieringen.

Dock så ska inte polisens uppgifter skötas av ett företag med vinstintresse.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det är dax att ni datornördar vaknar upp. Den svenska majoriteten är emot piratkopiering, då är det en självklarhet att man försöker stoppa piratkopieringen.

Du och vilken "majoritet"?

Senaste undersökningarna visade tydligt på att en majoritet av svenska folket, datornördar eller ej, var emot den nya lagen där piratkopiering förbjöds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Sätt dit va redan jävla pirat jävul hatar dom

Gah vilket skämt, lär dig stava innan du ens funderar på att uttrycka dig.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
sen kan jag ju tilläggas, att förr satt jag och laddade hem musik i mängder, sen "träffade jag rätt" i ned laddningarna och hittade några artister jag numera köper skivor och live dvds med:)

Sant... samma här. Hade det inte varit för fildelningen hade jag nog varit 30 skivor fattigare. Jag brukar tanka och lyssna... gillar jag det tillräckligt så köper jag det:D

Permalänk

FRA var en sak det hade jag inget riktigt större emot. Men detta är ju för fan ett brott mot våra rättigheter. Se till att rösta rött nu så vi får bort nazist packen som vill kontrollera allt vi gör. Jag kommer ihåg sosse Sverige där integritet var det viktigaste som fanns! Vi kan ju inte tillåta att amatörer hantera och ha tillgång till våra personuppgifter, Detta skulle jag kalla ett brott mot PUL.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Inaktiv

sjukt, sjukt säger jag bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qubbe
En fet gissning. Tycker du att det är tvärtom eller?

Det man söker finner man. Söker du efter PIRATKOPIERINGsmaterial så finner du det. Söker du efter laglig distribution av filer, applikationer, eBÖCKER, så hittar du det med. Varför behöva exempelvis ladda ner piratkopierad OFFICE när du kan ladda ner OpenOffice? etc. etc

Permalänk
Medlem

Jag hörde något i stil med att artister förut ville förbjuda kassettbandet när det lanserades för att det skulle förstöra musikindustrin då..

Jag tycker hela situationen verkar som en "supply and demand"-grej. Om ingen längre vill ha cd-skivor tycker jag inte skivbolagen ska ställa sig ivägen för den nya, bättre tekniken. Försäljninar av biljetter till konserter har ökat samtidigt som skivförsäljningen har gått nedåt sedan fildelningen "slog igenom", alltså är det främst skivbolagen som lider. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fildelning) (finns en extern länk som källa från wikipediaartikeln)

Ser ingen motivering till varför de skulle ha någon slags naturlig "rätt" att finnas bara för att deras tjänst en gång behövdes, men jag förstår självklart deras reaktion.

När det gäller musik vet jag inte riktigt vart denna självklarhet att han som kommer på musiken ska få bestämma precis hur den ska kopieras osv. Ser ingen anledning till att folk inte ska få sprida glädjen som de vill.

Det enda som borde vara olagligt med just piratkopiering IMO (av musik, har inte tänkt igenom resten särskilt noga) är kommersiellt bruk, och sådant är oftast ganska lätt att stoppa. Självklart ska ingen annan tjäna pengar på det du kommit på.

Visa signatur
Permalänk

Det är i ett fall som detta man skulle kunna se direktdemokrati som en fördel. Just för att se vad FOLKET tycker. Representativ demokrati håller inte när politikerna inte kan lyssna på folket för fem öre.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Oj vad folk verkar vara experter inom området.

Jag vill själv inte uttala mig om lagen då den än så länge är i ett alltför tidigt stadium för att man ska börja spekulera. Däremot tycker jag att det är ett steg i rätt riktning. Internet förändrar samhället och då måste även lagarna förändras.

Nu är det inte sagt att jag tycker att att propositionen som den ser ut just nu är det klyftigaste jag har sett men jag håller fullständigt med om att det behövs nya åtgärder mot fildelning.

PS. Helt off-topic men är alla här inne anti-moderater eller? Inte för att det är något fel med det men ganska intressant att veta.

Det här är som det ser ut just nu ett lagligt sätt att helt och hållet gå runt den rättssäkerhet vi alla som medborgare skall vara skyddade av, och det är ett "steg i rätt riktning"? Visst får man ett vapen mot pirater, men till vilket pris? Total underminering av ett av de mest grundläggande skydd vi som medborgare skall kunna lita på är helt klart inte ett pris vi som medborgare skall acceptera. Visst förändrar internet samhället och då behöver även lagar förändras, men man ska inte bara frivilligt ge upp saker som är grundläggande nödvändigheter för det. Och ja, att kunna räkna med att saker utreds innan man riskerar att dömas för brott är en grundläggande nödvändighet om vi som land vill kunna kalla oss någonting annat än en diktatur.

Det här är inte "ett steg i rätt riktning", det här är att ett nackskott med raketgevär för att slå ihäl myggan som satt där. Visst, man får ihjäl myggan, men den som den satt på (befolkningen i detta fall) mår inte heller så bra. Ingen här behöver heller vara experter, vi är medborgare och det är det enda krav som behövs. Inte heller är det i ett "alltför tidigt" stadium. April är dryga 6 månader bort och det här har det jobbats med långt tidigare än nu. Det är nu det börjar bli klart hur det faktiskt kommer se ut. Det är nu det är dags att börja spekulera och bilda sig åsikter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fan vad sjukt...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Låter som Scientologernas våta dröm, de kommer ju fullt lagligt kunna jaga efter de som lägger upp deras "bibel" på nätet.
De vill ju inte att någon skall kunna kolla på den innan de är så grymt hjärntvättade att de faktiskt tycker att den låter vettig.
Den är det värsta dravel jag läst, så det är inte så konstigt att de inte vill låta folk se den. Dessutom kan de ju då inte tjäna en massa pengar på att "ge kurser".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Piratnedladdningen är ingen satans Robin Hood akt om du tror så...

tack ja vet..

Permalänk
Medlem

sverige i ett nötskal, hahaha

sverige ligger bra till i 10top listan på dom mest patetiska länder som finns.

skiter i igentligen flyttar snart härifrån endå..

detta land kan SUGA MIN FETA!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

SNÄLLA gott folk, rösta RÖTT,RÖTT,RÖTT nästa val. Detta är inte slut på långa vägar, våra lagar kommer att fortsätta "modifieras" och till slut sitter vi ALLA i vårat lilla fängelse kallat Sverige! Länge leve demokratin !!!