"Protestlista" mot Dataprince.

Permalänk
Medlem

Jag kan självklart inte bevisa nåt. Varna mig om du vill men Dataprince kommer förbli lika korrupta för det...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar för *** ingen roll i det vi nyss diskuterat. Du har ingen fog för ditt påstående om att killen skulle vara företaget, det är det det handlar om, inte huruvida förtaget är skumt eller inte, du kan iaf FÖRSÖKA begripa vad det är jag säger.. eller VILL du inte förstå?

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Nej, jag kan inte bevisa nånting! Det fattar jag. Innocent until proven guilty... bara att det inte går att bevisa nåt här.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Dåså, take my word for it, det hela ser ok ut.
End of diskussion

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

HEHE jag känner _Grims_ IRL och jag pratade med honom idag.. Men det skulle inte förvåna mig det minsta om det var Peter Liu. Han e en riktig jävla ockrare!!! IMO.

Grims verkade ångrade sig att han köpte sin data hos dem efter att ha läst mitt inlägg. För övrigt så följde det inte med något nätverkskort i hans datorpaket..

Sen så är det inget speciellt med att ha köpt 4 st fungerande datorer av ett företag eftersom det skall vara just så.
Men ett förhållandevis litet företag som Dataprince ska väl inte ha fyra st. "anmälningar" på svartalistan.com... ??

Jag tror att Dataprince använder sig av principen att man skiter fullständigt i att behandla kunderna väl (support). Efter ett tag så orkar väl inte de flesta tjaffsa mer med Dataprince och ger upp. Tar det som en "läropeng".

Men i mitt fall, 19000. Är lite mkt pengar som läropeng. Jag tänker iaf hänga ut dem.. vill inte att människor ska behöva råka ut för Peter Liu.

Jag kan ta ytterligare några exempel.. Min farsa snackade med en föredetta anställd på Dataprince som slutat pga. dels pga att han inte gillade sättet som dom behandlade kunderna, dels att Peter hade försökt betala honom i natura (datorprylar).. seriöst??

Sen så hade dom också försökt att blåsa ett annat företag som skulle köpa ett större antal datorpaket från dem.

Sen så kan jag också berätta om min kamrat Christer som köpte ett paket därifrån. Han fick vänta 3 månader på att få sin skärm hemskickad.. han var förbannad.. men tror ni han orkade tjaffsa med dem? Han handlar inte mer där igen iaf.

Jag funderar på att lägga upp en lista med alla skumraskaffärer..

Kan ju ta ett expempel på en sådan förutom Dataprince:

PC-Enter har fått anmärkningar av ARN över 10 ggr och fått besök av polisen, det säger ju en del om hur det kan gå till..

Sen så var det nog lite förhastat av Oreo att hacka på Grims eftersom det alltid finns nöjda kunder också.. Dessutom kan inte Peter skriva såpass bra svenska IMO.

Vad jag undrar är.. skulle någon här handla hos Dataprince nu?

Sen var det någon som undrade hur jag kunde få omkull dataprince så fort om jag vill..

Jag känner en skribent på gamingeye.com (sveriges största spelsida). Sen så tänkte jag att jag skulle göra en hemsida om dem. Typ skriva vad som har hänt MIG, länka till svartalistan få tag på mer historier med namnunderskrift och dyl. sen kan man ju bara ställa sig utanför butiken och kanske dela ut lappar eller säga åt folk att inte handla där.

Detta är dock bara om det är KRIG. Dvs. om ARN ger mig rätt men Dataprince skiter i det.

Sen så har väldigt många sagt att dataprince köper in "tredjehandskomponenter". Billiga "nonamegrejjer" från Asien som har ratats av andra seriösa företag. Om det nu är så så borde dom ju säga det..

Jag är iaf förbannad.

EDIT: Måsta bara berätta om när jag kom in där med farsan för att tala förstånd med Peter.

Vi satte oss ner på stolarna med datorn brevid oss vid "supportavdelningen" och vinkade till oss Peter. Han verkade väldigt upptagen.. Vi förklarade lite kort det faktum att det är något med datorn som förstör komponenter och att vi inte tänker fortsätta att betala för reparationer och nya delar.
Då börjar han med att rabbla något om hur stort hans företag är, hur billiga dom är och att dom inte har råd att byta ut delar hit o dit eftersom dom då hamnar back. Vi försöker övertyga honom om att det inte är vårat problem att datorn krånglar utan deras. _HELT_ sonika (mitt i min mening) så tar han random ett papper, vänder sig om och går in på kontoret och surar. Det är omöjligt att försöka prata med honom eller ställa honom mot väggen.

Jag undrar bara?!?!?!? Han är _CHEF_ för ett företag och behandlar kunder på detta vis. Det är _HELT OTROLIGT!!!!!!_

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Hehe, nej jag jobbar inte på Dataprince :), btw så känner jag GL-Gnu irl, gått i samma klass. Jag är bara en person som inte har något emot att köpa ännu en dator därifrån, än så länge.
Och angående till mitt byte av fläkt som någon kommenterade att två dagar var för mycket tid. Huvudsaken var inte att det tog lång tid, huvudsaken var att jag fick datorn tillbaks i perfekt körande skikt, och det är det kundtjänst handlar om, att få tillbaks i så gott skikt som möjligt, och så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Och nej Gnu, jag ångrade inte att jag köpte min dator från DataPrince, du har sagt detta till mig förrut så...

Permalänk
Medlem

okej okej..

MEN. Jag vill bara påpeka att det var en fläkt som var trasig och inte en HD tex. Det kanske kostar dem 20:- att byta ut den? Hade det varit HD'n då hade det kunnat bli ett jävla tjaffs.

Men visst visst.. alla kan ju inte vara onöjda.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

>----- Original Message -----
>From: Peter PL. Liu
>To: Åke Jacobsson
>Sent: Monday, July 08, 2002 10:01 AM
>Subject: SV: Anmälan till Svarta Listan
>
>
>Han fullständigt ljuger!!! Ljuger!!!"
>
>Han måste vara "spion" från en våra konkurrenter för att försöker förstöra DataPrince!
>
>Vi har kommit överense att vi bjuder en helt ny och kraftigare data i stället men du aldrig går med. Vad vill du????
>
>
>
>Jag har även pratade med den anställt som han pickad ut - Daniel Unsworth och han ALDRIG talade som kund berättade om mig och uppsägningstid etc.. Det handlar om företags intern relation och privat. Vi ska göra en polisanmäl mot Isak Nordell för skåderörelse. Han väntas på att vår advokat ska kontakt honom.
>
>
>
>Hej Isak Nordell, tyvärr kommer vi att försätter att expandera kraftig under året med över 100 mil. SEK omsättning. Alla anställda är trevliga och vi håller MYCKET bra kontakt och ingen vill sluta.
>
>
>
>Hur kan vi behålla så många kunder? Service självklart!
>
>
>
>Vi har listade igen som en av Sverige största företag enligt den ny publicerade bok från DanBradstreet.
>
>
>
>Mvh
>
>
>
>Peter Liu
>
>Tel: 0855577866

HAN ÄR JU INTE LITE FRÄCK!!!!!!!!!! [big] O M G[/big]

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Undra sa flundra..

Ska man ta det som en krigsförklaring?

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Jag hatar sånt här när det gäller mig.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
>----- Original Message -----
>From: Peter PL. Liu
>To: Åke Jacobsson
>Sent: Monday, July 08, 2002 10:01 AM
>Subject: SV: Anmälan till Svarta Listan

bla bla bla

>Peter Liu

HAN ÄR JU INTE LITE FRÄCK!!!!!!!!!! [big] O M G [/big]

Hans stavning är ju lika dålig som företaget verkar vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du som skrev först:
Lämnar du in en vara på reparation har dom 3 gånger på sig att reparera felet (ett enskilt fel), annars får dom ge dig en ny produkt - helt ny dator (likvärdig eller bättre)

Du har 2 års tillverkningsreparation. Datorn är köpt i helhet och ska betraktas som så när vissa delar i den går sönder. Blir det något fel på datorn som inte är ditt fel (vårdslöst eller felaktigt hanterande osv) så är det 2 år som gäller.

Detta är enligt konsumentköplagen. LAGen. Det är lagreglerat alltså, följs den inte, begår dom ett brott.

bara så du vet..

Permalänk
Medlem

och vad kan man göra då?

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk

Nja, så står det inte riktigt i lagen (länk till lagen finns på www.konsumentverket.se)
Man kan inte kräva att säljaren byter ut hela datorn efter 3st reparationsförsök - däremot kan man kräva att få häva köpet.
Men om detta löses genom att man får en ny dator och säljaren går med på det - då går det givetvis bra, men man kan ej kräva det.

I Konsumentköplagen finns det inget som betecknas "tillverkningsreparation". Däremot är det som så att du om du köper en dator hos en butik och något i den går sönder som kanske ger följdskador på andra komponenter i datorn - då måste företaget reparera/byta ut dem också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pls80
Du som skrev först:
Lämnar du in en vara på reparation har dom 3 gånger på sig att reparera felet (ett enskilt fel), annars får dom ge dig en ny produkt - helt ny dator (likvärdig eller bättre)

Du har 2 års tillverkningsreparation. Datorn är köpt i helhet och ska betraktas som så när vissa delar i den går sönder. Blir det något fel på datorn som inte är ditt fel (vårdslöst eller felaktigt hanterande osv) så är det 2 år som gäller.

Detta är enligt konsumentköplagen. LAGen. Det är lagreglerat alltså, följs den inte, begår dom ett brott.

bara så du vet..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar datorbutiken.com

Då skulle jag alltså kunna KRÄVA att få köpet hävt? Och om dom vägrar så kan jag alltså polisanmäla dataprince?

Jag undrar också om ARN ger mig rätt (jag har skickat en anmälan dit) men dataprince inte vill följa deras rekomendation blir det inga följder för dataprince då? Man måste väl förlora något på att inte göra som dom säger...

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk

Hej!
dbmannen här...

Jag kan bara informera om vad lagen säger då jag inte vill gå in på vad som skulle kunna hända i just detta fall (har ej läst hela tråden och vill ej uttala mig om det enskilda fallet då det gäller ett annat företag, inte vårt företag).

Enligt lag har du som konsument rätt att häva köpet om säljaren fått 3ggr på sig att åtgärda felet - men ej lyckats.

Vad gäller anmälan till ARN så är ARN's beslut endast rådgivande - det är ingen myndighet så de kan ej besluta att ett företag _måste_ följa deras rekommendationer. De företag som följer ARN's beslut brukar skriva om detta i sina Köpvillkor - därför är det en bra idé att ta reda på om företaget man handlar av har sådan information i sina Köpvillkor.

Om ett företag blir fällt i ARN, men inte följer rekommendationen så blir påföljden att företaget kan svartlistas - och det är ju inte någon bra publicitet direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
Tack för ett bra svar datorbutiken.com

Då skulle jag alltså kunna KRÄVA att få köpet hävt? Och om dom vägrar så kan jag alltså polisanmäla dataprince?

Jag undrar också om ARN ger mig rätt (jag har skickat en anmälan dit) men dataprince inte vill följa deras rekomendation blir det inga följder för dataprince då? Man måste väl förlora något på att inte göra som dom säger...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Trist.. Eftersom jag inte har några erfarenheter av DP, men jag kan väl protestera lite ändå Eftersom din behandling inte var någe vidare så...

//Andreas

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
[B]
>
>Hej Isak Nordell, tyvärr kommer vi att försätter att expandera kraftig under året med över 100 mil. SEK omsättning. Alla anställda är trevliga och vi håller MYCKET bra kontakt och ingen vill sluta.
>
>
>
>Hur kan vi behålla så många kunder? Service självklart!
>
>
>
>Vi har listade igen som en av Sverige största företag enligt den ny publicerade bok från DanBradstreet.

hahahaha, jaha du...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kul att du tog dig tid l-boy

jag återkommer när jag får svar från ARN typ.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

mitt ramminne brann i min burk knatade in till dem dom bara bytte det på plats inga konstigheter alls visade inte kvitto heller. har inga probs med dem..

Permalänk
Medlem

tänkte köpa en hd där... Men efter att ha läst denna tråd så avstår jag nog...väljer en annan butik. tack - orkar inte me jobbiga o otrevliga människor (om nåt skulle va fel på disken)

hoppas du (original postaren) får dina pengar tillbaka! för du lär ju knappast orka me en ny dator från våra vänner på dp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber@zatzy.com
mitt ramminne brann i min burk knatade in till dem dom bara bytte det på plats inga konstigheter alls visade inte kvitto heller. har inga probs med dem..

inget kvitto.. dom verkar ju inte smarta på DP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
och vad kan man göra då?

Hmm sitter här och funderar. Men man borde ju kunna stämma dom...Dom har ju faktis brutit mot lagen. Då kanske man får dom i KK efter en riktigt regäl summa pengar i skade stånd Bara en tanke

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber@zatzy.com
mitt ramminne brann i min burk knatade in till dem dom bara bytte det på plats inga konstigheter alls visade inte kvitto heller. har inga probs med dem..

Det finns alltid undantag

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu

> Vi ska göra en polisanmäl mot Isak Nordell för skåderörelse. Han väntas på att vår advokat ska kontakt honom.

Vad det inte han som skulle stämma dig för "sabotage"?

Och nu ska han polisanmäla för "skåderörelse" ...håhåjaja, vilken såpa

Påminner en del om Weylands bråk med datorhandeln.com som det var en tråd om på eforum för ett tag sedan, att vissa företag inte kan fatta att det alltid kostar 10 ggr mer än det smakar att bråka med sina kunder på det här viset.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

så sant så sant.

Självklart så snackar han bara en massa men det händer ju ändå inget..

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Avstängd

Gnu, han kommer att naila dig för skåderörelse... det är nog bäst att du går under jorden - och det snabbt...

BigM: Vi bor i Sverige. USA är där borta på andra sidan Atlanten.

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
det var riktigt jävla dåligt..
ring dom igen och berätta att du inte har gjort ngt, inte ens öppnat burken och tt du kommer kontakta konsumentombudsmannen, samt ta namnet på han som du pratar med i telefon, om ni inte kan komma fram till ngt vettigt så anser jag att du ringer konsumentombudsmannen..

det är inte ditt fel och du ska inte behvöa betala för att en datorfirma är inkompententa och inte klarar av att leverera en 100% fungerande dator

Bra ide, och begär en helt ny dator med nya komponenter å grejor åxå.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Fick just ett vitt litet brev från ARN.. Nu ska ni få höra, ta katten och köra...

ARN:
I ärendet har motparten lämnat in bifogade svar till nämnden.

Svaret innehåller ett förslag till uppgörelse i tvisten.

Peter Liu skrev: (Gl-Gnu beklagar det besvärliga språket.) (Maria är min mamma.)

Kunden köpte data från oss ca: 18 månader sedan med 12 månaders garanti. [1]* Vi ha dokumenterade att kunden Maria Norldell hade lämnat in 2 gångar för service. Ena var configurations fel eller mjukvaras fel och vi hjälpte kunden med [2]* gratis konsult arbete. Vi informerar ALLTID alla kunder om garanti villkoren - "om varan visar sig vara felfri eller problemen grundar sig i konfigurationsproblem utgår en avgift på 750kr/tim" vid köptillfället.

Våra kunder som är konsument brukar komma till oss att för hjälp dock 80% som får hjälp från oss är konfigurations fel eller mjukvaras fel enligt vår statistik. Vi kan tyvärr endast lämna garanti på hårdvara och support. Till exempel kunden [3]* visste inte hur man kopplar upp sig mot Internet med modem. Det var inget fel på datorn eller på modemet då, utan bara brist på kunskap. Detta kan knappast räknas som en reklamation. Att kunden har varit inne hos oss flera gånger det rä korrekt men inte för att datorn var trasig alla gångerna.

[4]* Vi överväger att kunden lämna in sin dator till vår service avdelning igen. Om det visar sig samma fel som förut vill vi bygg en helt ny data plus kompensation. Om det visar felfri eller ej ursprungs fel, kommer vi debitera endast material kostnad och inköps pris (kontroll och reparations kostnad fri) trots kundens garantin har utgått.

Men Vänliga hälsningar Peter Liu (VD)

Jag vill tillägga följande:

[1]* Det stämmer inte. Den är nu inlämnad för fjärde gången varav TRE hittils varit hårdvarufel. Det har varit samma symtom/fel varje gång. Dataprince har bytt ett minne, ett ljudkort och nu byter dom ut processorn. Alla gångerna har jag fått vänta mellan en och två veckor! Processorn som dom skulle byta ut har tagit mer än 4 månader nu utan åtgärd!!! Jag har ringt flera gånger och frågat hur det går och fått svaret "Vi håller på, vi har inte glömt bort dig." Det verkar som om de vill få det att rinna ut i sanden.

[2]* Det stämmer att det var gratis men datorn fungerade bara ett tag efter deras reparation. Jag fick lämna in den ganska snart igen.

[3]* Det har ingenting med mig att göra. Jag är en erfaren datoranvändare.

[4]* Jag litar självklart inte på dataprince eftersom datorn har varit inne för fjärde gången och att dom trots det inte har hittat ursprungsfelet och lyckats laga det. Eftersom det är SAMMA fel varje gång och dom har bytt ut OLIKA delar varav INGEN av dessa reparationer åtgärdat problemet så tyder det på att Dataprince inte kan laga min dator helt enkelt. För övrigt tycker jag att Dataprince är en skumraskaffär och jag vill inte ha med dem att göra mer.

Utöver dessa kommentarer så vill jag tillägga följande:

Jag har tidigare försökt att lösa problemet via www.svartalistan.com där Peter Liu påstår att han har erbjudit mig en ny dator men att jag tackat nej. Han har aldrig kontaktat mig angående en ny dator utan skriver väl bara så för att det ska se bra ut. Fast det är lögn! Han anklagar även mig för att vara "spion" åt ett annat företag för att sabotera för datarprince! Detta är så långt ifrån sanningen man kan komma tyvärr. Han har även personligen ringt hem till mig och hotat att kontakta sin advokat och stämma mig för sabotage om jag fortsätter skriva på www.svartalistan.com!
Dataprince finns för övrigt med 4 ggr på www.svartalistan.com.

Visa signatur

Har CNCfräs