"Protestlista" mot Dataprince.

Permalänk
Medlem

Subject: SV: Hej
Date: Mon, 2 Sep 2002 17:59:39 +0200
From: "Peter PL. Liu" <Peter.Liu@dataprince.se>
To: "prince ." <blabla@trance.nu>

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan!

Hoppas du inte är de jävla "spionerna" från våra konkurrenter. Du kan få en nr
HDD utbytt om din hddn år trasiga.

mvh

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: prince . [blabla@trance.nu]
Skickat: den 2 september 2002 04:21
Till: Info I. Dataprince
Ämne: Hej

Hejsan. Jag köpte en hårddisk av er för en tid sedan, den är nu trasig och jag
vill ha en ny, eftersom jag har garanti kvar på den, läste nyss på
svartalistan.com och såg att ni verkar ruskigt oseriösa, därför tänker jag INTE
under några omständigheter tolerera något skitsnack och lögner från er, får jag
inte en ny hårddisk, vilket jag ska ha på garantin så mailar jag direkt till
ARN.

-------------------------------------------------------------

En kompis som mailat till dom, säger bara en sak: LOOOOOOOOL

[edit] den som tror jag skojar nu kan få screenshot på det![/edit]

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk

Ett tips är att ringa dem innan man köper något från dem via hemsidan.
Har avstått ett antal gånger att handla av dem då de antingen inte har produkten som står på hemsidan eller har den till ett högre pris.

Oftast är det IBM hårdiskarnas pris som inte stämmer.
En annan sak är att de säljer rattar eller joysticks enligt hemsida men om man ringer eller går dit så har de inte alls några rattar eller joysticks!

Så var försiktig och ring dem innan skulle jag säga, köp inga moderkort av dem heller förden delen. De värkar ha dåligt handhavande med sina produkter.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

köp ingenting av dem... finns ju andra affärer.

Och nej. Fortfarande inget från ARN men det kommer väl..

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

jag har felsökt en dator som dataprince byggde åt en närstående vän. den krashade hela tiden, det var allmänt skumma fel.
ominstallation hjälpte inte.

det hela började med att dataprince fick ta in burken på service.
personen som köpt datorn lämnar in den till dom och säger att den inte fungerar som den ska. beskriver felen osv.

dataprince säger; det är hårddisken som är felet, vi byter den. dom installerar även om windows.

när burken kommer tebax, så är det stora feta röda ränder på skärmen och burken krashar fortfarande.

dom lämnar burken till mig.
jag upptäcker att grafikkortet är skadat. (det sitter på samma "höjd" som hårddisken i lådan).
det som också visar sig, är att nätaggregatet är på 250watt.

byter grafikkort och nätagg mot egna grejor (gf2 och 300watts nätagg) som jag har över.
allt funkar fint, inga ränder, inga krasher.

att dataprince kan byta hårddisk och sabba ett grafikkort, det kan vem som hellst göra.
men man märker nog om man har 20 röda ränder över hela skärmen, när man installerar windows...

att datorn är en paketdator ska också nämnas, hur man dock "missar" detta med 250 watt till en snabb thunderbird kan man fråga sig.

eftersom personen som äger datorn har hört vad folk råkat ut för på dataprince så inhandlas nya grejor i en annan, väl annsedd butik. ingen idee att försöka få rätt mot en butik som inte bryr sig.

Datorn:
Jetway moderkort
Thunderbird 1200mhz
512mb orginalminne.
Geforce kort.
1 hårddisk.
1 cdrom
1 cdbrännare.

så dataprince går bort för min del, usch för sådanna butiker.

Visa signatur

SYSTEM ERROR, smash your head against the keyboard to continue

Permalänk
Medlem

Hej hej! Här är jag igen Jag har fortfarande inte hört något från ARN.. men jag har hört att dom har en lång handläggningstid.

Lyckades övertyga min kompis att inte handla sin dator hos dataprince! tack vare sweclockers!

Over and out

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Köpte min Duron 1300 där nyligen. Inga problem med den, går att överklocka en bra bit, fungerar jättebra. Kunden framför mig ville köpa en XP processor till ett socket7-moderkort. De informerade snällt om att det inte skulle fungera, men kunden envisades ändå med att köpa den. Han kommer troligen komma tillbaka med en processor med massa böjda ben å kräva att få tillbaka pengarna. Lite fånigt.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Dom sa iof att jag kunde sätta in en XP på mitt kort också (om jag ville) så kunden framför kanske hade rätt ändå.

Om du tycker att Dataprince är en seriös affär så kan jag nog inte hålla med dig, och det är det nog många som inte gör.

Kolla in http://www.svartalistan.com

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
Dom sa iof att jag kunde sätta in en XP på mitt kort också (om jag ville) så kunden framför kanske hade rätt ändå.

Om du tycker att Dataprince är en seriös affär så kan jag nog inte hålla med dig, och det är det nog många som inte gör.

Kolla in http://www.svartalistan.com

blir fortfarande lika lessen varje gång jag läser om den där tjejen som skulle köpa en skärm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm...nja. Kunden sa sig ha en P120, så med största sannolikhet har denne ett socket7-moderkort. socket7 != socketA. Tror inte att kunden har rätt, men låt gå...

Tja, jag påstod aldrig vad jag tyckte om dem, men mina kompisar har handlat en hel del därifrån å aldrig haft problem, förutom en gång men då bytte de genast ut komponenten å allt fungerade felfritt igen. Enda som var jobbigt där när jag var där sist var kön, så himlans mycket folk där inne så det inte går att andas.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ju skrattretande. Killen är ju sjuk, och inte fan kan han svenska heller.
Och varför skulle folk spionera på honom? Han verkar ju vara paranoid också...
Och lägg till otrevlig till listan. Nej fy fan...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det hemska är ju att det är väldigt många som handlar sin första dator där!
Ofta man ser "Far o Son".. aldrig någon som undrar varför dom är så väldigt billiga ibland?

Dom har ju satt ut annonser i DN eller aftonbladet så dom får ju många kunder, men jag skulle inte tro att så många handlar där mer än en gång...

Jag skulle aldrig handla från ett företag som inte följer ARNs rekommendationer! (dom gjorde ju inte det i fallet med skärmen vad jag vet.)

Jävla skitbutik

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråden var inte lite lång...

Visst Peter verkar vara en av många småskumma lurendrejare. Dock tycker jag inte att ni ska snacka skit om hans svenskakunskaper, han kanske är ordblind, (den sjukdomen kungen har (jag har fått hjärnsläpp)). Han har det iaf inte lätt med ord. Att smustkasta honom visar bara på väldigt oproffsigt beteende och kan ge Gnu problem med att få igenom anmälningar.

Att han postar löngner om uppgörelser, paranoid och ringer och "hotar" får mig att undra om han inte kan ha haft en dålig uppväxt eller liknande.

Faktum kvarstår, du har rätt till att få ditt ärende iaf lyssnat på. Vilken seriös butik som helst hade fixat detta ärendet bättre. Tycker att du borde ringa Plus, det brukar få de flesta företag att gå med på vad som helst.

"Ska det vara så här?"

Permalänk
Medlem

Jag smutskastar honom inte för att han inte kan språket! Han behöver inte vara ordblind, han kanske inte har hunnit lära sig språket?

Jag har funderat på Sverker men jag gör inget föräns ARN har gett sin rekommendation. Om Peter skiter i det så är det krig på riktigt.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Jag talade med en kille som jobbat på dataprince, men som slutat och börjat på sekvencia.. Kom dit för att felsöka mobot, och vi började småsnacka... När jag sa att jag had köpte det på Dataprince så frågade han om jag köpt det av en asiatisk (han sa Kinesisk.. men men ) kille, och då berättade han att när han jobbade där så hade de sålt begagnade/trasiga delar medvetet. Bara skickat iväg dem igen.... angående mobot... jag bytte det 2 ggr, jag fick aldrig igång datorn, så jag gick tillbaka och ville byta en 3:e gång, mot pengar. Då vart det en helt annan grej, då ville de inte alls byta och började snacka massa skitsnack rent ut sagt. De sa att det var monteringsfel osv. Då sa jag att jag redan har köpt ett nytt och att jag har monterat ett antal mobos + att jag använde esd skydd... Och att det nya som jag köpt funkade fint, då fick jag pengarna... iof. -300 kr, men jag orkade inte tjafsa.

är jättetrött, men om ni trots allt skulle förstå det jag skrev, så råder jag er. handla inte där, jag kommer aldrig göra det igen!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
Jag smutskastar honom inte för att han inte kan språket! Han behöver inte vara ordblind, han kanske inte har hunnit lära sig språket?

Jag har funderat på Sverker men jag gör inget föräns ARN har gett sin rekommendation. Om Peter skiter i det så är det krig på riktigt.

Det är inte dig jag snackar om i första hand. Jo det är nog bättre att vänta på ARN.

Permalänk
Medlem

man kanske ska börja fila på ett brev till Sverker då... sälja trasiga saker.. man borde läxa upp honom.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gl-Gnu
man kanske ska börja fila på ett brev till Sverker då... sälja trasiga saker.. man borde läxa upp honom.

Japp!
Gå loss på Dp mha Plus & Sverker..=)

Sätt honom på plats & se hans kunder försvinna....

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Hm...nja. Kunden sa sig ha en P120, så med största sannolikhet har denne ett socket7-moderkort. socket7 != socketA. Tror inte att kunden har rätt, men låt gå...

Tja, jag påstod aldrig vad jag tyckte om dem, men mina kompisar har handlat en hel del därifrån å aldrig haft problem, förutom en gång men då bytte de genast ut komponenten å allt fungerade felfritt igen. Enda som var jobbigt där när jag var där sist var kön, så himlans mycket folk där inne så det inte går att andas.

Ledsen att bli lite off-topic nu, men Stocket 7 och Socket A är
inte alls samma sak. De är förvillande lika, men en Socket 7-CPU
går inte ner i en Socket A p.g.a. hörnpinnar. Socket A-CPUer
å andra sidan passar inte i en Socket 7 eftersom de har fler
pinnrader. Dessutom är det naturligtvis inte på långa vägar
pinnkompatibla eller chipsetkompatibla.

Benämningen 'Socket' anger inte bara vad det är för en
plasthållare det rör sig om, utan också specifikationerna på
strömmatning och vilka pinnar som är vad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY: Öhh, Takashi skriver ju att de inte är lika så vad är din poäng?

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F***TriX
MBY: Öhh, Takashi skriver ju att de inte är lika så vad är din poäng?

Takashi inlägg är lite svårförstått, första gången jag läste det uppfattade jag det som att han skrev socke7=Socket A. Men han har ett utropstecken innan likamed-tecknet alltså != vilket i t ex php betyder inte lika med.

Jag förstod inte vad fan ett utropstecken gjorde där förrän tredje gången jag läst det. Ganska långsökt och blanda in programmeringsspråk i vanlig svenska text.

Tror att det skulle vara bäst om man höll sigg till språket svenska och inte blandade in massor av tecken som betyder olika saker, säg vad ni vill på ett sätt som allla förstår istället! Blir bara en massa bråk annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Takashi inlägg är lite svårförstått, första gången jag läste det uppfattade jag det som att han skrev socke7=Socket A. Men han har ett utropstecken innan likamed-tecknet alltså != vilket i t ex php betyder inte lika med.

Jag förstod inte vad fan ett utropstecken gjorde där förrän tredje gången jag läst det. Ganska långsökt och blanda in programmeringsspråk i vanlig svenska text.

Tror att det skulle vara bäst om man höll sigg till språket svenska och inte blandade in massor av tecken som betyder olika saker, säg vad ni vill på ett sätt som allla förstår istället! Blir bara en massa bråk annars.

haha, äsch inte behöver du gå in så djupt o blanda in programmering i detta, '!' betyder (i dessa sammanhang) "inte" o det är en väldigt vanligt förekommande konvention (säger man så?) så jag tror att det blir svårt att undvika att stöta på det i liknande sammanhang framöver.
Visst är det ju klart att man kanske inte förstår o då är det ju klart att man frågar men att försöka få folk att skriva så kan du nog glömma.
Då vill du nog inte se mina anteckningar från en vanlig lektion.

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F***TriX
MBY: Öhh, Takashi skriver ju att de inte är lika så vad är din poäng?

Jag såg faktiskt inte heller negationen '!='. Missade denna, då
den inte hör hemma i löpande text. Är dock vanlig i programmering
och logiksammanhang för icke. Ber om ursäkt.
Nåja, "rättelsen" var väl ändå på sin plats eftersom de flesta kan
väntas läsa fel.

F***TriX: "väldigt vanligt förekommande konvention".

Vad har du fått det ifrån. Wittgenstein? Sedan när är det
vanligt med '!' som negation i text, då det inte ens är
vedertaget i logiken? På detta diskussionsforum som ju inte
direkt är litteraturpristagares favoritplats bör man inte
använda sådana negationer om inte den övriga texten är
akademisk med ett astronomiskt LIX.

Blaha... Låt oss gå tillbaka till ämnet nu.
Hur går det med DataPrince?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det var som jävligaste fan! Jag köpte en dator från dataprince en gång i tiden, vilka kvacksalvare. Trodde jag var den enda som kände till dem!
Jag får väl även ta min flickväns historia.

Först köpte vi en finfin dator från detta företag, efter att ha sett en tidningsannons. Vi åkte dit och lät oss övertygas. Allt var bra. Sedan kom datorn, först så hade dem glömt att packa med brännarprogrammet. Jaha tänkte vi. Då fick vi åka dit och hämta skivan. Vad för skiva får vi? Jo, den är nedbränd och crackad. Imponerande? Min far blir lätt förbannad eftersom vi betalt för originalet och inte en bränd skiva från ett seriöst företag. Men jag lyckades lugna ner honom (vilket jag ångrar).
Sedan var allt frid och fröjd tills en vacker dag. Då säckade datorn ihop. Den gjorde det riktigt rejält. Först började fläkten låta som satan själv. Sedan slutade datorn att fungera. Jag ringde till Dataprince, fick ingen hjälp alls. Då bestämde jag mig för att öppna datorn. Öppna den för första gången (!!). Men vad visar sig då? Jo, en komponent som satt på ett av korten hade helt enkelt lossnat. Den var fastlimmad med något vitt skitlimm som inte ens hade torkat (observera att detta var ca 6 månader efter köpet). En komponent satt alltså löst. Jag hoppades på att det var det som var felet. Annars hade jag inte haft någon aning. Jag tryckte till den och skruvade ihop. Då fungerade datorn. Sedan slocknade den efter 20 sekunder. Samma sak gång på gång. Sedan kom jag på ett sätt. Numer sitter det en sketen skruv för att hålla ihop Dataprinces skitvara.
Det som störde mig mest var väl ändå sättet av dem att sköta allt. Vi fick åka dit för att hämta en skiva som dem glömt. Osv...
skriver ner min förra flickväns nya historia strax.

Permalänk
Medlem

Pratade med min förra flickvän nu.
Hon köpte en bra dator samt skärm därifrån för ca 2 månader sedan. Först fick hon en tid när den skulle bli klar. Den tiden höll dem inte. Den blev försenad, och ingen ny tid sattes upp.
Sedan kommer samma jääävla kör med brännarprogrammet. Hon fick inget heller. Så hon ringde dit, dem bad om ursäkt och sade att det skulle skickas på posten med detsamma. Har den kommit? NEJ!
Sedan glömde dem en USB-kabel.
Hon fick åka ut dit två ggr (en härlig bit) för ingenting.
Det är det jag kommer ihåg nu! Ska be om fler detaljer snart..

Permalänk
Medlem

Här är hennes ord:
Hon kunde inte skriva detaljerat...

Jag åkte dit en gång på den dagen de bad mig komma och hämta datorn, och då hade den inte kommit. Nästa gång var den där men det var nåt muppigt med cd-rw:n och dvd:n så jag fick stå och vänta i typ två timmar på att dem skulle fixa felet. Cd-brännarprogrammet glömde dem skicka mig, när det inte kom ringde jag och fick vänta minst en timme i telefon innan nån svarade, och då sade de att de glömt bort det och att de skulle skicka det till mig inom några dagar, vilket de inte gjorde. Sedan glömde de att ge mig usb-kabeln, men jag orkade inte åka dit igen så jag köpte den själv.

Permalänk
Medlem

anmäl det till ARN.. och skriv till svartalistan.com!

han ska väl inte komma undan när han har förnedrat dig till den grad?

Det är ganska typiskt dataprince.. dom bestämmer nått och sen skiter dom i det.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Hur går det? nått nytt GL-Gnu?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Medlem

Nej jag väntar fortfarande på svar från ARN.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk

När jag läser detta så börjar jag förstå vilken tur jag hade med dataprince.

Jag var där (på DP) för runt 2 år sedan (tror jag) och köpte en AMD thunderbird 850 mhz. Jag var ute efter att överklocka den, vilket den inte gjorde överhuvudtaget, den nådde inte ens 950 mhz.

Så jag gick tillbaka och frågade om jag kunde få byta den mot en 950:a. Det var Peter själv som tog hand om mig och sa att det var helt okej om jag betalade mellankostnaden.

Gick hem med min 950:a, öppnar förpackningen som för övrigt var en plastpåse och ser att den ser rätt skumm ut. Halvt fastbränd kylpasta och en konstig mörk färg över och runt hela Core:en kännetecknade den. Hade jag varit lite mer erfaren då så hade jag sett att den var bränd innan och inte försökt stoppa in den i min dator.

Så var ju då inte fallet, jag stoppade in den i min dator och precis som jag hade väntat mig så bootar den inte. Jag plockar ur den igen och stoppar in den i datorn på nytt. Samma sak. Jag börjar få panik och tänker att jag blivit pålurad en trasig prolle som jag kanske inte kan få bytt.

Det som gjorde att jag nästan fick en hjärtattack var att kärnan var knäckt sista gången jag tog av kylflänsen (ena hörnet var småflis). Om detta berodde på egen klantighet eller om kärnan var försvagad av överhettning (då den blev bränd) vet jag inte, men nu såg jag hur mina 2000:- som processorn kostade definitivt var borta. Vad jag VET är dock att den var trasig innan jag pajjade kärnan på den eftersom jag provade den 2 ggr i datorn och kärnan var hel däremellan.

Jag gick iallafall tillbaka med den, och personalen i kassan sade att det var mitt fel och att jag inte skulle få en ny processor. De hämtade dock Peter Liu igen och han måste haft en bra dag för han lät mig byta processorn mot en 900:a och pengarna däremellan, men sa att om jag knäckte kärnan igen så skulle jag inte få en ny.

Såhär efteråt så kom jag på att han visste att kärnan var pajj, men kanske använde han mig som "testare" eller något.

Min 900:a går iallafall i 1060 mhz (vilket var 60 mhz mer än jag vågade hoppas på) och efter ett 5-tal ur och i-monteringar så fungerar den fortfarande bra (ingta knäckta hörn).

Peter hade ju kunnat blåsa mig rejält där och peka på det trasiga hörnet på 950:an, men jag antar att han har lite moral iallafall, även efter allt jag läst här...

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

läste om den på svartalistan och när man läser artikeln om skärmen så verkar han där Peter Liu vara helt sinnessjuk ju!

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark