Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel ifrågasätter delning av AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vi har redan fria operativsystem, nästa steg bör väl bli en fri och öppen processor arkitektur. Vad är det för fel med det?

Det är väl egentligen inget fel med det, men jämför med frågan varför inte alla kör linux. Det är ju gratis, och man skulle slippa många monopol. Det tråkiga svaret är till stora delar att folk inte tycker om att ändra sina vanor och vill att redan existerande system skall fortsätta att fungera.

Permalänk
Medlem

de var en gång en pojke som hette Intel han hittade på nallen x86
Så kom de en dag en flicka som hette Via och de började tjafsa om nallen x86.Ett par veckor senare flyttade Via tillbaka till Taiwan medans Intel bodde kvar i usa tiden flöt förbi år efter år ... men helt blötsligt en dag kom det en pojke till Intels kvarter som hette Cyrix men hans pappa hade de knapert....Så plötsligt en dag fick Cyrix:s pappa syn på en vacker dam som hade en liten flicka vars namn var Via.... Men så sken solen upp för intel och hans nalle x86 för de blev bästa kompisar......Så plötsligt kom de en nörd till Intels skola och Intel blev intresserad Undra vad det var för en??
- hej vad heter du??
-AMD du då???
-Intel!
Så gick de och blev bästa kompisar och delade på nallen x86 och så en regnig dag blev dem osams om nallen x86.............. där fortsätter historien om nallen x86 snacka om barn bok om datorer

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.T.A
Fan, finns det fortfarande AMD-psykopater? Jag trodde dom hade utrotats för länge sen....

Ett sådant inlägg förbättrar inte direkt stämningen på forumet, låt oss båda hoppas att det var sista gången du skrev sådant i en tråd, ok?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Omg....

När ska AMD sluta tillverka processorer?
Kom inte och säg att dom behövs för att hålla priserna nere och det vanliga monopol snacket!

Samma gäller om OS, det är bara dom som inte har råd med windows som kör Linux. Har man inte råd så har man inget vid datorn att göra.

Samma sak om du ska med tåget, har du inte pengar så får du inte åka med.

Ja linux är gratis och man startar inte om datorn så ofta men SO WHAT?
Ska man ha ett speciellt program till något, slå en google och du hittar det du söker till win på 5 min, ska du göra samma sak på linux, kan man ju först söka, söka och sen söka, efter 2 veckor upptäcker du att det inte finns, ber någon att göra programmet, håller på hit och dit och slösar "onödig" tid, för dyrbar tid kan det inte vara för då hade man redan haft windows sedan länge.

Jag fattar inte varför dom flesta spänner upp sig och verkar coola när dom talar om att dom har linux? Borde vara lite mer tvärtom att man viskar och sedan sjunker ner lite grann och skäms.

Visst man kan med öppen källkod göra fler applikationer, men om ni vill vara coola så lär er programera och det till Windows.

Så nu till alla; Det ÄR inte coolt med linux!

Ja det var det, lite off-topic men återigen AMD; LÄGG NER!

Visa signatur

Jag tycker du är ful :)

Antec Ninehundred, Zalman 600W Modular, GA-P45-DS4, Q9550, 4GB Minne, MSI NX8800GT, Raptor 300Gb + 16TB lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Omg....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
Samma gäller om OS, det är bara dom som inte har råd med windows som kör Linux.

Det märks att du aldrig har testat något annat än windows...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
Ska man ha ett speciellt program till något, slå en google och du hittar det du söker till win på 5 min, ska du göra samma sak på linux, kan man ju först söka, söka och sen söka, efter 2 veckor upptäcker du att det inte finns, ber någon att göra programmet, håller på hit och dit och slösar "onödig" tid, för dyrbar tid kan det inte vara för då hade man redan haft windows sedan länge.

Det här stämmer inte heller särskilt bra, det brukar snarare vara tvärt om (förutom om det gäller tillägg till kommersiella windowsprogram eller liknande).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
Jag fattar inte varför dom flesta spänner upp sig och verkar coola när dom talar om att dom har linux? Borde vara lite mer tvärtom att man viskar och sedan sjunker ner lite grann och skäms.

Visst man kan med öppen källkod göra fler applikationer, men om ni vill vara coola så lär er programera och det till Windows.

Så nu till alla; Det ÄR inte coolt med linux!

Här var det inte mycket till koll. Inte för att du framför någon riktig åsikt, men lite bättre motivering skulle inte skada. Det låter mest som att du är bitter för att du inte förstod dig på ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
När ska AMD sluta tillverka processorer?
Kom inte och säg att dom behövs för att hålla priserna nere och det vanliga monopol snacket!

De kommer sluta tillverka processorer den dagen du vill betala 10.000 kr och uppåt för en standard-CPU. Nöjd med svaret?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
De kommer sluta tillverka processorer den dagen du vill betala 10.000 kr och uppåt för en standard-CPU.

varför tycker du så?

Citat:

Nöjd med svaret?

Nej, det låter för dåligt motiverat...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Alla måste inte gå över i en ny arkitektur direkt. Man kan göra det smygande och det skulle nog gå bättre än du tror. Det är ju bara att utveckla en ny arkitektur (vad den än må vara - så länge den ger hög prestanda per watt) och sen köra x86 via en mjukvaruemulator. De gamla programmen kommer att fungera men om man vill ha extrem prestanda så kan man koda nya program direkt för den nya arkitekturen. Därmed kommer det stora jobbet ligga på processortillverkarna och inte användarna.

Du har just beskrivit exakt hur kineserna gör med sin Long-Soon, eller vad den heter. En helt egen instruktionsuppsättning(baserad på ARM har jag för mig) men som kan emulera x86.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Problemet och anledningen till våran monokultur i processorarkitekturer idag är Microsoft Windows. Det blir bara ett mer och mer koncentrerat Windows-klimat för varje dag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Skulle alla applikationer behövas kompileras om för just ARM inklusive Windows och alla drivrutiner?

I princip ja, allting. Faktum är att Windows NT 4.0 fanns för även Alpha (Digital), MIPS (Silicon Graphics) och PowerPC (Apple). Finns t.om en beta av Windows 2000 för Alpha.

Nu är kanke inte ARM en lämplig arkitektur för just persondatorer.

Permalänk
Medlem

Det är MIPS som kineserna kör, och den arkitekturen verkar i högsta grad lämplig. Den har dugit för SGI att skapa superdatorer med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Loongson
http://en.wikipedia.org/wiki/MIPS_architecture

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vad ligger haken i att utveckla en egen arkitektur? Vad hindrar ett företag som AMD att utveckla en egen processorarkitektur? Vilka kompatibilitetsproblem kommer då att uppstå? Vad är alternativet?

Stämmer det att AMD64 är baserad på X86? Är det samma med Intels EMT64?

Finns det någon arkitektur som är fri för alla att använda?... om inte, varför inte? Då skulle varje företag inom halvledarbranschen kunna välja om man vill använda den fria arkitekturen eller om man vill utveckla en egen. Om inte det, varför finns det ingen gemensamt utvecklad arkitektur? Jag jämför det då med hur CD, DVD, HD DVD, Blu Ray, Labelflash, Lightscribe och många fler tekniker har utvecklats.

Vi har redan fria operativsystem, nästa steg bör väl bli en fri och öppen processor arkitektur. Vad är det för fel med det?

Skulle AMD byta språk skulle inga program eller operativsystem fungera. För att de ska ha kunder alls, så måste Linux och Windows kompileras för den nya standarden. Sen behövs mer eller mindre de flesta program som används idag göras om med. För att inte snacka om spelindustrin. Och lyckas då inte AMD få alla dessa att göra det, och samtidigt ha en ordentlig prestandavinst gentemot intel så kommer de förlora alla kunder och gå i konkurs.
Liksom AMD har svårt att motivera folk att köpa deras grejer redan nu, ja även när de var snabbare, billigare och svalare samtidigt hade de svårt. Tänk då om inga program går att köra på deras grejer de på flera år. Ingen köper det.
Till och med Intel skulle ha ett helvete att gå igenom om de försökte samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainbowpol
När ska AMD sluta tillverka processorer?
Kom inte och säg att dom behövs för att hålla priserna nere och det vanliga monopol snacket!

Ja det var det, lite off-topic men återigen AMD; LÄGG NER!

Hette det likadant när AMD hade 30w processorer som utpresterade dyrare intel processorer på 150w? Tror du intel hade utvcklat core 2 om det inte vore för AMD? Vi hade suttit kvar på P4, och det hade inte varit vackert ska jag säga dig.

AMD behövs, de pressar intel till att utveckla snabbare och ja, de håller intels priser nere, du var inte med på det tidiga 90-talet då AMD var små va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Intel må ha fler företag att kämpa på, men låt oss vara på det klara med några saker innan du fortsätter att spy trollande över ännu en tråd:

- Intel är världens största halvledartillverkare, AMD - IBM - Transmeta - Samsung mm är dvärgar i jämförelse. AMD som du älskar så hög (och förmodligen får betalt från) är en pissmyra i Intels ögon.

- x86 är inte ett fiasko. Det är den mest sprida och använda arkitekturen som idag finns för persondatorer och servrar.

- Nog för att jag håller med dig om licenseringen av x86 ska vara mer fri. Dock verkar inte du begripa en av de fundamental orsakerna till att varför man idag har patent.

Åter igen detta skitsnack om att "sjabbla" till det.

Moderatorer: kan inte inte banna den fjanten. Han är ju t o m värre än den AMD psykopaten vi hade här för många år sedan(som jag inte längre kommer håg namnet på) och den där idioten Sharikou, tillsammans.

nej x86 är inget fjasko. men det har stora nackdelar. iallaf. enligt det jag har läst. skulle gärna se en ny arkitektur. då det borde leda till snabbare datorer och lättare för programmerare. hoppas att någon driver igenom detta, även om det inte kommer ske än av vissa orsaker.

ska erkänna att jag är lite av ett amd/ati fan. men försöker bli av med fan boy mig ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är MIPS som kineserna kör, och den arkitekturen verkar i högsta grad lämplig. Den har dugit för SGI att skapa superdatorer med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Loongson
http://en.wikipedia.org/wiki/MIPS_architecture

Ska bli kul att se hur bra prestanda de får ut ur den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W