EU vill ha utbytbara batterier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Så de vill ha samma produkt från flera olika företag? Frågan är varför en byråkrat ska bestämma vad som är "lätt". Vi har redan producentansvar, det är producenternas problem att ta hand om batterierna. Varför ska det då läggas ytterliggare krav på hur de sätter ihop apparaterna de sedan får plocka isär? Om de verkligen tycker om att leka med skruvar låt dem göra det, deras tid deras pengar. Det finns med andra ord redan idag väl fungerande system som kontrollerar detta, vad ska vi med ytterliggare ett till?

Att försöka jämföra det med bensinskatt är rent ut sagt korkat. Möjligen skulle det kunna jämföras med regleringar för bensinstationer. Som f.ö just nu håller på att leda till att en stor del av sverige bensinmackar läggs ner. Ytterliggare en jämförelse är olika lagar och regleringar biltillverkare där de lett till att alla bilar i princip ser likadana ut och hur går det för alla stora bilföretag just nu?

Så du menar att producentansvar funkar fullt ut, inkl att en tillverkare får pröjsa tillräckligt mycket mer om deras produkter är svåra att återvinna, inte kommer in för återvinning osv, och i hela EU? Om du gör det, och det stämmer, då håller jag med dig i allt du säger. Behövs inte mer lagstiftning, och marknaden kan sköta resten.

Hehe, är det något som är korkat så är det liknelsen med bilar. =p Hade bilföretagen insett att det var bra att bygga bränslesnåla bilar redan för flera decennier sedan, eller om konsumenterna varit smarta nog att efterfråga det så hade vi varit i en helt annan situation nu. Nej, då hade det varit bra med krav på förbättringar, istället för att inget hände förren de senaste åren som det varit nu. Eller helt enkelt avgifter motsvarande de faktiska kostnaderna för emissioner.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Rätt vettigt förslag det här. Har flertalet grejer som jag inte kan byta batteri i. När batteriet är helt slut måste jag väl slänga hela prylen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >