Permalänk
Medlem

87 grader på något i datorn :O

Hallå!

kollade mina temps i HWmonitor och såg att någonting är runt 90 grader.
någon som vet vad det kan vara?

nere vi temperatures (TMPIN1). blir lite osäker när jag inte vet vad det är

Permalänk
Medlem

Kan ju vara Nordbryggan, vet dock inte hur varmt ditt moderkort blir så du får testa känna på NB och se ifall den är varm.

Annars ska man inte alltid lita till programmen 100%.
T.ex visar ju speedfan -27 grader för en del

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk
Medlem

kan kanske vara grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Måste ju nästan vara nordbryggan. De övriga temperaturerna står ju nedanför.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navirr
kan kanske vara grafikkortet...

Kolla igen, det är 44 grader

Permalänk
Medlem

När jag kollar i Bios är nordbryggan 30 grader och samma i EasyTune 5. men det kan ju vara något på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kolla med Everest, det visar de flesta om inte alla sensorer, och det står också vad det är för någonting.

Kan laddas hem från Lavalys.com

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Medlem

bogus temp reading gissar jag mig på.

Gigabyte GA-MA78GM-S2H ger också ett värde om 87C och högre med olika temperatur program. Den temperaturen går inte hitta någonstans på moderkortet. Det är inte NB har många kommit fram till och vad det annars kan vara vet många inte och Gigabyte vägrar spekulera vad det är för något med att svara. Att de stödjer inte något annat program än deras egna där denna temperatur inte går att hitta.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara en MOSFET som ger ström till CPU:n eller dylikt. Ökar den i full load?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Vila i frid

Nordbryggan kan lätt komma upp i över 100 grader utan att det är skadligt. När det börjar närma sig 120+ grader (127 är max vad sensorn kan visa) är det läge att fläkta lite på NB-kylaren.

Permalänk
Medlem

Den temperatur som går hitta på GA-MA78GM-S2H ökar och kan nå ca 127C som jag har sett som högst med Prime95 torture test max heat på 4 kärnor samtidigt som man hade undermålig kylning i hela chassit.
Temperaturen följer väldigt lika med hur cpu temperaturen gör. Följder identiskt skulle man kunna säga fast den börjar dock på 84C eller linande och följer ökningar i cpu temp likadant upp och ner därifrån men går dock inte under 80C någon gång vad jag märkt oavsett vad för kraft i kylning man har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nordbryggan kan lätt komma upp i över 100 grader utan att det är skadligt. När det börjar närma sig 120+ grader (127 är max vad sensorn kan visa) är det läge att fläkta lite på NB-kylaren.

Flikar in en fråga:

När jag kollar i Everest under "computer" --> "Sensor", så ligger mitt moderkort på ~75°C när jag pressar burken med Prime 95.

Är det nordbryggan som är 75°C eller vad är det?

Är ~75°C en ok temp?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
bogus temp reading gissar jag mig på.

Gigabyte GA-MA78GM-S2H ger också ett värde om 87C och högre med olika temperatur program. Den temperaturen går inte hitta någonstans på moderkortet. Det är inte NB har många kommit fram till och vad det annars kan vara vet många inte och Gigabyte vägrar spekulera vad det är för något med att svara. Att de stödjer inte något annat program än deras egna där denna temperatur inte går att hitta.

Ok, då vet jag. Ja, det konstiga är att den ligger på 87 konstant. båda load och idle.

EDIT: Woot! den gick upp i 89 i load nu.