Tre kärnor för överklockare

Permalänk
Melding Plague

Tre kärnor för överklockare

Kort efter Intels lansering av Core 2 Duo E7400 kontrar AMD med en ny trekärnig processor. Denna gång handlar det om en "Black Edition" med upplåst multiplikator.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om AMD släpper en BE i 45 nm så har de en köpare. Utan tvekan!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Kommer sitta bra med mitt

och ett 4670

till Deneb släpps tidigt nästa år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är inte bara X3 8850 som är ny. AMD släpper även X2 5050e i 2,6 GHz med TDP på 45W.

Permalänk
Avstängd

De borde lansera alla processorer med upplåst multiplikator.
Allt annat är bara att jävlas med kunderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
De borde lansera alla processorer med upplåst multiplikator.
Allt annat är bara att jävlas med kunderna.

Håller med, om ngn noob går in och förstör i BIOS lär det knappast vara just multiplikatorn de sabbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Kommer sitta bra med mitt

... och ett 4670

till Deneb släpps tidigt nästa år.

Har du hittat en återförsäljare här i Sverige eller tar du hem den ifrån Tyskland? För mig tycks nämligen även andra DFI moderkort just nu vara klart prisvärda, men de finns ju knappt att hitta i Sverige... eller de kanske de gör?

Permalänk
Medlem

Att sälja med låst multiplikator är ett sätt att tjäna enkla pengar.

Är det inte så t.ex en q6600 är exakt likadan som q6700, fast den har ett steg högre multiplikator? Tror faktiskt det är ända skillnaden...

Lite tråkigt faktiskt.

Räknade lite på det.
q6600 = 2.4ghz standard. 2400/9 = 266.7

q6700 = 2.67ghz standard. 2670/10 = 267

Jag har dock ingen aning om det kostar mer pengar för intel att sätta multiplikatorn på 10 istället för 9, men jag skulle inte tro att det kostar någonting...

Sitter själv på en q6600 och måste säga att det hade inte varigt helt tråkigt att få en upplåst multiplikator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Att sälja med låst multiplikator är ett sätt att tjäna enkla pengar.

Är det inte så t.ex en q6600 är exakt likadan som q6700, fast den har ett steg högre multiplikator? Tror faktiskt det är ända skillnaden...

Lite tråkigt faktiskt.

Räknade lite på det.
q6600 = 2.4ghz standard. 2400/9 = 266.7

q6700 = 2.67ghz standard. 2670/10 = 267

Jag har dock ingen aning om det kostar mer pengar för intel att sätta multiplikatorn på 10 istället för 9, men jag skulle inte tro att det kostar någonting...

Sitter själv på en q6600 och måste säga att det hade inte varigt helt tråkigt att få en upplåst multiplikator.

bara extrem cpuerna som har olåst multi:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Inaktiv

"Precis som alla andra BE-modeller har processorn upplåst multiplikator. "

6400+ BE hade väl inte det?

Permalänk
Medlem

åå den 2,5 ghz trekärniga prollen ! Den var väntad! Billig och bra. Snabbare än x2 6000 antar jag (musikprogram använder iaf alla kärnor, så där kommer de funka finfint )

Just de, om inte alla här visste det Phenom/Athlon x2 6500 kommer inte till europa. (om ni har märkt att de flesta affärer tagit bort den ur sortimentet)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
bara extrem cpuerna som har olåst multi:)

Extrem modellerna är inte speciellt billiga ^^.

Om vi tar t.ex q9650 vs qx9650.
Lika mycket cache, lika hög klockfrekvens, 45nm på bådatvå, samma busshastighet.

Vad är egentligen skillnaden på dessa två? Är det verkligen bara att extreme varianten har upplåst multiplikator?

Permalänk
Medlem

Processorerna inom samma serie är vanligtvis identiska, skillnaden är att vissa har högre kvalitet och därför klarar av en högre multiplier.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
åå den 2,5 ghz trekärniga prollen ! Den var väntad! Billig och bra. Snabbare än x2 6000 antar jag (musikprogram använder iaf alla kärnor, så där kommer de funka finfint )

Just de, om inte alla här visste det Phenom/Athlon x2 6500 kommer inte till europa. (om ni har märkt att de flesta affärer tagit bort den ur sortimentet)

Så du menar att om man vill ha de nya Phenom 45nm så måste man importera? Källa tack!

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
"Precis som alla andra BE-modeller har processorn upplåst multiplikator. "
6400+ BE hade väl inte det?

Jodå det var den, BE står för "Black Edition" som innebär upplåst multiplikator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Extrem modellerna är inte speciellt billiga ^^.

Om vi tar t.ex q9650 vs qx9650.
Lika mycket cache, lika hög klockfrekvens, 45nm på bådatvå, samma busshastighet.

Vad är egentligen skillnaden på dessa två? Är det verkligen bara att extreme varianten har upplåst multiplikator?

Enda skillnaden är upplåst multiplikator ja, att prisskillnaden är enorm beror på att det faktiskt finns folk som betalar såna summor för upplåst multipel.
Det kan också vara så som Gramner säger att den håller högre kvalitet, det har jag ingen koll på.

@Gamefreak:
Han snackar nog om de nya tvåkärniga Phenoms som kommer snart, de kallas för Athlon X2. Du snackar förmdolgien om Deneb, och de kommer hit.
Ifall jag missuppfattat er nu vill jag gärna ha källa:P

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Så du menar att om man vill ha de nya Phenom 45nm så måste man importera? Källa tack!

Athlon X2 är inte byggd på 45nm nu i början. Sweclockersrapporterade om att de fått ett namn byte samt nya hastigheter tidigare denna månad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Har du hittat en återförsäljare här i Sverige eller tar du hem den ifrån Tyskland? För mig tycks nämligen även andra DFI moderkort just nu vara klart prisvärda, men de finns ju knappt att hitta i Sverige... eller de kanske de gör?!

Nej beställde kortet från https://www.hpm-computer.de/ i tyskland.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag skrev den som kallas (kuma) phenom x2 6500. Sweclockers nämnde i en nyhet att den redan var på väg för över en månad sedan.
Denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339693
Bara två affärer som har den kvar på hemsidan (dock har ingen affär haft denna i lager än, anledningen finns nedan)
http://xtreview.com/addcomment-id-6591-view-AMD-X2-6500-Black...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Extrem modellerna är inte speciellt billiga ^^.

Om vi tar t.ex q9650 vs qx9650.
Lika mycket cache, lika hög klockfrekvens, 45nm på bådatvå, samma busshastighet.

Vad är egentligen skillnaden på dessa två? Är det verkligen bara att extreme varianten har upplåst multiplikator?

De har upplåst multi och är handplockade har ja för mej

Permalänk
Medlem

tänk om man kunde låsa upp detta själv... =3

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
@Gamefreak:
Han snackar nog om de nya tvåkärniga Phenoms som kommer snart, de kallas för Athlon X2. Du snackar förmdolgien om Deneb, och de kommer hit.
Ifall jag missuppfattat er nu vill jag gärna ha källa:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Athlon X2 är inte byggd på 45nm nu i början. Sweclockersrapporterade om att de fått ett namn byte samt nya hastigheter tidigare denna månad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Jag skrev den som kallas (kuma) phenom x2 6500. Sweclockers nämnde i en nyhet att den redan var på väg för över en månad sedan.
Denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339693
Bara två affärer som har den kvar på hemsidan (dock har ingen affär haft denna i lager än, anledningen finns nedan)

Jag snackade om Deneb och ber om ursäkt för missförståndet men jag blev lite chockad då jag trodde att Phenom 45nm inte skulle släppas i Europa alls och formulerade mig lite dåligt.

Jag vet att AMDs nuvarande processorer inte är 45nm och har läst alla nya artiklar här på swec om AMDs och Intels nya processorer

När jag läste ditt första inlägg skrev du "Phenom/Athlon x2 6500 kommer inte till europa." Du menade uppenbarligen att Athlon X2 6500 inte kommer hit men jag trodde det var alla Phenom också som inte kom hit

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalked
De har upplåst multi och är handplockade har ja för mej

Ja de har upplåst multipliaktor men om de är handplockade vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Man kan ställa sig frågan vad den stora nyttan är med tre kärnor, jag menar hur många processorkrävande program och spel kommer att programmeras för 3 kärnor?!? Känns som den tredje kärnan är aningen bortkastad

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få bra prestanda i spel med en framtida 45nm AMD prolle då? Intel tycks vara dyrare och man lägger hellre pengarna på ett grafikkort (och andra saker än datorn)

/ stram budget

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
"Precis som alla andra BE-modeller har processorn upplåst multiplikator. "

6400+ BE hade väl inte det?

Sant, alla BE-modeller har inte upplåst multiplier.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Man kan ställa sig frågan vad den stora nyttan är med tre kärnor, jag menar hur många processorkrävande program och spel kommer att programmeras för 3 kärnor?!? Känns som den tredje kärnan är aningen bortkastad

Program programmeras vanligen för antingen en processor, eller för flera, inte för en, två, tre eller fyra. Och programmeras det för flera processorer brukar programmet ofta skala över n antal processorer dvs teoretiskt hur många som helst.

Det finns säkert program som bara kör i två trådar, alltså särskilt lämpat för duo, men skalar programmet till fler än två trådar bryr det sig inte om om det är tre, fyra, fem, sex eller jättemånga processorer.

Problemet för oss alla är att de flesta program enbart använder EN processor, så vi får ingen riktig prestandavinst med fler kärnor utan bara lite bättre multitasking.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Hmm, du kan tyvär inte öka multipliern hur högt som helst på alla processorer, finns en gräns.

16 är max på dem?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Phenoms BE processorer går teoretiskt att höjja Multin på så dom går i 5 ghz vilket är bra mycket mer än vad som är realistiskt att få upp dom i om du mot all förmodan skulle lyckas så kan du ju fortfarande höjja fsb.

Permalänk

Denna verkar intressant, blir att vänta på fler tester & recensioner innan köp sedan.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Förr var det väl typ så att processorerna kunde vara olåsta, då det verkligen bara var vissa ex som klarade högre hastigheter osv. Dagens processorer klarar troligen en högre genomsnittshastighet sett till den totala produktionen. Vilket gör att de knappast skulle kunna sälja några högre klockade prollar på retail-marknaden, då det helt enkelt vore dumt att betala extra när man ändå kunde köpa den långsammare och bara klocka upp den. Låser man multiplikatorn så kan du ändå klocka, men det är fsbn (eller motsvarande) som sätter stopp.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Förr var det väl typ så att processorerna kunde vara olåsta, då det verkligen bara var vissa ex som klarade högre hastigheter osv. Dagens processorer klarar troligen en högre genomsnittshastighet sett till den totala produktionen. Vilket gör att de knappast skulle kunna sälja några högre klockade prollar på retail-marknaden, då det helt enkelt vore dumt att betala extra när man ändå kunde köpa den långsammare och bara klocka upp den. Låser man multiplikatorn så kan du ändå klocka, men det är fsbn (eller motsvarande) som sätter stopp.

Bingo. Vad finns det för mening med att sälja mer än en modell om man kan emulera alla andra processormodeller med en som har upplåst multipel om inte den med upplåst multipel är dyrare än de andra?

Verkar som folk inte riktigt tänker efter. Jag menar, det kan inte vara särskilt svårt att lista ut att Intel och AMD tjänar mer på att låsa multipeln och sälja ett antal olika modeller med olika multiplar, vilket gör att de hamnar i olika prestandaklasser. Hade de haft upplåst multipel på den billigaste modellen så att du kunde köra alla hastigheter med den, hade ju alla köpt den och ingen de dyrare modellerna.

Nu finns det ofta en lite högre kvalitet på de processorer som har upplåst multipel iofs (liksom de som säljs med högst låst multipel), men det är principen jag är ute efter.

Visa signatur

~Pelle~