Permalänk
Medlem

Ja, alltså den är inte oanvändbar som vissa skrivit men inte helt behaglig att använda.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Min musplatta funkar felfritt med originaldrivrutinerna, men den är dock inte tryckkänslig som vissa andra är, dvs oavsett hur hårt man trycker så rör sig muspekaren lika snabbt

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Relik 📜

Jag gillar den skarpt, blir bara bättre och bättre ju mer jag använder..

Använder i princip alla gestures nu, speciellt de olika klicken, scrollen, My Computer-genvägen och zoomfunktionerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag gillar också datorn mer och mer ju mer jag använder den!
Har installerat 2GB ram från Corsair (VS) och ställt in datorn på maximal prestanda mha TuneUp Utilities, dvs windows klassisk tema, ingen bakgrundsbild osv. Snabbar upp den rätt rejält!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Efter lite användande så måste jag säga att den är klockren.
Jag ville ha en enkel, snygg och smidig surfdator och denna klarar allt och lite till.

t0dy:
Jag kör objectdock med bara de viktigaste genvägarna i nedankant (lite som mac os).
Blir inte så mycket smidigare än så.

Permalänk
Relik 📜

Kan också rekommendera att installera en ren kopia av XP om ni har en licens över hemma (vet inte om man kan köra med nyckeln från undersidan).
Jag upplever datorn som betydligt snabbare med en ren XP-install än med det förinstallerade.

Exprimenterade med Vista för ett par dagar sedan som några kanske märkte, gick dock tillbaka till XP ganska snart. Vista funkade bra, dock är XP snabbare med den klena CPU:n som sitter i, och då Vista inte ger något direkt mervärde i det här fallet åkte det ut..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har haft min EEE PC 1000 i mer än två månader nu. Batteritiden är ungefär 4½-5h.

SSD-disken är ju "fräck" men förvånansvärt långsam jämfört med en vanlig. Tror jag ska göra mig av med min 1000 och köpa 1000H istället.

Kör för övrigt Ubuntu på den, har någon några frågor om den så är det bara att citera eller pma. Hellre det än att ni köper fel! Jag betalade 4300kr för min, då var den nylanserad i usa.

Den vita av dom två är pärlemofärgad och en riktig Eye-cather. Själv har jag svart pianolack. Den ser lite mer proffsig ut samt lite mer diskret ur stöldsynpunkt.

Permalänk

Ni som har 1000 (ex. Ridder) eller 1000H:

Märkligt att SSD hårddisken inte är snabbare än den vanliga. Såg ett test med 1000 mot 1000H och 1000H var generellt snabbare, SSD tog oerhört mycket längre tid att skriva information och ev. lite snabbare att läsa.

Förutom att SSD hårddisken är mer stöttåligare så finns det alltså ingen anledning att skaffa den modellen jmfr. med den vanliga modellen?

Om du skulle få välja Ridder idag, skulle du köpa den vanliga då för ca. 3990kr om man letade efter en UMPC på 10"?

Så kort och gott, ni som äger 1000/1000H skulle ni välja SSD hårddisken eller inte och är ni nöjda? Skulle ni köpa en 10" UMPC för ca. 4000kr idag skulle ni köpa den datorn då (EEE 1000 / H)?

Kan någon som kör Ubuntu eller Linux säga hur trådlösa nätverkskortet fungerar, vad för drivrutiner den använder sig av samt vad det är för tillverkare samt modell på Wifi-chipset alltså inte själva kortet utan Wifi-chipset?

Edit:

Verkar vara omöjligt att hitta vad för minne det är i, är det DDR II SO-DIMM 400MHz dvs. PC3200?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 1000H idag oxå, jag tycker jag fick bättre prestanda än vad jag hade väntat mig. Har också haft min i c:a 2 månader...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Relik 📜

I min 1000H (Sverigeköpt i veckan) satt det ett PC2-5300, alltså 667MHz.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Sweet tack för det. Kollat runt lite verkar perfekt. Ska installera en ren vanlig Ubuntu för den,inget special för EEE utan en vanlig Ubuntu-dist.

Vad har den för Trådlöst nätverkskort, alltså tillverkare av trådlösa chipset samt modell?

Ni som har den är nöjda och rekommenderar den?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
I min 1000H (Sverigeköpt i veckan) satt det ett PC2-5300, alltså 667MHz.

Samma i min.

TheSwede86:
Jag är supernöjd med min.
Tänkte först skaffa mig en wind men denna är mer prisvärd med tanke på batteritiden.
Ångrar mig inte en sekund.

Permalänk
Medlem

Finns 1000H med 160gb hdd i vit eller är det 80gb på alla deras H-modeller ? 1000HA hos http://www.superetrader.co.u verkar ha med 160gb men då saknas wifi N, hur kommer det sig att webhallen har en 1000H med 160gb och är exakt som som den vanliga H:et.
Såg att dustinhome hade en svart men där står Nätverk 10/100 Mbps & WiFi 802.11b/g/pre-n , pre-n ?

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Finns 1000H med 160gb hdd i vit eller är det 80gb på alla deras H-modeller ? 1000HA hos http://www.superetrader.co.u verkar ha med 160gb men då saknas wifi N, hur kommer det sig att webhallen har en 1000H med 160gb och är exakt som som den vanliga H:et.
Såg att dustinhome hade en svart men där står Nätverk 10/100 Mbps & WiFi 802.11b/g/pre-n , pre-n ?

Pre-N står antagligen för att 802.11n är fortf. en draft som inte är spikad ännu.

@TubularBoy:

Härligt att höra.

Står i kvalet och valet mellan en ny MacBook eller en EEE 1000H.

Ska ha den i skolan mest så den ska vara liten/portabel men har ingen annan dator förutom en risig laptop så den som jag köper kommer bli min "primära". Vill helst spela lite spel så blir väl att kanske köpa en 1000H och en stationär.

Vill leka med Ubuntu(Linux) och då känns det som att ska man väl köpa en Mac ska man köra OSX.

Har lagt ut 16k för MacBook+TimeCapsule+Mus+iPod Nano+Skrivare
men kan isf. lägga ut 5k för EEE 1000H och sedan lägga typ 7-8k på en stationär och få ihop en monsterpc att spela på.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Finns 1000H med 160gb hdd i vit eller är det 80gb på alla deras H-modeller ? 1000HA hos http://www.superetrader.co.u verkar ha med 160gb men då saknas wifi N, hur kommer det sig att webhallen har en 1000H med 160gb och är exakt som som den vanliga H:et.
Såg att dustinhome hade en svart men där står Nätverk 10/100 Mbps & WiFi 802.11b/g/pre-n , pre-n ?

Som TheSwede säger innebär pre-n att det är n-draft då den skarpa versionen inte är färdig ännu. Det gäller förövrigt alla n-kort, standarden är helt enkelt inte klar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Pre-N står antagligen för att 802.11n är fortf. en draft som inte är spikad ännu.

@TubularBoy:

Härligt att höra.

Står i kvalet och valet mellan en ny MacBook eller en EEE 1000H.

Ska ha den i skolan mest så den ska vara liten/portabel men har ingen annan dator förutom en risig laptop så den som jag köper kommer bli min "primära". Vill helst spela lite spel så blir väl att kanske köpa en 1000H och en stationär.

Vill leka med Ubuntu(Linux) och då känns det som att ska man väl köpa en Mac ska man köra OSX.

Har lagt ut 16k för MacBook+TimeCapsule+Mus+iPod Nano+Skrivare
men kan isf. lägga ut 5k för EEE 1000H och sedan lägga typ 7-8k på en stationär och få ihop en monsterpc att spela på.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha min EEE 1000H som primär dator. Alldeles för dålig ergonomi och prestanda för det. Det är en surf/studie/lekdator helt enkelt En Macbook skulle väl gå att ha som primär... Men ska du mest använda laptopen i skolan så skulle nog inte EEE 1000H + monster-stationär-dator hemma inte vara dumt

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. (som kanske inte är direkt Eee-relaterad, men jag tyckte ändå det passade)

Jag har precis beställt en 1000h. Tänkte ta o blåsa rent den o slänga in en XP Professional så fort den anländer.

Just nu så saknar jag en extern CD/DVD läsare. Men jag har lite annat skrot över.

Frågan! Går det att slakta en USB kabinett till en SATA Hårddisk. Och sätta dit en SATA DVD. Som en billig lösning?

Eller är det kanske att föredra att installera från USB Minne bara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
Snabb fråga. (som kanske inte är direkt Eee-relaterad, men jag tyckte ändå det passade)

Jag har precis beställt en 1000h. Tänkte ta o blåsa rent den o slänga in en XP Professional så fort den anländer.

Just nu så saknar jag en extern CD/DVD läsare. Men jag har lite annat skrot över.

Frågan! Går det att slakta en USB kabinett till en SATA Hårddisk. Och sätta dit en SATA DVD. Som en billig lösning?

Eller är det kanske att föredra att installera från USB Minne bara?

Skulle gissa att du kör från USB eller köper en extern CD-enhet för ca. 500kr då får du en riktigt snabb och modern brännare.

Har faktiskt ingen aning om det som du skrev ovan går men jag skulle köra via USB istället. Om det inte fungerade köpa en extern CD-enhet.

@raaaz

Okej, det har du nog rätt i men vill ha en lekdator med typ Linux på och kunna ha lätt i plugget. Blir nog lätt portabel dator för skolan och stationär dator för spel hemma.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har ett kabinett till ide-diskar liggandes så jag provade att koppla in en cd-läsare till det det och det fungerade precis om en extern cd-läsare. Borde fungera lika bra fast med sata...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
Snabb fråga. (som kanske inte är direkt Eee-relaterad, men jag tyckte ändå det passade)

Jag har precis beställt en 1000h. Tänkte ta o blåsa rent den o slänga in en XP Professional så fort den anländer.

Just nu så saknar jag en extern CD/DVD läsare. Men jag har lite annat skrot över.

Frågan! Går det att slakta en USB kabinett till en SATA Hårddisk. Och sätta dit en SATA DVD. Som en billig lösning?

Eller är det kanske att föredra att installera från USB Minne bara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Jag har ett kabinett till ide-diskar liggandes så jag provade att koppla in en cd-läsare till det det och det fungerade precis om en extern cd-läsare. Borde fungera lika bra fast med sata...

Annars funkar USB utmärkt, följ SweClckers guide:
http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera_windows_xp...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Står mellan valet av denna och MSI Wind. Vete attan vilken man ska ta.

Om jag köper en Asus här i Sweden, får man ÅÄÖ med på t-bordet då?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axan
Står mellan valet av denna och MSI Wind. Vete attan vilken man ska ta.

Om jag köper en Asus här i Sweden, får man ÅÄÖ med på t-bordet då?

Enkelt val för Asus.

Googla runt lite på EEE 1000H Review etc. finns en recension med EEE 1000H mot MSI WIND, enligt dem vinner Wind men tänk på detta:

EEE 1000H:
4000kr
802.11n
6-cells batteri

MSI Wind:
4500kr
802.11g
3-cells batteri

Så Wind med 6-cell blir 1000kr mer dvs. runt 5500kr jmfr. då med EEE för 4000kr

Du borde få Å,Ä,Ö då det är en svensksåld dator, andra som äger den kan nog bekräfta men 99,9% säker på det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Enkelt val för Asus.

Googla runt lite på EEE 1000H Review etc. finns en recension med EEE 1000H mot MSI WIND, enligt dem vinner Wind men tänk på detta:

EEE 1000H:
4000kr
802.11n
6-cells batteri

MSI Wind:
4500kr
802.11g
3-cells batteri

Så Wind med 6-cell blir 1000kr mer dvs. runt 5500kr jmfr. då med EEE för 4000kr

Du borde få Å,Ä,Ö då det är en svensksåld dator, andra som äger den kan nog bekräfta men 99,9% säker på det.

Tack för ditt svar! Jovisst där vinner Asus lätt men jag har en kompis som ska ner till Polen och där har den en MSI Wind som har det här:

802.11b/g/n
6-cells batteri
2GB Ram

Och priset på den är ca 4500kr
Dock får jag ju inte ÅÄÖ!

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk

Är helnöjd med min 1000H Har skickat efter en 2GB SO-DIM märke Kingston http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx som kommer i veckan. Hoppas det fungerar för Asus eget rekomenderade 2GB verkar vara omöjligt att hitta. Någon som vet om det går att installera XP för det är väl en satadisk som sitter i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drapåtrissor2
Är helnöjd med min 1000H Har skickat efter en 2GB SO-DIM märke Kingston http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx som kommer i veckan. Hoppas det fungerar för Asus eget rekomenderade 2GB verkar vara omöjligt att hitta. Någon som vet om det går att installera XP för det är väl en satadisk som sitter i?

Jag köpte ett PNY 2Gb hos pc-city.
Funkar utmärkt.
Minneskontrollern verkar inte vara så kräsen.
Bara tänk på att trycka in dig i bios (F2 vid start) och spara (F10) efter att ha bytt minne annars får du bara upp 0.99Gb ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Jag köpte ett PNY 2Gb hos pc-city.
Funkar utmärkt.
Minneskontrollern verkar inte vara så kräsen.
Bara tänk på att trycka in dig i bios (F2 vid start) och spara (F10) efter att ha bytt minne annars får du bara upp 0.99Gb ram.

Oj det var nyttig info. Tackar för den.

Permalänk

Ledsen att bumpa denna tråd men skulle gärna vilja veta vad nätverkskortet heter samt modell?
Även om det är m-PCI eller m-PCIE och vad nätverkskortet har för chipset samt modell?

Ex (fast detta är PC-Card men principen är samm): D-Link DWL-G650 H/W Rev: E2 som har
Realtek RT61 chipset

EDIT:

Wifi-kortet verkar sitta direkt åtkomligt under plastluckan där minnen och HDD sitter, om någon kunde lossa locket, ta ur nätverkskortet och anteckna all information ang. det och posta här vore det guld värt

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Ledsen att bumpa denna tråd men skulle gärna vilja veta vad nätverkskortet heter samt modell?
Även om det är m-PCI eller m-PCIE och vad nätverkskortet har för chipset samt modell?

Ex (fast detta är PC-Card men principen är samm): D-Link DWL-G650 H/W Rev: E2 som har
Realtek RT61 chipset

EDIT:

Wifi-kortet verkar sitta direkt åtkomligt under plastluckan där minnen och HDD sitter, om någon kunde lossa locket, ta ur nätverkskortet och anteckna all information ang. det och posta här vore det guld värt

Enligt Everest är det modell Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E ethernet controller. Wifikortet är ett Ralink RT2790 802.1n 1T/2R minicard Wireless network adapter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drapåtrissor2
Enligt Everest är det modell Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E ethernet controller. Wifikortet är ett Ralink RT2790 802.1n 1T/2R minicard Wireless network adapter.

Tack så oerhört mycket.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Ni som har den, är ni nöjda? Är datorn tyst och hur är det med värmen från den? Undrar även om datorn har sånt där skydd för om man tappar datorn så stängs hdd:n av för att förhindra att den skadas

Visa signatur

-._.-