Permalänk

Server bygge

Hej, jag funderar på att bygga en server, har för mycket lagrat på datan nu o alla sata platserna på moderkortet är fulla, så en helt ny data som får agera som en FTP server e nog det enda vettiga

DIV frågor

1. Finns det något kontroller kort för en lagom summa pengar som stöder RAID5 ?. Mitt moderkort stöder ej det (gigabyte ga-ma78g-ds3h)

2. Vad är bäst RAID 5 eller 6 ? + Vad är minimum antal diskar som behövs till RAID 6? tänkte använda mig av 4 st 1TB diskar till bygget för lagring
och köra RAID1 till min C disk. typ 2 st 100 gigare

3. Läste lite om WHS,(verkar ju som ett kul program där man inte behöver vara en programerare för att få det till att fungera) MEN jag läste att när du väl instalerar WHS så kommer det att formatera alla diskarna som du har kopplat till moderkortet och bilda en stor disk av alla.
Kan man på nått sett förhindra detta? skulle en disk paja så blir man ju av med datan (jag förutsätter att WHS inte kör med RAID) SÅ!? kan man köra RAID 5/6 på WHS?

4. Bra tips på andra os till min blivande server (vet inte om jag behärskar Linux, har inte så bra programerings vanor)

5.Är en fristående brandvägg (hårdvarubaserad) bättre än en mjukvaru baserad?
tänkte skapa ett litet nätverk i hemmet typ router-brandvägg-switch-server+div datorer mm (lite osäker nu) men om man har en extern brandvägg så kan man väll stänga av brandväggarna i windows på alla datorerna som ligger i nätverket bakom den externa brandväggen ? (för att få upp hastigheten på allt?)

6 vad ska man ha för styrka på nätagregatet om man ska klara av att köra ca 10 st WD 1TB diskar + 1 moderkort + div fläktar?? förslag?

Tack på förhand

christian

Permalänk
Medlem

4. Klart du ska ha Linux. Stabilitet och säkerhet. Windows är till för spel och lek. Kör in Ubuntu, den är inte så krånglig alls (lite pill är det dock).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Permalänk

tänk att folk köper data som 1or och 0or ........

När ska folk förstå att det heter "Dator" och inte data?

Det är jätteroligt när folk säger att dom köpt ny data, Det är som att säga idag satt jag på msn och betala för datan som skickades mellan mig och min kompis.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

1) Mjukvaruraid funkar bra i linux så man behöver inget kontrollerkort som stödjer raid5 utan det funkar bra ändå. Om SATA-platserna på ditt moderkort räcker till för dina hårddiskar är det bara att köra. Annars så se till att kontrollerkortet sitter på PCIe så du inte begränsas av PCI-bussen.

2) Minimum för raid 5 är tre hårddiskar och minimum för raid 6 är 4 hårddiskar. Skillnaden är att RAID6 har två hårddiskar "i reserv", alltså två av diskarna i arrayen kan gå sönder samtidigt utan att man förlorar data medans raid5 har en hårddisk "i reserv", alltså en kan gå sönder utan att arrayen kraschar. Med 4 stycken hårddiskar så skulle jag kört RAID5 för att få mera lagringsutrymme än RAID6. Alternativt kan man köra RAID10 med 4 hårddiskar.

3) Om jag fattat saken rätt så förlorar man bara den data som ligger på just den hårddisken som kraschar när man kör WHS (vilket kan vara illa nog). Jag tror man kan köra hårdvaruraid i WHS om man har en kontroller som stöds (osäker på detta). I vilket fall som helst bör man ju ändå ha säkerhetskopia även om man kör raid för man kan ju råka få in något virus som sabbar alla filer eller så råkar man kanske trycka delete på en viktig fil av misstag...

4) Ubuntu-server tycker jag funkar bra, men det är ju textbaserat så det är lite pillande. Kan ju vara värt att pilla lite för att få något som fungerar bra och på köpet lär man sig mycket. Google är en vän när man pillar... Ett annat alternativ kan kanske vara unraid som är linuxbaserat: http://lime-technology.com/

5) Finns ju någon sorts inbyggd brandvägg i de flesta bredbandsroutrar men annars så kan du låta servern agera brandvägg om du sätter in ett extra nätverkskort. Själv kör jag med brandväggen i bredbandsroutern. Kan ändå vara bra att köra mjukvarubrandvägg på windowsdatorerna för det finns ju en del spyware som "ringer hem" som man kanske inte upptäcker annars.

6) Jag tror att du klarar dig bra med t.ex. Corsair CMPSU-400CXEU 400W. 10 hårddiskar drar kanske 100 Watt i drift, som ett normalt grafikkort men ditt moderkort har ju inbyggd grafik. Vid uppstarten drar de mera men det bör ändå räcka till. Annars så finns det så kallad "staggered spin up" på vissa raid-kontrollerkort som gör att diskarna går igång en i taget för att slippa alltför tung uppstartsström från nätagget.

EDIT, till Razerrazer: Men visst för du väl betala för datan via msn, internetuppkopplingen är ju inte gratis.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Tack ronnylov

kul att få vettiga svar
har laddat hem unbuntu nu (det skiljer sig lite från windows ju)
men det e ganska kul o lära sig nya saker

Var hittar jag drivrutiner till moderkortet?? (jag behöver till grafik nätverk) var inne på gigabyts hem sida
o dom var ju inte så linux vänliga precis.

har kollat runt lite o jag finner ingen vettig sida

förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av christiancaroli
Var hittar jag drivrutiner till moderkortet?? (jag behöver till grafik nätverk) var inne på gigabyts hem sida
o dom var ju inte så linux vänliga precis.

har kollat runt lite o jag finner ingen vettig sida

förslag?

Du behöver inga drivrutiner till Ubuntu, de är redan fixade av systemet.