Permalänk

Skumt problem med CD/DVD-enhet

Hej!

Har införskaffat ny dator, och allt verkade frid och fröjd, tills min optiska enhet slutade fungera. Bitvis... Installerade Windows, och ett spel utan problem, därefter stängde jag av datorn för natten, och sedan dess har den inte fungerat som den skall. Nero OEM installerades också, vilket tillhörde.

Den kan inte bootas ifrån (trots att jag gjort detta då jag installerade Windows), men den är igång. Windows har kontakt med enheten, då jag får upp den i "Den här datorn", samtidigt som man kan trycka på "Mata ut", och släden far ut. Sätter jag i en CD, så händer ingenting, men om jag sätter i CD:n med dess manualer på, så funkar det.

Den kan således bara läsa en enda skiva, så min fråga är vad i hela fridens namn som har hänt? Har provat flasha firmwaren utan resultat. Funderar på att lämna tillbaks skiten, men det känns ju som något annat fel än just enheten, då minst en skiva funkar. Tackar för all möjlig hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Vila i frid

Prova först med en annan läsare. När priset på en läsare än under 300 spänn är det inte värt att felsöka speciellt länge.

Permalänk

Jag antar att flashningen av firmwaren gick bra? Prova att i kontrollpanelen/system/maskinvara/enhetshanteraren ta bort cd/dvd-enheten, därefter stänga ner datorn till strömlöst läge. Och starta upp den igen. Då ska den identifiera enheten igen och lägga in den. Problemet med att flasha firmwaren är att windows ibland inte reggar enheten korrekt. Windows tror ibland att den ---gamla--- enheten ligger kvar. Dvs Windows ska egentligen se en omflashad cd/dvd-drive som en ny enhet, men det glömmer Windows bort ibland.

Hjälper inte detta, kan man ta till följande knep, stäng ner datorn, koppla ur enheten helt, tex om den sitter på ide-kabeln ellr sata-kabeln, starta upp utan enheten ikopplad alltså. därpå stänga ner igen. Och därpå koppla in den och starta upp igen. Då bör den synas.

Man flashar firmwaren oftast därför att enheten ska kunna känna igen olika nyare typer av brännbara skivor. Läsning fungerar dock bra i de flesta fall.

Men felet kan också bero på ett virus som du fått tex genom ett minneskort eller ett usb-minne, om tex AVG-free tar bort detta virus, så kan det hända att enheten inte öppnas som den ska. Högerklicka i så fall på enheten i *Den här Datorn* (saknar just nu citattionstecken så därför skriver * istället), och du väljer utforska. Syns något innehåll på cd-n i utforskar-fönstret så kan du ha det dära viruset i datorn. Om du har flera liknande sådana autostart-virus från usb-minnen tex så blir borttagnings-processen med tex AVG eller Norton sådan att explorer (utforskar)-inställningarna blir tillskruvade så det blir svårt att läsa innehållet på yttre enheter.

Permalänk

Har provat att koppla ur enheten och starta utan. Datorn stod också strömlös i ca 1,5h. Därefter så kopplade jag in disken igen, men det var samma problem. Något jag märkte var också att om jag stoppade i en bränd cd, kändes denna igen som en "Tom CD-R", och jag fick förfrågan om jag ville bränna något på den...

Något annat som kanske är av intresse är att den står som DVD-RAM i "Den här datorn", när ingen skiva är laddad. Den går att öppna, men är tom. Sätter jag i en skiva (t.ex. den brända) så står det bara CD-enhet.

Såg att jag inte nämnt vad det var för spelare, det var en Samsung SH-S223Q med lightscribe.

Även om det förmodligen blir till att åka tillbaka till Inet imorgon, så vore det najs om nån hade nåt mer förslag. Tack igen!

MVH
Christoffer Sundström

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Den duger kanske som brevpress? Eller man kan ha den i handväskan när man knallar omkring på stan? Dvs iställlet för att ha en tegelsten alltså, så man kan drämma till rånare o sånt klientel....

Om läsning fungerar så fungerar oftast skrivning också i en brännare. Den är så pass ny att den ska ta alla nu kända format, Men firmware-flashningen görs ofta just för att brännaren ska bli kompatibel med de flesta skivor.

Näe, den verkar ju körd, så det e ju rätt att reklamera den,

Dock så finns det ett sätt till att testa den, och det är att försöka boota från enheten, om det går bra varje gång så är det nåt tjall på windows -- dvs windows kan inte läsa enheten.

Om det då inte kan hänföras till ett virus/malware så finns det ett inkompatibilitets-problem i windows, och det tycker jag inte man ska acceptera som konsument. Man köper ju en hårdvara för att använda den, och kan man inte det, då tycker inte jag att det åligger konsumenten att skaffa annan hårdvara, tex annat moderkort med annat chipset bara för att man ska kunna använda dvd-enheten. Näe ta o reklamera den, det tycker jag.

Det här med att virus/malware (sk autorun-virus, tex VirusRemoval.vbs) förhindrar öppning av enheter, usb-minnen, minneskort, cd-enheter osv, inträffar oftast om maskinen utsatts för upprepade infektioner av flera sådana olika virus. Även efter bortstädning med antivirus-program vägrar oftast utforskaren att fungera korrekt, genom att så många av inställningarna i pcn rubbats. Det är ibland så pass tillstökat att det är enklare att formatera om och installera om systemet,på köpet får man ju ett fräscht system, vilket är stor skillnad mot ett XP som gått i ett par år.

Permalänk

Lämnade in enheten hos Inet igår. Han sa typ: "Ja, våran tekniker skall bara konstatera att det är fel på den, så får du en ny sen". Skulle få den nya under veckan.

Tror personligen det var något problem med lasern, att den kanske inte satt ordentligt, och när man kört ett tag, att lasern gick ur fas lite...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W