AMD tappar marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

AMD tappar marknadsandelar

Finanskrisen tynger Advanced Micro Devices. Marknadsandelarna är de lägsta på tre år – och börsvärdet faller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Aktien pendlar i dagsläget mellan 2,8 och 3,0 dollar"

Då är dags att köpa några 1000 aktier

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundi
"Aktien pendlar i dagsläget mellan 2,8 och 3,0 dollar"

Då är dags att köpa några 1000 aktier

Det är definitivt en satsning som kan ge bra med pengar (precis som ericsson för 5kr gjorde för några år sedan) men samtidigt ganska riskfylld. Men hade jag haft lite mer pengar på banken hade jag nog satsat lite, när finanskrisen är över lär aktievärdena stiga igen och AMD verkar ha fått ordning på skutan. Hade man bara vetat hur Deneb skulle prestera hade det varit en enkel sak att bestämma.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

AMD kanske tappar marknadsandelar på CPU-sidan men å andra sidan så ökar man på GPU-sidan istället.

"According to the figures, AMD seems to be the big winner, gaining big in both the desktop and laptop market segments and seeing year-to-year growth of 22.8 percent. Intel has also done well, with Chipzilla going from 33.4 per cent in Q3 2007 to 49.4 per cent in this year’s third quarter. Of the big three, only Nvidia seems to be struggling a bit, losing 6.4 per cent year-to-year in the overall market".

Länk: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/10/27/graphi...

Permalänk

Jag har aldrig köpt aktier men AMD-aktier för 500kr skulle vara spännande. Hur gör man egentligen? Kan man göra det direkt från sin internetbank?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Jag har aldrig köpt aktier men AMD-aktier för 500kr skulle vara spännande. Hur gör man egentligen? Kan man göra det direkt från sin internetbank?

Du kan öppna konto hos Avanza och köpa AMD-aktier
http://www.avanza.se

Permalänk
Medlem

Funderar starkt jag också att skaffa några aktier i AMD.

Dock har jag en fråga då jag inte är så insatt i detta, ingår ATI i AMDaktierna eller är dom en del för sig? ^^;

Hoppas det vänder för AMD snart. Tycker dom trots allt har dom mest prisvärda komponenterna. Intel må va bäst men priset är inte berättigat enligt mig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Kan man köpa AMD aktier på Avanza? AMD är registrerade på nasdaq, det är det jag tänker på...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Kan man köpa AMD aktier på Avanza? AMD är registrerade på nasdaq, det är det jag tänker på...

Jajamen, det går alldeles utmärkt. Man måste skaffa ett särskilt konto bara för utlandshandel. Kolla längre ner på denna sida om "Amerikanska aktier": http://www.avanza.se/aza/kontaktcenter/vanligafragor.jsp?id=5

Permalänk
Medlem

Kan bli en guldgruva om man skulle våga. Spekulera i akter är alltid riskfyllt. Hade man köpt Microsoft aktier när dom först släpptes så hade man varit miljonär

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX

Dock har jag en fråga då jag inte är så insatt i detta, ingår ATI i AMDaktierna eller är dom en del för sig? ^^;

ATI finns inte då den har blivit köpt av AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ah så Dom blev "ett" då med andra ord.
Som jag trodde men vågade inte vara säker på det. ^^
Tack. nu skall man bara se om man vågar köpa några aktier i AMD då ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
AMD kanske tappar marknadsandelar på CPU-sidan men å andra sidan så ökar man på GPU-sidan istället.

"According to the figures, AMD seems to be the big winner, gaining big in both the desktop and laptop market segments and seeing year-to-year growth of 22.8 percent. Intel has also done well, with Chipzilla going from 33.4 per cent in Q3 2007 to 49.4 per cent in this year’s third quarter. Of the big three, only Nvidia seems to be struggling a bit, losing 6.4 per cent year-to-year in the overall market".

Länk: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/10/27/graphi...

Jo, AMD har ju haft ganska välplacerade produkter på grafiksidan senaste tiden. Tänker framförallt på 780G på moderkortssidan och R700-kretsserien på desktopsidan - vad det gäller den mobila marknaden vet jag inte riktigt, men oftast brukar man ju snacka konverteringar av liknande budgetkretsar från desktopsidan man byggt om lite.

Får AMD iväg ett par solida processorer mot nästa år som kan konkurrera med både pris och effektivitet på desktop- och mobila marknaden så kan det vara den boosten de behöver för att verkligen komma in i en god kurs då de redan idag lyckats få lite sprutt i deras investeringar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
ah så Dom blev "ett" då med andra ord.
Som jag trodde men vågade inte vara säker på det. ^^
Tack. nu skall man bara se om man vågar köpa några aktier i AMD då ^^;

Dock är ATi ett dotterbolag till AMD men som Datanusse skriver är det AMD aktier man följer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Gött, hellre prestandaCPUer än budgetCPUer!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Synd att AMD ska tappa marknadsandelar.
Jag hoppas att de tar igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Gött, hellre prestandaCPUer än budgetCPUer!

du e inte så klyftig va ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
du e inte så klyftig va ??

Tillräckligt klyftig för att ha en lön som gör att jag inte behöver se till pris när jag väljer datordelar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Tillräckligt klyftig för att ha en lön som gör att jag inte behöver se till pris när jag väljer datordelar

grattis till en tillräckligt bra lön

den måste vara mycket hög eftersom du inte har något emot att intel slår ut AMD, vilket kommer att få priserna att stiga lika mycket som utvecklingen kommer att sjunka.

personligen vill jag hellre 2jämnstarka bolag, vilket leder till bra processorer till billiga pricer.
men alla tycker ju olika, dåliga processorer till dyra priser är ju också bra.

Permalänk
Medlem

fan ska man köpa lite aktier måne tro. Har vi någon börs expert här??

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

När blev Sweclockers ett diskussionsforum för Juppies :P?

AMD:s senaste processorer har inte varit något att hänga i granen så man kunde väl vänta sig att just den delen skulle gå dåligt. ATI däremot har ju smiskat nVidia med 48xx-serien så man får väl se om de båda sidorna tar ut varandra och det går jämnt ut på slutet..

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
så man får väl se om de båda sidorna tar ut varandra och det går jämnt ut på slutet..

var det en juppie-riktad fråga?

CPU och GPU-avdelningarnas pengavolymer är i väldigt olika viktsklasser,
även det senaste kvartalets extremt stora efterfrågan på GPU-sidan gav bara 385miljoner $ i omsättning, jämfört med CPU-delens 1200miljoner$ (exkl. engångsinkomster).

vill du fortsätta hoppas på att GPU-delen kan kompensera CPU-förlusterna?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Så jag kan inte köpa AMD-aktier från Swedbank eller Länsförsäkringar bank?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Så jag kan inte köpa AMD-aktier från Swedbank eller Länsförsäkringar bank?

Det får du väl kolla själv men antagligen inte nej, du får skaffa depå som det så fint heter hos nån av de riktiga mäklarna istället.
Nordnet och Avanza är de största (i alla fall i antal kunder).
Sen måste du fylla i flera avtal för USA-handel också men det går att göra elektroniskt.

Edit: Sen var AMD faktiskt nere nära tre dollar under IT-kraschen, hösten 2002 så handlades dem för ~3.50 dollar även om det tydligen bara var en väldigt kort period. Ser man det bara historiskt sett så är det ju en väldigt lockande värdering nu, synd bara att man själv inte har några direkta pengar över.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Visst AMDK KAN va ett bra köp nu, men varför inte satsa på något säkrare som också kan ge bra med avkastning?

Kolla Nvidia var nere på 6$ för några dagar sedan ( 8 nu dock ), de var uppe i 25$ för 6 månader sedan.

AMD 3$ Nvidia 6$... Nvidia är värda mer... AMD kanske också är det, men de har stora problem, Nvidia är mer säkra och kan ge lika mycket avkastning.

Just my 2 cents

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Visst AMDK KAN va ett bra köp nu, men varför inte satsa på något säkrare som också kan ge bra med avkastning?

Kolla Nvidia var nere på 6$ för några dagar sedan ( 8 nu dock ), de var uppe i 25$ för 6 månader sedan.

AMD 3$ Nvidia 6$... Nvidia är värda mer... AMD kanske också är det, men de har stora problem, Nvidia är mer säkra och kan ge lika mycket avkastning.

Just my 2 cents

man vet aldrig med aktier, men ja holler med o att nvidia nog är ett bättre köp i dagsläget.
dom kommer nog dock att sjunka lite till innan dom börjar stiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det dags igen, nyss tangerades bottenrekordet.
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AAMD