Permalänk
Medlem

Spelburk + skärm 10-12k

Så var det dags igen. Jag är ute efter en spelburk och skärm för 10-12k. Efter lite letande kom jag fram till detta paket:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=545912

Denna artikel har inspirerat de flesta valen: http://www.sweclockers.com/art...adens_mellanklassdator_augus...

Kommentarer till avvikelser:

* 2st HD4850 + 2st Arctic Cooling Accelero S1 istället för endast ett 4850
Det vettiga vore ju att köpa ett 4870 och sedan kanske ett till senare, men känner jag mig själv kommer det aldrig att bli av, så jag satsar på det bästa som finns nu istället. Kylning eftersom de där korten tydligen blir väldigt varma. Hoppas allting får plats bara.

* Samsung SyncMaster 226BW
Vänner har den. Verkar lagom.

* 8 GB RAM istället för 4
Overkill, men minne är så billigt nu för tiden så jag kunde inte låta bli att hamstra

* Ingen hårddisk
Har liggande.

Så, vad säger ni? En styggelse till dator eller en uppvisning i komponentvalsbriljans? Låt väldiga hyllningar och obarmhärtiga sågningar flöda!

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från färgen på Chassit så är det ett bra balanserat system med låg ljudnivå.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hahaha är ett svart chassi det värsta så kan jag leva med det

En liten tanke om skärmen: man kanske vill ha högre upplösning än så. Rekommendationer?

Hört att minnet kan ställa till med kompatibilitetsproblem då det går på 1.9V istället för 1.8V. Något att oroa sig för?

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena brukar inte ge några problem så länge som man håller sig till två moduler men fyra har gett problem för en del och att man får svårt att nå 1066MHz fast om det gäller det moderkortet vet jag inte. ASUS släpper nya BIOS versioner varannan dag känns det som och dom har förmodligen fixat det problemet om det fanns på det kortet.

Jag kan inte ställe högre upplösning på min skärm i Windows men när man ändrar i spel tycks man kunna ändra till en högre upplösning med det är meningslöst då en TFT skärm har fasta pixlar så den kan inte visa en högre upplösning än vad den har specificerat. Så du får gå upp till 24" om du vill ha högre upplösning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Minnena brukar inte ge några problem så länge som man håller sig till två moduler men fyra har gett problem för en del

Kanske dessa 1.8V-minnen är att satsa på istället, för att vara på den säkra sidan?
http://www.dustinhome.se/pd_5010165346.aspx#

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Så du får gå upp till 24" om du vill ha högre upplösning.

Det var det jag tänkte på. Finns det någon vettig sådan skärm för under 3000:-?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla minnen fungerar som PC6400 minnen i 1.8V så du kan köpa de minnen du vill och skulle du vilja köra PC8500 i 1066MHz så måste du höja till 1.9V.

Håller du dig till Samsung så får du en bra skärm men som du kommer att se så är det en del som klagar på dåliga tittvinklar och problemet tycks bli värre ju större skärm man väljer men detta gäller alla skärmar med TN panel och det är vad man får för 3000kr.

Samsung 2443BW har en lite nyare TN panel med aningens bättre horisontal vinkel och även lite bättre färger.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har fått tips om att Gigabyte GA-EP45-DS3P skulle vara trevligare än Asusen.

"Skulle ta ett Gigabyte GA-EP45-DS3P, känns som ett bättre moderkort än Asus. Du slipper ADI-ljud (som i regel har dåligt uppdaterade drivrutiner) och får Realtek istället med Gigabyte-kortet som både uppdateras oftare och är mycket mer förekommande så vill du köra Linux/Unix i framtiden så är annolikheten mycket större att du får ljudet att fungera med Realtek, Ljudmässigt så är de likvärdiga. Gigabyte-kortet känns också lite mer väldesignat med kontakter etc."

Kommentarer?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ta en titt på ASUS P5Q PRO för den har ett specialdesignat Realtek chip bara för ASUS som är nyare än den som sitter på Gigabytes kort men ADI chipet på P5Q-E låter lite bättre. Vilket du än väljer så är korten mycket lika i prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för kommentarer. Får fundera lite mer och återkomma med fler frågor. Mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Bortsett från färgen på Chassit så är det ett bra balanserat system med låg ljudnivå.

När du pratar om färgen på chassit och ljudnivån i samma mening sådär, förutsatte jag att han hade valt ett chassi i "skrikig" färg.

Själv tycker jag att P182 Gun Metal Black är ett skitsnyggt chassi, men alla kan ju inte ha lika god smak som jag.

BenQs 24" har fått relativt bra omdömen (läste lite om dem igår då jag blev tipsad om dessa) och kostar ca 3000kr.

Vad gäller minnen och volt så är det sällan några problem, går att ställa upp till iaf 2.2V på de flesta moderkort. Har ett Gigabyte GA-EP45-DS4 själv (samma generation som GA-EP45-DS3P) med PC8500-minnen, och det enda jag behövde göra var att i BIOS välja "profil" (information hårdkodad i minnena om frekvens, timings och spänning).

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är lite oroad av kylningen på grafikkorten. Folk säger att det går bra med ett kort, men hur blir det med två? Det kommer ju bli för trångt att få in fläktar där också (möjligtvis på ett av korten) så det blir passiv kylning som leder värmen rakt in i ett annat varmt kort. Låter som om det "undre" kortet lider risk att brinna upp. Eller?

Permalänk
Medlem

Tror jag inte du behöver bekymra dig över. I P182-chassit kan du montera en fläkt vid den övre hårddiskburen, denna blåser då rakt mot grafikkorten.

Enda hindret som jag kan se är att de 4850-kort du väljer är för långa, så fläkten inte kan monteras där. Tror dock inte risken är speciellt stor, de brukar hålla ungefär samma längd oberoende av tillverkare.

Skulle även kunna byta ut skyddsplåten bakom någon av de kortplatser som hamnar mellan grafikkorten till en perforerad modell så att luften lättare blåses ut där.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
När du pratar om färgen på chassit och ljudnivån i samma mening sådär, förutsatte jag att han hade valt ett chassi i "skrikig" färg.

Själv tycker jag att P182 Gun Metal Black är ett skitsnyggt chassi, men alla kan ju inte ha lika god smak som jag.

/PeCe

Silver gör allt snabbare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM