Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fujitsu och Siemens går skilda vägar

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu och Siemens går skilda vägar

Den kända datortillverkaren Fujitsu Siemens kommer snart att endast vara Fujitsu. Tyska Siemens säljer sin andel av bolaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

För allas bästa =/

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli sämre hoppas jag ^^

Permalänk
Medlem

Gillar inte FS datorer så mycket. Föredrar HP hellre, men för sweclockare är väl OEM datorer ganska ointressant

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

HP är väll sådär, FS och Acer är katastrof, Dell anser jag vara "okej."

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens har faktiskt delvis svenska rötter

"Fujitsu-Siemens har faktiskt delvis svenska rötter. Ericsson hade 1981 förvärvat Saabs avknoppade databolag Datasaab och 1982 även kontorsmaskintillverkaren Facit och bildat Ericsson Information Systems, ett IT-bolag med stark betoning på ergonomiska pc. Försäljningen gick dock inget vidare, så redan 1984 drog sig Ericsson tillbaka från pc-marknaden och 1988 såldes större delen av Ericsson Information Systems till Nokia, varvid Nokia Data bildades.

Nokia sålde dock vidare Nokia Data 1991 till brittiska ICL, där Fujitsu året innan köpt en majoritetspost. Fujitsu delade sedermera upp ICLs verksamhet i en pc-del och en tjänstedel där pc-sidan sedan 1999 är del av Fujitsu-Siemens och tjänsterna sedan 2002 kallas Fujitsu Services."

Källa: Elektroniktidningen

1978-01-01 Datasaab AB bildas av Stansaab och Datasaab-divisionen från Saab-Scania
1980 (slutet) Ericsson köpte Datasaab i slutet av 1980, men köpet kunde formellt inte fullföljas förrän efter en riksdagbehandling våren 1981.
1981-07-01 Datasaab delas upp i två delar: - Alfaskopdelen till Ericsson - Radardatasystem (Ledningssystem) till SRA
Alfaskop (EIS-delen)
1982-01-01 EIS bildades (Tillsammans med Alfaskop ingick många enheter från Ericsson)
1988-01-19 Nokia Data köper bl.a terminaldelen och PC-delen av EIS. EIS avvecklas.
1991-09-30 ICL köper Nokia Data. ICL's förhistoria
1994-11-08 Computer Associates köper Systems Management (del av ICL). I köpet ingår produkter, teknologi samt personalen i Workshop/ Kista.
1995-11-01 WYSE (USA) köper den lilla del av terminalverksamheten som är kvar på ICL. ICL nu helt PC- och Unix-orienterat.
1996 ICL delas upp i bl.a FUJITSU-ICL (säljer PC till återförsäljare), ICL Svenska AB (säljer bla. PC och PC-lösningar till storkunder) och ICL Sorbus (säljer service).
1997-06-30 WYSE lägger ner sitt kontor i Sverige.
1999-01-01 ICL (juridiskt namn: ICL Sverige AB) bildas av ICL Svenska AB, ICL Sorbus AB, ICL Retail Systems AB, ICL Financial Systems AB och ICL Financial Terminals AB . Motsvarande sammanslagning sker i de flesta länder där ICL är representerade.
1999-01-10 Fujitsu Siemens Computers AB bildas av Fujitsu och Siemens datortillverkande företag. Mer info.
2002-04-02 Namnet ICL går nu i graven och ersätts av: Fujitsu Invia (säljer huvudsakl tjänster) och Fujitsu Services (säljer huvudsakligen PC+nät)
2003-10-01 Fujitsu Invia och Fujitsu Services slås samman till ett bolag Fujitsu Services AB. Rekommendation: Använd namnet Fujitsu.

Källa: Veteranklubben Alfa

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk

Kommer inte sörja om vi skulle slippa Fujitsu på den nordiska marknaden. Tycker de verkar ha kvalitetsproblem utan dess like.

Permalänk

Jag har då bara hört dåligt om det företaget...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
HP är väll sådär, FS och Acer är katastrof, Dell anser jag vara "okej."

Vi har bara haft FS och Acer i min familj, haha xD

Inga problem med dom dock...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Inga problem med dom dock...

- Det som brukar vara problem är deras väldigt speciella BIOS-versioner och svårt att hitta drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Haft problem med precis alla fujistu-siemens datorer jag och familjen haft (3 stycken) och hoppas verkligen på ett bättre märke nu när siemens säljer sin andel (även om jag inte tänker köpa någon fabrikatsdator mer än ev. bärbar)

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

har en fujitsu siemens amilo xa2528 11p, helt duglig dator=) kör fallout3 på han osv=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

haha, jag kommer inte att köpa någon Fujitsu "Siemens" mer isf
Har haft både Scaleo 800 och X
Var samma sak när IBM såla pc divistionen till Lenovo, några lenovo lär det inte bli för min del. Dom e bara skit. Som exempelvis nya T400, vem sjuton vill ha en bärbar dator med ett batteri som sticket ut 30mm på baksidan?

Permalänk
Medlem

Det var verkligen en PITA att fixa vettiga grafikdrivrutiner till farsans laptop när jag ominstallerade den. Har för mig att det är en FS från ~2003.

Dumt att lägga drivrutinsansvaret på datortillverkaren och inte på den som tillverkat själva hårdvaran.

Permalänk
Avstängd

Ni kan ju inte döma företaget för deras låglågbudgetdatorer från forna öststater (Amilo och scaleo). Att de säljer en del av dessa för fullpris kan man däremot få bli upprörd över.

Ta en titt på deras riktiga bärbara och deras mer normala servrar. Celsius, Lifebook och rx-serien.

Permalänk
Medlem

ska ni köpa något företags dator kör på deras företagslinje, alltid bättre grejer
hps pavillion är skräp, deras business är bättre
samma med fs, har en esprimomodell som funkar bra.
och den är från deras företagslinje tillsammans med lifebook

det säger väl sig självt att företagsdatorerna måste vara säkrare än en privatpersons dator då ett företag kan förlora massa pengar om något krashar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
ska ni köpa något företags dator kör på deras företagslinje, alltid bättre grejer
hps pavillion är skräp, deras business är bättre
samma med fs, har en esprimomodell som funkar bra.
och den är från deras företagslinje tillsammans med lifebook

det säger väl sig självt att företagsdatorerna måste vara säkrare än en privatpersons dator då ett företag kan förlora massa pengar om något krashar.

Håller helt och hållet med Wally, min far jobbar på Fujitsu-Siemens och vi har alltid haft Lifebooks hemma. Har funkat fint än så länge, min Tablet Pc (Lifebook T4010) har funkat hur länge som helst, dock blev skärmen lite glapp men det gick på någon garanti.

Vi fick hem någon Amilo till systern, rena skräpet!

Visa signatur

C'est moi, Dr. von Quattro!

>>>>>>>Folding@Sweclockers<<<<<<<

Permalänk

Giollar inte alls det märket.. hoppas bara compaq följer efetr eller försvinner ^^ jobbiga datorer. dock sköna servrar!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Haha, min 46' fujitsu-simens platt tv kommer att ha en udda märke om några år då alla har glömt om den nyheten=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande en FS dator. Fungerar prima! Fast nu börjar hårdiskarna ta stryk. Trogen mig i 8 år iallafall! 0.5 fps i Shattrah i WoW, men fan den fungerar iaf.

Permalänk
Medlem

Gud vad alla klagar.
Ändå tycks det att ni inte har haft någon själv ....

Har själv en Fujitsu siemens scaleo 600 från 2003.

Den funkar än.
Känns riktigt snabb ändå.
Använder orginal-xp och har aldrig blivit omformaterad. (Lagt till 1gb ram bara.)
Klarar dagens middle-range spel vad gäller grafiken.

-=FULLMOON=-
Compaq gjorde bra datorer tills när de blev uppköpta av Hp.
Även efter tycker jag dem har fungerat okej.
Så antingen ger du en grund på varför du tycker dem bör försvinna eller annars så räknas ditt inlägg som nonsens.

Har även en compaq på 5 år.
Det enda som blivit skadat är klisterlapparna(dekalerna).
Ser ut som ny.
Dock använder jag ej orginalOS utan kör Ubuntu 8.10.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Giollar inte alls det märket.. hoppas bara compaq följer efetr eller försvinner ^^ jobbiga datorer. dock sköna servrar!

Compaq var det ja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
HP är väll sådär, FS och Acer är katastrof, Dell anser jag vara "okej."

Håller helt med. Den enda oem tillverkaren jag skulle tänka mig är dell och lenovo.

Permalänk
Medlem

Våra Fujitsu-Siemensdatorer på skolan strulade som fan... Fast det var 2002. Kanske är bättre nu?

De var dock nätta och prisvärda. Jag sitter och skriver det här på en av dem. (Måste köpa ny dator snart!)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

De enklare modellerna tycker jag själv inte är någon höjdare men deras workstations och Lifebook-serien med laptops har varit bra och flexibla. Men så är det väl överallt i dagens läge.

Dock en väldigt arrogant service genom sin/sina partners, det borde de ha styrt upp bättre.

Off topic. DEC gjorde gryma latops, synd att Compaq han köpa dem innan de blev uppköpta.

Visa signatur

AMD 64 X2 4600, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair Twinx2048-4000PT, Point of View 8800GTX, Western Digital 74Gb Raptor , Silverstone Zeus 750W, Lian-Li PC-G70, ViewSonic VP191s

Permalänk

den här lilla datorn med en 10,6" skärm e faktiskt ganska nice, vi köpte in en sån på jobbet för att utvärdera i våras å den var faktiskt ganska nice, som en eee pc fast mycket mycket bättre, men det kostade typ 6 gånger så mycket med

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har en budgetvariant från 2005 och har haft en del problem, dessutom var tangentbordet som följde med nog det sämsta jag använt, redan när det var nytt var man nästan tvungen att slå på spacebar för att den ska fungera. Men tyst är det iaf (finns ju inget kraftfullt som behöver kylning) jämfört med min dator som jag hör även när jag är i annat rum och har dörren stängt =(

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det var fasligt vad alla hackar på FS. Jag har själv en Amilo Xi2428 som jag slängt i lite mer minne i och den fungerar hur bra som helst. Kanske är just denna modell bättre än andra, det har jag ärligt talat ingen aning om, men vad är det för problem folk har med FS annars? Jag är supernöjd med min och fick den dessutom till kanonpris! Spelar mycket på den, bl.a. Warhammer Online, Civilization 4, Titan Quest och Hellgate London, och det fungerar utmärkt. Dessutom tycker jag den ser helt ok ut. Jag är dock inte kräsen.

Skulle datorn lägga av inom ett par år så kommer jag nog göra en U-sväng i mitt tycke gentemot FS, men från mitt nuvarande personliga perspektiv så har denna dator varit ett kanonköp.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, FSC borde gått i graven för länge sedan tur man förträngt tiden på deras helpdesk

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

NO! Min dator kommer ju bli lost utan sin tillverkare. NO!! (Ser framför mig hur datorn flyter ensam ute i cyberrymden)

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman