Varför surrar det vid flytt av fönster och vid scrollning?

Permalänk

Varför surrar det vid flytt av fönster och vid scrollning?

Hej,

Jag har aldrig upplevt det här tidigare. Jag har heller inte installerat något särskilt nyligen som skulle kunna orsaka detta, men nu när jag har bytt till hörlurar istället för högtalare så surrar det i hörlurarna så fort jag försökter att flytta ett fönster eller scrollar. Och det är olika ljud för olika webbläsare.

Opera, bzzzzt...

Internet Explorer, hziiiiii...

Vad kan detta bero på? Jag bör ha alla de senaste drivrutinerna installerade. Mitt ljudkort är integrerat i moderkortet då jag har ett GA-EP35-DS3?

Detta börjar bli fruktansvärt irriterande.

Permalänk
Medlem

Integrerat ljudkort som gör ljudet. Har exakt samma sak då jag "hör" mina hårddiskar genom moderkort. Köp ett ljudkort eller lev med det

Visa signatur

mjau

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Integrerat ljudkort som gör ljudet. Har exakt samma sak då jag "hör" mina hårddiskar genom moderkort. Köp ett ljudkort eller lev med det

Det låter alltså inte från datorn, utan från högtalarna.

Men om du inte missuppfattade mig och det är som du säger så suger det ju...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Integrerat ljudkort som gör ljudet. Har exakt samma sak då jag "hör" mina hårddiskar genom moderkort. Köp ett ljudkort eller lev med det

Dumheter moderna integrerade ljudkretsar är minst lika bra som ett soundblaster x-fi kort tex,jag har själv haft just ett sådant och jag hade inga surranden.Jag hade inga surranden på mitt gamla asus p4p800 korts integrerade ljud heller,såna som du lurar ju alla genom såna bs utallanden:((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Dumheter moderna integrerade ljudkretsar är minst lika bra som ett soundblaster x-fi kort tex,jag har själv haft just ett sådant och jag hade inga surranden.Jag hade inga surranden på mitt gamla asus p4p800 korts integrerade ljud heller,såna som du lurar ju alla genom såna bs utallanden:((

Så det finns hopp för mig?

Har du några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Dumheter moderna integrerade ljudkretsar är minst lika bra som ett soundblaster x-fi kort tex,jag har själv haft just ett sådant och jag hade inga surranden.Jag hade inga surranden på mitt gamla asus p4p800 korts integrerade ljud heller,såna som du lurar ju alla genom såna bs utallanden:((

Håll nu i hästarna här. Ett integrerat kort har inte en chans mot till exempel ett kort ur Creatives äkta X-Fi serie när det gäller ljudkvalitet osv. Det är sant att de integrerade kretsarna har blivit mycket bättre än vad de en gång var men de har inte en chans mot ett "riktigt" ljudkort. Bara för att ditt integrerade kort fungerar bra betyder ju inte det att alla integrerade kort är bra. Det finns massor av modeller och en krets kan bete sig helt olika beroende på vilket moderkort den sitter på.

Till trådskaparen: Eftersom du hör ljudet i dina hörlurar är det troligen ljudkortet som störs på något sätt. Köp ett externt kort eller lev med det. Du behöver absolut inte köpa ett X-Fi kort. Det billigaste Audigy SE kortet från Creative duger till de flesta.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har ju också GA-EP35-DS3 och jag märker inget irriterande ljud,,

Du har väll självklart bytt headset och provat?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Jag har ju också GA-EP35-DS3 och jag märker inget irriterande ljud,,

Du har väll självklart bytt headset och provat?

Jag har tyvärr inga andra hörlurar att pröva, men det lät ingenting när jag hade högtalarna ikopplade.

Det är ett par Steel Sound 5H.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men har du testat att starta om datorn? Har upplevt det problemet några gånger på min dator (GA-EP35-DS3) och en omstart har fixat det alla gånger.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Kanske dum fråga, men har du testat att starta om datorn? Har upplevt det problemet några gånger på min dator (GA-EP35-DS3) och en omstart har fixat det alla gånger.

Ja, jag har provat att starta om datorn.

Surrandet är fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem

Jag märkte alldeles nyss en sak: Att jag i vanliga fall har mina hörlurar kopplade via ett högtalarsystem, när jag testade att koppla de direkt till datorn började det surra och ha sig. När jag kopplade tillbaka till hörlurarjacket på högtalarsystemet försvann surret. Kanske något att testa om du har något liknande?
För mig fungerade det på både min logitech x-530 och Creative THX-550

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Jag märkte alldeles nyss en sak: Att jag i vanliga fall har mina hörlurar kopplade via ett högtalarsystem, när jag testade att koppla de direkt till datorn började det surra och ha sig. När jag kopplade tillbaka till hörlurarjacket på högtalarsystemet försvann surret. Kanske något att testa om du har något liknande?
För mig fungerade det på både min logitech x-530 och Creative THX-550

Mina högtalare var/är helt värdelösa, det finns tyvärr inga sådana uttag.

Sitter man länge så blir man till slut van med surrandet och det är därför inte lika irriterande längre, men så fort man går bort från datorn och kommer tillbaka så är det ett helvete igen.

Men tack ska du ha iaf.

Permalänk
Medlem

om du har portar i chassiet för ljudet så testa koppla in där också,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
om du har portar i chassiet för ljudet så testa koppla in där också,

Portar i chassit?

Hur menar du?

Moderkortets uttag finns ju på baksidan, en massa runda små pluppar i olika färger. På framsidan så sitter det lite usb-uttag och två runda små pluppar, en grön för ljud och en röd för mic.

Jag antar att det är dessa uttag du menar? Och det är också dem jag använder just nu.

Permalänk
Medlem

attans, samma fel om du kopplar baktil också ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
attans, samma fel om du kopplar baktil också ?

Hör och häpna, surrandet försvinner om jag kopplar in hörlurarna där bak istället!

Anledningen till att jag har dem där fram är att min förlängningssladd till hörlurarna är trasig, därför räcker dem inte ända bak. Men nog måste jag ha testat det här innan, så dum kan ju ingen vara?

Men varför surrar det då när jag kopplar i där fram?

Permalänk
Medlem

hade samma fel tidigare med mitt chassie, om jag hade kopplat fram så kunde jag höra störningar osv, viste inte vad jag skulle göra, sen testade jag koppla ljudet bak, och det fungerade..

testade lite till, så jag kopplade in ljudet fram igen och rebootade, dock var felet kvar, så jag testade koppla ur USB portarna fram (dom i chassiet) och ljudet försvann då också, så något hade blivit fel där iaf, nu har jag klippt av kablarna till chassits USB och kör med ljudet inkopplat fram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
hade samma fel tidigare med mitt chassie, om jag hade kopplat fram så kunde jag höra störningar osv, viste inte vad jag skulle göra, sen testade jag koppla ljudet bak, och det fungerade..

testade lite till, så jag kopplade in ljudet fram igen och rebootade, dock var felet kvar, så jag testade koppla ur USB portarna fram (dom i chassiet) och ljudet försvann då också, så något hade blivit fel där iaf, nu har jag klippt av kablarna till chassits USB och kör med ljudet inkopplat fram

Okej, även om det fungerar så låter det inte som en lösning jag vill börja med. Tänk om jag behöver usb-uttagen i framtiden?

Förresten tror jag inte ens att usb-uttagen är ikopplade nu.

Om jag inte vill klippa av kablarna, vad gör jag då?

Permalänk
Medlem

du behöver inte klippa dom, jag klippte av dem för att jag ändå inte använde dem, om dom inte inkopplade så vet jag inte vad som kan göra så det brusar.. för mig var det störningar när jag hade USB inkopplat. du får väl annars helt enkelt ha dom kopplade där bak... (mkt trött bjuder på stavfel mm. )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
du behöver inte klippa dom, jag klippte av dem för att jag ändå inte använde dem, om dom inte inkopplade så vet jag inte vad som kan göra så det brusar.. för mig var det störningar när jag hade USB inkopplat. du får väl annars helt enkelt ha dom kopplade där bak... (mkt trött bjuder på stavfel mm. )

Det får nästan bli så.

På måndag springer jag och köper en ny förlängningssladd.

Permalänk
Medlem

I och med att det bara låter när du kopplar på framsidan kan du ju prova att dra kabeln mellan chassit och moderkortet på ett annat sätt. Den kanske ligger nära någon speciell komponent just nu som skapar en störning i sladden på vägen till uttaget på framsidan.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
I och med att det bara låter när du kopplar på framsidan kan du ju prova att dra kabeln mellan chassit och moderkortet på ett annat sätt. Den kanske ligger nära någon speciell komponent just nu som skapar en störning i sladden på vägen till uttaget på framsidan.

Kablen är så pass tunn att man knappt vågrar röra den.

Och det enda som ligger i närheten av kabeln och kan tänkas störa är hårddisken, kan det bero på den och varför isf?

Permalänk
Medlem

Har samma problem när jag kopplar in mitt headset i de främre portarna. Visade sig vara grafikkortet som orsakar denna störning. Grafikkortet är troligtvis dåligt skärmat, och kabeln mellan chassits främre ljudportar och moderkortet likaså.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD