N-routrar i stort test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Har en D-Link DIR-655 kopplad mot 8/1 tele2 kabel. Funkar kalas-bra. Men det bästa med routern är just Gigabit portarna på LAN. Om man aktiverar Jumbo-Frames så tar det inte många sekunder att överföra filer mellan datorerna i nätverket.

Vad är jumbo frames och hur aktiverar man det?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

En detalj med D-Link som jag tycker kunde varit värd att nämna i testet, är att det är svårt att hitta senaste firmware.

Linksys och Netgear har centrala websidor. Går man dit, hittar man senaste firmware. D-Link har ett antal nationella websidor. Olika länder uppdaterar nerladdningssidorna när och om de känner för det. Söker man på dlink.se, hittar man inte samma firmware-versioner som på dlink.de eller dlink.co.uk. Vill man ha den senaste versionen får man alltså leta runt på en hel drös nationella D-Link-sidor. Rörigt och störigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Saknade bara ett test under lite längre tids belastning. Min Netgear(108Mbit/s) router brukar bli ganska vissen efter en tids belastning på kanske 20Mbit/s ner. Effekten är att den initialt stabila höga genomströmningen går ner mot modemfart samt svänger kraftigt från noll till kanske 1Mbit/s.

Jag har hört om liknade problem för andra där de sonika har sågat upp plasten och limmat fast en NB kylare på routen för att råda bot på det hela med god effekt.

/zonar

Har kört min DIR-655 nu stenhårt sedan jag köpte den och har inte märkt några som helst problem med att den skulle sänka hastigheten på nätet eller in mot LAN. Har en 100/100 lina som stundtals(läs: nästan konstant) belastats mellan 80-95%. Kan tillägga att min TFTskärm är varmare än routern även under hård belastning.
Väntar just nu på extra 1000Mbs Nätverkskort till de andra datorerna som är kopplade till routern så jag kan testköra även i de lite högre hastigheterna i LAN och WAN.

Vad gäller det trådlösa är det bara en extra grej på köpet då jag mest var ute efter en router med bra passthough. Har inte testat WLAN alls på den än så länge.

Permalänk
Medlem

Det här med att det är draft på N-protokollet.... Går det att uppdatera med firmware sen när det är slutgiltigt eller är man liksom låst till draft?

Hagis2k
655-an har ju faktiskt USB-port. Missuppfattar jag dig eller har du missat nåt? Eller går den inte att använda till det du vill använda den till?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Det här med att det är draft på N-protokollet.... Går det att uppdatera med firmware sen när det är slutgiltigt eller är man liksom låst till draft?

Hagis2k
655-an har ju faktiskt USB-port. Missuppfattar jag dig eller har du missat nåt? Eller går den inte att använda till det du vill använda den till?

ASUS garanterar uppgradering.

I regel verkar det som om de routrar vilka baseras på draft 2.0 går att uppgradera.

D-Link har på vissa ställen angivit att DIR-635 och DIR-655 kommer gå att uppgraderas.

Varianten från Netgear i testet stödjer inte draft 2.0, men å andra sidan finns det en numera en version 2 av samma produkt med fler fuktioner (främst trafikpriotering).

Permalänk
Medlem

Jag köpte just en ASUS WL500W-router, och den fungerar finfint, närpå den lilla detaljen att den inte hittar någon wan connection om man kopplar den direkt till modemet, kopplar man den genom en annan router så fungerar det utan problem.. detta gäller för båda routrarna jag testat(jag åkte tillbaka till webhallen och bytte ut den första mot en "fungerande"...)
är detta något någonannan också har haft problem med?

Permalänk
Medlem

ja hade gärna velat se vilka farter dom fick ut i Mib/s på wlanet ja minns på dom pissiga G wlanen som ja provat så ja maxxat i 3 Mib/s vid överföringar är sugen på att byta till wlan när överföringshastigheterna når 20-25 Mib/s

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
ja hade gärna velat se vilka farter dom fick ut i Mib/s på wlanet ja minns på dom pissiga G wlanen som ja provat så ja maxxat i 3 Mib/s vid överföringar är sugen på att byta till wlan när överföringshastigheterna når 20-25 Mib/s

Antar att du menar Mbyte per sekund?

Siffrorna som finns i testet går att omvandla till Mbyte/s. Prestanda som är mätt är den upplevda och inte vad korten synkade i eller liknande.

Notera dock att du kan få något bättre eller sämre resultat beroende på vilket protokoll för fildelning du använder.

Permalänk
Medlem

okej om ja räknat rätt så kommer inte hastigheten över en 100Mbit lan nätverk synd hade gärna gjort mig av med delar av mina ormbon med kablar här i lägenheten och 100/100Mbit känns tyvärr så slött jämfört med gbit nätverket som ja kör idag. Santaclaus ja förstod att det inte var hastigheten som nätverken synkade i som mättes utan den faktiska prestandan och minns ja rätt så är 100Mbit trådburet cirka 11mb/s medans ett wlan om det nu hade varit teoretiskt 100Mbit så hade det varit hälften i verklig fart 5-6mb/s

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se tester på gratis routrar som finns tex Wippies eller FON....

Permalänk
Medlem

En fråga funkar asusen med Telia 2Mbit?
Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga kända problem med Asus router ihop med Telia.

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag köpa en sån

Permalänk
Medlem

Hej,

Fick Telia 100/10 mbit inkopplat här om dagen. Har tänkt kasta ut min gamla stationära dator och köpa mig en bärbar dator, extern hårddisk och en trådlös router.

D-Link DIR655 eller Asus WL500W är frågan? Båda verkar vara bra alternativ så jag har lite besluts ångest.

Permalänk
Medlem

Sitter faktiskt i samma sits,
dock kostar 655 under tusenlappen om jag åker till netonnet & hämtar
asusen måste beställas och går på flera kr mer.

tips & ider?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Köpte en DIR-655 för ett antal månader sen och är supernöjd! Har 100/100 fiber och kommer trådlöst upp i 80-90 trots en rejäl betongvägg mellan dator och router

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WebMaximus
Köpte en DIR-655 för ett antal månader sen och är supernöjd! Har 100/100 fiber och kommer trådlöst upp i 80-90 trots en rejäl betongvägg mellan dator och router

I testet kommer man de ju upp i 70mbit/s med dir-655. Testar själv kommer jag upp i 60-65mbit/s. (~8Mbyte/s). Med bara gipsväggar emellan.

Vad för NIC har du? Vilken Drivrutin?
Vilken firmware kör du på routern?
Har du gjort ngra speciella inställningar för NIC/Router?

Permalänk

Kör med en D-Link DWA-140 (USB) och senaste officiella drv och samma sak när det gäller firmware för routern.

När jag precis hade köpt routern gick jag igenom alla inställningar och fanns väl en del saker jag skruvade lite på men vet inte ifall någon av dessa direkt påverkade. Sen ligger jag självklart inte alltid runt 80-90 utan ofta mellan 60-70 jag med men har många ggr kommit upp i t o m över 90. Vet inte ifall det kan påverka men har väldigt nära mellan router och dator, kanske runt 2 meter eller så men dock som jag skrev med en betongvägg emellan.

Permalänk
Medlem

Ni som kör trådlöst med någon av routrarna idag och kommer upp i 60-90mbit vad använder ni för wlan-kort och vad för standard på kortet? a? b? g? n?

Asusen verkar ju vara ett givet val förövrigt då d-link är det värsta jag upplevt i hela mitt liv. Aldrig mer säger jag bara, kvalitetskänslan på deras produkter är identisk med produkten dvs plastig och ömtålig:)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Se mitt inlägg precis ovanför ditt...kör med D-Link DWA-140 (USB) och kommer ofta upp i 60 Mbit eller som bäst upp mot 80-90 någon enstaka gång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WebMaximus
Se mitt inlägg precis ovanför ditt...kör med D-Link DWA-140 (USB) och kommer ofta upp i 60 Mbit eller som bäst upp mot 80-90 någon enstaka gång.

Knappast.....
Ni verkar ha missförstått det här med trådlöst....
Blir väl inte ens 2-5 Mbit i verklig hastighet...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Ehh...nej...ta fram din miniräknare och kolla vilken verklig hastighet du har när du tar ner t ex en fil på ca 700 MB på drygt 5 minuter...dina 2-5 Mbit räcker nog inte speciellt långt då...

Permalänk
Medlem

Frågade på ett annat forum ang Dir-655 & 100/10 lina.
Fick detta som svar för att få bra hastighet:

Draft G eller Draft N, det är vilken typ av wifi-anslutning du har.
N är den säkra och även snabbaste, pålitligaste och bredaste bandvidden i dagsläget och finns på din router, då jag själv har lillasystern DIR-615 körandes.
Dock måste du ha Draft N-anslutningsmöjlighet på din laptop, annars får du som max 54Mbit kontakt trådlöst, men då måste du också sitta 1 meter bort från routern utan några hinder i vägen för att det ska fungera.
Med Draft N så får man 108Mbit trådlöst och du kan sitta 100 meter bort (går genom träväggar, dock ej gips/betong/metall).

Draft N brukar också kräva autensierad anslutning, dvs med behörighet, lösen och nyckel för att du ska lyckas med det. Kolla i manualen för din router hur du går tillväga med det.
Har du bara Draft G på laptopen så funkar det inte ihop. Visst, N kan vara påslaget, men den går tillbaks till G vid överföring.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Frågade på ett annat forum ang Dir-655 & 100/10 lina.
Fick detta som svar för att få bra hastighet:

Draft G eller Draft N, det är vilken typ av wifi-anslutning du har.
N är den säkra och även snabbaste, pålitligaste och bredaste bandvidden i dagsläget och finns på din router, då jag själv har lillasystern DIR-615 körandes.
Dock måste du ha Draft N-anslutningsmöjlighet på din laptop, annars får du som max 54Mbit kontakt trådlöst, men då måste du också sitta 1 meter bort från routern utan några hinder i vägen för att det ska fungera.
Med Draft N så får man 108Mbit trådlöst och du kan sitta 100 meter bort (går genom träväggar, dock ej gips/betong/metall).

Draft N brukar också kräva autensierad anslutning, dvs med behörighet, lösen och nyckel för att du ska lyckas med det. Kolla i manualen för din router hur du går tillväga med det.
Har du bara Draft G på laptopen så funkar det inte ihop. Visst, N kan vara påslaget, men den går tillbaks till G vid överföring.

Personen som svarat dig verkar inte ha full koll på läget.

802.11g är en fastslagen standard och därmed ingen draft. 802.11g är 54 Mbit, men vissa tillverkare har valt att utöka denna till 108 Mbit/s på olika sätt.

Standarden för 802.11n är inte satt och därmed kallas det "draft", dvs. utkast av n-standarden.

N-standarden säger man är upp till 300 Mbit/s, men det är inget man når upp till i praktiken (vilket du ser i testet). Samma sak gäller 802.11g, där får man i princip aldrig ut mer än ~25 Mbit/s.

Sen går både 802.11g och 802.11n genom betongväggar etc. Däremot dämpar betongväggar signalen mer än ex. träväggar och därmed är det mindre chans till bra signal. Avstånd genom väggar och liknande är väldigt olika beroende på störningar i luften, tjocklek på väggar, ytskikt (ex. kakel) och liknande.

Och givetvis kan du sätta lösenord samt kryptering på både 802.11g och 802.11n.

Hoppas det blev lite klarare, hojta gärna till annars!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja det är inget problem att spela med. Filöverföringen är det enda som inte är någon dans på rosor

lirar du spel på trådlöst så tappar du drops, du får sämre ping

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

säljs Asus WL-500W i 'vanliga' butiker?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Funkar D-Link DWA-547 med Asus WL-500W?

Tacksam för svar