För er som behöver köpråd med HTPC hårdvara

Permalänk
Medlem

För er som behöver köpråd med HTPC hårdvara

Om du vill ha en i dagsläget topnotch HTPC, som är kraftfull energi/värmesnål så läs detta!

Kan börja med att berätta att Nvidia släppt nytt chipset (730i) för intel system som ska enligt tester vara bättre än AMD 708G/790GX chipset.

Ni har säkert läst att Apples nya bärbara datorer har bytt från Intels integrerande grafik till Nvidias, och det är just den integrerande grafiken som finns i dom nya 730i moderkorten.

Det som gjort att man tidigare alltid ha valt AMD system för HTPC är just att det inte funnits nån bra inbyggd GPU i moderkorten för intelbaserande systemen.

Intels cpuer är förtillfället långt före AMD i prestanda iförhållande till strömförbrukning/värmeutveckling.

Så nu kan man faktiskt få det bästa ur två världar!

Köpte för någon dag sen en ny htpc (har hdd sen tidigare) med följande hårdvara.

Intel e7200 ca 1000:- (e7200 har slutat att tillverkas, men en e5200 går lika bra)
ASUS P5N7A-VM PCI-E SOCKET 775 M-ATX ca 1200:-
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) ca 350:-
ANTEC NSK2480-EC HTPC-CHASSI ca 1000:-
OPTIARC DVD±R/RW/RAM ca 250:-

Sammanlagt 3800:-

Köper du istället en AMD system med samma komponenter som ovan fast ett 780G moderkort och en 4850e cpu så landar du på ca 3100:-

700 kr i skillnad för ett system som har bättre grafik och bättre cpu prestanda, lite dyrare men enligt min mening värt det!

Avslutar med ett citat från Tom´s hardware

"and the fact remains that Nvidia has a compelling integrated platform on its hand able to outclass Intel’s G45 and rival the 790GX/780G chipset from AMD. "

Testet hittas här.
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-nforce-730i,2044.h...

Permalänk
Medlem

Nice tips, behövs fler tips på INTEL system. Kanonbra!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har sett jämförelser/tester mellan Nvidia grafik och Ati grafik när det gäller HD films uppspelning, ATI gav faktiskt en lite bättre bild med fler synliga detaljer i de mörka områdena som Nvidia sotade igen helt. Så om man nu vill ha högsta möjliga kvalite så skulle jag ändå rekomendera ett moderkort med ATI grafikchip. Vill man spela så kanske Nvidias inbyggda grafiklösning är bättre.

Själv kör jag med Nvidia just nu men skall välja Ati vid nybygge som förhoppningsvis skall ske i vinter om de inte kommer upp en massa andra saker som kostar massa pengar...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Jag har sett jämförelser/tester mellan Nvidia grafik och Ati grafik när det gäller HD films uppspelning, ATI gav faktiskt en lite bättre bild med fler synliga detaljer i de mörka områdena som Nvidia sotade igen helt. Så om man nu vill ha högsta möjliga kvalite så skulle jag ändå rekomendera ett moderkort med ATI grafikchip. Vill man spela så kanske Nvidias inbyggda grafiklösning är bättre.

Själv kör jag med Nvidia just nu men skall välja Ati vid nybygge som förhoppningsvis skall ske i vinter om de inte kommer upp en massa andra saker som kostar massa pengar...

Kan vi i denna tråd ta med källhänvisning ifall ni kommer med påståenden. Blir mer trovärdigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Kan vi i denna tråd ta med källhänvisning ifall ni kommer med påståenden. Blir mer trovärdigt!

Exakt! Skall bli intressant läsning.

Lefanz, vore bra att om du får AMD:s HTPC dito och korrigerar tråden som sen kan kanske bli klistrad, behövs en klistrad tråd för HTPC köp-tips, för frågan kommer dagligen. Där kan man ju påvisa HTPC tips för AMD och för INTEL. Bättre kan det inte bli

jag kan hjälpa till lite om AMD:

Moderkort Gigabyte GA-MA78GM-DS2H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=350435
CPU: AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287179
Kylning: Scythe Ninja mini (för passiv kylning av CPU i HTPC)
RAM-minnen: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86434
Chassi: Antec NSK2480 (Silver/Svart) inkl tyst nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209764
Grafikkort: Behövs ej, integrerat i moderkortet
Ljudkort: behövs ej, integrerat i moderkortet, optisk samt koaxial SPDIF out

Om inte detta är intressant tar jag bara bort inlägget.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Har letat ett tag nu å hittade rätt test tillslut, precis som jag skrev ovan så får man mer detaljer i de mörka områdena med Ati om man kör korten i grundinställningar. Kan kanske tweakas lite och få tillbaks detaljerna med Nvidia så de blir mer jämnt mellan dem men kör man default så har Ati mer detaljer.

länk: http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=552&pageid=1

Exempel nedan med grundinställningar, Fullsize versioner finns i testet.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Tja den lilla skillnaden gör ju inte att jag ratar nvidia iallafall.
tycker nästan ATI:s video ser blekare men samtidigt ljusare ut.

http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=552&pageid=1...

Citat:

""It would be fair to say that the image quality we obtained from ATI and Nvidia hardware has given us a lot to think about. On one hand we have ATI with a superior level of detail; on the other we have Nvidia with much more intense and realistic colour, not only on skin but many areas of scenery too.""

De skriver också att det går ställa in detaljer och göra bilden mer enhanced så verkar vara hugget som stucket vilket man använder.

ATI vs Nvidia tror jag inte man kan rekommendera någon framför den andre när det gäller uppspelning av film.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Kan vi i denna tråd ta med källhänvisning ifall ni kommer med påståenden. Blir mer trovärdigt!

Hmm. Inte direkt något överflöd av källor i ditt första inlägg där du öser beröm över Intel och Nvidia jämfört med AMD/Ati

Edit: För att undvika missförstånd: Jag håller med dig, men kändes lite grann som du kastade sten i glashus med din kommentar... Backa gärna upp dina egna påståenden också med källor/tester/länkar

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

man bör dock i min uppfattning välja ett amd system om man vill ha en sval dator. visst intel kanske ha lite bättre prestanda/watt men amd är ändå svalare. Man behöver troligen inte prestandan i en htpc ändå, specillet inte om man har ett grafikkort som klarar hd uppspelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
man bör dock i min uppfattning välja ett amd system om man vill ha en sval dator. visst intel kanske ha lite bättre prestanda/watt men amd är ändå svalare. Man behöver troligen inte prestandan i en htpc ändå, specillet inte om man har ett grafikkort som klarar hd uppspelning.

Går ej göra såna "grova " generaliseringar, beror helt på vilken CPU man jämför med.
Anledningen till att välja AMD system före intel har tidigare varit pga 780 kretsen som klarar HD, men nu när det finns motsvarande till intels så är det nog hugget som stugget vilket man väljer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Visst något mer detaljer med ATI men å andra sidan ser bilden helt stel och död ut, nvidias bild har bättre färg och ger en mycket mer "levande" bild. Om jag nu måste använda grundinställningar går jag på nvidia, baserat på bilden ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
man bör dock i min uppfattning välja ett amd system om man vill ha en sval dator. visst intel kanske ha lite bättre prestanda/watt men amd är ändå svalare. Man behöver troligen inte prestandan i en htpc ändå, specillet inte om man har ett grafikkort som klarar hd uppspelning.

Förstår inte riktigt konceptet med att dator ska vara "sval" så länge htpc håller sig inom en rimlig temp är ju resten godtyckligt.

Har förövrigt överklockat min htpc som specc finns ovan på till ca 3ghz med standardkylaren, facket i tvbänken har ett spelrum på ca 3 cm för luftflödet och jag får inga som helst värmeproblem.

Angående slitage på cpu eller dylikt är det också i min mening överdrivet har haft min andra dator som har en e8400 nu överklockat sen Januari till 4ghz med rätt så hög vcore.. Inte behövt öka vcore ett snäpp!

Permalänk
Medlem

Funkar det att köra E5200 el. E7200 passivt?

Permalänk

Behöver tips

Hej,

Har börjat fundera på att skaffa en HTPC och skulle uppskatta lite tips. Mina kriterier är:

- Förutom att att ha den som HTPC vill jag även kunna spela relativt grafikkrävande spel på den
- Gärna Bluray-spelare
- Har Comhem HD - vill kunna köra in det i PC'n
- Tyst
- Strömsnål
- Kan tänka mig att lägga 7000-8000 kr
- Ska helst finnas på www.webhallen.com i Stockholm

Permalänk
Medlem

Tittat runt länge efter en bra lösning till "underhållningssystem" och HTPC är ju förståss det som intresserar mest.
För en användare som ska se vanlig TV (analog) då det passar och använda HTPC för filmer (upp till 720/1080 .mkv) hack-fritt, internet, kanske youtube, svtplay osv, behövs i stort Lefanz lista eller kan något skalas? (lagt till 640gb WDAAKS) - funderar skillnaden intel/amd, ska lixom inte spela via den utan endast se film.

Sedan vare gäller TV'n. Hade tänkt mig en ~40-42" LCD (troligtvis Samsung LE-40M87BD) men funderar över om verkligen full hd, 1920x1080p är värt då .mkv oftast inte går över 1080.
Hade väl tänkt ungefär 3.5-4k HTPC, ~7-9k TV. Några tips eller förslag?

+ Kan nada om kablage vare gäller HTPC o hela köret, någon som vet en bra guide?

Visa signatur

e8400@4GHz -1.34V <60C SFFT-Orth, ~70C (10x IBT) , MUGEN, P182, EP35-DS4, 3GB HyperX, 9800gtx 840/2050/1175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maskotten
- Har Comhem HD - vill kunna köra in det i PC'n

Kan ju ha fel men sist jag kollade så kan man bara ta emot Comhem med deras egen box :/

Visa signatur

Hjältarna i blåa ränder, där ni går går vi bredvid. Vi älskar er vad som än händer, svär er trohet i evig tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riqe
Kan ju ha fel men sist jag kollade så kan man bara ta emot Comhem med deras egen box :/

du har fel

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
du har fel

/Daniel

Nope.. Com Hem's HD tv kan enbart tas emot av com hem's egna dekoder. De TV-apparater som är Com Hem-godkända med inbyggd hd-mottagare är det bara den vanliga digital-tv mottagningen som är godkänd och inte HD-biten.

Detta resulterar i att du MÖJLIGTVIS får in HD-kanaler (Men i 9 fall av 10 fungerar det inte alls och i 3 fall av 10 får du in några av de kanaler du abonnerar på), men INTE garanterat - dessutom kan du inte få någon som helst support på det.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Kan vi i denna tråd ta med källhänvisning ifall ni kommer med påståenden. Blir mer trovärdigt!

ATI's kort har alltid varit populärast hos HTPC användare, det är bättre bildkvalitet än nvidias kort
----------------------------------

Citat:

Nope.. Com Hem's HD tv kan enbart tas emot av com hem's egna dekoder. De TV-apparater som är Com Hem-godkända med inbyggd hd-mottagare är det bara den vanliga digital-tv mottagningen som är godkänd och inte HD-biten.

Detta resulterar i att du MÖJLIGTVIS får in HD-kanaler (Men i 9 fall av 10 fungerar det inte alls och i 3 fall av 10 får du in några av de kanaler du abonnerar på), men INTE garanterat - dessutom kan du inte få någon som helst support på det.

MVH

Jag har för mig att man få in HD-kanaler med andra motagare än com hems egna nu för tiden men jag kan ha fel

----------------------------------------

Med en bra CPU så kan man använda sig av fddshow filters och uppskalning för bättre bildkvalitet (jag använder det för dvd och xvid/divx codecs)

Det tar en djävla kraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
ATI's kort har alltid varit populärast hos HTPC användare, det är bättre bildkvalitet än nvidias kort

Men du får bättre färger med Nvidias kort i HD avkodade filmer.
Allt är relativt, spelar ingen roll vilket märke längre.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan

Jag har för mig att man få in HD-kanaler med andra motagare än com hems egna nu för tiden men jag kan ha fel

Tyvärr går inte det på så vis att man säkert kan få in dem ännu, men det hindrar ingen från att chansa! Jobbade på Com Hem tills för 2 veckor sedan, hehe så jag får updates

MVH

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen Lefanz!

Såg detta inlägg i precis rättan tid. Har varit på jakt efter ett moderkort med bra inbyggt grafikkort och som funkar till Intel. Så detta tipset var helt perfekt för min del. Beställde mina saker igår, och listan blev väldigt lik din. Ska ha en kombinerad HTPC och Jukebox med Touchscreen hade jag tänkt mig.
Jag la även till en 500gb hårddisk också, då jag väntar på att priserna på SSD ska sjunka lite mer(hade varit optimalt annars). Köpte även en SCYTHE "NINJA MINI" 6Heat Pipes CPU Cooler (SCMNJ-1000P). För att få den ytterligare lite tyst.
Det enda som saknas nu är en HDMI swich som är snygg och bra.

// Niklas

Visa signatur

// Niklas

Permalänk

Vilken grafikkrets är att föredra av Intel GMA X4500HD och Radeon HD 3200? Eller är det hugget som stucket?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev väldigt glad när jag läste det här om 730i, men sen insåg jag att det var mATX och inte mini-ITX. För oss som är ute efter mini-ITX verkar Intels G45 fortfarande vara bäst (DG45FC).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag blev väldigt glad när jag läste det här om 730i, men sen insåg jag att det var mATX och inte mini-ITX. För oss som är ute efter mini-ITX verkar Intels G45 fortfarande vara bäst (DG45FC).

Om du väntar ett tag så skall det komma Mini-ITX kort med det nya MCP7A/Geforce 9300/9400 chippet som med all säkerhet slår ut både ATIs inbyggda HD3200 och Nvidias nuvarande inbyggda 8200 grafikkort. Tex här: http://minicomputerworld.com/mini-motherboard/ecs-mcp7a-nvidi...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag blev väldigt glad när jag läste det här om 730i, men sen insåg jag att det var mATX och inte mini-ITX. För oss som är ute efter mini-ITX verkar Intels G45 fortfarande vara bäst (DG45FC).

Jetway NC62K för AM2+ med nvidias 8200 är inte på några sätt ett dåligt val, strömsnålt och fullt fungerande för DXVA. Väljer hellre det kortet än Intels, vilket jag har gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Om du väntar ett tag så skall det komma Mini-ITX kort med det nya MCP7A/Geforce 9300/9400 chippet som med all säkerhet slår ut både ATIs inbyggda HD3200 och Nvidias nuvarande inbyggda 8200 grafikkort. Tex här: http://minicomputerworld.com/mini-m...tx-motherboard.

Länken funkar inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Jetway NC62K för AM2+ med nvidias 8200 är inte på några sätt ett dåligt val, strömsnålt och fullt fungerande för DXVA. Väljer hellre det kortet än Intels, vilket jag har gjort.

Jag föredrar Intel. Jag kommer köra på en E8400 för att garantera att jag kan spela upp allt 1080p-material även utan hårdvaruacceleration. Jag planerar nämligen att köra XBMC på Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Länken funkar inte...

Sådär då: http://minicomputerworld.com/mini-motherboard/ecs-mcp7a-nvidi...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Om du väntar ett tag så skall det komma Mini-ITX kort med det nya MCP7A/Geforce 9300/9400 chippet som med all säkerhet slår ut både ATIs inbyggda HD3200 och Nvidias nuvarande inbyggda 8200 grafikkort. Tex här: http://minicomputerworld.com/mini-motherboard/ecs-mcp7a-nvidi...

Stor nackdel att den inte har SPDIF optisk ut.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Stor nackdel att den inte har SPDIF optisk ut.

Spela roll, den har juh Coaxial SPDIF. De flesta förstärkare har väll både optisk och coaxial ingång So no problems...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |