Permalänk

1920*1080 dvi till pc-port på tv.

Hej.
Har ett litet problem. Kan ställa in 1920*1080 i upplösning som ska skickas till tv'n i nvidias inställningar och signalen tv'n tar emot är också denna. Dock blir bilden som en 4:3 på tv'n fast den är inställd på 16:9.
Har inte lyckats hitta någon inställning för att åtgärda detta.
Kör från ett 6800Gt apg, dvi till vga-porten på tvn med en vanlig vgakabel. Har en kompis med lite nyare dator och exakt samma tv som det funkar perfekt för. Har provat att endast ha tvn inkopplad och ingen datorskärm, dock med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Det kan hända att TV:n inte klarar av den upplösningen på VGA-ingången. Prova kör DVI(dator)->HDMI(TV) så kommer det nog fungera bra.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Det konstiga är ju att jag har en kompis som har exakt samma tv och där fungerar det.

Permalänk
Medlem

Klarar ditt grafikkort att skicka den upplösningen på VGA då?

Permalänk

Kan ju vara så att din kompis har ett annat grafikkort och kopplar det annorlunda. Kolla upp hur han gör.

Visa signatur

"I think everybody I know is NPCs"
Intel C2Q Q6660 | 4096MB RAM | GeForce GTS250 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seamonster
Kan ju vara så att din kompis har ett annat grafikkort och kopplar det annorlunda. Kolla upp hur han gör.

Han kör en korta VGA-kabel, så det ska jag prova. Han kör även bra mycket nyare grafikkort och Vista ist för XP. Ska först och främst prova kortare kabel för att utesluta det.

Permalänk
Medlem

Men kolla först vad du har för stöd i ditt grafikkort då? Att det beror på kabeln tror jag knappast. Visst får du kass bild om du har för lång kabel, men upplösningen borde väl inte påverkas tror jag.

Antagligen har du för klent kort för den upplösningen. Och ska du ändå köpa nytt kort så skaffa ett kort med HDMI utgång.