Permalänk
Medlem

Bygga ny speldator

Hej,

Efter att avtalet för min hem-pc nu går ut efter 3 år, så är det dags för en ny burk igen.
Den här gången har jag bestämt mig för att bygga ihop min egen dator. Har aldrig gjort det tidigare, men det finns en första gång för allting.

Anser mig väl ha skaplig koll, men är långt ifrån någon expert, så därför söker jag åsikter kring de delar jag just nu plockat ihop.

Datorn skall i stort sett enbart användas för spelande samt det normala slösurfandet. För annat har jag redan en bra laptop.

Det mesta kommer förmodligen beställas från komplett och ev. något från inet.

Here we go...

Chassi
Antec Nine Hundred svart miditower, fönster i sidpanel (Utan nätagg)

Moderkort
Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Processor
Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

Grafikkort
PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB, GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Minne
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

Nätagg
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI

DVD
Samsung DVD±RW burner, SH-S202N, 20x, Dual, LightScribe, Black, OEM

Hårddisk
640GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II

Så till lite frågor:

1. Funkar det?
Först och främst, hur ser mina val ut, något som ser dumt ut?

2. Operativsystem.
Har tänkt köpa till Vista 64-bit. Ska jag satsa på 4gb ram eller mer? Och i så fall vad?

3. Ljudkort.
Det sitter ett Audigy 2 ZS i min nuvarande burk. Är det möjligt att flytta över det till den nya?

4. Fläktar/Kylning.
Här är jag verkligen totalt novis. Tips och råd om vad jag behöver inhandla här tas TACKSAMT emot!

5. Övrigt.
Det är som sagt första gången jag själv ska bygga ihop burken. Vad behöver jag tänka på och vilka verktyg behöver inhandlas för att göra arbetet så smidigt som möjligt?

Tack på förhand, och kom gärna med synpunkter, så att jag inte inhandlar något dumt

/Richard

Permalänk

1: Allt ser riktigt bra ut och jag antar att du valt 650w för att det är bara 150kr dyrare än 550...

2: Räcker bra till med 4gb...

3:Skall nog passa om jag inte minns fel så är det ett PCI kort

4:Om du inte tänkt klocka något så ser allt fint ut men om du skall klocka kan jag rekomendera en cpu kylare:
Thermalright Ultra-120 eXtreme 495kr
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...
och kylpasta till det Arctic Silver 42Kr
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

och en fläkt till chassi sidan Noctua NF-S12-120mm 182kr
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...
Mycket bra att ha om du funderat att köra Crossfire i framtiden

5:skruvmejsel

Visa signatur

| Amd Phenom2 965 + Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 Kingston HyperX Genesis | Intel X25-M SSD 80GB + WD500GB + WD1TB |Asus GTX 560 Ti DirectCU II TOP | Asus CROSSHAIR III | NZXT Zero Full Tower | Zalman 750W Heatpipe | Windows 7 Pro |

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket!

En sista fundering innan jag beställer nu ikväll.

Är det värt det att köpa Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM och installera Vista på och sedan använda den andra som lagringsdisk? Eller är det onödigt?

Mvh

Richard

Permalänk
Medlem

Det är totalt onödigt med en raptor och bara att kasta pengarna i sjön! Bara några få procents prestanda ökning. Annars ser paketet bra ut! Vad kostar det räknar du med?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

skaffa en velociraptor istället

men i övrigt så kan du köpa den om du har pengarna, den är ca 30% snabbare än en vanlig (tror jag, kan ha fel), så behöver du det så köp den.

annars är ssd ett annat alternativ, annars najs dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Det är totalt onödigt med en raptor och bara att kasta pengarna i sjön! Bara några få procents prestanda ökning. Annars ser paketet bra ut! Vad kostar det räknar du med?

Ska ta mig en funderare under middagen innan jag bestämmer mig helt för HD

Räknar med att det kommer landa någonstans kring 10500-11000 inkl. 64-bits Vista. Då har jag dock inte räknat med en ev. raptor/velociraptor.

Permalänk

Varför inte Core i7? Inte så mycket dyrare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Therradon
Varför inte Core i7? Inte så mycket dyrare eller?

Jag är inte så insatt i den och har inte hunnit se några prestandatester heller.

Skulle den göra spelupplevelsen än bättre än E8500? Och är det isåfall värt ytterligare en tusenlapp?

Är alltså tänkt att i stort sett endast använda denna dator till spel.